TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.

Szebellédi Anna - Dr. Faragó Attila:

Az idõsek megelégedettségi mutatói Szentes város
természetbeni ellátásnak típusaiban


I. Miért kell az idõsgondozás, miért kell a Gondozási Központ? 

1. A vizsgálat elvi alapjai 

“Hát az öreg, aki hordoz 
Harminchárom nyavalyát
S kétszer annyi gyöngeséget 
Honnan vegye mosolyát? 
Honnan erõt elviselni, 
Kinevetni önmagát, 
Megmaradni emberszinten 
Éjek éjszakáin át.” 
(XXIII. János pápa fohásza)

Századunkat a nagy demográfiai változások jellemzik, melyeket Magyarország lélekszámának 
alakulásában is észlelhetünk. Népességünk számának emelkedése a születések csökkenése mellett ment 
végbe, s ezért ez csak az élettartam meghosszabbodásának eredménye lehet, ami a lakosság elöregedéséhez 
vezet. Ez a tény elõtérbe állítja az idõs embert a maga valójában - testi, lelki és szociális problémáival 
együtt - különösen abban az esetben, amikor már nem számíthat hozzátartozói segítségére. 
A 60 éven felüliek körében különösen megnövekedett az egyedül élõ 70-79 év közöttiek és a 80 éven 
felüliek aránya. Az egyedül élés súlyos egyéni és társadalmi problémák forrása lehet. Az idõsek helyzetét 
nemcsak számbeli növekedésük befolyásolja, hanem azok a mélyreható változások is, amelyek az elmúlt 
évtizedekben a család struktúrájában és szerepében végbementek. A családok taglétszámának csökkenése, a 
nõk foglalkoztatása, a lakások nagysága miatt egyre kevésbé képes magatehetetlen idõs hozzátartozóit 
ellátni. Az idõsek ellátása mindinkább társadalmi feladattá vált. 
Napjainkban egyre többen szegényednek el. A nyugdíjak reálértéke csökken. Nagyrészük a magányosság 
mellett beteg is. A társadalom sokféle erõfeszítést tett, hogy az idõsek helyzetén javítsanak. Többek között 
az idõsek ellátásának érdekében szervezte meg az ellátások egyik formájaként a Gondozási Központokat. 

2. A témaválasztás indoklása 

Személyes érintettséget éreztem, hogy a természetbeni ellátások egyik formájának a megelégedettségi 
mutatóit vizsgáljam. A személyes gondoskodást igénybe vevõ polgárok, általában idõs személyek. Harminc 
éve dolgozom a segítõ szakmában. Több ezer embert ismertem meg. Általában idõs emberek életvitelét 
segítettem és segítem. 
Az idõs embereket a társadalomban banális kérdésekkel közelítik meg: 
-”Hogy tetszik lenni?” - “Tessék leülni” - “Javult-e az egészségi állapota?” stb. 
A szakirodalom ugyan foglalkozik olyan szociológiai felmérésekkel, hogy település-szociológiai, 
jövedelem, infrastruktúra, lakáshelyzet, nagycsaládok életkörülményei, szociális otthonok ellátottsági 
mutatói, kórházi férõhelyek kihasználtsága stb. De a személyes gondoskodás szolgálatait igénybe vevõk 
elégedettségi mutatóiról még a szakirodalomban kevés az információnk. Szeretném bemutatni 
szakdolgozatomban, hogy Szentes Város Gondozási Központjában 
1. az Idõsek Klubjaiban, 
2. a szociális étkeztetésben, 
3. a házi segítségnyújtásban
a kérdõíves felmérés alapján milyen mennyiségben és minõségben elégedettek az idõs emberek a 
szolgáltatásokkal. 



