TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.
Dr. Németh Éva: Idõskor: szociális biztonság vagy bizonytalanság Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Szervezõ Bizottság! Szívesen tettem eleget a Szervezõ Bizottság felkérésének egy elõadás megtartására. Az idõskori gondok három szempontból is érintenek. Egyrészt szüleim abban a korban vannak, amikor bármelyik pillanatban gondoskodásra szorulhatnak. Másrészt régi munkatársamat - aki jelenleg ágyban fekvõ beteg - erkölcsi kötelességbõl kénytelen vagyok gondozni és ápolását biztosítani. Harmadrészt - mint a közigazgatási hivatal vezetõje - fokozottan figyelek a szociális intézmények szakmai ellenõrzésére, amelyben komoly szerepet kap az idõskorú ellátás színvonala. Mit jelenthet az idõs kor? Jelenthet egy nyugalmas, derûs korszakot, jelenthet egy nagyfokú szociális bizonytalanságot és jelenthet egy hatalmas magányt, egy magára maradottságot, egy borzasztó nagy kiszolgáltatottságot. A felvetéseket mindenki másképp éli át, más tapasztalatai vannak, de azt gondolom, hogy az idõskorúakkal való foglalkozásról, az idõskorúakról való törõdésrõl rendszeresen beszélni kell és nem csak beszélni, hanem érdekükben - különösen a mai korban, amikor nem csak õk kerülnek szociálisan bizonytalan helyzetbe és amikor a család szétesésének és támasz-szerepe megszûnésének egyre nagyobb esélye van, akkor az öregkorban lévõk gondoskodásáról tenni is kell. Mit jelent köznapi értelemben a szociális biztonság? Számomra legalábbis azt, hogy valakinek van saját, de legalább önkormányzati lakása, van annyi havi jövedelme, amibõl a napi megélhetését biztosítani tudja és képes fizetni a lakás rezsijét, ezáltal nem fenyegeti az a veszély, hogy a hátralék nem fizetése következtében kilakoltatják és hajléktalanná válik. E fogalom köznapi értelmezéséhez képest szükségesnek tartom áttekinteni azt, hogy alaptörvényünk az Alkotmány hogyan rendezi a szociális biztonságot és a szociális biztonsághoz kapcsolódó egészségünk megõrzésére vonatkozó alapjogot. Alkotmányunk, - amely rögzíti többek között az alapvetõ emberi és állampolgári jogokat - 70/D. -ában kimondja azt, hogy a Magyar Köztársaság területén élõknek joguk van a lehetõ legmagasabb szintû testi és lelki egészséghez. Ezt a jogot a munkavédelem, az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás meg-szervezéséhez, a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített- és természetes környezet védelmével valósítja meg. Azt gondolom ennek az alkotmányos jognak az elemzése külön konferencia tárgyát képezhetné. De nézzük meg, hogy mit mond az Alkotmány a szociális alapjogról. Az Alkotmány 70/E. -a kimondja, hogy a Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak. A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg. Milyen tartalmat hordoz ez az alkotmányos jog? Az Alkotmánybíróság több ízben rámutatott arra - az utóbbi idõben a stabilizációs program kapcsán - hogy az állam az elõbbiekben megfogalmazott kötelezettségének eleget tesz akkor is, ha a szociális ellátás biztosítására megszer-vezi és mûködteti a társadalombiztosítás és a szociális támogatások rendszerét. Ezen belül pedig a jogalkotó maga határozhatja meg, hogy milyen eszközökkel éri el a társadalompolitikai célját. Kimondta az Alkotmánybíróság azt is, hogy a szociális biztonság nem jelent sem biztosított jövedelmet, sem pedig azt, hogy állampolgárok egyszer elért életszínvonala a gazdasági viszonyok kedvezõtlen alakulása következtében ne csökkenhetne. Tehát nem kelt alkotmányossági aggályokat az, ha