„TÉRJ BE HOZZÁNK JÉZUSUNK"
Amikor tovább haladtak, betért egy
faluba, ahol egy Márta nevû asszony házába fogadta.
Volt ennek egy Mária nevû testvére, aki leült
az Úr lábához, és hallgatta beszédét.
Mártát pedig teljesen lefoglalta a sok felszolgálás.
Ezért elõállt Márta, és így szólt:
„Uram, nem törõdöl azzal, hogy a testvérem magamra
hagyott a szolgálatban? Mondd hát neki, hogy segítsen!"
Az Úr azonban így felelt neki: „Márta, Márta,
sok mindenért aggódsz és nyugtalankodsz, pedig kevésre
van szükség, valójában csak egyre. Mária
a jobbik részt választotta, amelyet nem vesznek el tõle
soha." (Lk 10,38-42)
Kirõl szól ez az ige? Mi így
szoktuk nevezni: ez Mária és Márta története.
Vagyis róluk szól? Mártáról, akit teljesen
igénybe vesz a nagy alkalom szolgálata? Máriáról,
aki nem törõdik testvérével, csak leül Jézus
lábához? Bizonyára róluk is szó kell
essék, a két testvérrõl, még inkább
a kétféle elgondolkoztató magatartásról.
Alapjában ez az ige mégsem róluk szól. Ez az
ige nem Mária és Márta, hanem Jézus története.
Mint mindig, igazából most is Róla van szó.
Valaki egyszer azt a tanácsot adta nekem: ha nem vagyok tisztában
azzal, mi az ige üzenete, nézzem meg elõször, mit
mond Jézusról. Próbáljuk ma így nézni
igénket. Szinte ezt szeretném kérni: olvassuk el még
egyszer figyelmesen, különösen, ha csak átfutottunk
a jól ismert történeten - ezzel a szemmel, szívvel
és kéréssel: mit mond Jézusról? „Üljünk
le Urunk lábához" mi is, hogy megszólaljon Õ
maga. Valahogy úgy, ahogy a 289. énekünkben énekeljük:
„Mint édesatyja asztalát, ha körülveszi a család,
úgy vesszük körül igédet, úgy hallgatunk,
Jézus, téged." S ezzel a gondolattal, imádsággal
csakugyan kirõl is szól ez az ige?
A hozzánk érkezõ Jézusról.
Lukács evangélista minden bizonnyal tudatosan fogalmaz így:
„Amikor továbbhaladtak, betért egy faluba..." Igen, útról
van szó. Ez az út Jeruzsálem felé, a szenvedés,
a kereszt és sír felé - már tudjuk, a feltámadás
felé vezetett. Errõl az útról senki és
semmi nem tudta Õt letéríteni. Sõt, ezért
jött nemcsak egy faluba, hanem világunkba. Hatvanad vasárnapja
környékén vagyunk. Úgy is mondhatjuk: átmenetben
a karácsonyi ünnepekbõl a böjti és húsvéti
ünnepek felé. Aki megszületett, emberré, testvérünkké
lett, annak útja nyílegyenesen vezetett a kereszt felé.
Mindez pedig azért, hogy Atyánkat megbékítse,
hogy a büntetést helyettünk elszenvedje. Hogy igazán
mondhassa: meg vannak bocsátva bûneink, és nyitva az
út az üdvösség felé. Áldjuk Jézust
az útért, hogy „betért" hozzánk így,
mindez elvégeztetett.
Jézus azonban azóta is úton
van, ahogyan valaki ezt adta címül könyvének: „Krisztus
a világ országútján." S betér világvárosok
blokkházaiba, eldugott falvak kicsiny házacskáiba.