“Egy olyan társadalomban, ahol 
az ember azt látja, hogy öreg korában 
rosszabb dolga lesz, mint elõtte, ott 
nem érdemes megöregedni. És ahol 
nem érdemes megöregedni, ott nem 
érdemes élni se.” 
(S. M. Miller)

3. Kérdõívek feldolgozásainak mutatói: 

150 db kérdõívet bocsátottam ki kísérõ levéllel a klubtagok részére. 
100 db érkezett vissza, 75%

1. Kérdés: Ön szerint a klub nyitvatartási ideje megfelelõ-e, mi a véleménye?

        Válaszok: Megfelelõ     98 fõ   részére
        Nem válaszolt   2 fõ
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

A Gondozási Központban mindhárom idõsek klubja háromszázhatvan napos nyitvatartással mûködik. 
A klubtagok 98%-ban elégedettek a napi nyolcórás nyitvatartási idõvel. 
Több kérdõívre úgy válaszoltak - Jó lenne, ha minél több településen naponta igénybe vehetnék az idõs 
emberek a hétvégi ellátást is. 

2. Az ebéd mennyisége és minõsége igényeit kielégíti-e?

        Meg van elégedve:       90 fõ 
        Nem elégedett:  10 fõ
        Ö s s z e s e n:        100 fõ

Vélemények:
“Esetenként kifogásolható.” 
“Csak igennel válaszolhatok.” 
“Gyakran változó, talán az ízén lehetne változtatni.” 
“A mai árak mellett elégedett vagyok.”
“Jó lenne, ha ilyen maradna folyamatosan az ebéd.”
“Mennyisége változó, minõsége jó.” 
“Szerintem a minõsége sokat romlott.” 
“Szeretnék az ebédhez naponta egy szelet kenyeret kapni, igaz én elviszem a klubból, de úgy érzem, 
nekem az jár.” 

3. Megfelelõ-e Ön szerint a fizikai ellátás biztosítása?

        a./ mosás       b./ vasalás     c./ fürdési lehetõség 

        Megfelelõ:      58 fõ   részére
        Nem veszi igénybe:      9 fõ 
        Nem megfelelõ:  1 fõ    részére 
        Nem válaszolt:  32 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények:
“Örülök a lehetõségnek, hogy fürödhetek, amikor  szükségét érzem.” 
“Köszönöm, hogy mossák a ruhanemûimet.” 
“A nõvérek szépen vasalnak.” 
“Odahaza nincs ilyen kényelmes otthonom, örülök a lehetõségnek, szükségem van a gondoskodásra.” 
“Nem veszem igénybe a szolgáltatást, egyedül végzem a mosást, vasalást, amíg bírom.” 
“Számomra jobb lenne, ha fürdõkádban fürödhetnék.” 

4. Milyen kulturális programot szeretne szabadidejének kellemes eltöltéséhez? Kérem szíveskedjen javaslatot 
adni! 

        Nem válaszolt:  49 fõ
        Válaszolt:      51 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 


Vélemények:
“Több zenét hallgatni.” 
“Teadélutánt szeretnék gyakrabban.” 
“Szeretnék kirándulni, egy évben kettõ alkalommal.” 
“Színházba jó lenne menni.” 
“Videofilmeket szeretnénk gyakrabban nézni.” 
“Orvosi elõadásokat hallgatni az idõs korról.” 
“Vallásos témájú könyveket szeretnénk olvasni.” 
“Ami jelenleg van, engem kielégít.” 

5. Megterhelõ-e az Ön részére a térítési díjak fizetése?

        Igen:   50 fõnek 
        Nem:    48 fõnek 
        Nem válaszolt:  2 fõ 
        Ös s z e s e n: 100 fõ 

Válaszok: “Alacsony a nyugdíjam sok a rezsim.”, “Özvegyi nyugdíjam van és nehezen élek.”, ”Sajnos 
igen, mert a gyermekem is munka-nélküli.”, “Ennyi pénzért nem kapok sehol ebédet.”, “Köszönöm, hogy a 
helyembe hozzák 94 Ft-ért.”, “Inkább eszem mint gyógyszerre költsem a kevés nyugdíjamat.”, “Nem 
gondoltam, hogy az államra szorulok, hogy a napi fõtt ételem megkapjam, sajnos meghalt a férjem és a 
gyerekem is.”, “Szívesen fizetem ki a térítési díjat, mert ennyi pénzért esetleg kenyeret, tejet kapok.”

6. Ön szerint a gondozónõnek van-e elég idejük Önnel beszélgetni? Igen, nem, miért? 

