TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.
Orbán Ottóné: A Városi Gondozási Központ kihívásai Balatonbogláron Balatonboglár földrajzilag a Balaton D-i partján, szõlõhegyekkel övezett kisváros, 6300 lakossal. A lakosság 20-22%-a nyugdíjaskorú. Intézményünk a rászorulók részére biztosítja a szükséges gondoskodást. A jelen mûködõ intézményi formát Balatonboglár Város Képviselõtestülete 1991. december 18-án megtartott ülésén ... a szociális alapellátás érdekében önálló intézményt hoz létre ... a gondozási formák egy szervezetbe vonásával Városi Gondozási Központ elnevezéssel, meghatározva: - jogállását (önálló költségvetésbõl, önálló jogi személyként mûködõ költségvetési szerv) - mûködését, - feladatát, célját: a segítségre szoruló személy életvitelét minél tovább a megszokott milliõben biztosítsa, emberi méltósága megtartása. Ellátási formák: 1.) étkeztetés (házhoz szállítva 90-100 személy) étkeztetés (saját szállítás 50-55 személy) 2.) házi segítségnyújtás, 38 személy részére. Szakosított ellátás: Idõsek Klubja (20 férõhellyel). Nyugdíjas Klubok mûködtetése azon meggondolásból, hogy minél több nyugdíjas részére biztosítani kívánjuk a társadalomkapcsolatot, szervezett foglalkozást, program lehetõségét, a velük való törõdést. Orvosi ellátást az intézmény tiszteletdíjas orvosa és a háziorvosi szolgálattal biztosított. Mûködési feltétel: az éves költségvetés amit a Városi Önkormányzat képviselõtestülete hagy jóvá. Áll: - normatív állami támogatás (szakosított ellátásra 30.850.- Ft/év, inaktív lakosságra 14.181.750.- Ft/év az az1995-ös évre) - intézmény térítési díjbevétel (az 1983. évi III.tv. a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról, 1994. évi VI.tv. az 1993. évi III.tv. módosítása, helyi rendelet). Az intézmény nem profitorientált, az emelést a nyersanyagnorma árváltozása, a jövedelem növekedése okozza. - önkormányzati pénzeszköz. Dolgozói létszám: 8 fõ. - 5 fõ gondozónõ - 1 fõ gépkocsivezetõ - 1 fõ technikai dolgozó - 1 fõ intézményvezetõ. Bér: az 1982. évi XXXIII. tv. a közalkalmazottak jogállásáról, 18/1992. (VII. 14.) NM.r., 2/1994. (I.30.) NM. r., szakképzettség elvárásainak a dolgozók végzettsége megfelel. Tárgyi feltételek: szállító és közlekedési eszköz, autó, segédmotor, kerékpár. Berendezés: tiszta, ízlésnek megfelelõ. Helyiségek: nem felelnek meg az elvárásnak, kényszerhelyzet szülte. Az intézmény a Bölcsõdével egy épületben van elhelyezve. Kialakításra azon okból került sor, mert a gyermeklétszám oly mértékben csökkent, hogy a bölcsõdei létszámot csökkentették. A felszabadult helyiségekben került kialakításra az Idõsek Klubja. (Ebédlõ, mesterséges megvilágítású, iroda 3,5 m2, a dolgozóknak nincs szociális helyisége). Az intézmény legfontosabb feladatának tartja, hogy a segítségre szoruló embernek szakmai hozzáértéssel, szeretettel, nagy empátiával legyen segítségére életvitele minden területén. A dolgozó elfogadni képes legyen az idõs, magára maradt embert, annak minden gondja-bajával, és önmagát elfogadtatni tudja. A leírtakat eddigi tapasztalatunk szerint sikerült megvalósítani, ez munkánk eredménye. Tevékenységünk, társadalmi fontosságát tekintve a közösségre (városra) jó közhangulatot eredményez, ha az idõsekrõl történõ gondoskodás