KOZMA
ISTVÁN képzõmûvész erdélyi,
romániai, magyarországi és tengerentúli kiállításain
mindenütt valami újat adott a mûvészet kedvelõinek.
Kozma ugyanis ebben a specializálódó
korban ezen a szûkülõ mûvészeti terepen
sokmûfajú mûvész, akinek a textilszövés,
a fémdomborítás, az iparmûvészet térkialakító,
díszítõ tevékenysége, a festészet,
a fa megmunkálása egyaránt része mûvészeti
munkájának. Ennek okát abban a gazdag környezetben
kereshetjük, amely Kozma Istvánnak megadatott. Kozma István
1931-ben született Nagybányán, a hagyományt,
az örökséget nem holt anyagként élte át,
a híres iskola tagjai közül többen éltek az
õ ifjú korában, és éppen õk képviselték
a sokoldalúságot ekkor Nagybányán. Talán
nem közismert, hogy Kozma milyen szívósan kutatta föl
Hollósy Simon elhanyagolt sírját, s jelölte meg
fémmunkájával a nagy elõd nyughelyét.
Azt hiszem, hogy ebben a tettében többet kell látnunk,
mint kegyeleti gesztust, tudatos õskeresés van ebben, ahogy
a mûvekben is az odatartozás szellemisége bujkál
minden egyéni újítása mellett is. Amikor a
hetvenes évek elején Kozma István nagybányai
mûhelyében jártam, éppen finom ponttechnikával
dolgozta ki alakjait a réz - bronzlemezeken. A monumentálist
kedvelõ Vida Géza, Sajnerick István a tájat
és a bohócokat festõ Balla József is sors -
és kortársa volt ekkor Kozmának, de mindhárman
egyéni utat jártak Nagybányán.
Kozma István annak a kolozsvári
képzõmûvészeti iskolának a tanítványa,
ahol félévszázada már az erdélyi magyar
és nem magyar mûvész nemzedék tanult, õ
festészetet, textilmûvészetet, azaz szövést
meg mûvészeti oktatást. Tehát a készülõdés,
a kiképzés évei is a sokoldalúságát
mutatták. Ennek az iskolának tanítványai mindig
is érdeklõdéssel tekintettek a mélykultúra,
a népmûvészet régi és új változataira,
így Kozma István is forrásának tekinti az élõ
népmûvészetet, kezdõ kora óta ennek forma
és színvilága jelen van mûvészetében.
Nem utánozza, nem dísznek, nem kelléknek használja,
hanem a népmûvészet természetközelségét,
anyagkultúráját, sajátos színvilágát
fogalmazza újra, a magáévá.
Az oly sok díszletként
ható népiesség után és mellett Kozma
mûvészetében a finom jelenlét, az eredetiség
adja a forrás fölhasználásának érdekességét.
Kozma már a 70-es években
vezéregyénisége volt az új 4. nagybányai
nemzedéknek, olyan mûvész aki tiszteletben tartotta
a nagybányai iskola hagyományait, de elvei megkövetelték,
hogy mint a reneszánsz mûvész is egykor egy stíluson
belül alkosson, egyéni meglátása érvényesüljön
munkájában.
Ennek eredményeként
is 1996-ban Stockholmban a nagybányai festõiskola centenáriuma
alkalmából olyan mûvészekkel együtt szerepelt,
mint Ferenczy Béni, Boldizsár István, Czóbel
Béla, Iványi Grünwald Béla, stb. ezért
a svéd akadémia tagjai sorába vette fel.
Tér és tárgy
az iparmûvészeti munkáiban jól mutatja, hogy
modern profi mûvészet minden csínjával-bínjával
tisztában van, a hely és idõ kívánalma
szerint tud elvont lenni vagy éppenséggel konkrét,
még a leghagyományosabb elbeszélõ formájában
is nagy meggyõzõ erõ van. Mûvészeti sokoldalúságában
a hely szelleme is segítette, nemcsak a képzés iskolája,
nem csak a népmûvészet sokoldalúsága.
A nagybányai festészet tárgyi és színvilága
tagadhatatlanul jelen van képein. Kétségtelen, hogy
e magyar képzõmûvészeti iskola hagyományai
nyelvén tanulta meg a magáét, a nagybányai
dialektus érzõdik rajta, de az önálló
mûvész szabadságával nyúl minden témához,
amikor fest, stílusa és tárgyi gazdagsága eredetiségének
bizonysága.
Dr. Ilia Mihály
- mûvészettörténész