        Igen:   77 fõ 
        Nem:    11 fõ 
        Nem válaszolt:  12 fõ
        Ö s s z e s e n:        100 fõ

Válaszok: “A gondozónõi létszám kevés, gyakran vannak táppénzen.”, “Túlterheltek a nõvérek.”, 
“Velem szívesen beszélgetnek.”, “A gondozónõkhöz õszinte vagyok, van olyan gondom, amit csak velük 
osztok meg.”, “Udvariasak és szeretnek minket.”, “Jólesik, hogy nem élnek vissza a bizalmammal.” 






7. Szeretné-e, ha otthonában látogatná meg a gondozónõ és milyen gyakorisággal?

        Látogatást kéri:        28 fõ
        Nem kéri:       44 fõ 
        Nem válaszolt:  28 fõ
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “Betegségem esetén.”, “Legalább havonta egyszer.”, “Hetente egyszer.”, “Nem kérem a 
látogatást, mert családban élek.” “Majd ha szükséges, csak akkor kérem.”, “Ha nem tudok eljönni a 
klubba.”, “Még jól mozgok.”, “Évente kétszer szeretném, ha meglátogatnának.” 

8. Az egyházi lelki gondozást jónak tetszik-e tartani, szüksége van-e hite megerõsítésére?

        Igennel válaszolt:      55 fõ
        Nem:    15 fõ
        Nem válaszolt:  30 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “Örülök, hogy hetente jön az Idõsek Klubjába a lelkész úr és a lelkésznõ.”, “A hitem 
megerõsítésére szükségem van, mert ez a világ tele van erõszakkal.”, “Világ életemben vallásos voltam.”, 
“Nehezemre esik templomba járni, és örülök, hogy minden héten az Idõsek Klubjába jön az esperes úr és a 
lekész úr.”, “Nem vagyok vallásos, a vallást magánügynek tartom.”

9. Igényli-e az érdekképviseletet pl. hivatalos ügyek intézését, levelezését?

        Igen:   60 fõ 
        Nem:    36 fõ 
        Nem válaszolt:  4 fõ 
        Ös s z e s e n: 100 fõ
 
Vélemények: “Eseténként kérem.”, “Igen, mert nehezemre esik sorba állni, pl. a postán.”, “A 
hivatalokban nehezen tájékozódom.”, “Csökkentlátó vagyok, nehezen írok.”, “Nem tudok kérvényt 
fogalmazni.”, “Nem igénylem, mert a családom segít.”, “Ügyeimet önállóan intézem.”, “Amíg bírom 
hivatalos ügyeimet másra nem bízom.” 



10. Ön milyen szolgáltatást javasol a Gondozási Központ részérõl amit szívesen elfogadna a közösség 
érdekében?

        Nem válaszolt:  55 fõ 
        Olvashatatlan válasz:   3 fõ 
        Válaszolt:      42 fõ 
        Ös s z e s e n: 100 fõ 

Válaszok: “Nyári kirándulás.”
“Olcsóbb édesség vásár.”
“Ünnepek elõtti süteményvásár.” 
“Kedvezményes vásár ünnepek elõtt.” 
“Orvosi elõadások az idõskor betegségeirõl.”
“Nincs javaslatom.”
“Továbbra is ilyen megértést és szeretetet.”
“Részemre kielégítõ ami van.”
“Problémák közös megbeszélését.” 


Házi segítségnyújtásban részesülõ ellátottaink részére
50 kérdõív lett kibocsátva, ebbõl visszaérkezett 25, (50%). 


1. Mennyi idõt tölt Önnél egy szociális gondozónõ?

Válaszok:       Naponta fél órát:       10      fõnél 
        Heti 1 órát:    8       fõnél 
        Heti 2 órát:    4       fõnél 
        Heti 3 órát:    3       fõnél 
        Ö s s z e s e n:        25      fõ 

Vélemények: “Szeretném, ha több idõt töltene nálam a gondozónõ.”, “A 80 Ft-os óradíjat nehezemre 
esik fizetni.”, “Tegyék ingyenessé a házi gondozást, hogy ne kelljen óradíjat fizetni.”, “Nehezemre esik 
fizetni, mert a gyermekemet is támogatni kell anyagilag.”. 

