Beszélgetés
Kozma Istvánnal
A népmûvészet
- iparmûvészet kapcsolatáról
Sorrendben a mostani a tizenharmadik
egyéni kiállítása a fiatat képzõmûvésznek.
Az eddigieken festményeket, ötvös- és textil munkákat
mutatott be. A jelenlegin pedig domborított fémlemez kompozíciókkal
iparmûvészeti alkotásokkal jelentkezett. Hogy melyik
a mûvész igazi profilja? Nehéz a kategorikus válaszadás,
hiszen mindenik területén otthonosan mozog. A sokoldalúság
mellett mûvészetének szembeötlõ vonása
a népmûvészeti elemekkel való fordulás
azon felhasználása, értékesítése.
- Alkotásaiban eredeti egyéni
módon fogalmazza újra a máramarosi, avasi, kalotaszegi,
torockói népmûvészet világából
ihletett élményeket. Honnan ez a kapcsolat amely Kozma István
mûvészetének külön színt ad?
- Kezdem a válaszadást
azzal, hogy napjainkban kevés az a képzõmûvész,
aki valamilyen módon ne fordulna a népmûvészethez,
mint ihletforráshoz. Én is ezek közé tartozom,
mert nagyon szeretem a népmûvészetet. Tudatosan foglalkozom
vele de nem a népmûvészeti elemek pontos lemásolása
érdekel, hanem a stílus tisztasága, szerkezeti felépítése,
és ennek lényege, õszinte humanitása, robosztus
formavilága. A munkaköröm is olyan jellegû, hogy
alkalmat ad a népmûvészekkel való kapcsolatra.
Ezeket az embereket szõnyegszövés, fafaragás
közben figyelhettem meg, s miért tagadnám sok hasznos
dolgot tanulok tõlük. A szerzett tapasztalatokat aztán
a saját munkámban elsõsorban a fémdomborításban
hasznosítom. Az iparmûvészetben legjobban a fémet
szeretem, annak ellenére, hogy textilszakot végeztem. Ilyen
irányban csak a tervezésre szorítkozom, a kivitelezést
a népi mesterekre bízom. Az én fémmûvészetem
fõleg díszítõ jellegû munkák létrehozására
korlátozódik és kevésbé van gyakorlati
célja. Monumentális munkák ezek, kapcsolódnak
a régi iparmûvészethez, de mindig arra törekszem,
hogy egyéni stílust "ízt" kölcsönözzek
nekik. Elég nehéz ezt elérni, mert az iparmûvészet
öröksége rendkívül gazdag, s nem könnyû
feladat újat alkotni. Mint minden mûvészetben úgy
a fémmûvészetben született alkotások is
csak akkor maradandók, ha mondanivalót közvetítetnek.
- Önnek mi a kedvenc tematikája?
- Elsõsorban az ember tükrözi
a humánus ember cselekedeteit. Ha önkényes csoportosítást
kellene végeznem, akkor azt mondanám, ez a problematika három
fõ kategóriában merül ki: a balladisztikus mondavilág
(például: miorita, A Kõmûves Kelemen stb.) mûvészeti
ábrázolása; portrékészítés
(Hollósy, Arany, Petõfi, Ady stb.). A XX. század nagy
problémája az úrrepülés. Mind ezek nagyon
hálás témák, de merem állítani,
ezelõtt tíz évvel nem tudtam volna kifejezni a fémdomborítás
sajátos eszközével.
- Az utóbbi idõben
egyre többen aggódnak a népmûvészet sorsáért,
s akik megnyomják a féltés vészcsengõjét,
hivatkoznak a civilizáció által hordozott veszélyekre.
Pontosabban arra, hogy a modern életforma hátrányosan
nyomja rá bélyegét még a tradíciókhoz
a legcsökönyösebben ragaszkodó falvakra és
lakóira is. A képzõmûvészet hogyan látja
a népmûvészet jövõjét?
Bizonyos fokig derûlátóan,
a népmûvészet élni fog mivel a modern kor embere
ebben keres és talál megnyugvást. Általában
a mûvészetben vetett hit, a mûvészet szeretete
az a garancia, amely a népmûvészeti alkotások
létjogosultságát mentesíti a kérdõjelektõl,
szerintem azonban a jövõ népmûvészete már
inkább iparmûvészeti jellegû lesz.
Felvetõdik akkor a kérdés,
kik fogják például Stan Petrád, Borodi Gheorghe
és más mesterek munkáját tovább folytatni,
hiszen alkotásaik muzeális megõrzése még
nem jelenti a mentést. A népmûvészet elsõsorban
azáltal él, hogy vannak akik mûveljék.
Szerencsére még sok
olyan névtelen népi alkotó él akik éppen
munkájuk révén többet tesznek a népmûvészetért,
mint sok aggódó. A népmûvészet és
az iparmûvészet egybe fog fonódni a jövõben,
s e folyamatból az elõbbi veszít, az utóbbi
pedig nyer.
A veszély azonban nemcsak
a sokat hangoztatott civilizációban rejlik, hanem abban is,
hogy a népi alkotások leple alatt giccsek kerülnek a
népmûvészeti boltokba.
A nagyüzemi termelés,
a felvásárlás sohasem tett jót a népmûvészetnek,
a nagyobb baj az, hogy a sorozatgyártásba nem hozzáértõ
emberek termékei is bekerülnek, s ez szüli a giccset.
Mindent egybevetve, én optimista vagyok a népmûvészet
sorsát illetõen.
Bízom a mûvészet
szeretõ emberek, és a mûvészek sorainak gyarapodásában
még akkor is, ha a technika fejlõdése már nem
ad olyan tág lehetõséget a mûvészi ábrázolásra,
mint az eddigi életmód adott. De nagyobb teret fog kapni
az ember és a természet viszonyának tükrözése.
Ez irányban pedig a népmûvészet gyökerei
kiszámíthatatlanok. Másrészt - és ezt
a legnagyobbak Bráncusi, Cezanne stb. is hangsúlyozták
- a mûvészetben mindig lesz egy reneszánsz, egy magasabb
fokú visszatérés a realizmushoz, amely a mûvészet
és emberek kapcsolatát mindannyiszor meghittebbé,
szorosabbá teszi.
Lejegyezte: Csiki
Albert