TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.
dr. Egerváryné Fangler Katalin: Gondoskodás Sopron öreg és szegény lakosairól (XIII. század - XX. század kezdete) “Minden nemzedéknek kötelessége, hogy azokat a javakat és értékeket, melyet az elõdök hosszú sora szerzett és hagyott rá, híven megõrizze és gyarapítva adja tovább az utódoknak.” (Heimler: Sopron Topografiája) A soproni Levéltár az évszázadok folyamán ért tûzvészek és háborús pusztítások ellenére, hazánk legnevezetesebb levéltárainak egyike. Az Országos és Pannonhalmi Levéltárak után, a mohácsi vészt megelõzõ idõkbõl származó, kb. ötezer középkori oklevéllel rendelkezik. Többezer végrendelet, melyek közül több a XV. század elejébõl származik, - a városi tanács 1391-tõl vezetett régi jegyzõkönyvei - a városi számadáskönyvek - céhek okirataialapítványok és alapítások okmányai -, a legkülönbözõbb témaköröket vizsgáló kutatók számára ismertetik a város és polgárai életének többszáz éves múltját. Az említett okiratok és az azokat évtizedeken keresztül kitartóan kutató és értékelõ tudós helytörténészek munkái tették lehetõvé, hogy megismerhetjük a XIII. századtól kezdõdõen a XIX. század végéig bezáróan azokat a törekvéseket, - tevékenységeket - amelyeket ma “SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS”- nak nevezünk. Az oklevelekben szinte feledésbe ment fogalmakkal és megnevezésekkel találkozunk, amelyek az élõ szájhagyomány mellett bizonyítják a vizsgált korszak öregeket és betegeket gondozó tevékenységét Sopronban. (Intézmények: Ispotály, - Ispita -, Lazarétom - Lazarett -, Szegényápolda. Foglalkozások: Ispotálymester, Sáfár, Koldusbíró -) Kórházra utaló régi utcanevek: Krankengasse, Bettengasse, Spitalbrück, stb., terület megnevezések: Spital-Teich, - Lazarettspitz. A gondoskodás különbözõ módon: Intézményi ellátással, vagy a különbözõ egyesületek, szervezetek meghatározott szabályai szerint, a rászoruló polgárok egyéni segélyezésével történt. INTÉZMÉNYI ELLÁTÁS ISPOTÁLY XIII-XVIII. század A Johannitáknak - János Lovagoknak - Ispotályosoknak nevezett: JERUZSÁLAMI SZENT JÁNOS LOVAGREND a XIII. században telepedett le Sopronban. A Rend tevékenysége Sopron várossá fejlõdésére rendkívül jelentõs volt.(A nyugati határ védelmének vállalása - Hiteleshelyi mûködés. Templom, Lovagház építése) Mint “Ispotályosok” megalapították a város elsõ szociális létesítményét, megalapozva a szervezett egészségügyet. Ispotályt létesítettek, melynek alapítási évérõl nincs tudomásunk, azonban 1286 körül említés történik mûködésérõl. Védelmi okok miatt - nem a határhoz közel épített Lovagházuk és Templomuk mellé emelték, hanem az Elõkapuhoz közel fekvõ területen - az úgynevezett Spitalbrücken - az Ikva patak partján. A rendi szokásnak megfelelõen nemcsak kórház a betegek számára, hanem a gondozásra szoruló öregek istápolására szolgáló menhely és zarándokház is tartozott az Ispotályhoz, melyben az általános gyakorlat szerint gyógyszertár is mûködhetett. A betegápolást a Lovagházban lakó betegápoló testvérek látták el. A gondozottak számára az Ispotály területén kialakított Szent Erzsébet templomban biztosították a lelki gondozást, kezdetben “keresztes papok”, majd plébánosok. A XV. században a Rend védelmi kötelezettsége megszûnt - a lovagok elhagyták Sopront. A tartományi alperjel a város gondozásába adta az Ispotályt, azzal a feltétellel, hogy a Rendnek járó “kétharmadrész vámjövedelmébõl” az Ispotályt megilletõ egyharmadrészt az intézmény fenntartására fordítson. Igy az eredetileg Johannita Ispotályból városi Ispotály lett és a városi tanács felügyelete alatt állott. Ezt a felügyeletet a tanács megbízásából egy ispotálygondnok (Spitalmeister) végezte, aki épp úgy tartozott hozzá befutó összes bevételrõl, valamint