TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.

Orbán Ottóné:

A Városi Gondozási Központ kihívásai Balatonbogláron


Balatonboglár földrajzilag a Balaton D-i partján, szõlõhegyekkel övezett kisváros, 6300 lakossal.
A lakosság 20-22%-a nyugdíjaskorú. 

Intézményünk a rászorulók részére biztosítja a szükséges gondoskodást. 

A jelen mûködõ intézményi formát Balatonboglár Város Képviselõtestülete 1991. december 18-án 
megtartott ülésén ... a szociális alapellátás érdekében önálló intézményt hoz létre ... a gondozási formák egy 
szervezetbe vonásával Városi Gondozási Központ elnevezéssel, 

meghatározva:   - jogállását (önálló költségvetésbõl, önálló jogi személyként mûködõ költségvetési szerv) 
        - mûködését, 
        - feladatát, 

célját: a segítségre szoruló személy életvitelét minél tovább a megszokott milliõben biztosítsa, emberi 
méltósága megtartása. 

Ellátási formák:        1.) étkeztetés (házhoz szállítva 90-100 személy)
étkeztetés (saját szállítás 50-55 személy)
        2.) házi segítségnyújtás, 38 személy részére. 

Szakosított ellátás: Idõsek Klubja (20 férõhellyel). 

Nyugdíjas Klubok mûködtetése azon meggondolásból, hogy minél több nyugdíjas részére biztosítani 
kívánjuk a társadalomkapcsolatot, szervezett foglalkozást, program lehetõségét, a velük való törõdést. 

Orvosi ellátást az intézmény tiszteletdíjas orvosa és a háziorvosi szolgálattal biztosított. 

Mûködési feltétel: az éves költségvetés amit a Városi Önkormányzat képviselõtestülete hagy jóvá. 

Áll:    - normatív állami támogatás (szakosított ellátásra 30.850.- Ft/év, inaktív lakosságra 14.181.750.- Ft/év 
az az1995-ös évre) 

        - intézmény térítési díjbevétel (az 1983. évi III.tv. a szociális igazgatásról  és a szociális ellátásokról, 1994. 
évi VI.tv. az 1993. évi III.tv. módosítása, helyi rendelet). Az intézmény nem profitorientált, az emelést a 
nyersanyagnorma árváltozása, a jövedelem növekedése okozza. 

        - önkormányzati pénzeszköz. 

Dolgozói létszám: 8 fõ. 

- 5 fõ gondozónõ 
- 1 fõ gépkocsivezetõ 
- 1 fõ technikai dolgozó 
- 1 fõ intézményvezetõ. 

Bér: az 1982. évi XXXIII. tv. a közalkalmazottak jogállásáról, 18/1992. (VII. 14.) NM.r., 2/1994. (I.30.) NM. 
r., szakképzettség elvárásainak a dolgozók végzettsége megfelel. 

Tárgyi feltételek: szállító és közlekedési eszköz, autó, segédmotor, kerékpár. 

Berendezés: tiszta, ízlésnek megfelelõ. 

Helyiségek: nem felelnek meg az elvárásnak, kényszerhelyzet szülte. Az intézmény a Bölcsõdével egy 
épületben van elhelyezve. Kialakításra azon okból került sor, mert a gyermeklétszám oly mértékben 
csökkent, hogy a bölcsõdei létszámot csökkentették. A felszabadult helyiségekben került kialakításra az 
Idõsek Klubja. (Ebédlõ, mesterséges megvilágítású, iroda 3,5 m2, a dolgozóknak nincs szociális helyisége). 

Az intézmény legfontosabb feladatának tartja, hogy a segítségre szoruló embernek szakmai hozzáértéssel, 
szeretettel, nagy empátiával legyen segítségére életvitele minden területén. A dolgozó  elfogadni képes legyen 
az idõs, magára maradt embert, annak minden gondja-bajával, és önmagát elfogadtatni tudja. A leírtakat 
eddigi tapasztalatunk szerint sikerült megvalósítani, ez munkánk eredménye. 
Tevékenységünk, társadalmi fontosságát tekintve a közösségre (városra) jó közhangulatot eredményez, 
ha az idõsekrõl történõ gondoskodás jó. 
Gondoskodni kívánunk a város minden nyugdíjasáról valamilyen formában, így évente bensõséges 
mûsoros karácsonyi ünnepséget rendezünk, szerény csomaggal. Jó érzés látni az öröm fényét a sok 
munkában megfáradt embertársunk szemében. 