Egyszer egy egyedül élõ özvegytõl azt találtam
kérdezni: nem nehéz így egyedül? Szinte szemrehányóan
válaszolta: „Én sohasem vagyok egyedül, itt a Bibliám,
az énekeskönyvem, itt van velem Jézus." Igen, ilyen
„betérõ" Urunk van. S ahova betér, ott Õ a
házigazda, Õ teríti meg az asztalt, Õ szolgál
nekünk. Szava van hozzánk, és szavában erõ,
útmutatás, kegyelem, újulás és üdvösség
rejlik. Mintha leleplezés is lenne olykor ebben a szóban,
mint történetünkben is. Az is azért van, hogy tanítson,
útba igazítson, megtérítsen és üdvözítsen
minket. Útjából nem esik ki senki sem. Bizonyos, hogy
mindegyikünkhöz be akar térni, szólni. Talán
volt is erre már alkalom, talán éppen ezeken a sorokon
keresztül is ezt akarja tenni. És ha így nézzük
igénket, még tovább is vezet. Kirõl szól
ez az ige?
A teljesen elfoglalt emberrõl is. Bizonyosan
nem a vendéglátás és annak fáradalmai
ellen szól igénk. Másutt kifejezetten így olvassuk:
„A vendéglátásról meg ne feledkezzetek." Tudjuk,
hogy Isten a másokról való gondoskodást ránk
bízta. Sõt, itt éppen a „diakónia" eredeti
értelme nyílik meg elõttünk: befogadni, asztalhoz
ültetni és felszolgálni. A másikról való
gondoskodás, az azzal való törõdéssel
együtt bibliai, jézusi vonás. Ezt talán éppen
ma kell hangsúlyozni, amikor szívek és ajtók
inkább becsukódnak! Ráadásul: itt éppen
Róla, Jézusról van szó, Õt lehet szolgálni,
a házba befogadni! Urunk maga beszél errõl a királyi
példázatban: amikor valakit befogadunk vagy meglátogatunk,
felruházunk, vagy enni, inni adunk neki, akkor Õt szolgáljuk!
Másról van itt szó. Arról,
hogy ez a szép szolgálat olyan „sürgés-forgás"-sá
lehet, ami veszélyes! Jézus aggódásról
és nyugtalanságról beszél, amikor saját
szorongásom és nyugtalanságom hajt a tettekbe. Arról
van szó, hogy ez a szolgálat, ez az aktivitás teljesen
lefoglalhat. Nincsenek napjainkban ilyen teljesen elfoglalt emberek? Akik
büszkén mutatják a hónapokra elõre teleírt
naptárjukat? S akik éppen ezért nem érnek rá
ebbõl kiszakadva leülni? Nincs ilyen veszély egyházi
életünkben? Nem vitás, ma igazán rengeteg a feladat,
szinte eláraszt minket. Nem is ez a baj. De feladatról feladatra
rohanva, ünneprõl ünnepre utazva, meg tud-e szólalni
igazán Jézus? Vagy már csak a „magunkét" mondjuk?
Nem lett-e az „étel" „életté", a megélhetés
gondja a legfõbb kérdéssé nálunk is?
Nem panaszkodunk-e kimerülten a másikra, aki nem vesz úgy
részt a dolgokban? Nem lettünk-e szemrehányókká
Urunkkal szemben is: túl sok a teher!
Ebben a helyzetben kellene meghallani Jézus
szavát: „kevésre van szükség, valójában
csak egyre". Félreértés, hogy Jézus ezzel „aszkéta"
életet kíván tõlünk. De meglátni
a lényegeset, értékeket súlyozni és
megkülönböztetni, azt igenis igen! Egy nyugdíjba
induló testvérem idézte ezt a mondatot így:
kevésre és egyre kevesebbre van szükség, valójában
egyre! Nem kellene egyre inkább erre az „egyre" koncentrálni,
más szóval egyre többet Õrá figyelni?
Nem ez volna a keresztyén élet titka? S ha idáig érkeztünk,
akkor még egyszer megkérdezhetjük: kirõl, mirõl
szól ez az ige?
A csendben Jézusra hallgatásról.
Valaki megkérdezhetné: hát Jézus passzivitást
kíván? Nem, távolról sem! De ha már
idegen szót használtam, legyen szabad egy másikat
ideírnom: receptivitást, nyitottságot kíván
tõlünk. Történetünk fontos mondata: „Mária
leült az Úr lábához, és hallgatta beszédét."
