TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.
Prof. Dr. Iván László:
A Boldog Öregkor: Esélyek és Kockázatok
Az Öregségrõl, A Barátságról c. írásában Ciceró több mint kétezer évvel ezelõtt mondta: “Ami engem
illet, e könyv kidolgozása oly örömet szerzett, hogy nemcsak elhárította a vénség összes bosszúságát, hanem
ráadásul az öregséget vonzóvá és kellemessé is tette”.
Jónéhány olyan személyes példát említ, mellyel állítását meg is erõsíti. Említést tesz dicsõ vezérekrõl,
államférfiakról, akik diadalmenettel írták magukat a történelembe, de másféle példái is vannak. “Ám a
nyugodtan, feddhetetlenül és szépen eltöltött életre is derûs és könnyû öregség következik: tudjuk, hogy
ilyen volt a Platóné, aki nyolcvanegy éves korában írás közben halt meg. Ilyen volt Szókratészé, aki maga
mondja, hogy azt a könyvét, amelynek címe Panathenaikosz, kilencvennégy éves fejjel írta, s aki még öt
esztendõt élt azután. Tanítómestere, a leontinoi Gorgiasz, százhúsz évet ért meg, és sohasem hagyta abba a
tanulást és a munkát. Amikor kérdezték tõle, miért kíván oly sokáig életben maradni, így felelt: “Semmi
okom nincs, hogy az aggkort vádoljam”. Több érvet is felhoz az említett példák mellett, melyek az öregedés
értékét hangsúlyoz-zák. “A nagy dolgokat nem az erõ, a gyorsaság vagy a testi ügyesség dönti el, hanem a
megfontoltság, a tekintély és az ítélõképesség: márpedig ezek az öregséggel még gyarapodnak, nemhogy
csökkennének.” Majd a feledékenység-re vonatkozó megjegyzését említem: “Mindenre emlékeznek, ami
érdekli õket”. “Megmarad az öregekben a szellemi frissesség, csak maradjon meg az érdeklõdés és a
szorgalom, s ezt látjuk nemcsak a híres közéleti férfiaknál, hanem a csendes magánéletben is. Szophoklész
például késõ öregségéig tragédiákat írt: mivel úgy tûnt, hogy e munkája miatt elhanyagolja a család
vagyoni ügyeit, fiai ítélõszék elé idézték, hogy a bírák tiltsák meg neki, mint gyengeelméjûnek, a vagyoni
ügyek intézését, mint ahogy a mi jogszokásunk is el szokta tiltani a javak kezelésétõl a rosszul gazdálkodó
apákat. Mint mondják, ekkor az öreg felolvasta azt a színdarabját, melyen dolgozott s melyet legutóbb írt,
az Oidipusz Kolonoszban címût, s megkérdezte, vajon a költemény gyengeelméjû ember mûvének látszik-
e? A felolvasás után a bírák ítélete felmentette.”
Ciceró azonban még ezen is továbblép, és a nemzedékek kapcsolatának értékérõl is szól: “Mert valamint
a bölcs öregeket gyönyörködtetik a jó hajlandóságú ifjak, s könnyebbé válik azoknak az öregség, akiket az
ifjúság tisztel és szeret, ugyanúgy a fiatalok örvendnek az öregek tanácsainak, melyek az erények gyakorlása
felé kormányozza õket. De azt is látjátok, hogy az öregség nemcsak lanyha és tétlen, hanem még szorgos is
és mindig tesz vagy tervez valamit, persze ki-ki olyasmit, amivel elõzõ életkorában foglalkozott. S mit
szóltok azokhoz, akik még valami újat is tanulnak? Szólón is azzal büszkélkedik verseiben, hogy úgymond
mindennap tanul valamit és így öregszik meg. Én is cselekedtem,- írja tovább Ciceró, - mert a görög
irodalmat öregen ismertem meg, mégpedig annyira mohón fogtam hozzá tanulmányozásához, mintha
hosszas szomjat akartam volna eloltani.”
Az öregségrõl végül is bölcs összegzésben úgy ad véleményt, hogy az egész életet véleményezi a
következõképpen: “Az életnek megvan a maga törvény-szerû menete: a természetnek csak egy útja van, és
az is egyszerû. Minden életkornak meg van szabva a maga idõszerûsége: ezért a gyermek erõtlenségében,
az ifjak hevességében, továbbá a már lehiggadt kor komolyságában s az öregkor érettségében van valami
természetes, amit a maga idejében el kell fogadni.”