az általa teljesített összes kiadásról számadást vezetni. Elõfordult, hogy az ispotálymester másirányú elfoglaltsága miatt, ezt a munkát az általa kinevezett sáfárra bízta. Emlékek és végrendeletekben található adatok alapján megállapítható, hogy a Soproni Ispotály elsõsorban szegényház volt, ahol az elszegényedett, és rokoni támasz nélkül álló soproni polgárok és polgárnõk öreg napjaikra menedéket találtak. Azonban - ez a szegényház egyúttal kórháznak is tekinthetõ, ugyanis az ide felvett személyek egyuttal betegek is lehettek, akiket gondosan ápoltak és gyógyítottak. A városi Ispotály szervezetére és belsõ rendjére a középkorból nem maradtak fenn adatok, de oklevelek tanusága szerint az Ispotályt mindenkor megilletõ vám jövedelme, ajándékozásokból, hagyatékokból származó ingatlanok és termõföldek jövedelmei biztosították a folyamatos mûködését. Az évszázadok folyamán több végrendelkezõ a gondozottak számára pénzösszeget hagyatékoz, olyan feltétellel, - hogy azt megfelelõ ruházatra, meleg takarókra, tiszta ágynemüre - felszerelt ágyakra, élelemre - fordítsák és gyakori fürdetésrõl gondoskodjanak. A vezetett számadások és leltárak szerint legalább 3 fürdõszoba volt. (Említés történik nõi fürdõszobáról is.) Az Ispotály mint városi intézmény, évszázadokon át folyamatosan mûködött 1796-ig. Utódja az ún. Zita Kórház lett - alapítva 1827. - majd az 1914-ben épített új városi kórház. ZSIDÓ KÓRHÁZ XIV - XVI. század A középkori magyar zsidóság történelmének alig van tárgyi emléke, ezért jelentõs, hogy a XIV. század közepén épült elsõ magyarországi középkori zsinagógát 1957-58-ban Sopronban feltárták. Az egykori Zsidó utcában, ma Új utcában, a zsinagóga közvetlen szomszédságában északi irányban álló ház földszintjén mûködött 1526-ig, a zsidók Sopronból való kiûzéséig - az átutazó szegények szállásául és kórházául szolgáló ISPOTÁLY, melyrõl a XV. és XVI. században több oklevél is tanúskodik. (Korabeli régies német nyelvû okirat szavai szerint: des alten Jüdenspitals zu Ödenburg.) A mûemléki feltárások során megtalálták azt a befalazott középkori ajtót, amely a zsinagóga és kórház közötti közlekedést biztosította. LAZARÉTOM XVI-XVII. század A XVI. század végén Sopron polgársága a gyakori jó termés - virágzó ipar és kereskedelem és a borkiviteli kiváltság következtében viszonylag jó módban élt, azonban az úgynevezett “Tizenötéves háború” (az 1591. és 1606. között szakadatlanul dúló török-magyar harcok) borzalmas vérveszteségei hatással voltak a város életére is. Rudolf király (1576-1608) a sebesült és beteg katonák ápolására tábori kórházak “Lazarétomok” építését rendelte el. Pozsony, Nagyszombat, Bruck és Hainburg után Sopron is megkapta az ilyértelmû parancsot. 1597. augusztus 08-ikán a kórházak felügyelõjét küldte Rudolf a városba. Tárgyalások következtében épült a külvárosban egy fából való Lazarétom, amely valószínûleg Bocskay és hajdui támadása következtében 1605- ben pusztult el. (A Lazarettspitznek elnevezett régi Egeredi domb a Lazarétom tulajdonához tartozhatott). SZEGÉNYHÁZ XVII-XVIII. század A XVI-XVII. században pusztító pestisjárványok miatt indokolttá vált egy városon kívüli kórház építése, és így létesült 1633-ban a Magyar-Kapun kívül egy lebontott városi ház helyére épített Lazarett néven is említett Pestiskórház, amely a ragályos betegségek szünetelése esetén Szegényház céljaira szolgált, az úgyne- vezett Betegház utcában. A Szegényház létesítését már korábban is tervezték. Lackner Kristóf (1571-1631) 1630. körül kezdeményezte építését, erre a célra pénzt is gyûjtött. Végrendeletében nagy vagyonának egyharmadát szegény betegek ápolására hagyományozta. Az általa hagyományozott összeg és több végrendelkezõ adománya biztosította a Szegényház mûködését. A