Mert most és itt mindent félre kell tenni, most és
itt az Úr szólal meg! Igen, történetünk
az igehallgatás története. Ez ma elsõsorban az
istentisztelet kérdését érinti. Pontosan ez
az istentisztelet szíve: Õ betér, megszólal,
mi pedig lábainál ülve hallgatjuk Õt. Tudom,
hogy istentiszteletünk megújulása elõttünk
álló feladat sok-sok kérdésével, szembe
is kell néznünk ezekkel. De az istentisztelet nem itt kezdõdik
és végzõdik? Turóczy Zoltán püspökünk
mesélte egyszer nekem egy csendes beszélgetésben:
„Én még olyan istentiszteleten nem vettem részt, amikor
valamit nem kaptam volna". Gondoljuk el, Turóczy Zoltán,
a nagy igehirdetõ! És kiket hallgathatott! De õ komolyan
vette Jézus szavát: „aki titeket hallgat, engem hallgat".
Ezt a mondatot kellene igehirdetõknek és hallgatóknak
egyaránt komolyan venni! S nem ilyen alkalom-e, ha otthon elcsendesedve
kinyitom Bibliámat? Történetünkbõl következõen
fel merem vetni így is a kérdést: van-e órám,
vagy vannak-e perceim Számára? Vagy pedig elfoglaltságom
ilyeneket nem enged meg? Mert ez is hozzátartozik az elõzõ
kérdéshez: lármás világunkban (az eredeti
szöveg errõl is beszél!), amikor annyian „szólnak",
kiabálnak - idén ígéretekkel tele! -, hallgatjuk-e
Jézus szavát? Ez valóban nyereség lenne. Pontosan
ez a „jó rész", ami soha el nem vétetik tõlünk.
Ez nem vétetik el sem bajban, sem halálban, sõt akkor
ad erõt és életet! Hogyan is folytatódik a
már idézett 289. énekünk? „Te segíts,
hogy a fül, a szem figyeljen reád csendesen. És gondolatunk
kösd ide, hogy egy se szálljon messzire. Áldd meg e
csöndes perceket, hadd legyünk együtt teveled, és
te add, hogy ne éhezzünk, add az élet kenyerét
nekünk."
Befejezésül olvassuk együtt
Túrmezei Erzsébet néhány sorát a Hallgatás
dalaiból:
„Csak szólj egy szót! És Jézus szólt.
Kimondta.
A szélütött szolga felült az ágyon
erre a szóra: mert ebben a szóban
erõ volt, hatalom.
Ne sírnék sok erõtlen szavamon?
És ne hallgatnék el, hogy Õ beszéljen,
hogy bennem Õ, a Krisztus szóljon, éljen?
Elhallgatok, s könyörgök hangtalan:
Csak szólj egy szót, s meggyógyul a szavam,
meggyógyul a szívem."
Új szakasz felé haladunk egyházi
esztendõnkben! De új szakasz kezdõdhet egyéni
és egyházi életünkben is, ha komolyabban vennénk
a hallgatás titkát:
Nem ártana több csend, hallgatás!
Még jobb lenne: egymásra is hallgatni!
De az egyetlen szükséges: Jézusra hallgatni!
Úgy legyen! Ámen.
Keveházi László
LELKI SZEMMEL IS LÁTHATOK
„Isten világosítsa meg lelki szemeteket, hogy meglássátok:
milyen reménységre hívott el minket." (Ef 1,18)
Akik szemüveget kénytelenek viselni,
jól ismerik a helyzetet. Az orvos rámutat a számokra,
a betûkre, s közben cserélgeti a lencsét, mindaddig,
míg ki nem tisztul az elõbb még olyan homályos,
torz látás. Ilyenkor fellélegezve jelzi a beteg, most
tisztán látok, el tudom olvasni a legkisebb számot
vagy betût is. Vannak, akik szemmûtéten estek át,
s amikor az orvos sikeresen eltávolította a látást
akadályozó hályogot szemükrõl, hallatlan
örömmel élték át az új látás
csodáját. Újra tisztán látni az emberarcokat,
a megszokott környezetet, a természetet s a távolban
húzódó tájat is, nagy ajándék.