Rendkívül lényeglátóan emeli ki az erõtlenség okát: “De sok öreg annyira erõtlen, hogy semmiféle
tisztséget, sõt általában életnek egyetlen kötelességét sem tudja teljesíteni. Ez azonban nem az öregkor
sajátos hibája, hanem közös bûne az egészségi állapotnak”. Logikus következményként, tanácsa: “Szembe
kell szegülni az öregséggel!”. Mint mindig erre is kitûnõ példát említ: “Öregen és vakon Appius négy izmos
fiút, öt lányt, nagy háztartást, tömérdek klienst tartott kézben, mert lelkét, mint az íjat megfeszítette, s
gyengülve sem adta meg magát az öregségnek... Az öregség ugyanis csak akkor tisztes, ha védi önmagát, ha
megõrzi jogait, ha senkit sem tesz úrrá maga fölött, ha utolsó leheletéig számon tartja övéit”.
Jóllehet az öregedéssel az un. testi élvezetek és gyönyörök igénye és vágya mérséklõdik, az ember-baráti
együttlétek nagyszerûsége kárpótlást jelent. Ciceró világosan írja: “... mindig volt asztaltársaságom... persze
a kor elõrehaladtával napról napra szelídebb lett minden. Tudniillik, már nem annyira a testi élvezetek
szerint becsültem a lakomák gyönyörét, hanem a barátok társaságáért és a csevegésért. ... engem tehát a
beszélgetés öröméért gyönyörködtetnek az együttlétek, mégpedig nemcsak a velem egyidõsekkel, akik közül
már nagyon kevesen élnek, hanem a ti korosztályotokkal és veletek, s nagyon hálás vagyok az öregségnek,
amely megnövelte bennem a beszélgetés iránti vágyat, az étel-ital vágyát pedig elvette. De ha valakinek ezek
is örömet szereznek, ... én nem úgy vélekedem, hogy az öregkorból hiányzik az érzék az ilyen élvezetek
iránt.” Csodálatos, ahogy példái, hasonlatai során eljut az emberi érték és ismeretadás öröméhez, a korban
elõrehaladva: “Nem tudok betelni azzal a szórakozással, hogy megismertesselek öregkorom megnyugtató
örömeivel.” Ezek közé a megnyugtató örömök közé sorolja a természet közelségében végzett sok sok
tevékenységet, így a földmûvelést is: “Az én ítéletem szerint nem tudom, lehet-e ennél boldogabb
foglalatosság...”.
Végül az életszakaszok saját örömeit sorolva, végkövetkeztetésre jut: “Tartsák meg maguknak a fiatalok
a fegyvert, a lovakat, a dárdákat, az ütõt, és a labdát, legyen övék az úszás és versenyfutás: nekünk
öregeknek, hagyják meg a sokféle játék közül a kockát, és a játékkövet: sõt e tekintetben is tehetnek amint
jólesik, mert az öregkor ezek nélkül is boldog lehet!”
Összegezõ véleményezései után nem szakad el attól a realitástól, hogy az öregkor örömeit és boldogságát
bizonyos feltételek, körülmények, mintegy a közösségi öregség-kultúra nagyon is befolyásolja: “Mesélik,
hogy a spártai Lüszandrosz,.. azt szokta mondani: Spárta a legbecsesebb lakóhely az öregek számára, mert
az életkor sehol sem részesül annyi kedvezményben, az öregkort sehol sem tisztelik annyira. Sõt az
emlékezet azt is megõrizte, hogy egyszer egy athéni színi elõadás alkalmával egy idõs ember érkezett a
színházba és a nagy zsúfoltságban honfitársai sehol sem adtak neki helyet: amikor azonban a spártaiakhoz
ért, akik mint követek, fenntartott helyeken ültek, mint mondják, mindannyian felemelkedtek, s az öreget
engedték leülni maguk között. Mikor erre az egész közönség megtapsolta õket, valaki közülük megjegyezte:
Az athéniek tudják, hogy mi a helyes, de nem akarnak helyesen cselekedni”.
Mintha napjaink öregkérdéseit írná le, oly friss, annyira igaz megállapítások, miként az is, hogy
természetesen örömök, boldogság és nyugodt derû mellett is vannak olyan öregek, akik: “... morózus,
aggályoskodó, haragos és összeférhetetlen öregek, sõt ha jól megfigyeljük, fösvények is! Ezek azonban
jellemhibák, nem az öregkor sajátosságai. Különben is a morcosságra és a többi említett hibára van
valamelyes mentség, amely nem kielégítõ ugyan, de elfogadhatónak látszik: azt hiszik, hogy megvetik,
lenézik, kigúnyolják õket, ezenkívül a törõdött testnek fájdalmas minden sérelem. Mindezeket azonban
enyhítik a jó modor és mûveltség.”