jó. Gondoskodni kívánunk a város minden nyugdíjasáról valamilyen formában, így évente bensõséges mûsoros karácsonyi ünnepséget rendezünk, szerény csomaggal. Jó érzés látni az öröm fényét a sok munkában megfáradt embertársunk szemében. Tevékenységünket a mindenkor érvényben lévõ különbözõ szintû rendeletek, törvények értelmében végezzük. Nagy kihívást jelent számunkra megfelelni az idõs ember elvárásainak, törvényi, rendeleti elvárásoknak és nem utolsó sorban a helyi Önkormányzat Képviselõtestülete elvárásainak. Az érdekek ugyanis nem azonosak: I. Ellátásra szoruló (ellátott) idõs beteg, egyedül élõ, napközben egyedül lévõ emberek ellátása (fizikális, mentális, pszichés). A különbözõ szintû lakásokban a teendõk elvégzése, a tárgyi lehetõségek hiánya. A gondozónõre nagy felelõsséget ró, az egyre lazuló családi kapcsolatok, - már ahol még van - szintentartása, javítása. A viszonylag nagy távolságnak megtétele segédmotorral, kerékpárral, az idõ viszontagságainak kitéve: esõ, havazás, hideg, kánikulai meleg, a jármûvön (az ellátottnak vásárolt élelmiszer, stb.) szállításra. Embert, idõt, anyagiakat nem kímélõ elvárás. Az élet alkonyán nem várható el már az önzetlenség, az ellátottak túlnyomó részének az egyetlen kapcsolatot az intézmény kollektívája jelenti. Ellátásra rászorulók - dolgozói létszám aránya. Az ellátási formáknál közölt adatokra tekintettel, a dolgozók túlterhelését jelenti. A területén 4 gondozónõ végzi a házi segítségnyújtást, valamint heti váltásban az ebéd házhoz szállítását. (Házi segítségnyújtás). Idõsek Klubjában 1 gondozónõ feladata az adminsztratív teendõk (2/1994. (I. 30.) NM. rendeletre tekintettel megváltozott elvárások, pénzforgalmi, térítési díjjal kapcsolatos elszámolás és beszedés, a technikai dolgozó távolléte esetén étkeztetés. Már érintõlegesen jeleztem a családi kapcsolatok lazulását. Sajnos, gyakori a tartásra köteles - tartásra képtelen hozzátartozó (munkanélküliség, elszegényedés). A családi kapcsolatokban szerepet játszik a felelõsség vállalása, avagy az (intézményre) áthárítása. Az ellátásra szorulóknál tetten érhetõ elszegényedés tapasztalható. Az idõskorú perspektíva nagyon szûk lehetõsége elkeserítõ. Tehát az emberi méltóság megtartása érdekében rendkívül fontos, hogy az ellátó rendszer (intézmény) nagy szeretettel, minden lehetõséget igénybevéve gondoskodjon az idõskorúakról. Nincs kérem jövõje annak a társadalomnak, amely a múltját nem takarítja meg. II. Jogszabályok Sok év várakozást követõen végre 1993-ban megjelent az ágazat elsõ igazán komplett törvénye, az 1993. évi III.tv. a szociális igazgatásról és szociális ellátásról. Az ágazat bibliája kellene legyen. Sajnos, mint egyéb esetekben is, a törvényalkotók nem gondoltak arra, hogy a fogalmakat precízen deffiniálják, ki-kerülendõ a félreértéseket. Meg vagyok gyõzõdve arról, hogy a törvények, különbözõ szintû rendeletek a munkát végzõnek segítségül kellene, hogy szolgáljon. A tapasztalat azt mutatja, nem minden esetben sikerül mindez. A Tudományos Tanácskozásunkon az NM. képviseletében megjelent fõosztály-vezetõ arról tájékoztatott bennünket, .. “a közvetlen szakmai irányítás megszûnt, a szerkezetváltás következménye a hálózattól való elszakadást jelenti.” Az NM. nem ismeri a