Isten ajándéka számunkra a szemünk világa.
S hogy milyen nagy érték ez Isten elõtt, arra rámutatnak
az Úr Jézus szavai: „A test lámpása a szem.
Ezért ha a szemed tiszta, az egész tested világos
lesz. Ha pedig a szemed gonosz, az egész tested sötét
lesz. Ha tehát a benned lévõ világosság
sötétség, milyen nagy akkor a sötétség."
(Mt 6,22-23)
Szemünk árulkodik arról,
amit a belsõ emberben, szívünkben hordozunk. Visszatükrözi
mindazt, ami gondolatként, érzésként, indulatként
betölt bennünket. Egy tekintetbõl sugározhat szelídség,
együttérzés, öröm s ugyanakkor mély
szomorúság, de szikrázó indulat s megvetõ
gúny is. Milyen sokat jelentett életünk útján
egy-egy biztató vagy intõ tekintet. Kiváltképpen
így érezhet a beteg, amikor a tekintetek „párbeszédébõl"
meríthet újult erõt, hiszen csak arra maradt erõ,
hogy még kinyithassa szemét, s fölnézzen arra,
aki fogja a kezét, aki simogatja. A testi szem látásán
ma már a legtöbb esetben lehetséges az orvostudomány
segítségével javítani. A belsõ látáson,
a szív látásán azonban csak az Úristen
gyógyító, újjáteremtõ hatalma
segíthet. A „természetes" emberszív ugyanis olyan
kemény, mint a kovakõ. Az apostol így beszél
errõl a késõbbiekben: „...elméjükre sötétség
borult, elidegenedtek az Istennek tetszõ élettõl,
mert megmaradtak tévelygésükben, és megkeményedett
a szívük." (Ef 4,18) Az emberi ész, a ráció
tehetetlen és vak mindazzal szemben, ami isteni kinyilatkoztatás
és nem filozófia. Mindannyian szeretjük Exupéry
meséjét, s belõle sokat idézzük azt a
jelenetet, amikor a róka ezt mondja a kis hercegnek: „
Tessék, itt a titkom. Nagyon egyszerû: jól csak a szívével
lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan."
S a titok mégsem olyan egyszerû! Hiszen Istennek terveit,
akaratát, ígéreteit s mindazt, amit életünk
megmentéséért elvégzett élet-odaadó
szeretettel, csak a tõle kapott világossággal ismerhetjük
fel. „Õ gyújtott világosságot szívünkben,
hogy felragyogjon elõttünk Isten dicsõségének
ismerete Krisztus arcán" - vallja Pál apostol. (2Kor 4,6)
A hit, az Istenbe vetett bizalom világosságára van
szükségünk ahhoz, hogy megnyíljon a lelki szemünk.
Ezért imádkozik az apostol, amikor az efezusi gyülekezetre
gondol. S ezért kell imádkoznunk nekünk is, hogy Urunk
szeretetével, bûneink sötétségét
eloszlató irgalmával fölmelegítse tõle
elfordult, benne bízni képtelen szívünket. Pál
a damaszkuszi úton történtek után nem csupán
a testi vakságból nyert újra csodálatos gyógyulást,
de a Feltámadott lelki szemeit is megnyitotta. A hit látását
kapja ma is az ember, akit a Lélek világossága érintett
meg. S ez a látás a reménység éltetõ
erejével ruházza fel szívünket. Olyan kegyelmi
ajándékot jelent, mely által a legreménytelenebb
helyzetben sem téveszti szem elõl az ember a feltámadott
Jézus Krisztust! Õt, aki nagyobb a mi szívünknél.