2. Szükség lenne-e gyakrabban a lakásának takarítására?

        Nem:    17 fõ 
        Elég:   1 fõ 
        Nem válaszolt:  1 fõ 
        Egyelõre én takarítok:  1 fõ 
        Nem kérek takarítást:   1 fõ 
        Igen:   2 fõ 
        Idõnként:       2 fõ 
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 
3. Kéri-e a mosást, vasalást, milyen gyakorisággal?

        Heti 1 alkalommal:      6 fõ 
        Idõnként:       1 fõ 
        Kettõ hetenként:        2 fõ 
        Három hetenként:        1 fõ 
        Havonta:        1 fõ 
        Nem:    14 fõ 
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 

4. Hivatalos ügyeit milyen gyakran kell intézni?

        Változó:        2 fõ
        Idõnként:       1 fõ 
        Gyakran:        1 fõ 
        Havonta 1-szer: 5 fõ 
        Szükség esetén: 6 fõ 
        Nem kell:       10 fõ 
        Ö s s z e s e n:        25 fõ   

5. Hány alkalommal kéri a vásárlást?

        Heti 1-szer:    9 fõ
        Heti több alkalommal:   13 fõ 
        Nem kéri:       3 fõ 
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 

6. A térítési díj fizetése megfelelõ-e az Ön részére?

        Igen:   12 fõ 
        Nem:    13 fõ
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 

7. Van-e igénye a gyakoribb látogatásra a gondozónõ részérõl?

        Igen:   10 fõ 
        Nem:    15 fõ
        Ö s s z e s e n:        25 fõ

8. Kedveli-e a gondozónõt, mirõl szeret beszélgetni?

        Igen:   25 fõ 
        Mindenrõl:      2 fõ 
        Aktuális dolgokról:     12 fõ 
        Gondjaimról:    7 fõ 
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 
9. A házi segítségnyújtást folyamatosan tetszik-e kérni? 

        Igen:   23 fõ 
        Most még nem:   2 fõ
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 

10. Kérem szíveskedjen válaszolni! Bõvítsük-e szolgáltatásunkat?
Miben tudunk még Ön szerint segíteni? 

        Eseti szociális segélyt kér:    2 fõ 
        Nem válaszolt:  18 fõ 
        Meglévõ segítséget igénybe veszi:       3 fõ
        Betegápolást javasol:   2 fõ 
        Ö s s z e s e n:        25 fõ 


Szociális étkeztetés
150 kérdõívbõl 100 db érkezett vissza (75%) 


1. Változatosnak tartja-e az ebéd minõségét?

        Igen:   72 fõ 
        Nem:    20 fõ 
        Nem válaszolt:  8 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “A második fogás változatosabb.”, “A minõség kifogásolható.”, “Megfelel.”, “Meg vagyok 
elégedve.”, “Lehetne változatosabb”, “A levesbe több tészta legyen.”, “Elfogadható, kielégítõ.” 

2. Az ebéd mennyisége elég-e Önnek? (pl.: leves, fõzelék stb.) 

        Igen:   95 fõ 
        Nem válaszolt:  2 fõ 
        Nem:    2 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “Több fõzelékféle legyen.”, “Több leves.”, “Több baromfihúst kérnénk.”, A fõzelékek 
tartalmasak, változatosak.”, “Levest bõven kapok.”, “Nagyon finom a házi tészta, ami a levesben van.”, 
“Gusztusosan van a zöldség darabolva.” 





3. Az ebédet 12-14 óráig meg tetszik-e kapni?

A válasz 100%-os igen. 
Naponta 160 ebédet 2 RENAULT típusu terepjáró gépkocsi szállítja ellátottaink lakására. 