Kétségtelen, az élet befejezése és a korban elõrehaladó élet örök kérése a halál és elmúlás, kinek
személyes hite, világképe és vélekedése szerint. Nem is annyira a halál maga, mint az odáig vezetõ út, -
leginkább a szenvedés lehetõsége árnyékolja be az idõs ember örömét, boldogságát. Ciceró ezt egyszerûen
vála-szolja meg: “Ámde az életnek az a legjobb befejezése, ha elménk még ép és érzékszerveink
megbízhatóak, s maga a természet bontja szét a mûvet, melyet összeállított... márpedig minden ami frissiben
van összeragasztva, nehezen szedhetõ szét, ellenben ami régóta, az könnyûszerrel. Ezért van az, hogy az
életnek a rövid hátralévõ részét az öregeknek nem kell se mohón kívánniuk, se ok nélkül elvetniük.”
Magára nézve egyszerûen fogalmazza meg: “Én azt szeretném, hogyha rövidebb ideig élnék, mintsem
idõ elõtt megöregednék”, majd búcsúzásként: “Ezeket akartam elmondani az öregségrõl, bárcsak
megértenék, hogy a tõlem hallottakat tapasztalataitok alapján helyeselhetnétek!”
Lényegében itt most be is fejezhetném, hiszen, mindez amit Ciceró az Ókor-ban elmondott, ma is igaz, -
bizonyítja évezredek tapasztalása és bölcsessége alapján, hogy van Boldog Öregkor!
És most jönnek persze az érvek, ellenérvek, megmosolyognak, mások cinikusan fölényeskednek, - a
tudomány esélyeket és kockázatokat, a napi emberi vélekedés jó és rossz tapasztalatokat, élményeket,
általánosítható keserves vélekedéseket terít, különösen a mai társadalmi-gazdasági feltételek történelmi
óriás-színpadán! És nemzedékek nõnek fel lelketlenítõ szólamokkal, vagy gépiesített robotszövegek PR-
nyomában, a napi pesszimizmust erõsítõ kilátástalansággal, reménytelenséggel, láncreakció szerûen
gerjesztõdõ öregség és öregellenességgel. Ami persze nem más, mint az Ókor óta jócskán megfáradt és
jócskán megváltozott emberi élet életminõségi és érték-krízisének-, a vágyak, képességek és lehetõségek
tömegekre és személyekre szabott görcsös aránytalansága, de nem utolsó sorban a kiábrándultságok miatti
csapkodó ellenfordulások jónak, bizakodásnak, reménynek, optimizmusnak és így a mindenki számára
nehezen megfogalmazható boldogságnak. Ebben a világképi diszharmóniában és emberi küzdelemben a
naprakész örömszerzés torzult és ön- és közellenes formái szaporodtak meg, - meneküléssel drogba,
gyógyszerbe, szenvedély-szerepekbe és halálba. Legújabban a civilizatorikus fejlõdésnek tartott technikai-
gazdasági motivációk ellentmondásos álhitének dogmáival: a személy szabadságát kecseg-tetõ jóléti és
fogyasztói elégedettség ezredfordulós mítoszával körítve és a világ-reklámok egyen-diktatúrájának
kibontakozásával.
Az öregedés és öregkor esélyeinek, még inkább az ember önbecsülésével és önállóságával jellemezhetõ,
harmónikus és boldog öregkor esélyeinek alapkérdései elõl több módon is menekülés észlelhetõ: ezek
gazdaságossági és haszonmagyarázatok, - a technokratikus magatartásválasztások hatalomban és napi
együttélésben egyaránt, az öregkor fatális félreértésével megjelenõ újabb szokásrendszerek, mint aktívak
tartják el az inaktívakat, - az állami és önkormányzati kompetenciák fenntartása mellett az idõs nemzedék
magárahagyása és kirekesztése, - a megkülönböztetõ gettósítási próbálkozások az öregekkel szemben, - a
fejük feletti álgondoskodó törõdések és döntések újabb típusú diktatúrája, - és hadd ne soroljam tovább.
