TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.
Horváthné Kardos Anna: Gondozási Központból irányított otthoni ápolás tapasztalatai Tisztelt Elnökség, tisztelt Hallgatóság, kedves Kollégák! Elõadásom célja az, hogy beszámoljak egy modellkísérletrõl, melyet egy szociális alapellátást végzõ intézmény és egy civil szervezet közösen végzett, a házi betegápolás témájában. Számunkra, egészségügyi és szociális területen dolgozó szakemberek számára rendkívül izgalmas, a szociális gondozókat egzisztenciálisan is érintõ egészségügyi reformban kívánjuk szaktudásunkat hasznosítani. Természetesen maximálisan támogatjuk azt a programot, mely feladatul tûzte ki -többek között- az egyénre szabott ellátását, az alapellátás megerõsítését, a korsze-rû gondozóhálózat kiépítését, a fekvõbeteg ellátást kiváltó technikák bevezetését. Önök elõtt is jól ismert a történet: a centralizált magyar egészségügyben törvény szerint garantálva volt a teljes körû, ingyenes és magas színvonalú ellátás, mely állampolgári jogon mindenkit megilletett. A gyakorlatban a három alapelv közül ha kettõ teljesült egyszerre, már elégedettek lehettünk. Ha ingyenes volt és magas színvonalú akkor nem volt teljes körû, ha ingyenes és teljes körû, akkor nem volt magas színvonalú, és ha teljes körû és magas színvonalú akkor nem volt ingyenes. Nélkülözhetetlenné vált az egészségügyi ellátás átalakítása az állampolgárok számára is. A gondozási központok szociális alapellátást biztosító intézmények, szociális gondozást végeznek. Mit jelent ez? A szociális gondozás fogalma magába foglalja a támogatás minden formáját, amelyek segítségével megelõzhetõek vagy kompenzálhatóak a szociális, biológiai illetve pszichés sérülékenység következményei. A szociális gondozás tevékenysége tehát szélesebb kör az egészségügyi gondozásnál. A szociális és egészségügyi funkciók szétválasztása a legtöbb esetben csak elméletileg lehetséges, a gyakorlatban szinte lehetetlen. A szociális intézmények mûködésének alapelvei: igazodjon a lakosság szük-ségleteihez, vállaljon jelentõs szerepet a rászorulók szociális helyzetének javításán, egészségük megõrzésében, hozzáférhetõ legyen az adott területen minden rászoruló számára, és közvetlen létszükségleti feladatot is lásson el. A szociális és egészségügyi alapellátás kettõs finanszírozású, de ezzel együtt a szakmai munka összehangolását meg kell kezdeni. A mi filozófiánk az, hogy az a leghumánusabb megoldás, ha az állampolgárok a saját megszokott környezetükben maradhatnak életük végéig, gyorsabban gyógyulnak, ha az egészségügyi szolgáltatásokat is ebbe a megszokott környezetükbe visszük; komplex ellátást biztosítunk, mert gondozást, ápolást és szakápolást nyújtunk egyszerre, és nem utolsósorban mindez költségkímélõ a társadalom számára, hiszen az ellátást nem terheli a hotelszolgáltatás költsége. A lakosság elöregedése, az idõskorúak multimorbiditása növeli az egészségügyi szolgáltatások iránti szükségletet. Hazánkban az idõs kor minden negyedik állampolgárt és minden második családot közvetlenül érint. Mindazok, akik idõs, beteg hozzátartozójuknak szeretnének az õ egészségi állapotának és anyagi helyzetének megfelelõ ellátást biztosítani, egyetértenek velem abban, hogy sem a fent említett centralizált egészségügyben, sem a szociális ellátórendszerben nem tudják ezt megtenni. A családokat rendkívüli módon megterheli idõs hozzátartozójuk