Tevékenységünket a mindenkor érvényben lévõ különbözõ szintû rendeletek, törvények értelmében 
végezzük. 
Nagy kihívást jelent számunkra megfelelni az idõs ember elvárásainak, törvényi, rendeleti elvárásoknak 
és nem utolsó sorban a helyi Önkormányzat Képviselõtestülete elvárásainak. Az érdekek ugyanis nem 
azonosak: 

I. Ellátásra szoruló (ellátott) idõs beteg, egyedül élõ, napközben egyedül lévõ emberek ellátása (fizikális, 
mentális, pszichés). A különbözõ szintû lakásokban a teendõk elvégzése, a tárgyi lehetõségek hiánya. A 
gondozónõre nagy felelõsséget ró, az egyre lazuló családi kapcsolatok, - már ahol még van - szintentartása, 
javítása. 
A viszonylag nagy távolságnak megtétele segédmotorral, kerékpárral, az idõ viszontagságainak kitéve: 
esõ, havazás, hideg, kánikulai meleg, a jármûvön (az ellátottnak vásárolt élelmiszer, stb.) szállításra. 
Embert, idõt, anyagiakat nem kímélõ elvárás. Az élet alkonyán nem várható el már az önzetlenség, az 
ellátottak túlnyomó részének az egyetlen kapcsolatot az intézmény kollektívája jelenti. 

Ellátásra rászorulók - dolgozói létszám aránya. Az ellátási formáknál közölt adatokra tekintettel, a 
dolgozók túlterhelését jelenti. 
A területén 4 gondozónõ végzi a házi segítségnyújtást, valamint heti váltásban az ebéd házhoz szállítását. 
(Házi segítségnyújtás). 
Idõsek Klubjában 1 gondozónõ feladata az adminsztratív teendõk (2/1994. (I. 30.) NM. rendeletre 
tekintettel megváltozott elvárások, pénzforgalmi, térítési díjjal kapcsolatos elszámolás és beszedés, a 
technikai dolgozó távolléte esetén étkeztetés. 

Már érintõlegesen jeleztem a családi kapcsolatok lazulását. Sajnos, gyakori a tartásra köteles - tartásra 
képtelen hozzátartozó (munkanélküliség, elszegényedés). 
A családi kapcsolatokban szerepet játszik a felelõsség vállalása, avagy az (intézményre) áthárítása. 
Az ellátásra szorulóknál tetten érhetõ elszegényedés tapasztalható.
Az idõskorú perspektíva nagyon szûk lehetõsége elkeserítõ. 
Tehát az emberi méltóság megtartása érdekében rendkívül fontos, hogy az ellátó rendszer (intézmény) 
nagy szeretettel, minden lehetõséget igénybevéve gondoskodjon az idõskorúakról. 

Nincs kérem jövõje annak a társadalomnak, amely a múltját nem takarítja meg. 

II. Jogszabályok 

Sok év várakozást követõen végre 1993-ban megjelent az ágazat elsõ igazán komplett törvénye, az 1993. 
évi III.tv. a szociális igazgatásról és szociális ellátásról. Az ágazat bibliája kellene legyen. Sajnos, mint egyéb 
esetekben is, a törvényalkotók nem gondoltak arra, hogy a fogalmakat precízen deffiniálják, ki-kerülendõ a 
félreértéseket. Meg vagyok gyõzõdve arról, hogy a törvények, különbözõ szintû rendeletek a munkát 
végzõnek segítségül kellene, hogy szolgáljon. 
A tapasztalat azt mutatja, nem minden esetben sikerül mindez. A Tudományos Tanácskozásunkon az 
NM. képviseletében megjelent fõosztály-vezetõ arról tájékoztatott bennünket, .. “a közvetlen szakmai 
irányítás megszûnt, a szerkezetváltás következménye a hálózattól való elszakadást jelenti.” Az NM. nem 
ismeri a szociális ellátórendszert!? Jogszabályok gyorsan változnak. 
No, mind erre kérdezem, ha a minisztérium nem ismeri az ellátó hálózatot, annak személyi, tárgyi 
financiális helyzetét mi alapján készíti elõ a törvényeket, rendeleteket? Kinek és mivel akar segíteni? Vajon 
jó-e a jogszabályok gyors változása, fõleg akkor, ha az élethez nem is igazítják. 