4. Az ebédért a térítési díj fizetése megterhelõ-e az Ön részére? 

        Igen:   37      fõnek
        Nem:    58      fõnek 
        Nem válaszolt:  5       fõ 
        Ös s z e s e n: 100     fõ 

Vélemények: “A minõség nem arányos az árral.”, “Alacsony a nyugdíjam.”, “A drágasághoz viszonyítva 
nem.”, “Elbírom.”, “További emelést nem bírok fizetni.”, “Amíg a nyugdíj fedez.”, “A téli hónapokban.”

5. Igényelné-e, hogy a gondozónõ beszélgessen Önnel, amikor az ebédet a lakására szállítja?

        Nem:    82 fõ 
        Igen:   8 fõ 
        Nem válaszolt:  10 fõ
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “A gondozónõk ideje behatárolt, hogy minél hamarabb mind-annyian megkapjuk az 
ebédet, ezért nem kívánhatjuk, hogy velünk beszélgessenek ebédhordás közben.”
 
6. Igényelné-e vasárnap és ünnepnapokon az ebédekhez a süteményt, kompótot, illetve savanyúságot?

        Igen:   64 fõ 
        Nem:    28 fõ 
        Nem válaszolt:  8 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “Süteményt gyakrabban szeretnénk kapni.”, “Idõnként kapunk is.”, “Jó lenne gyakrabban 
kompótot, vagy savanyúságot kapni.”, “Igényelném a déligyümölcsöt vagy az almát.”, “Úgy érzem, hogy a 
vasárnapi ebédet ünnepivé  lehetne tenni kis édességgel, gyümölccsel.” 


7. Ha diétás ebédet kap mi a véleménye? Kérem röviden írja le! 

A 100 fõbõl 45 fõ kap diétás ebédet. 

        Elégedett:      36 fõ
        Nem elégedett:  9 fõ 
        Ö s s z e s e n:        45 fõ 

Vélemények: “Gyakrabban szeretnénk baromfihúst enni.”, “Hetente háromszor szeretnék fõzeléket 
enni.”, “Cukorbeteg vagyok és igényem lenne diétás süteményre.”, “Gyakrabban szeretnék gyümölcsöt 
enni.”

8. Jónak tetszik-e tartani az ebédszállítás módját?

        Igen:   98      fõ 
        Nem:    –
        Nem válaszolt:  2       fõ 
        Ös s z e s e n:         100     fõ 

Vélemények: “Nem tudok jobbat javasolni.”, “Igen, mert nem bírok járni.”, “Örülük, ha be tudom vinni 
a lakásomba az ebédet.”, “Örülök, hogy idõben megkapom az ebédet.”

9. Megfelelõ-e Ön szerint a térítési díj beszedésének módszere?

        Igen:   82 fõ
        Nem:    2 fõ 
        Nem válaszolt:  16 fõ 
        Ö s s z e s e n:        100 fõ 

Vélemények: “Igen, mert nagyon jó, hogy helyembe jönnek a pénzért.”, “Ilyen jó módom sosem volt mint 
jelenleg.”, “Mozgásomban korlátozott vagyok, nem is tudnám csekken befizetni.”, “Nagyon meg vagyok 
elégedve a térítési díj beszedésének módszerével.”, “Szeretem a Juditkát, aki a pénzt szedi, mert udvarias és 
beszélget velem.” 

10. Szeretné-e ha az otthonában szociális gondozó meglátogatná és milyen gyakorisággal?

        Igen:   28 fõ
        Nem:    62 fõ 
        Nem válaszolt:  10 fõ 
        Ös s z e s e n:         100 fõ 
Vélemények: “Még nincs rá szükségem.”, “Mindenki siet.”, “Idõnként jó lenne elbeszélgetni.”, “Ezt a 
szolgáltatást élvezem és néha-néha jól esik, hogy kipanaszkodhatom magam, mert nagyon egyedül vagyok.” 

