TUDOMÁNYOS SZAKMAI KONFERENCIA
SOPRON
1995.
dr. Egerváryné Fangler Katalin:
Gondoskodás Sopron öreg és szegény lakosairól
(XIII. század - XX. század kezdete)
“Minden nemzedéknek kötelessége, hogy
azokat a javakat és értékeket, melyet
az elõdök hosszú sora szerzett és hagyott
rá, híven megõrizze és gyarapítva adja
tovább az utódoknak.”
(Heimler: Sopron Topografiája)
A soproni Levéltár az évszázadok folyamán ért tûzvészek és háborús pusztítások ellenére, hazánk
legnevezetesebb levéltárainak egyike. Az Országos és Pannonhalmi Levéltárak után, a mohácsi vészt
megelõzõ idõkbõl származó, kb. ötezer középkori oklevéllel rendelkezik. Többezer végrendelet, melyek
közül több a XV. század elejébõl származik, - a városi tanács 1391-tõl vezetett régi jegyzõkönyvei - a
városi számadáskönyvek - céhek okirataialapítványok és alapítások okmányai -, a legkülönbözõbb
témaköröket vizsgáló kutatók számára ismertetik a város és polgárai életének többszáz éves múltját.
Az említett okiratok és az azokat évtizedeken keresztül kitartóan kutató és értékelõ tudós
helytörténészek munkái tették lehetõvé, hogy megismerhetjük a XIII. századtól kezdõdõen a XIX. század
végéig bezáróan azokat a törekvéseket, - tevékenységeket - amelyeket ma “SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS”-
nak nevezünk.
Az oklevelekben szinte feledésbe ment fogalmakkal és megnevezésekkel találkozunk, amelyek az élõ
szájhagyomány mellett bizonyítják a vizsgált korszak öregeket és betegeket gondozó tevékenységét
Sopronban.
(Intézmények: Ispotály, - Ispita -, Lazarétom - Lazarett -, Szegényápolda.
Foglalkozások: Ispotálymester, Sáfár, Koldusbíró -)
Kórházra utaló régi utcanevek: Krankengasse, Bettengasse, Spitalbrück, stb., terület megnevezések:
Spital-Teich, - Lazarettspitz.
A gondoskodás különbözõ módon:
Intézményi ellátással,
vagy a különbözõ egyesületek, szervezetek meghatározott szabályai szerint, a rászoruló polgárok egyéni
segélyezésével történt.
INTÉZMÉNYI ELLÁTÁS
ISPOTÁLY
XIII-XVIII. század
A Johannitáknak - János Lovagoknak - Ispotályosoknak nevezett:
JERUZSÁLAMI SZENT JÁNOS LOVAGREND
a XIII. században telepedett le Sopronban. A Rend tevékenysége Sopron várossá fejlõdésére rendkívül
jelentõs volt.(A nyugati határ védelmének vállalása - Hiteleshelyi mûködés. Templom, Lovagház építése)
Mint “Ispotályosok” megalapították a város elsõ szociális létesítményét, megalapozva a szervezett
egészségügyet.
Ispotályt létesítettek, melynek alapítási évérõl nincs tudomásunk, azonban 1286 körül említés történik
mûködésérõl.
Védelmi okok miatt - nem a határhoz közel épített Lovagházuk és Templomuk mellé emelték, hanem az
Elõkapuhoz közel fekvõ területen - az úgynevezett Spitalbrücken - az Ikva patak partján.
A rendi szokásnak megfelelõen nemcsak kórház a betegek számára, hanem a gondozásra szoruló öregek
istápolására szolgáló menhely és zarándokház is tartozott az Ispotályhoz, melyben az általános gyakorlat
szerint gyógyszertár is mûködhetett.
A betegápolást a Lovagházban lakó betegápoló testvérek látták el. A gondozottak számára az Ispotály
területén kialakított Szent Erzsébet templomban biztosították a lelki gondozást, kezdetben “keresztes
papok”, majd plébánosok.
A XV. században a Rend védelmi kötelezettsége megszûnt - a lovagok elhagyták Sopront. A tartományi
alperjel a város gondozásába adta az Ispotályt, azzal a feltétellel, hogy a Rendnek járó “kétharmadrész
vámjövedelmébõl” az Ispotályt megilletõ egyharmadrészt az intézmény fenntartására fordítson.
Igy az eredetileg Johannita Ispotályból városi Ispotály lett és a városi tanács felügyelete alatt állott. Ezt a
felügyeletet a tanács megbízásából egy ispotálygondnok (Spitalmeister) végezte, aki épp úgy tartozott hozzá
befutó összes bevételrõl, valamint az általa teljesített összes kiadásról számadást vezetni. Elõfordult, hogy
az ispotálymester másirányú elfoglaltsága miatt, ezt a munkát az általa kinevezett sáfárra bízta.