a szociális segélyek, intézmények rendszerében nyújtott szolgáltatások le-csökkennek a létminimumra a nemzetgazdasági és a költségvetés teherbíró képességétõl függõen. Egy korlát van, a létminimum alá nem csökkenhet, mert ezzel a szociális biztonsághoz való jog sem érvényesül. Érdemes megismerkedni a KSH létminimum-számításai szerint azokkal a számokkal, amik jól tükrözik a szociális biztonság helyzetét. Míg 1992-ben 2 millió ember élt Magyarországon a létminimum alatt, addig 1993-ban 2,5 millió, 1994-ben pedig 3-3,5 millió. A számok önmagukért beszélnek. A minimális szint a jóléti államokban is nagyon sok vita forrása mind a mai napig. A jóléti államnak a lényege azonban alapvetõen úgy fogalmazható meg, hogy az államnak világosan vállalt felelõssége van abban, hogy a költségvetési rendszer útján jóval méltányosabb jövedelemelosztást valósítson meg, mint amit a piaci rendszer magától nyújtana. Az államnak továbbra is kétségkívül fõ garanciát kell jelentenie olyan társadalmi kockázatokkal szemben, mint a munkanélküliség, a betegség, a munkaképtelenség és öregség, azaz a szociális biztonságra. Az elõadás nem ad lehetõségre arra, hogy az idõskor lényeges fizikai és szellemi eltéréseivel kapcsolatos ellátási rendszerekre kitérjek, ezért csak az idõskorú egészségesek részére nyújtható társadalombiztosítási és szociális ellátási formákról kívánom a véleményemet kifejteni. Az Alkotmány által megfogalmazottan a szociális biztonságot a társadalombiztosítás útján kell nyújtani egyrészt. Nézzük meg, hogy a társadalombiztosítási ellátásban a nyugdíj szociális biztonságot jelent-e. A társadalombiztosítás kötelezõ biztosítás, a munkavállaló nem önkéntesen, hanem jogszabályi kötelezettség folytán válik biztosítottá. A mi biztosítási rendszerünk nem a tartalék képzésére és a tartalék befektetésére irányul, hanem a folyó kiadásait a folyó bevételekbõl fedezi, vagy kiadásaihoz igazítja a bevételeit vagy bevételeihez a kiadásait. A mindenkori aktív generációk befizetésébõl fedezi az inaktívak kifizetését, valamint az aktívak ideiglenes munkaképtelen idõszakainak jövedelempótlását. Az ilyen jellegû biztosításban, ahol nincs választási lehetõsége az állampolgárnak, ott a kötelezõ biztosítás elvonja azokat az eszközöket, amelyekkel az érintett a saját kockázatára maga gondoskodhatott volna magáról vagy családjáról. E rendszerben a törvénnyel rendelt kötelezõ járulékfizetést csak is egy nagymértékû állami garanciavállalás legitimálhatja. A nem tõkésített vagy nem értékálló vagyonból gazdálkodó társadalombiztosítás az aktív generációk pillanatnyi befizetéseit éli fel, akik éppen csak reménykedhetnek a jövõben. Minél távolabb esik a szolgáltatás ideje, annál beláthatatlanabb, mire lesz képes akkor a társadalombiztosítás. Jelen rendszerben tudjuk azt, hogy a biztosítás mára a minimális megélhetési szintet bizosítja csak azok számára, akik munkaviszonnyal rendelkeztek vagy más jogán nyugdíjbiztosítási ellátás valamelyik formáját igényelhetik. A jelenlegi idõs generáció számára nem volt nyitott az a lehetõség, hogy önkéntes biztosításokkal a jövõjét, az anyagi biztonságát megteremtse, - ebbõl viszont a mi és az utánunk következõ generációnknak tanulni kell - így ez a biztosítási rendszer ki kell, hogy egészüljön - amint az Alkotmány is deklarálja - egy szociális intézményrendszerrel. A szociális intézményrendszer megteremtésére törvényi szinten elég hosszú ideig kellett várni, de végül is 1993-ban a szociális törvény meghatározta a szociális ellátás pénzbeni és természetbeni formáit, minõségi