Leginkább azonban az az ösztönös és természetes életérzés sérül az említettek miatt és mellett, amely a
cicerói egyszerû életöröm és boldogság öregkori értékrendjét adta.
Végül is az itt felsorolt huszadik századvégi tendenciák és kockázatok mellett a Boldog Öregkor esélyeit
éppen az a szívós emberi fennmaradás és boldogság-szükséglet alapozza meg, mely a hibás alkalmazkodások
és negatív hatású kocká-zatok ellenére személyreszabottan és közösségileg felfedezhetõk.
Ezek legfontosabb formái a következõk:
1. Az un. öregedési és élethossz-változások globális tényezõi által kiváltott társadalompolitikai és gazdasági
kényszerintézkedések, az öregkori egészségmegõrzés, a kóros öregedés megelõzései stratégiáival -,
2. Az idõsek szervezõdései, civil-szerepváltozásaival járó integrációs törekvései, szerepváltoztatással nõk és
férfiak egyenjogosulásával kísérten -,
3. Az Idõsügy behatolása a politikába, szakmapolitikába és a közéletbe, szociálpolitikába egyaránt -,
4. Az un. biológiai rendszerek, ezen belül az emberi agy kutatásaival szerzett újabb eredmények értékképzõ
alapérvei, hogy még biológiailag is van boldogság-állapot meghatározó agyi mûködésrendszer. Erre
építhetõen szervezõdik pszichológiai és magatartásszabályozás személyiség-rendszere. Ezek a kutatások
kimutatták, hogy a boldog emberekben közös jellemzõk: békében vannak önmagukkal és szeretik
önmagukat jó értelemben, - hogy bizakodóak, vagyis optimisták, - hogy mértéktartóan kontrollálják
önmaguk vágyait, képességeit és lehetõségeit,- és végül, de nem utolsó sorban nyitottabbak és világuk felé
irányultabbak, mint az átlag.
Ezek a vizsgálatok igazolták azt is, hogy a materializált értékek közül a pénz, vagyon, gazdagság, nem
függ össze meghatározóan az emberi, így az öregkori boldogsággal. Ugyanakkor fontosak és
meghatározóak az egymáshoz való vi-szony szeretet és megértés gesztusai,- a gondok és nehézségek
egyszerûsítõ feloldó és mérséklõ-praktikái, melyek vagy már korai szocializációval beépülten,
készletként állnak rendelkezésre az áthajlás majd az idõskorra, vagy menetközben tanulással, mintegy
szoftver-programozás az idõsödõ ember megküzdõ képességét és örömminõségét javítják, fejlesztik, -
végül az érett személyiség védekezõ képességének növelésével, a negatív ageizmus és dehumanizáló
tendenciákkal szemben bontakoznak ki.
5. A geroedukáció és geragógia, valamint a tudományos kutatások eredményeinek gyors konvertálása az
életminõség és lelki egészség jobbítása érdekében az életút mentén, benne a harmadik életszakaszra
különösen figyelemmel.
6. Annak felismerésével kialakítható új stratégiák, hogy az idõsödés egészsége, autonómiája, aktivítása és
jóléte hatalmas gazdasági-szolgáltatásai, ipari prosperitást is jelenthet,- melynek záloga a boldogságirányult
idõskor imázsa, mely teljes mértékû emberi tényezõ és értékként alapértéke az Emberiségnek, az emberi
jövõnek.
Mécs László versével befejezve
Áldott, aki megértéssel kísér és fogja reszketõ
kezünket,
Áldott, aki tudja, hogy hallásunk nehezen kapja el
már a szót,
Áldott, aki nem csodálkozik, hogy sok mindent nem látunk
és lassan jár nálunk az ész,
Áldott, aki nem veszi észre, hogy ma megint kiömlött
a kávé az asztalon,
Áldott, aki mosolyogva áll meg, hogy elbeszélgessen
velünk,
Áldott, aki nem árulja el, hogy ma már kétszer hallotta
tõlünk ezt a történetet,
Áldott, aki fel tudja idéztetni velünk a tegnap
emlékeit,
Áldott, akitõl megtudjuk, hogy nekünk is jut még tisztelet,
szeretet, hogy nem vagyunk azért még mi se
egyedül,
Áldott, aki segíti vinni öregségünk keresztjét,amely
nekünk is oly nehéz,
Áldott, aki szeretõ leleményességgel segíti ingadozó
lépteinket a hazafelé vezetõ úton.
(Mécs László: Áldottak az Öregek Barátai)