Emlékek és végrendeletekben található adatok alapján megállapítható, hogy a Soproni Ispotály
elsõsorban szegényház volt, ahol az elszegényedett, és rokoni támasz nélkül álló soproni polgárok és
polgárnõk öreg napjaikra menedéket találtak. Azonban - ez a szegényház egyúttal kórháznak is tekinthetõ,
ugyanis az ide felvett személyek egyuttal betegek is lehettek, akiket gondosan ápoltak és gyógyítottak.
A városi Ispotály szervezetére és belsõ rendjére a középkorból nem maradtak fenn adatok, de oklevelek
tanusága szerint az Ispotályt mindenkor megilletõ vám jövedelme, ajándékozásokból, hagyatékokból
származó ingatlanok és termõföldek jövedelmei biztosították a folyamatos mûködését.
Az évszázadok folyamán több végrendelkezõ a gondozottak számára pénzösszeget hagyatékoz, olyan
feltétellel, - hogy azt megfelelõ ruházatra, meleg takarókra, tiszta ágynemüre - felszerelt ágyakra, élelemre -
fordítsák és gyakori fürdetésrõl gondoskodjanak. A vezetett számadások és leltárak szerint legalább 3
fürdõszoba volt. (Említés történik nõi fürdõszobáról is.)
Az Ispotály mint városi intézmény, évszázadokon át folyamatosan mûködött 1796-ig. Utódja az ún. Zita
Kórház lett - alapítva 1827. - majd az 1914-ben épített új városi kórház.
ZSIDÓ KÓRHÁZ
XIV - XVI. század
A középkori magyar zsidóság történelmének alig van tárgyi emléke, ezért jelentõs, hogy a XIV. század
közepén épült elsõ magyarországi középkori zsinagógát 1957-58-ban Sopronban feltárták.
Az egykori Zsidó utcában, ma Új utcában, a zsinagóga közvetlen szomszédságában északi irányban álló
ház földszintjén mûködött 1526-ig, a zsidók Sopronból való kiûzéséig - az átutazó szegények szállásául és
kórházául szolgáló ISPOTÁLY, melyrõl a XV. és XVI. században több oklevél is tanúskodik. (Korabeli
régies német nyelvû okirat szavai szerint: des alten Jüdenspitals zu Ödenburg.)
A mûemléki feltárások során megtalálták azt a befalazott középkori ajtót, amely a zsinagóga és kórház
közötti közlekedést biztosította.
LAZARÉTOM
XVI-XVII. század
A XVI. század végén Sopron polgársága a gyakori jó termés - virágzó ipar és kereskedelem és a
borkiviteli kiváltság következtében viszonylag jó módban élt, azonban az úgynevezett “Tizenötéves háború”
(az 1591. és 1606. között szakadatlanul dúló török-magyar harcok) borzalmas vérveszteségei hatással voltak
a város életére is.
Rudolf király (1576-1608) a sebesült és beteg katonák ápolására tábori kórházak “Lazarétomok” építését
rendelte el.
Pozsony, Nagyszombat, Bruck és Hainburg után Sopron is megkapta az ilyértelmû parancsot. 1597.
augusztus 08-ikán a kórházak felügyelõjét küldte Rudolf a városba. Tárgyalások következtében épült a
külvárosban egy fából való Lazarétom, amely valószínûleg Bocskay és hajdui támadása következtében 1605-
ben pusztult el.
(A Lazarettspitznek elnevezett régi Egeredi domb a Lazarétom tulajdonához tartozhatott).
SZEGÉNYHÁZ
XVII-XVIII. század
A XVI-XVII. században pusztító pestisjárványok miatt indokolttá vált egy városon kívüli kórház építése,
és így létesült 1633-ban a Magyar-Kapun kívül egy lebontott városi ház helyére épített Lazarett néven is
említett Pestiskórház, amely a ragályos betegségek szünetelése esetén Szegényház céljaira szolgált, az úgyne-
vezett Betegház utcában.
A Szegényház létesítését már korábban is tervezték. Lackner Kristóf (1571-1631) 1630. körül
kezdeményezte építését, erre a célra pénzt is gyûjtött. Végrendeletében nagy vagyonának egyharmadát
szegény betegek ápolására hagyományozta.
Az általa hagyományozott összeg és több végrendelkezõ adománya biztosította a Szegényház mûködését.
A végrendeletek kb. egynegyed részében történnek adományozások az Ispotály és Szegényház számára.