végrendeletek kb. egynegyed részében történnek adományozások az Ispotály és Szegényház számára. KOLDUSKÉRDÉS RENDEZÉSE, KÜLSÕ SZEGÉNYEK SEGÉLYEZÉSE XVII-XVIII. század A törökök kitakarodása után egy, addig ismeretlen teher nehezedett a városra. A mindenükbõl kifosztott Sopron megyei jobbágyok, akik egy ideig leírhatatlan nyomorban, gyökerekkel, fakérgekkel táplálkoztak, seregestül lepték el a várost, élelmet koldulva. A tûrhetetlenné vált állapot rendezésére 1685. január 25-ikén a városi tanács rendszabályokat léptetett életbe, melyeket e célra létesített bizottság tagjai dolgoztak ki. A rendszabály értelmében egy koldusbíró összeírta a valóban rászorulókat, kizárta a munkakerülõket. Az összeírt koldusok pléhtáblácskát viseltek: C(ivitas Soproniensis) jelzéssel, és részükre a város a szegényházban három szobát tartott fenn, ahol télen melegedhettek. SZEGÉNYPERSELY Az összeírt szegények közül hat megbízhatóbb személy vasárnaponként a templomok elõtt, péntekenként pedig házról-házra járva, perselyezve gyûjtötte össze a szegények segélyezésére szánt pénzeket, amiket két koldusbíró osztott ki közöttük. 1776-os feljegyzés alapján a rászorultságot figyelembe véve 47 elsõosztályú szegény heti 35 dénar, 96 másodosztályú szegény heti 20 dénar segélyben részesült. A lajstromba felvett koldusokat a polgárok által adományozott élelmiszerekbõl és ruhákból táplálták és ruházták. SZEGÉNYÁPOLDA XIX. SZÁZAD Az öreg és munkaképtelen soproni illetõségû polgárok gondozására és eltartására létesült. A Balfi úton, volt kaszárnyaépületben alakították ki a 142 férõhelyes ápoló-otthont, melynek fenntartója Sopron szt.királyi város közönsége volt. A XIX. század gazdasági és szociális körülményei miatt 1870-ben, több lelkes polgár kezdeményezésére határozták el az intézmény megállapítását, amely 1873.március 02-ikán nyílt meg. (A Szegényápolda elnevezést a városi közgyûlés 1923-ban Polgárotthonra változtatta.) NÉPKONYHA XIX. század 1880-tól kezdõdõen a Soproni Népkonyha Egyesület fenntartásában mûködött a napi 800-900 személy étkeztetését biztosító Népkonyha. Flandorffer Ignác áldozatkészsége és számos adakozó segítségével tudtak a rászorulók számára ingyenes, vagy kedvezményes ebédet biztosítani. Kezdetben a Várkerületen, majd a Belvárosban, késõbb a Petõfi téren, majd 1897-tõl kezdõdõen a Ferencz József tér 7. számú házban. JÁRVÁNYKÓRHÁZ 1892. óta a Balfi u. 46. szám alatt, a város fenntartásában mûködött a 69 fõt befogadó Járványkórház. A rászorulók számára szervezett gondoskodást biztosítottak a Polgári Céhek és Vallásos Egyesületek. POLGÁRICÉHEK A XIV. századi Sopronra jellemzõ a gyors iparosodás. A különbözõ iparágak elterjedését bizonyítja az az adójegyzék, amely 1440-ben már 52 féle iparost sorol fel. (A XIX. században 72 iparág mûködött.) A “Céhek” (Zech, Zunft, Innung) az egy foglalkozást ûzõ iparosoknak nagy önkormányzattal felruházott demokratikus szervezetei, melyek a várostól jóváhagyott szabályok szerint mûködtek. Ügyeik elintézésére tisztviselõket választottak. A céh feje és elõljárója a céhmester volt. Meghatározott idõszakonként tartották céhgyûléseiket, melyeken a tagok a céhek által megállapított összeget fizették a céhládába. A pénz felhasználásáról, a pénzügyek kezelésérõl a megmaradt Számadáskönyvek nyújtanak felvilágosítást, melyekbõl megtudható, hogy a befolyt összegek nagy részét jótékony célra fordították. Például: a takácsok, szûrszabók, kefekötõk, posztósok számadáskönyvei bizonyítják, hogy a befolyt pénz egy részét: betegeknek, szegényeknek, özvegyek támogatására, szükölködõ mesterek és legények nyomorának enyhítésére adományozták. A különbözõ anyagi helyzetben lévõ céhek esetében változott az adakozás összege, de a humánus szellem minden céh esetében