szintjét és kötelezõ szabályozást írt elõ az önkormányzatok számára. A pénzbeni ellátásokra vonatkozó törvényi szabályozás lényege az, hogy a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeni szociális ellátás nyújtható. És itt adódik a kérdés, hogy mi történik azokkal, akiknek semmiféle jövedelme nincs, amit ki lehet egészíteni. A szociális törvény elõbbi megfogalmazás pedig eleve feltételez egy jövedelemszintet, amely az ellátott számára nem elegendõ, ezért a rászorultság feltételeinek a meghatározása esetén részére további támogatás nyújtható. Az pedig, hogy szociálisan ki a rászorult, alapvetõen önkormányzati szabályozás kérdése. A szociális törvény által érintett pénzbeni ellátásokban nincs egyetlen egy olyan egészséges idõskorút érintõ szociális pénzbeni ellátási forma sem, amely kötelezõen nyújtandó, tehát alanyi jogon járna. Így az önkormányzati szabályozás adja meg azt a keretet, amelyben a rászorultság behatárolható. Azt gondolom senki számára nem kíván bõvebb magyarázatot az a tény, hogy ami nem alanyi jogon jár, hanem mérlegelés kérdése, az óhatatlanul nem kívánt szubjektív elemeket is tartalmaz és ettõl kiszolgáltatottá válik az ellátandó a testület döntésének. Nemzetközi és hazai tapasztalatok szerint is a rászorultsági alapon adható juttatás többnyire épp a legrászorultabbakhoz nem jut el. Ennél nagyobb garanciát ad a személyes gondoskodást nyújtó ellátások rendszere, amely alapellátásból és szakosított ellátásból áll. A törvény ugyanis kimondja, hogy az alapellátások közül az étkeztetést és a házi segítségnyújtás igénybevételének lehetõségét valamennyi településen biztosítani kell, igaz, hogy ennek megszervezésére az önkormányzatok 1997. december 31-éig kaptak határidõt. Jellemzõen, mivel ezek az alapellátási formák viszonylag kis költséggel, jó szervezettséggel kis településeken is megoldható, az önkormányzatok a feladat súlyát átérezve Gyõr-Moson-Sopron megyében már majdnem teljeskörûen létrehozták az étkeztetés és házi segítségnyújtás intézményrendszerét, így a városokon kívül 146 település gondoskodik e két ellátási formáról, sõt 55 faluban idõsek klubját is mûködtetnek. A kézzelfogható segítségen felül a szociális törvény térítési díjra vonatkozó rendelkezései is szolgálják az idõsek biztonságát oly módon, hogy maximálják a személyi térítési díj összegét a nyugdíjminimum meghatározott százalékában. A fentebb említett formák mellett a házi szociális gondozás is nagy jelentõségû a szociális alapellátás területén. Ezen formák megerõsítése és minden településen való megvalósítása, kiszélesítése alapvetõen azért indokolt, mert a gondozó-ellátó tevékenységek nagy részének optimális szintere mind érzelmi, mind racionális szempontból a család volna ugyan, de a család e szerepkörének megvalósulását kedvezõtlenül befolyásolják egyrészt a lakásviszonyok - hiszen kevés a több gene-ráció együttélését lehetõvé tevõ ház, de különösen lakás - másrészt a munkalehetõségek hiánya szétválasztja a családokat, a fiatalok jobb foglalkoztatási lehetõséget remélve elköltöznek az idõs szülõktõl, vagy éppen a munkavégzés miatt a leterheltség következtében a család nem tölti be e funkcióját. Családi gondozás hiányában azok az idõs emberek, akik hosszú évtizedeken keresztül saját otthonukban éltek, nem kívánnak környezetükbõl kiszakítva lenni, mert még talaj-talanabbá válnak. Magányosságuk tovább fokozódik. A megszokott környezet és mellette a gondos ápolás, gondoskodás ugyanakkor gazdaságosabb is, mind az ellátott, mind pedig az ellátást biztosító számára. Korunkban, amikor