4. Kérdõívek értékelése

Mindhárom ellátási formában az átlag életkor 70 év felett van. Örültem annak, hogy az idõsek 
klubjaiból és a szociális étkeztetés területérõl a kérdõíveket kb. 70%-os arányban kitöltve visszakaptam. A 
kérdõívek részben nyitott, részben zárt kérdésekbõl állnak. Figyelemmel voltam arra, hogy kiket kérdezek 
meg és hogyan tegyem fel a kérdést. A megkérdezettek idõs személyek, alacsony iskolai végzettségûek, és 
többen elmondták segítõimnek, hogy nagyon örülnek, hogy õket valaki megkérdezte. Ugyanakkor voltak 
olyan idõsek is, akik féltek a válaszadástól, mert azt hitték, hogy a szolgáltatást akarjuk megvonni tõlük. 
Többen jelezték, hogy örülnek annak, hogy a nevüket a kérdõívre nem kellett ráírni és õszintén 
válaszolhattak. 
A kérdõíves megkérdezés a városban az idõs ellátottak érdekében most történt elõször. A polgári 
demokrácia csak úgy érvényesül egy társadalomban, ha minden réteget megkérdezünk, megkeresünk és 
kikérjük véleményét. Sajnos, hogy az idõs emberek véleményére egyre kevesebben kíváncsiak. Az emberek 
visszafogottak, erõsödik a társadalmi depresszió, és lassan már nem szociálpolitikáról, hanem 
szegénypolitikáról beszélhetünk. 
A felmérés alapján a következõket vonom le: 
a./ Az idõsek klubjaiban és a szociális étkeztetés területén általában elégedettek az idõs emberek a 
szolgáltatásainkkal. Többen javaslatot is adtak a minõségi és mennyiségi munkánk színvonalának 
javítására. A gondozói létszámunk 80%-a egészségügyi szakképesítéssel rendelkezik. Az anyagi is erkölcsi 
megbecsülés a társadalom részérõl nincs arányban a végzett munkával. E kettõ területen mély 
empátiakészséggel rendelkezõ gondozónõk dolgoznak. Szentes város önkormányzatán belül mûködõ 
Egészségügyi és Szociális Bizottság vezetõje agrármérnöki végzettségû, tagjai és a politikai pártok 
aktivistáiból kerültek ki. A szociálpolitikai és szociális munka ismeretük hiányos. Döntéseiket, javaslataikat 
nem a közösség érdeke, hanem pártpolitikai beállítottságuk vezérli. Az elmúlt négy évben hatékonyabban 
dolgozott a szociális bizottság, a Gondozási Központ is tudott mennyiségileg és minõségileg is fejlõdni. A 
gazdasági helyzet az elmúlt négy évben sem volt stabil, de az önkormányzati elosztási rendszer többet 
áldozott a szociális ellátásokra. 
- A házi szociális gondozás területén kell a mennyiségi és minõségi munkát sürgõsen javítani. 
        A házi gondozónõk 90%-a egészségügyi szakképesítéssel rendelkezik. Munkaidejük kihasználtságát 
ellenõrizni kell. Tréningezni kell õket, hogy az empátiakészségük fejlõdjön. 
- Meg kellene vizsgálni pályaalkalmasak-e a gondozónõk?
- A szakma normáit meg kell határozni. 
- Nincs szakmai kamara, így a közalkalmazottat alkalmatlanság címén nem tudom elbocsátani. (Erre már 
volt példa, ezt úgy tudtam jogi procedúra nélkül végrehajtani, hogy segítettem állást keresni.)
- Kellenének a szakmai sztendertek. 
- Az Egészségügyi Szakközépiskolában már fakultatív tantárgyként kellene tanítani a szociális munkát. 
- A szociális gondozónõi képzés centralizált az oktatás úgy rossz, ahogy jelenleg mûködik. 
        Kevés a pszichológiai képzés. Nincsenek csoport-tréningek. Kevés a terepgyakorlatuk. Nem tanulnak 
szociálpszichológiát, közösségi szociális munkát. 
- Ugyanakkor alulfizettek. Nem érdekük, hogy színvonalasan dolgozzanak, mert a szakmai tudásukból 
nem tudnak megélni. Szükségük van arra, hogy másodgazdaságban dolgozzanak (fóliakertészet, állattartás, 
stb.). A szükség-leteiket így tudják kielégíteni. 
        Egyértelmû, hogy ez fizikailag, pszichikailag igénybe veszi a gondozónõket, nem érdekük, hogy 
szakirodalmat olvassanak, képezzék magukat. 