KOLDUSKÉRDÉS RENDEZÉSE, KÜLSÕ SZEGÉNYEK SEGÉLYEZÉSE
XVII-XVIII. század
A törökök kitakarodása után egy, addig ismeretlen teher nehezedett a városra. A mindenükbõl kifosztott
Sopron megyei jobbágyok, akik egy ideig leírhatatlan nyomorban, gyökerekkel, fakérgekkel táplálkoztak,
seregestül lepték el a várost, élelmet koldulva. A tûrhetetlenné vált állapot rendezésére 1685. január 25-ikén
a városi tanács rendszabályokat léptetett életbe, melyeket e célra létesített bizottság tagjai dolgoztak ki.
A rendszabály értelmében egy koldusbíró összeírta a valóban rászorulókat, kizárta a munkakerülõket.
Az összeírt koldusok pléhtáblácskát viseltek: C(ivitas Soproniensis) jelzéssel, és részükre a város a
szegényházban három szobát tartott fenn, ahol télen melegedhettek.
SZEGÉNYPERSELY
Az összeírt szegények közül hat megbízhatóbb személy vasárnaponként a templomok elõtt, péntekenként
pedig házról-házra járva, perselyezve gyûjtötte össze a szegények segélyezésére szánt pénzeket, amiket két
koldusbíró osztott ki közöttük.
1776-os feljegyzés alapján a rászorultságot figyelembe véve 47 elsõosztályú szegény heti 35 dénar, 96
másodosztályú szegény heti 20 dénar segélyben részesült.
A lajstromba felvett koldusokat a polgárok által adományozott élelmiszerekbõl és ruhákból táplálták és
ruházták.
SZEGÉNYÁPOLDA
XIX. SZÁZAD
Az öreg és munkaképtelen soproni illetõségû polgárok gondozására és eltartására létesült. A Balfi úton,
volt kaszárnyaépületben alakították ki a 142 férõhelyes ápoló-otthont, melynek fenntartója Sopron
szt.királyi város közönsége volt. A XIX. század gazdasági és szociális körülményei miatt 1870-ben, több
lelkes polgár kezdeményezésére határozták el az intézmény megállapítását, amely 1873.március 02-ikán nyílt
meg.
(A Szegényápolda elnevezést a városi közgyûlés 1923-ban Polgárotthonra változtatta.)
NÉPKONYHA
XIX. század
1880-tól kezdõdõen a Soproni Népkonyha Egyesület fenntartásában mûködött a napi 800-900 személy
étkeztetését biztosító Népkonyha. Flandorffer Ignác áldozatkészsége és számos adakozó segítségével tudtak a
rászorulók számára ingyenes, vagy kedvezményes ebédet biztosítani. Kezdetben a Várkerületen, majd a
Belvárosban, késõbb a Petõfi téren, majd 1897-tõl kezdõdõen a Ferencz József tér 7. számú házban.
JÁRVÁNYKÓRHÁZ
1892. óta a Balfi u. 46. szám alatt, a város fenntartásában mûködött a 69 fõt befogadó Járványkórház.
A rászorulók számára szervezett gondoskodást biztosítottak a Polgári Céhek és Vallásos Egyesületek.
POLGÁRICÉHEK
A XIV. századi Sopronra jellemzõ a gyors iparosodás. A különbözõ iparágak elterjedését bizonyítja az
az adójegyzék, amely 1440-ben már 52 féle iparost sorol fel. (A XIX. században 72 iparág mûködött.)
A “Céhek” (Zech, Zunft, Innung) az egy foglalkozást ûzõ iparosoknak nagy önkormányzattal
felruházott demokratikus szervezetei, melyek a várostól jóváhagyott szabályok szerint mûködtek. Ügyeik
elintézésére tisztviselõket választottak. A céh feje és elõljárója a céhmester volt.
Meghatározott idõszakonként tartották céhgyûléseiket, melyeken a tagok a céhek által megállapított
összeget fizették a céhládába.
A pénz felhasználásáról, a pénzügyek kezelésérõl a megmaradt Számadáskönyvek nyújtanak
felvilágosítást, melyekbõl megtudható, hogy a befolyt összegek nagy részét jótékony célra fordították.
Például: a takácsok, szûrszabók, kefekötõk, posztósok számadáskönyvei bizonyítják, hogy a befolyt pénz
egy részét:
betegeknek,
szegényeknek,
özvegyek támogatására,
szükölködõ mesterek és legények nyomorának enyhítésére
adományozták.