nagy intézményi rendszerek felbomlása és felbontása már folyamatnak tekinthetõ, akkor annak a formának a finanszírozása kell, hogy elõtérbe kerüljön, ami lényegesen kisebb költséggel, a magánszféra erõteljesebb bevonásával a költségvetés számára is elõnyösebb. Az önkormányzatoknak is keresni kell azt az utat, hogy ezeket az alapellátási formákat a civil szféra közremûködésével mind eredményesebbé tegyék. Milyen megoldás kínálkozik a szociális biztonságérzethez akkor, ha valaki magáról gondoskodni nem tud, környezetében nincsenek megbízható, tisztességes emberek? Az önkormányzati otthonok még a jelenlegi költségvetési helyzetben is biztos ellátási szintet nyújtanak, alapvetõen garantálják azt az alkotmányos jogot, amely a szociális biztonsághoz szükséges. Ez akkor is igaz, ha átte-kintve a megye helyzetét a magánotthonokkal együtt hozzávetõleg 1500 bentlakásos otthoni férõhely található és a várakozási idõ egy- egy kérelmezõ esetén eléggé hosszadalmas. A szociális biztonság mellett az önkormányzati otthonok hátránya az önálló lakrészek hiánya, így legjobb esetben is 2 gondozott él egy szobában és ez ideális állapotnak tekinthetõ. Ezért az otthonba bekerülés egy addig magányosan, de függetlenül élõ ember számára hosszantartó, frusztrált helyzetet teremt, amelynek az áthidalása talán kisebb létszámú, családiasabb hangulatú otthonok vagy otthonrészek kialakításával jobban szolgálhatja érdeküket. Ideillõ és megfontolandó minden otthonban lakó számára La Bruyére mondása, miszerint: szívünk jóvoltából összeférhetõbbek és kellemesebb társaslények vagyunk, mint eszünk jóvoltából. Mi a másik út? Az idõsek magánotthonainak igénybevétele. A megyében az egyházi otthonokon kívül három magánotthon mûködik magas színvonalon, jó körülmények között. Önálló létet biztosít egy önálló lakrészben, kényelmet, talán nagyobb odafigyelést és mindenképpen nagyobb nyugalmat. Biztonságot ad-e az ilyen otthonban való lét? Érzelmi biztonságot mindenképpen, hiszen önálló életet él, mindenkitõl független lehet, saját lakrészében élheti mindennapi életét, nyugodt körülmények között. Nyugodt körülmények között? És itt ez a kérdés. Ideillik egy óegyiptomi bölcsnek valóban bölcs mondata, amely azt hiszem, hogy hosszú idõn keresztül aktuális maradhat: ne építs a holnapra; mielõtt eljött volna, nem lehet tudni mi rosszat hoz. Mitõl érezhet egy idõs ember szociális bizonytalanságot egy magánotthonban? Attól, hogy míg a megyei önkormányzatok kötelezõ törvényi feladata az ilyen otthonok mûködtetése, addig a magánszféra bármilyen vállalkozási formában létrehozhat idõsek otthonát anélkül, hogy jogszabály kellõ garanciát kívánna meg a mûködtetés feltételeihez. Az a kormányrendelet, amely 1989-ben szabályozta e magánotthonok mûködését és engedélyezését, nem számolt a civilszféra ilyen irányú megerõsödésével és azzal sem, amivel valószínûleg senki, hogy a magán-otthonban élõk komfortérzete az otthont mûködtetõ személy emberies, tisztességes magatartásán túl alapvetõen az anyagi feltételektõl függ. S bár egy magánotthon mûködésére is azok az alapvetõ szabályok vonatkoznak, amelyek egy önkormányzati fenntartású otthonra, azokban éppen a magasabb komfortosítás, az önálló lakrész biztosítása folytán egyszeri, magas összegû igénybevételi díj kikötésére is van lehetõség. Ez pedig szükségessé teszi az otthonba beköltözõ számára, hogy megfelelõ anyagi háttérrel rendelkezzen az otthonba való beköltözéshez, ami legtöbb esetben lakásának, ingatlanának eladásával biztosítható. Ami alapvetõen hiányzik a jogi