gondozása, amikor azok önmagukat egyedül ellátni már nem képesek. Ehhez az átmeneti vagy tartós megbetegedés anyagi és erkölcsi csõdöt is jelenthet, hiszen tudjuk, ha valaki feladja munkaviszonyát a szülõ ellátása miatt, ez teljes ellehetetlenülést jelenthet. Milyen lehetõsége van arra, hogy egy tisztességes, megnyugtató megoldást találjon, amely a legkisebb megrázkódtatást okozza a családnak? A gondozási központok is évek óta érzékelik, hogy a beteg idõsek kórházba kerülése egyre nehezebb, a szociális otthoni elhelyezésre nagyon hosszú ideig kell várakozni, és az a hely, ahol az idõs embernek a megszokott lakóhelye helyett élettere egy ágyra és egy éjjeliszekrényre szûkül, humánusnak egyáltalán nem nevezhetõ. A kórházi utókezelõk mellett megjelenõ ápolási osztályok sem tudják befogadni az oda jelentkezõket, és jelentõs számú olyan idõs ember van, aki nem is akarja az otthonát elhagyni. A napi munkánk során érzett feszültségeket elemezve kényszerítve éreztük magunkat, hogy megoldásokat keressünk, ennek a tapasztalatairól szeretnék beszámolni. Egyrészt tehát az ellátandók felõl érkezõ igények, másrészt a munkatársak szakmai munkájának elismertetése érdekében jelentkezõ igények alapján, a Gondozási Központ és a MZSSZSA (Magyarországi Zsidó Szociális Segély Alapítvány) munkatársaival - akikkel 1994 óta több szakmai továbbképzési programban együttmûködtünk -, ennek az otthonápolási modellnek a mûködõképességét kívántuk bizonyítani. Az Országos Egészségbiztosító Pénztár Kockázatkezelõ Kuratóriumának Titkársága által meghirdetett pályázaton nyert összegbõl dolgoztuk ki az otthoni ápolás, a házi betegápolás modelljét, úgy, hogy az a gondozási központ új szolgáltatásaként, a komplex gondozás szakápolási tevékenységgel kiegészített része lett. Azoknál az idõs betegeknél, akik házi gondozást is igényelnek, a házi betegápolás a központból irányítva megoldható. A modellkísérlet ezt kívánta igazolni. Az otthonmaradást támogató gondozóhálózat 1987-ben indult fejlõdésnek mind mennyiségileg, mind minõségileg. 1990 óta szakmailag egyre jobban megerõsödött, ahogyan a ránehezedõ feladatok miatt új megoldásokat keresett. Az igényeket azonban kapacitáshiány miatt nem tudta kielégíteni. Mi indokolta azt hogy a hetedik kerületben, a Belsõ-Erzsébetvárosban történhetett ez a kísérlet? A lakosság összetételében jelentõs azon idõskorúak aránya, akiknek - családtagjaik elvesztése miatt nõ az elmagányosodásuk, nõ az izolálódásuk, - fizikai és szellemi teljesítõképességük csökkenése miatt egyre inkább rá-szorulnak mások segítségére, - túlnyomó részük létminimum alatt él, - számos krónikus betegséggel küszködnek, - kórházi ápolásra lenne szükségük, de otthonukban akarnak gyógyulni, - kórházban fekszenek, de alkalmasak otthoni ápolásra. A betegek kiválasztása a háziorvos diagnózisa alapján, a Gondozási Központ és a MZSSZSA javaslatára történt. A jogi keretet a népjóléti miniszter 2/94 (I. 30.). számú rendeletének II. fejezete 14. -ának 2. bekezdése biztosította: Ha a gondozó szakképesítéssel rendelkezik, a szakképesítésének megfelelõ egészségügyi ellátást nyújthat a gondozottnak. Az e bekezdés szerinti tevékenység otthoni ápolás keretében is végezhetõ.” Köztudott, hogy az otthoni ápolás a gondozás része, és mint ilyen, komplex tevékenység, mely több szakember együttes munkáját feltételezi. Ezért minden esetben egy interdiszciplináris