A különbözõ anyagi helyzetben lévõ céhek esetében változott az adakozás összege, de a humánus szellem
minden céh esetében tapasztalható. Nemcsak anyagi segélyeket adtak bajbajutott társaik és azok
hozzátartozói támogatására, szeretettel ápolták a megbetegedett legényeket, vagy sorstól sújtott
mestertársukat. A beteg mesterhez - a céhmester ápolómestereket rendelt -, akik kötelesek voltak felváltva
éjjel-nappal õrködni a beteg mellett.
Fertõzõ megbetegedés esetén ilyen rendelkezést nem adott a céhmester. Az ápolók szabad akaratból
vállalhatták a veszélyes, önfeláldozó munkát. Az özve-gyek létfenntartását úgy biztosították, hogy azok
folytathatták férjük mesterségét, amíg újabb házasságot nem kötöttek.
A XIV. századtól kezdõdõen több végrendeletben a hagyományozók bajba jutott társaik megsegítésére,
vagy egyéb, szegények és kórház számára pénzösszegeket, természetbeni juttatásokat, földbirtokokat
hagyományoztak.
EGYHÁZI CÉHEK
Az egyházi céhek - Testvérületek, Vallásos Társulatok kisebb-nagyobb közösségekbe tömörítették a
soproni polgárokat.
Az iparos céhekkel ellentétben nem mesterség, vagy vagyonvédelmet nyújtottak tagjaiknak, hanem
vallásos életük gyakorlása mellett az emberekrõl való gondoskodást is feladatuknak tekintették.
Legrégibb adataink a Szent György Társulatról vannak, melyet Nagy Társulatnak, vagy Testvérületnek
említenek a források. Elsõ írásos emléke 1393. tájáról származik. A társulat tagjai a városi tanács, a soproni
papság és polgárság soraiból kerültek ki. Évszázadokon keresztül a legtekintélyesebb és legnagyobb létszámú
céhe volt a városnak.
A nagyszámú vallásos társulatok közül a NYOMORULTAK, vagy a SZÁMÛZÖTTEK CÉH-ének
karitativ tevékenysége a legjelentõsebb.
Feladatai közé tartozott a rabságban lévõk látogatása, ruhával, élelemmel való ellátása, a halálraítéltek
vigasztalása, vesztõhelyre kísérése, holtak eltemetése, a tehetetlen, hozzátartozó nélküli elszegényedett
öregek, nyomorékok támogatása.
1644-es számadáskönyv adatai szerint a céhnek 167 tagja volt. Több céh vállalta a beteg tagok
gondozását.
Az 1642-99-iki meglévõ számadásokban nincs ugyan szó arról, hogy elszegényedett koldusokat ápoltak
volna, mert ez az Ispotálynak volt a feladata, de levették a városról a terheket, ha vagyon nélküli, vagy
elhagyottan meghalt, vagy akár a kivégzettek temetését vállalták.
SZERVEZETT SEGÉLYEZÉS-EGYHÁZAK TEVÉKENYSÉGE
A XVI. században a lakosság nagy része Luther híve lett. A felekezetileg megosztott városban azonban a
Reformáció és Ellenreformáció századaiban úgy az evangélikus, mint katolikus egyházak hívei,
valláskülönbség nélkül céljuknak tekintették
a betegek ápolását,
a nélkülözõk szervezett segítését, a gyengék
gyámolítását.
Az 1665-ben megalakult Evangelikus Egyházközség, majd az 1700-ban megalapított Katolikus Konvent
karitativ mûködése kiegészítõje volt annak a szegénygondozásnak, melyet maga a város gyakorolt az
Ispotályban, és a vele egy kezelésben mûködõ szegényházban. A két intézmény gazdasági ügyeit felváltva a
városi közgyûlés által választott katolikus és evangélikus gondnok vezette.
A város mindegyik intézményében külön 18-28 szegényt, leginkább öregeket és testi-, szellemi hibában
szenvedõket tartott el. Kívülük megállapított számú külsõ-házi szegény is kapott kezdetben hetenként 2
font (kb. 1 kg.) húst és egy kenyeret, majd természetbeni ellátás helyett napra meghatározott összegeket,
hogy abból maguk élelmezzék magukat.
Alapítványok
Az 1657-tõl 1899-ig vizsgált idõszakban az Evangélikus Egyházközség kezelésére bízott több mint 200
alapítvány közül az adományozó konkrétan meghatározta, hogy alapítványait, illetve annak kamatait milyen
jótékony célra lehet felhasználni.
Pl.: ”Szegényalapra” fordítandó 36 esetben,
“nyugdíjra” fordítandó 10 esetben,
“kórházra” fordítandó 2 esetben.