szabályozásból: az a szociális biztonság garantálása egy esetleges csõd bekövetkezte esetére. Szemünk elõtt zajlanak le gazdasági társaságok átalakulásai, megszûnései, felszámolásai önhibából vagy önhibán kívül. Ez ellen a szociális vállalkozások sem védettek, s különösen nem védettek azok, akik ezeket a magánvállalkozás által nyújtott ellátási formákat igénybe veszik. Ki tudja megmondani jelenleg, hogy a tisztességesen mûködõ magánvállalkozások egy esetleges csõdbejutás esetén hogyan garantálják tovább a bentlakók nyugodt életkörülményeit? Hogyan lehet olyan szabályozást hozni, ami visz-szamenõlegesen kötelezné a jelen tulajdonosokat arra, hogy magánvállalkozásaikat megfelelõ óvadék vagy biztosíték elhelyezésével garantálják? Hogyan hidalható át az a probléma, amely egy már mûködõ otthon esetében is olyan megállapodás megkötését teszi kötelezõvé a megyei önkormányzat és a mûködõ vállal-kozás között a normatíva biztosítása miatt, amelyben csak a vállalkozó érdekelt? Nem szeretném, ha bárki is az eddig elmondottakat a magánotthonok elleni támadásnak vélné. Éppen ellenkezõleg. Arra szeretném most is nyomatékosan felhívni a figyelmet, hogy a tisztességes, becsületes vállalkozásokat erõsíteni és támogatni kell, de meg kell teremteni a törvényes garanciákat arra, hogy a jelenleg mûködõ vállalkozások esetleges csõdbejutása esetén az ottlakók megfelelõ ellátásban részesüljenek. Ennél sokkal súlyosabb helyzetet jelentenek azok a kalózotthonok, amik jelenleg az ország különbözõ részeiben, így Gyõr-Moson-Sopron megyében is mûködnek mindenféle engedély nélkül, törvénysértõ polgárjogi jogügyletek alapján, melyben az idõs emberek csak a tulajdonos szép szemében vagy szép szavában bízva, minden vagyonukat befektetve jövõjüket biztosítottnak látják, holott minden biztos, csak a jövõ nem. Az a biztos, hogy az engedély nélkül mûködõ otthonokban a befizetett összeg felélése után mind anyagilag, mind érzelmileg a lakókra a teljes szociális bizonytalanság vár. Rabár Ferenc szavaival élve: El kellene ismerni azt, hogy nemcsak alanyai vagyunk a gazdaságnak, hanem morális lények is. Létezik olyan értékrendszer, amelyet a gazdaságban érvényesíteni lehet vagy legalább is meg lehet kísérelni a gazdaságot ennek az értékrendszernek az irányába terelni. És végezetül nincs értékmentes gazdaságpolitika, értékmentes intézményrendszer, kormány és társadalom. Az értékeknek a gadaság rendszerében, szerkezetében, mûködésében valamiképpen okvetlenül vissza kell tükrözõdniük. És amit Rabár Ferenc a legfontosabbnak tart és csak egyetérteni lehet vele: A maximális haszon és a maximális hatékonyság elve helyett mindig az emberi életnek és emberi méltóságnak kell értékrendünk csúcsán lennie. Nagyon nehéz az elmondottak után nyugodt szívvel a szociális biztonság meglétérõl beszélni idõs korban. Az azonban bizonyos, hogy egy társadalom színvonalát az minõsíti, ahogyan bánik saját öregeivel. Kellõ empátiával könnyen beláthatjuk, hogy Magyarországon manapság nem könnyû idõsnek lenni. A jelen öregeinek segíteni, az idõsekkel való bánásmód kultúráját megteremteni, a humánus és emberbarát intézményrendszert létrehozni egyúttal saját jövõnk, a jövõbeni idõs emberek biztonságának záloga is lesz. Felhasznált irodalom: Zombori Gyula: A szociálpolitika alapfogalmai Földesi József: Erkölcs és gazdaság /Valóság 1994/6. szám/ Alkotmánybíróság 43/1995. /VI.30/ AB. határozat Alkotmánybíróság 56/1995. /IX.15./ AB határozat Gyõr-Moson-Sopron megyei önkormányzati rendeletek Szamuely László: A jóléti állam mai kiterjedése és funkciói