team-et hoztunk létre, melynek tagjai orvos, ápolónõ, gondozónõ, gyógytornász, szociális szervezõ, pszichológus, esetenként jogász voltak. Az ápolónõk kiválasztását megkönnyítette az a tény, hogy a gondozónõk 80%-ban ápolónõi képesítéssel rendelkeznek. A központ vezetõje ápolónõi és szociális szervezõi diplomával rendelkezik, egészségügyi menedzserképzésben vesz részt. (A team többi tagja megbízási szerzõdéssel vesz részt a munkában.) A csoport munkáját heti rendszerességgel szupervizor segítette. A központ munkarendjében beépítettük a csoport megbeszéléseket, melyen minden munkatárs részt vett. Ezek részben meghatározott program szerint, részben igazodva a gyakorlati munka során felmerülõ problémákhoz, demokratikus módon zajlottak. Ezek a megbeszélések hihetetlenül hatékonyak voltak. Úgy tapasztaltuk, a napi munka során felgyülemlett feszültségek, frusztrációk kibeszélése a csoportot jobban összehangolta, szakmailag erõsítette. Abban a környezetben, ahol a változás az állandó, rendkívül fontos a kiegyensúlyozott, magasan kvalifikált szakemberek jelenléte. A munka melletti képzés fontosságát mind szakmai, mind személyiségfejlesztés terén éreztük. A program indulása elõtt az ápolónõk kórházi osztályon továbbképzésen vettek részt, hiszen a nõvéri gyakorlatból már több éve -úgymond- kiestek, másrészt új gyógyító módszereket tanulhattak meg, pl. a stomák kezelésében. A program menete a következõ volt: - A házi orvos diagnózisa alapján a beteg személyének kiválasztása. - A központ-vezetõ elsõ látogatásakor a beteggel szerzõdést kötött az ápolás idejére, melyben meghatároztuk a feladatokat, azt, hogy milyen óraszámban végezzük azokat, és kik azok a személyek, akik a lakásába jöhetnek. - A szerzõdés alapján az elsõ team-megbeszélésen elkészítettük az ápolási -gondozási tervet, nagyon pontosan meghatároztuk a kompetencia határokat, és azt a célt, ahová a program végére el akartunk érni. Egy program általában hat hétig tartott, és közös értékeléssel fejezõdött be. - Mindenki vezetett munkanaplót, melyet a beteg is aláírt. Természetesen nem várt események miatt a program olykor módosult, pl. ha a gyógytornász érkezésekor a beteg magas láza miatt nem tudott tornázni, õ értesítette a háziorvost, aki a felírt receptet eljuttatta a gondozónõnek, aki kiváltotta és beadta a gyógyszert betegnek. Ilyen esetben rendkívül fontos a gyors információáramlás biztosítása. Rendkívül hatékonynak éreztük azt, hogy egy rendszeren belül minden szakember elérhetõ, és munkája a feladat szerint átcsoportosítható volt. Az egészségügyi ellátás a betegek számára térítésmentes volt, viszont a szociális gondozásért fizetniük kellett, a szociális törvény és a helyi önkormányzati rendelet szerint. A munkatársakkal az MZSSZSA kötött munkaszerzõdést, aki a program pénzügyi részét intézte, illetményüket a leadott munkanaplók alapján, melyeket a szakmai felettes (ebben az esetben a gondozási központ vezetõje) ellenõrzött, egy-egy program lezárása után kapták meg. Meg kívánom jegyezni, hogy a modellkísérletben magam anyagi ellenszolgáltatás nélkül vettem részt. Az otthoni ápolás és a kórházi ellátás költsége közötti összehasonlításra nem térek ki, de az megállapítható, hogy a szakellátást nem terhelte a hotelszolgáltatás költsége. Természetesen az otthonápolás módszere nem alkalmazható minden esetben, nem alkalmazható többek között az állandó