Õt, aki megítéli sötétségünket,
bûneinket, de bûnbocsátó kegyelmével új
élettel ajándékoz meg. Õt, aki halál
fölötti diadalával mindazoknak utat nyitott az örök
életre, akik bíznak benne. Akiknek Isten Szentlelke által
megnyílhatnak lelki szemeik, azok áldott küldetésben
járhatnak a mai, reménytelenség sötétjében
vergõdõ világunkban. Hirdethetik, hogy életünk
biztos oltalomra találhat Isten kezében. Bátoríthatnak,
ha hit által Jézus Krisztus lakozhat bennünk, nagyobb
az, aki bennünk van, mint az, aki a világban van. A Sátán
ellen felölthetjük a tõle kapott fegyverzetet. S betegségben,
próbatételek között, s amikor el kell mennünk
innen, békességgel vallhatjuk: „Nem láthat bár
e földi szem, Jézus, tiéd vagyok..."
Micsoda öröm újra visszanyerni
a megromlott testi szem látását. S még ennél
mérhetetlenül nagyobb öröm szívbõl
vallani Péterrel együtt: „Áldott a mi Urunk, Jézus
Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából újjászült
minket Jézus Krisztusnak a halottak közül való
feltámadása által élõ reménységre,
arra az el nem múló, hervadhatatlan örökségre,
amely a mennyben van fenntartva számotokra." (1Pt 1,3-4) Akinek
lelki szeme megnyílhat, egykor színrõl színre
is láthat, s tudja, hogy az élete, a világ élete
nem a vég, hanem a beteljesedés felé tart.
Kérhetem s meg is kaphatom Istentõl:
lelki szemmel is láthatok.
Deme Dávid
Miután eltávoztak, íme,
az Úr angyala megjelent Józsefnek álmában,
és így szólt: „Kelj fel, vedd a gyermeket és
anyját, menekülj Egyiptomba, és maradj ott, amíg
nem szólok neked, mert Heródes halálra fogja kerestetni
a gyermeket." (Mt 2,13)
Ekkor kisgyermekeket vittek hozzá,
hogy megérintse õket, a tanítványok azonban
rájuk szóltak. Amikor ezt Jézus észrevette,
megharagudott, és így szólt hozzájuk: „Engedjétek
hozzám jönni a kisgyermekeket, és ne tiltsátok
el tõlem õket, mert ilyeneké az Isten Országa."
(Mk 10,13-14)
Ez a két régi történet
akár mai is lehetne. Ha kíváncsi vagy rá, miért,
akkor most közösen utánajárunk a dolognak. Helyezd
nyugodtan kényelembe magad! Szépen dõlj hátra
a fotelban, mert gondolatban messzire kalandozunk. Nem, nem, a távirányítót
hagyd most ott, ahol van, a TV csak fárasztana, nem lesz rá
szükséged. Különben is a TV maga a tömény
unalom. Sokat nézed? Buta egy doboz. Ha nézi valaki a családból,
akkor menj át a másik szobába. Megvan? Csönd
és nyugalom mindenütt? Na, akkor figyelj!
Ugye elolvastad már a két igét?
Ha nem, akkor el ne mulaszd, mert különben egy szót sem
értesz majd az egészbõl.
Tudod, az angyalokra érdemes odafigyelni, mert hát
ki tudja, lehet, hogy szólnának ma is szegények, de
olyan nagy a ricsaj és a lárma körülöttünk,
hogy meg sem halljuk.
Gondolom, rájöttél már
arra, hogy mindkét elbeszélés Jézus életének
történetébõl való, és ha tényleg
kényelmesen ülsz, akkor biztos lesz türelmed arra, hogy
kiderítsük, mi közünk van nekünk ezekhez.
Az elsõ majdnem olyan, mint a mesékben.
Van egy gonosz király, aki megölet minden két év
alatti gyermeket. Csakhogy, tudjátok, ez a dolog egyáltalán
nem mese, Heródes valóban annyira gonosz volt, hogy még
a saját gyermekeit sem kímélte, ha a királyságát
és a hatalmát kellett félteni.
Ma, hála az égnek, nem kell
tartani az ilyen vérengzésektõl, sõt tömegeket
sem üldöznek hatalomvágyból, féltékenységbõl.