5. Megállapítások következtetések

A kérdõívek számomra utat mutatnak, hogy a munkánkat a jövõben minõségileg és mennyiségileg 
hogyan tudjuk javítani. Többen megkérdezték tõlem munkatársaim, hogy miért választottam dolgozatom 
témáját, a megelégedettségi mutatókat?

Azért választottam, mert kíváncsi vagyok, hogy az idõs ember, aki már valami-lyen oknál fogva 
kiszolgáltatott, egyedül él, gyakran elhagyatottan, mit fog vála-szolni, vannak-e még egészséges, õszinte, 
vagy rejtett igényei. Le meri-e írni a véleményét, a kívánságát, a kérését. Örülök annak, hogy a kérdõívekre 
többé-kevésbé zárt vagy nyitott válaszokban válaszoltak, mert úgy érzem ezzel az õ értékrendjük is nõtt. És 
ugyanakkor az irántuk elkötelezett mély empátia érzésemet és szeretetemet így is ki tudom fejezni. Nekem 
ebbõl anyagi érdekem nem származik. Erkölcsi érdekem annál több. 

6. Összefoglalás

Ennek a dolgozatnak a megírása utat mutat részemre, hogy a jövõben is kutassuk és keressük annak a 
lehetõségét, hogy mindazok a polgárok, akik már a társadalom nem aktív tagjai és részben vagy teljesen 
kiszolgáltatottak, állampolgári jogon, õszintén mondhassák el véleményüket a szolgáltatás színvonaláról és 
elégedettségérõl. És amíg ebben a szakmában dolgozom, gyakrabban fogom az idõs emberek véleményét 
kérni: mennyire elégedettek, mit szeretnének, ami idõs napjaikat megszépíti és megkönnyíti. 

Nem utolsó sorban fiatal munkatársaimnak, illetve leendõ szociális munkásoknak szeretnék 
dolgozatommal javaslatot adni, utat mutatni, hogy ne csak elméletben tanulják meg az idõsgondozást, 
hanem mélyedjenek el az idõs ember megismerésében, kérdezzék meg, hogy mit szeretne, mire van még 
szüksége idõs napjainak elviselhetõbb megéléséhez. Meg kell tõlük kérdezni, hogy mi az, amit még 
szeretnének, akár a fizikai ellátás, akár a mentális munka keretén belül. Meg kell tanulni a “bölcseket” 
tisztelni. Meg kell tanulni lehajolni az idõs emberhez, mert legalább olyan jól esik neki a simogatás, mint a 
kisgyermeknek. 
1. sz melléklet

A kiküldött és a kitöltötten visszaérkezett kérdõívek
arányának %-os mutatói


2. sz. melléklet
3. sz. melléklet
IRODALOMJEGYZÉK

1. Szabó Róbert: Szentes város ismertetõ útikönyv 1985.
Kiadó: Szentes Városi Tanács VB. 

2. AZ 1985/3 Szociálpolitikai Értesítõ 

3. Kõnig Éva - dr. Márton Sándorné: 
Az idõskorúak népesség területi gondozásának szervezése 1985. 

4. Idõskorúak önismerete: Családpolitikai füzetek 
1994. Dr. Iván László: Öregedés és önismeret. 

5. id. Dr. Kováts Ferenc: Egészséges élet, derûs öregség 
Medicina Kiadó: 1986. 

6. A szociális munka elmélete és gyakorlata 
Szöveggyûjtemény - Medicina Kiadó 1993. 

7. Balogh Gábor - Szûcs László: 
Társadalombiztosítás nélkül. Gyorsuló idõ 
Magvetõ Kiadó: 1990. 

Jogszabályok:

1./ 4/1976 (IV. 19) EÜM sz. rendelet 4. 
2./ 10/1986 (IX. 24) EÜM sz. rendelet a Területi gondozásról. 
3./ Szociális Törvény 1993. 
4./ Az 1993 évi III. törvény
5./ 2/1994 (I. 30) N.M. rendelet a Személyes gondoskodást nyújtó intézmények szakmai feladatairól és 
mûködési feltételeirõl.

Elõadások 1995.