szociális ellátórendszert!? Jogszabályok gyorsan változnak. No, mind erre kérdezem, ha a minisztérium nem ismeri az ellátó hálózatot, annak személyi, tárgyi financiális helyzetét mi alapján készíti elõ a törvényeket, rendeleteket? Kinek és mivel akar segíteni? Vajon jó-e a jogszabályok gyors változása, fõleg akkor, ha az élethez nem is igazítják. Úgy tûnik, hogy a lövészárokban dolgozó szociális munkások a kísérleti nyuszik, ha mindezt a halom hiányos, ismeretek hiányában alkotott szabály-zóknak megfelel és a közalkalmazotti megalázóan alacsony bérbõl még ke-nyeret tud venni, a pályát sem hagyja el, folytatható a jogszabályok özönével nyakon önteni. A gazdasági helyzet romlása ösztönzi az intézményeket, hogy a kiírt pályázati lehetõséggel megpróbáljanak élni. Kicsi a lehetõség az elnyerésére, a szûk keretek miatt. No meg a bírálók nem ismerik a területet. Sajnos, a több évtizedes munkám során ma is azt tapasztalom, hogy a vidék túl messze van a fõvárostól! Ez tény, elfogadni? Nehéz és egyben túl igazságtalan. Csak néhány fogalmat hadd soroljak fel: Rászorult - idõskorban mit jelent? Nincstelen? Hajléktalan? Nem kérem, rászorult az az idõs, magát ellátni nem, vagy csak részben ellátni tudó jövedelmi viszonyoktól függetlenül. (Az ellátás térítésköteles jogszabály). Rendeltetésszerû mûködés? (Idõsek Klubja) Ja a tagok napi 8 órát töltenek a Klubban?! Feltétel kritériuma: - önmagát részben ellátni tudó........! Kérdezem, és ha napi 8 órát tölt a Klubban, mikor és ki végzi el az életviteléhez szükséges teendõket? A normatív állami támogatás hogy jár!? Nagyszerû lenne tisztázni, hogy szegénypolitkával, vagy szociálpolitkával foglalkozunk!? Az ágazatnak nincs ÉRDEKVÉDELME! Mintha nem is lenne. Márpedig ami nincs, azzal nem kell foglalkozni. (Törõdni). III. A fenntartó önkormányzat Mindannyiunk által ismert az ország gazdasági helyzete, ami az Önkormányzatokat rendkívül érzékenyen érinti. A jelen gazdasági helyzet Balatonboglár Város Önkormányzata Képviselõtestületét is racionális gondolkodásra készteti, így a mûködõképesség megõrzése érdekében kénytelen féket beiktatni. A nehézségek ellenére az önkormányzat jó gazdája a városnak, össz-lakosságban gondolkodik. Minden korosztály érdekét szem elõtt tartja! Intézményünk költségvetésében mindenkor biztosította a mûködésünket, egy megfontolt gazdálkodás mellett. Problémáinkra odafigyel, megoldásában a kereteken belül partner. A készülõ ÁRT-ban az intézmény indokolt bõvítését tervezi. Így várhatóan a növekvõ igényekre tekintettel Idõsek Klubja, gondozóház kialakítása van betervezve. Összegezve a tevékenységünk kihívásait a cél, hogy mindenek felett elsõ helyen a segítségre szoruló ember elvárásainak feleljünk meg annak érdekében, hogy az utolsó életszakaszukat örömmel, megelégedettségben éljék meg, annak tudatában, hogy nincsenek magukra hagyva. A fenntartó önkormányzat képviselõtestületével a meglévõ jó kapcsolatot megtartani, és munkánkkal segítségükre lenni. Végül, a szinte áthidalhatatlannak tûnõ kihívás számunkra kormányszintû, jogalkotók, Népjóléti Minisztérium jelentik. Úgy tûnik, téves a mondás: “Fentrõl jön az áldás...” Munkánk megkönnyítéséhez körültekintõ jogszabályokat várunk a szociális ellátórendszer ismeretét sem nélkülözõen.