tapasztalható. Nemcsak anyagi segélyeket adtak bajbajutott társaik és azok hozzátartozói támogatására, szeretettel ápolták a megbetegedett legényeket, vagy sorstól sújtott mestertársukat. A beteg mesterhez - a céhmester ápolómestereket rendelt -, akik kötelesek voltak felváltva éjjel-nappal õrködni a beteg mellett. Fertõzõ megbetegedés esetén ilyen rendelkezést nem adott a céhmester. Az ápolók szabad akaratból vállalhatták a veszélyes, önfeláldozó munkát. Az özve-gyek létfenntartását úgy biztosították, hogy azok folytathatták férjük mesterségét, amíg újabb házasságot nem kötöttek. A XIV. századtól kezdõdõen több végrendeletben a hagyományozók bajba jutott társaik megsegítésére, vagy egyéb, szegények és kórház számára pénzösszegeket, természetbeni juttatásokat, földbirtokokat hagyományoztak. EGYHÁZI CÉHEK Az egyházi céhek - Testvérületek, Vallásos Társulatok kisebb-nagyobb közösségekbe tömörítették a soproni polgárokat. Az iparos céhekkel ellentétben nem mesterség, vagy vagyonvédelmet nyújtottak tagjaiknak, hanem vallásos életük gyakorlása mellett az emberekrõl való gondoskodást is feladatuknak tekintették. Legrégibb adataink a Szent György Társulatról vannak, melyet Nagy Társulatnak, vagy Testvérületnek említenek a források. Elsõ írásos emléke 1393. tájáról származik. A társulat tagjai a városi tanács, a soproni papság és polgárság soraiból kerültek ki. Évszázadokon keresztül a legtekintélyesebb és legnagyobb létszámú céhe volt a városnak. A nagyszámú vallásos társulatok közül a NYOMORULTAK, vagy a SZÁMÛZÖTTEK CÉH-ének karitativ tevékenysége a legjelentõsebb. Feladatai közé tartozott a rabságban lévõk látogatása, ruhával, élelemmel való ellátása, a halálraítéltek vigasztalása, vesztõhelyre kísérése, holtak eltemetése, a tehetetlen, hozzátartozó nélküli elszegényedett öregek, nyomorékok támogatása. 1644-es számadáskönyv adatai szerint a céhnek 167 tagja volt. Több céh vállalta a beteg tagok gondozását. Az 1642-99-iki meglévõ számadásokban nincs ugyan szó arról, hogy elszegényedett koldusokat ápoltak volna, mert ez az Ispotálynak volt a feladata, de levették a városról a terheket, ha vagyon nélküli, vagy elhagyottan meghalt, vagy akár a kivégzettek temetését vállalták. SZERVEZETT SEGÉLYEZÉS-EGYHÁZAK TEVÉKENYSÉGE A XVI. században a lakosság nagy része Luther híve lett. A felekezetileg megosztott városban azonban a Reformáció és Ellenreformáció századaiban úgy az evangélikus, mint katolikus egyházak hívei, valláskülönbség nélkül céljuknak tekintették a betegek ápolását, a nélkülözõk szervezett segítését, a gyengék gyámolítását. Az 1665-ben megalakult Evangelikus Egyházközség, majd az 1700-ban megalapított Katolikus Konvent karitativ mûködése kiegészítõje volt annak a szegénygondozásnak, melyet maga a város gyakorolt az Ispotályban, és a vele egy kezelésben mûködõ szegényházban. A két intézmény gazdasági ügyeit felváltva a városi közgyûlés által választott katolikus és evangélikus gondnok vezette. A város mindegyik intézményében külön 18-28 szegényt, leginkább öregeket és testi-, szellemi hibában szenvedõket tartott el. Kívülük megállapított számú külsõ-házi szegény is kapott kezdetben hetenként 2 font (kb. 1 kg.) húst és egy kenyeret, majd természetbeni ellátás helyett napra meghatározott összegeket, hogy abból maguk élelmezzék magukat. Alapítványok Az 1657-tõl 1899-ig vizsgált idõszakban az Evangélikus Egyházközség kezelésére bízott több mint 200 alapítvány közül az adományozó konkrétan meghatározta, hogy alapítványait, illetve annak kamatait milyen jótékony célra lehet felhasználni. Pl.: ”Szegényalapra” fordítandó 36 esetben, “nyugdíjra” fordítandó 10 esetben, “kórházra” fordítandó 2 esetben. Találunk közelebbi meghatározást is, pld. 1806-ban kelt végrendeleti kivonat szerint “házibeteg-ellátás” céljára,1847-ben “vak” számára hagyományoz az adakozó. (A többi alapítványban árvák segélyezésérõl és szegény tehetséges fia-talok taníttatásáról rendelkeztek.) A segélyezési lehetõségeket nagyban növelték a különbözõ jótékony alapítványok, pld. a már említett Lackner Kristóf 8.000.