ápolást igénylõk esetében sem. Összefoglalva megállapíthatjuk az általunk kidolgozott modellrõl, hogy sze-mélyközpontú, komplex ellátást nyújt, és költségkímélõ. Miért? - mert a beteg ember testi, lelki, szociális állapotát együtt, egységes egésznek tekinti, - mert komplexitás jellemzi, mert multidiszciplináris team biztosítja az ellátást, - mert egyrészt meglévõ infrastruktúra épül, másrészt a kórházi ellátáshoz vi-szonyítva nem terheli az ún. hotelszolgáltatás költsége. A szociális alapellátást nyújtó intézmények nem csak Budapesten, hanem az egész országban törvény által kötelezetten kiépített intézmények. Infrastruktúrájuk, belsõ információs rendszerük adott, amelyek bõvíthetõek. Személyi feltételeik is adottak, hiszen a gondozónõk ápolónõi képesítésûek, tudásuk aktualizálható szakápolási tevékenység végzésére is. Igényük van magasabb szintû munkát végezni, melyre eddig a törvény nem adott lehetõséget. Az intézményvezetõk ismerik a területen lakókat, bizalmukat élvezik, és õk is ismertek. Rálátásuk van területükön a szociális folyamatokra, jól mûködõ kapcsolatrendszerük van az egéségügyi alap- és szakellátással. Együtt dolgoznak kórházi szociális nõvérekkel, házi orvosokkal és asszisztensnõikkel, és a lakossággal. Szükséges lenne, hogy az adott területen akkreditált, hiteles szervezetek végezhessék a szakápolást is. Csak így látjuk biztosítva, hogy mindenki, aki segítségre szorul, azt megkaphassa, és a párhuzamosság elkerülhetõ legyen. Tiszteletben kell tartani a beteg azon jogát, hogy választhasson. Így egyfajta versenyhelyzet kialakulásával a jobb, megbízhatóbb szervezeteket fogja elõnyben részesíteni. Javaslom, hogy a gondozási központok elsõsorban az általuk egyébként is ellátottak körébõl vállalják fel a szakápolást is, az általános ápolás és szociális gondozás mellé. Javasoljuk az OEP részére ennek a modellnek a bevezetését a fõváros gondozási központjaiban, majd mûködõképessége bizonyítása után országos szintû kiterjesztését. Javasoljuk továbbá, hogy az otthonápolásra elkülönített összegbõl a kísérletben részt vett intézmények pályázat nélkül továbbra is részesüljenek. Összefoglalva megállapítható, hogy a többi otthonápolási modell között ez a modell annyiban más, hogy a szakápolást nem egyedüli tevékenységként, hanem a komplex ellátás részeként végzi. Meggyõzõdésünk, hogy a legmagasabb színvonalú egészségügyi ápolás is csak akkor eredményes, ha tudjuk teljesíteni a gyógyuláshoz szükséges összes feltételt, és nem csak a betegséget, hanem magát a beteg embert gyógyítjuk meg. Ehhez nagyon jó koordináció, pontosan meghatározott kompetenciák, jó szakemberek és együttmûködési készség szükséges. Boldog öregség? Legalapvetõbb emberi jog az, hogy az idõs, rokkant, beteg ember is a lehetõ legtovább maradhasson megszokott környezetében, ott, ahol a kialakult szokásrendszere segíti mindennapi életében, ott, ahol még a legtöbb emberi kapcsolatot tudja fenntartani, és ott, ahol joga van méltósággal meghalni. Tisztelt szakemberek, tisztelt politikusok! Tudja-e a társadalom ezt a legalapvetõbb emberi jogot biztosítani? Végezetül egy idézettel szeretném zárni elõadásomat, Simone de Beauvoir: Az öregség címû mûvében írt mondatával: Milyennek kellene lennie annak a társadalomnak, amelyben öregkorára is ember marad az ember? A válasz egyszerû: egész életében emberszámba kellene vennie.” Köszönöm figyelmüket.