Találunk közelebbi meghatározást is, pld. 1806-ban kelt végrendeleti kivonat szerint “házibeteg-ellátás”
céljára,1847-ben “vak” számára hagyományoz az adakozó. (A többi alapítványban árvák segélyezésérõl és
szegény tehetséges fia-talok taníttatásáról rendelkeztek.)
A segélyezési lehetõségeket nagyban növelték a különbözõ jótékony alapítványok, pld. a már említett
Lackner Kristóf 8.000.- forintot hagyományozott az Ispotályra, vagy akár azok az evangelikus
hagyományozók adományai is, akik valláskülönbség nélkül azonos nagyságú hagyatékról rendelkeztek, úgy
az evangelikus, mint katolikus rászorultak számára. De történt kifejezetten “hittestvérek” számára is
jelentõs végrendelet. (pl. Tóth János felcser adományából 66 katolikust tudtak segélyezni.)
A Katolikus Konvent szervezetten igyekezett igazságos segélyezést biztosítani. Szegényügyi és alapítványi
bizottságot létesített, melynek feladata volt:
a szegények nyilvántartása,
az alapítványok kezelése,
az alapítványok szándékainak pontos betartása feletti felügyelet.
Kartotékokba foglalta az ún. házi szegényeket, és nekik évenként pénzsegélyt juttatott. A segélyezést
rendszerint az Ispotályban végezték, de szükség esetén a lakásra is kivitték. Rendkívüli esetekben, - elemi
csapás stb. - szintén segítettek. A Konvent évi számadásai évenként tételrõl-tételre mutatják a kiutalt
segélyeket.
A Konvent tagjaiból és jómódú polgárokból alakult meg a Szent Mihály Társulat. Az évi tagdíjakból a
társulat újabb szegényeknek adott segélyt, orvosi kezelést, gyógyszereket és temetési költségeket.
A XIX. században az állam- és város csak részben teljesítette a szegények megfelelõ támogatását, ennek
kiegészítése, sõt nagyobb hányada a társadalomra hárult. Igy jött pld. létre a Szegényápolda, a Kereskedõk
Betegsegélyezõ Egyesülete és a Népkonyha is. Különbözõ jótékonysági egyesületek alakultak, mint pl. az
1863-ban alapított Izraelita Nõegylet, melynek feladata: szegény asz-szonyok támogatása, betegek
segélyezése és szegény bevándorlók támogatása volt, vagy akár az 1862-ben alapított “Szent Egylet” (Chewra
Kaddisa) (súlyos betegeknél virrasztás és halottak eltemetésérõl gondoskodás.)
Nemcsak szervezetek, egyesületek voltak segítõkészek a rászorulók iránt. Sopron zenei életében
emlékezetes Liszt Ferenc 1840-es hangversenye. A mûvész a rendezvény jövedelmét “soproni öregek”
gondozására és beteg mesterlegények, cselédlányok kórházi ápolási költségeire ajánlotta fel.
Statisztikai adatok hiányában nincsenek pontos ismereteink arról, hogy a lakosság számarányának
megfelelõen megkapta-e minden rászoruló az életfeltételeit biztosító segítséget.
Sopron többszáz éves szociálpolitikája igazolja, hogy a szociális kérdések minden korban összefüggnek a
gyakorlati élettel.
Hogy a történelmi események, felekezeti viszályok, társadalmi és gazdasági viszonyok változásai ellenére
szinte megszakítás nélkül mûködtek azok a szociális létesítmények, melyeket a polgárok áldozatvállalásai
hoztak létre, és a felebarát iránti felelõsségtudat tartott fenn.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Bán János: Sopron újkori egyháztörténete (Sopron 1939.) A soproni Katolikus Konvent története
Dávid Ferenc: Sopron O-Zsinagóga (Tájak-Korok-Múzeumok: 1981.
Dr. Vitéz Házi Jenõ: Sopron középkori egyháztörténete Sopron 1939.
Dr. Heimler Károly: Sopron Topografiája Sopron 1936.
Payr Sándor: A soproni Evangélikus Egyházközösség története Sopron 1917.
Pollak Miksa: A zsidók története Sopronban 1896.
Dr. Scheiber Sándor: A soproni Középkori Zsinagóga Sopron 1963.
Dr. Winkler Elemér: A soproni Céhek története a XV-XIX. században Sopron 1921.
Sopron Szt. kir. város monographiája
Forrásanyag: Sopron Szt.kir. Város Tanácsának régi jegyzõkönyvei 1391-tõl. Kiadva:1894.
Soproni Ag. Hitv. Evang. Egyházközség kezelésére bízott Alapítványok és Alapok
kimutatása Sopron 1902.