- forintot hagyományozott az Ispotályra, vagy akár azok az evangelikus hagyományozók adományai is, akik valláskülönbség nélkül azonos nagyságú hagyatékról rendelkeztek, úgy az evangelikus, mint katolikus rászorultak számára. De történt kifejezetten “hittestvérek” számára is jelentõs végrendelet. (pl. Tóth János felcser adományából 66 katolikust tudtak segélyezni.) A Katolikus Konvent szervezetten igyekezett igazságos segélyezést biztosítani. Szegényügyi és alapítványi bizottságot létesített, melynek feladata volt: a szegények nyilvántartása, az alapítványok kezelése, az alapítványok szándékainak pontos betartása feletti felügyelet. Kartotékokba foglalta az ún. házi szegényeket, és nekik évenként pénzsegélyt juttatott. A segélyezést rendszerint az Ispotályban végezték, de szükség esetén a lakásra is kivitték. Rendkívüli esetekben, - elemi csapás stb. - szintén segítettek. A Konvent évi számadásai évenként tételrõl-tételre mutatják a kiutalt segélyeket. A Konvent tagjaiból és jómódú polgárokból alakult meg a Szent Mihály Társulat. Az évi tagdíjakból a társulat újabb szegényeknek adott segélyt, orvosi kezelést, gyógyszereket és temetési költségeket. A XIX. században az állam- és város csak részben teljesítette a szegények megfelelõ támogatását, ennek kiegészítése, sõt nagyobb hányada a társadalomra hárult. Igy jött pld. létre a Szegényápolda, a Kereskedõk Betegsegélyezõ Egyesülete és a Népkonyha is. Különbözõ jótékonysági egyesületek alakultak, mint pl. az 1863-ban alapított Izraelita Nõegylet, melynek feladata: szegény asz-szonyok támogatása, betegek segélyezése és szegény bevándorlók támogatása volt, vagy akár az 1862-ben alapított “Szent Egylet” (Chewra Kaddisa) (súlyos betegeknél virrasztás és halottak eltemetésérõl gondoskodás.) Nemcsak szervezetek, egyesületek voltak segítõkészek a rászorulók iránt. Sopron zenei életében emlékezetes Liszt Ferenc 1840-es hangversenye. A mûvész a rendezvény jövedelmét “soproni öregek” gondozására és beteg mesterlegények, cselédlányok kórházi ápolási költségeire ajánlotta fel. Statisztikai adatok hiányában nincsenek pontos ismereteink arról, hogy a lakosság számarányának megfelelõen megkapta-e minden rászoruló az életfeltételeit biztosító segítséget. Sopron többszáz éves szociálpolitikája igazolja, hogy a szociális kérdések minden korban összefüggnek a gyakorlati élettel. Hogy a történelmi események, felekezeti viszályok, társadalmi és gazdasági viszonyok változásai ellenére szinte megszakítás nélkül mûködtek azok a szociális létesítmények, melyeket a polgárok áldozatvállalásai hoztak létre, és a felebarát iránti felelõsségtudat tartott fenn. FELHASZNÁLT IRODALOM Bán János: Sopron újkori egyháztörténete (Sopron 1939.) A soproni Katolikus Konvent története Dávid Ferenc: Sopron O-Zsinagóga (Tájak-Korok-Múzeumok: 1981. Dr. Vitéz Házi Jenõ: Sopron középkori egyháztörténete Sopron 1939. Dr. Heimler Károly: Sopron Topografiája Sopron 1936. Payr Sándor: A soproni Evangélikus Egyházközösség története Sopron 1917. Pollak Miksa: A zsidók története Sopronban 1896. Dr. Scheiber Sándor: A soproni Középkori Zsinagóga Sopron 1963. Dr. Winkler Elemér: A soproni Céhek története a XV-XIX. században Sopron 1921. Sopron Szt. kir. város monographiája Forrásanyag: Sopron Szt.kir. Város Tanácsának régi jegyzõkönyvei 1391-tõl. Kiadva:1894. Soproni Ag. Hitv. Evang. Egyházközség kezelésére bízott Alapítványok és Alapok kimutatása Sopron 1902.