Úgy tûnik, hogy a lövészárokban dolgozó szociális munkások a kísérleti nyuszik, ha mindezt a halom 
hiányos, ismeretek hiányában alkotott szabály-zóknak megfelel és a közalkalmazotti megalázóan alacsony 
bérbõl még ke-nyeret tud venni, a pályát sem hagyja el, folytatható a jogszabályok özönével nyakon önteni. 

A gazdasági helyzet romlása ösztönzi az intézményeket, hogy a kiírt pályázati lehetõséggel 
megpróbáljanak élni. Kicsi a lehetõség az elnyerésére, a szûk keretek miatt. 
No meg a bírálók nem ismerik a területet. 

Sajnos, a több évtizedes munkám során ma is azt tapasztalom, hogy a vidék túl messze van a fõvárostól! 

Ez tény, elfogadni? Nehéz és egyben túl igazságtalan. 

Csak néhány fogalmat hadd soroljak fel: 

Rászorult - idõskorban mit jelent? Nincstelen? Hajléktalan? 

Nem kérem, rászorult az az idõs, magát ellátni nem, vagy csak részben ellátni tudó jövedelmi 
viszonyoktól függetlenül. (Az ellátás térítésköteles jogszabály). 

Rendeltetésszerû mûködés? (Idõsek Klubja) 

Ja a tagok napi 8 órát töltenek a Klubban?! 
Feltétel kritériuma: - önmagát részben ellátni tudó........!

Kérdezem, és ha napi 8 órát tölt a Klubban, mikor és ki végzi el az életviteléhez szükséges teendõket?
A normatív állami támogatás hogy jár!? 

Nagyszerû lenne tisztázni, hogy szegénypolitkával, vagy szociálpolitkával foglalkozunk!? 

Az ágazatnak nincs ÉRDEKVÉDELME! Mintha nem is lenne. Márpedig ami nincs, azzal nem kell 
foglalkozni. (Törõdni). 

III. A fenntartó önkormányzat 

Mindannyiunk által ismert az ország gazdasági helyzete, ami az Önkormányzatokat rendkívül 
érzékenyen érinti. A jelen gazdasági helyzet Balatonboglár Város Önkormányzata Képviselõtestületét is 
racionális gondolkodásra készteti, így a mûködõképesség megõrzése érdekében kénytelen féket beiktatni. 
A nehézségek ellenére az önkormányzat jó gazdája a városnak, össz-lakosságban gondolkodik. Minden 
korosztály érdekét szem elõtt tartja!
Intézményünk költségvetésében mindenkor biztosította a mûködésünket, egy megfontolt gazdálkodás 
mellett. 
Problémáinkra odafigyel, megoldásában a kereteken belül partner. A készülõ ÁRT-ban az intézmény 
indokolt bõvítését tervezi. Így várhatóan a növekvõ igényekre tekintettel Idõsek Klubja, gondozóház 
kialakítása van betervezve. 

Összegezve a tevékenységünk kihívásait a cél, hogy mindenek felett elsõ helyen a segítségre szoruló 
ember elvárásainak feleljünk meg annak érdekében, hogy az utolsó életszakaszukat örömmel, 
megelégedettségben éljék meg, annak tudatában, hogy nincsenek magukra hagyva. 

A fenntartó önkormányzat képviselõtestületével a meglévõ jó kapcsolatot megtartani, és munkánkkal 
segítségükre lenni. 

Végül, a szinte áthidalhatatlannak tûnõ kihívás számunkra kormányszintû, jogalkotók, Népjóléti 
Minisztérium jelentik. 
Úgy tûnik, téves a mondás: “Fentrõl jön az áldás...” 

Munkánk megkönnyítéséhez körültekintõ jogszabályokat várunk a szociális ellátórendszer ismeretét sem 
nélkülözõen.


Elõadások 1995.