- kérdem én; és
kérdezzük sokan. És szerintem a legemberibben Áron
bá felelt a kérdésre, Tamási: Azért
élünk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.
Ó drága bátyám. - mondom neki, de fõleg
már a két cserefa között, a farkaslaki templom
tövében lévõ sírja, s a Szervátius
Jenõ emlékmûve elõtt. - Ó bátyám,
kigyelmed is milyen nehéz kérdéseket tud feltenni.
Hát akkor azt mondaná meg: hol s hogy vagyunk otthon?
Erre azonban már csak azt
mondhatta, hogy mindenki maga dönti el az erre adandó választ.
És én, neki székelysége révén
rokona lévén, egy életen át kerestem is a feleletet.
Merthogy eredeti otthonától, a Kükülõk mentérõl
messzire vetett a sors. Kolozsváron születtem, Bukarestben
vívtam életem nagy csatáit, mint a kisebbségi
magyar kultúra fegyverhordozója. És most ez emlékezõ
sorokat a tiszaparti Szegeden vetem papírra. Huszadik századi
sors. Magunk keresésének egy - sajnos - tipikus alakzata.
De vajon valóban mi köt
Erdélyhez, a hazámhoz? Az élet harmadik felvonásának
a vége felé, nehéz erre a válasz. De lám,
lám Ilia tanár úr azt mondta egy nagybányai
festõ szegedi kiállításán, hogy ezt
a világot én adtam neki. Én ismertettem meg nagybányával.
És mondták mások is sokan. Nemcsak Takács Tibor
Budapestrõl, de a felejthetetlen Fehér Ferenc újvidéki
költõ barátom is. Azt kell mondanom, hogy Nagybánya
több barátot szerzett nekem, mint Erdély számos
nagyhírû városa. Tehát én akkor is otthon
voltam. Ziffer Sándor, Nagy Oszkár, Balla József és
méltó utóduk Kozma István városában.
Sok bel- és külföldi barátomat vittem el hozzájuk,
akik ma nem a Zazarra emlékeznek. Nem is a Kereszthegyre, vagy az
István torony valóban történelmet idézõ
épületére. A mûvészekre, akik emberek voltak.
Akik örök-emberi ösztönnel ölelték magukhoz
a földet, ahol éltek.: Keresték, mint Kozma István
barátom is mûveikben a magyarázatát annak, hogy
miért szeretik azt a világot.
És nemcsak Máramaros
õsisége látszott innen, de Európa és
a világ birkózása a modern kifejezési módokkal,
sõt több is ennél: a kozmoszba is innen nyílt
kilátás. Ezért szerettem hát ezt a világot,
mert azonos volt az értelmiségi voltunk törekvéseivel.
De míg az én világlátásomra sok száz
oldal elolvasása után derült fény, õk
néhány vonallal elmondták véleményüket
a helyzetrõl.
Persze maradt még egy kérdés,
a legnehezebb minden mûvész foglalatosságban: hogy
ez mit mond a kortársnak? Mit közvetít abból
a sokoldalú emberi törekvésbõl, ami a világot
összeköti? És erre a legnehezebb felelni. Talán
meg sem kísérelem, ha a világ nem válaszol
helyettem.
Nos amit elmondok az a hatvanas
évek vége tájékán történt
Kolozsváron. A Szamos partján laktunk akkor egy, az egyetemi
tanszemélyzetnek épített panelházsoron. A kolozsvári
Magyar Színház igazgatójaként kaptam ezt a
lakást, tehát kiváltságos hely és tér
volt. Három szoba, magas földszint és - mondom - a Szamos.
Akkor én már (talán) a tizedik könyvemet adtam
ki, és szépíróként is ismertek. Így
esett, hogy egy napon nyugati vendéget jelentettek be nálam
- a bejelentõk. Úgy hívták az illetõt,
hogy Patrícia Black, és a New York Times Kelet-Európai
tudósítója volt. Tulajdonképpen. Mert valójában
egy negyven körüli szexis, - nyugodtan mondhatom - szemtelen,
bennünket lebecsülõ amerikai csaj, aki a fiúja
kíséretében érkezett meg. És ez még
mind nem volt baj. A bibi ott kezdõdött, amikor a nagyságát
minden szempontból bizonyítani óhajtotta. Hosszan
elmondta, hogy Amerikában milyen villája van, mekkora a vagyona
és közlési lehetõsége - és mindezt
egy panellakásban. Közben pedig nézett, mert szeme volt.
És meglátta a falon a Kozma Pista Don Quijote címû
rézveretét - és nem tudta levenni a tekintetét
róla. És felállt és közel ment hozzá.
Aztán leült, de újra felállt. És rákérdezett.
És mikor ez így ment már jó ideje, megszólalt
bennem az az emberség, amit én tálán Nagybányán
tanultam. De lehet, hogy Gy. Szabó Bélánál
Kolozsváron, vagy valahol más mûhelyben Erdélyben.
A humánum - mondom. Ami számomra kötelezõ. És
akkor számomra kötelezõ. És akkor felálltam
és leakasztottam a Kozma Pista rézveretét és
azt mondtam a nõnek: ha ennyire beleszeretett, vigye haza. Legyen
ez üzenet Erdélybõl.
Ami ezt követte, engem is meglepett.
Ez a szemtelenül dicsekvõ - épp hogy nem - farát
riszálóan, sajtónagysága minden átmenet
nélkül elkezdett zokogni. És ezt mondta: eddig azt hittem,
hogy maga a szegény és én vagyok a gazdag. Nem igaz.
A helyzet fordított. Ha én végig vittem volna Amerikán
sehol sem történik efféle, hogy magának megtetszik
egy ilyen értékes kép és a gazda leakasztja
és a kezébe adja...
Hát ez bizony közel
harminc esztendeje történt. De azért és most
is hálás vagyok neked Kozma Pista. Mármint azért,
hogy megleckéztettük õket.