Az olyanfajta klasszikus és
igaz bölcsességekkel szemben, amelyek szerint "nem változik
semmi" (Plinius), illetve "Minden változik." (Hegel), sem árt
néha ellenõriznünk régebbi vélekedésünket
egy-egy tartósabb, idõtállóbb dologgal kapcsolatban.
Különösen nem, ha a dolog az alkotómûvészet
körébe tartozik, amiben - mint elég gyakran tapasztalhatjuk
-, egyformán jelen van a folyamatos változás és
az állandóság. - Így, magamat is ellenõrizhetem
akkor, amikor Kozma István mai mûvészetéhez
készültem írni néhány eligazító
szót. Korábbi vélekedéseim forrásvidékét
ismét bejárva. érdekes megfogalmazásra bukkantam.
A kolozsvári KORUNK címû folyóirat 1973-as évfolyamának
10. számában Kozma István veretes világa címmel.
- tehát 24 esztendõvel ezelõtt - így fogalmaztam:
"Nagybányán él egy mûvész, akit a piktúrában
az érdekel, ami általában nem érdekli a nagybányaiakat
(az akkor ott élõket /Gy.G./- a régi nagybányai
iskola Zifferrel, Mikolával megszakadt szín- és formavilága.
Normális lenne ennek alapján arról írni, hogy
ez a hagyománytiszteletével magára maradt mûvész
miként lett a nagyhírû nagybányai festészet
szellemi örököse és folytatója, ha Kozma István
a piktúrára adta volna a fejét. a dolog viszont úgy
áll, hogy Kozma, bár nagyon szépen fest, nem lett
piktor, jóllehet szívesen vesz most is ecsetet a kezébe,
magához közelállónak mégis egészen
más anyagot érez, a fémlemezt, amellyel immár
egy évtizede tartó ádáz küzdelmet folytat."
A majd negyedszázada született
vélekedésemet azért idéztem kissé hosszabban
a kelleténél, mert bár Kozmát most, mint a
100 esztendõs nagybányai piktúra folytatóját
igyekszem aposztrofálni, nem szeretném elfelejteni a fémdomborító,
a textiles, a keramikus Kozmát, - de még az ásványi
üvegfestéshez, a növényi festékkel színezett
szõnyegek készítéséhez is értõ
Kozmát sem. Ezeken a területeken, ezekben a mûfajokban
ugyanis Kozma István mind maradandó alkotásokat hozott
létre a változó idõben. Abban a változóban,
amelybõl Õ, huszonhét esztendõnyit Nagybányán
töltött, Hollósy, Ferenczy Károly, Thorma, Réti,
Krizsán kései utódjaként. de még Ziffer
Sándor, Mikola András, Nagy Oszkár, Agrikola Lidia,
sõt a száz évet élt Krizsánné
Csikós Antonia kortársaként is. - No, és Vida
Géza, a szobrász kortársaként aki, amellett,
hogy Kozma négy nagybányai kiállítása
közül hármat megnyitott. arra is érdemesnek tartotta
a fiatal kollégát, hogy a szobrászat titkaiba beavassa
(ez volt Kozma "fémkorszaka"), - akár annak idején
fõiskolai tanára Szervátius Jenõ.
Ezeknek a mûvészeknek
a nyomdokában jelölve ki az immár hetedik éve
Magyarországon, Mezõkövesden élõ Kozma
István helyét, annyit még el kell mondani róla
hogy Zsögödi Nagy Imre holdudvarában is megfordult. A
Székelyföld mindmáig méltóképpen
meg nem becsült nagy öregje, 1967-ben kiállítást
rendezett Kozmának Csíkszeredában, ami után
földije, Borsos Miklós sem restellte szemügyre venni Kozma
munkáit az Iparmûvészeti Múzeum 100 éves
fennállása alkalmával rendezett budapesti kiállításon,
1972-ben. Ilyen dióhéjba sûrített pályakép-vázlat
után, azt gondolhatná a tárlatlátogató,
hogy a Nagybányáról származó, a mûvésztelep
hagyományait folytató és azokhoz most is ragaszkodó
piktornak ez a múlt valamilyen módon elõnyére
válik a nagybányai iskola megalakulásának 100.
évfordulóját ünneplõ Magyarországon.
Sajnos, ez nincs így mert például a centenáriumot
ünneplõ kiállítás mintegy négyszáz
alkotása között egyetlen mai nagybányai mûvész
munkája sem szerepelt, - így a Kozma Istváné
sem. Pedig az õ esetében nem kellett volna már a román
állam féltékenységével megküzdeni,
legfeljebb csak a magyar közönnyel, s a mûvészetben
is természetellenes gondolkozásmóddal. Kozma István
a nagybányai centenárium évében Magyarországon
élõ nagybányai festõmûvész ezzel
szemben úgy járt, mint Ferenczy Károly felesége
azzal a esti piktorral, aki a század elsõ éveiben,
- tanulási szándékkal, Nagybányára Ferenczyékhez
tévedt. A pesti festõ valószínûleg az
akkor csúcson lévõ plein-air festésmódot
ment elsajátítani Nagybányára, de amikor hazajött,
kijelentette, hogy különösen Ferenczynére haragudott
meg nagyon, mert "az az öregasszony kiviszi a zongorát a kertbe,
a plein-airbe."
Persze az évek azért nem telnek nyomtalanul. Amióta egy unatkozó párizsi festõ kifeküdt Barbizon dombjainak fái alá, s ott szemlélõdve festõibbnek találta a földmûvesek munkáját, a fény és árnyék játékát, a ragyogóan tiszta levegõben Párizs mocskánál, és saját mûterme sötétjénél, s amióta Hollósy Simon ugyanilyen ragyogó kék eget, zöld mezõt, virágokat és éles kontúrokat talált Nagybányán, a plein-airt nem tudja kiszorítani semmilyen divat, semmilyen izmus és semmilyen mûvészi agylágyulás. Valahol a harmadik nagybányai generáció lassú elmúlásának és a negyedik csendes továbblépésének határán, Kozma István immár Mezõkövesden próbálja a nagybányai hagyományok szerint az anyaföldbe mélyeszteni gyökereit.
Színek, erdõk, legelõk,
hegyek és mezõk errefelé is vannak, a levegõ
elég tiszta még, s ami a legfontosabb él a folklór.
Egy nagybányai indíttatású mûvész
ilyen helyen mindig megtalálja a folytatás lehetõségeit.
Elvégre a nagybányaiak többsége is máshol
élt, s lakott már Trianon után, mégis nagybányai
maradt. Legfeljebb az akkoriak környezete nem volt még annyira
fertõzött, és reményvesztett, mint a mostanára
már Nagybányáról is lemondott, mai anyaországáé.
Mintha igaza kezdene lenni Kozmának, amikor nem kis öniróniával
is mondogatja, - a Nagybányát ma ünneplõk jelszava
akár az is lehetne, hogy "éljenek akik meghaltak, s akik
élnek, haljanak meg".
A Svéd Képzõmûvészeti
Szövetség szerencsére nem így gondolja. Kozma
István nemrég kapott értesítést arról,
hogy a svédek Stockholmban az említett szövetség
tagjává választották. Talán úgy
is, mint Nagybányait.