A hatalom azonban ma sem mondott le arról,
hogy a gyermekeket, azaz engem és téged, Isten gyermekeit,
valahogy a hatalma alá ne kerítsen. Egy példa: ma
nem üldöznek senkit sem a vallása, bõrszíne
és politikai nézete miatt. Hirdetik a sokszínûség
szépségét, és közben mindenkit egyforma
és sokszor idétlen reklámokkal bombáznak. Azt
akarják elhitetni velünk, hogy akkor vagyunk boldog emberek,
ha minél többet eszünk, keveset sportolunk, és
persze a lehetõ legtöbbet ülünk a TV elõtt.
Sõt, az a jó nekünk, ha megveszünk mindenféle
bóvlit. S ha valahogy kihajtottad az ártatlan, mit sem sejtõ
szüleidtõl álmaid titokzatos tárgyát,
hamar kiderül, hogy a szorgos, csak teérted élõ
fejlesztõk már megint elõálltak valami újabb
mütyürrel, és kezdõdhet minden elölrõl.
Ma talán már nem minden olyan egyszerû, mint a kicsik
meséiben, nem olyan világos, hogy ki akar segíteni
és ki keresi a maga hasznát, vagy ki akar ártani.
Magyarul: nem minden „jó fej", jó ember. „Hát, nem
tudom...", mondaná erre - teljes joggal - a bölcs Menzel bácsi.
Annyi biztos, Jézus szülei nem
várták meg Heródes katonáit, hanem felkerekedtek,
vállalták a hosszú utazás kényelmetlenségeit,
elmentek Egyiptomba. Hallgattak az angyal szavára. Talán
jó lenne néha nekünk is odafigyelni, fõleg akkor,
ha az angyaloknál sokkal nagyobb valaki, Jézus szól.
Mennyire különbözõ ennek
a két királynak a magatartása! Az egyik eltaszít
magától, a másik magához ölel. Az egyik
a pusztulást, a másik az életet hozza. A földi
király ígéri, hogy elmegy Jézushoz, azután
fegyvereseket küld. Jézus pedig mindig keres téged,
sõt királyságot ígér azoknak, akik még
õszintén gyermekek.
Hát, nem tudom...
Annyi hitszegés, csalás és
ámítás után, vajon kire hallgassunk?
Szarka István
A Duna Televízió
mûsorából
RAVENNAI KÉPESLAP
Arra gondoltam, hogy miért ne osztanám
meg másokkal is nyaralásom egy pillanatát. Az egykori
Nyugatrómai Birodalom fõvárosában megismerhettem
egy, eddig csak könyvekbõl ismert mûemléket. Ravenna
történetében Galla Placidia uralkodása egy új,
békés korszak megszületését jelentette,
amely kedvezett az építészetnek és a díszítõ
mûvészetnek.
A város császári negyedében
található a császárnõ mauzóleuma,
amelyet 425-430 között építtetett az uralkodónõ.
Az épületet eredetileg Szent Lõrinc tiszteletére
emelték, az egykori palotakápolna narthexéhez csatlakozva.
A császárnõ síremlékét
hasonlíthatjuk egy ékszerdobozhoz vagy egy gyöngykagylóhoz,
amelyekhez hasonlóan az építmény is magában
rejti kincseit. Külsõ architektúrája a római
hagyományokat követi, téglából készült,
és olyan egyszerû, hogy semmit sem árul el a belsõ
tér gazdagságából.
Belépve a mauzóleumba olyan
érzés fogott el, mintha a hajdani mester fölém
varázsolt volna egy nyár esti égboltot. A kupola sarkaiban
az evangélistákat jelképezõ négy szárnyas
alak, a tetramorphos úszott. A perspektíva különös
játéka figyelhetõ meg a kupola mozaikjában.
A koncentrikus köröket alkotó csillagok a középen
elhelyezkedõ kereszt felé egyre kisebbekké válnak.
Az égbolt kék színe már a bejárat feletti
boltíven kezdõdött, ám itt a csillagok helyett
stilizált virágkelyhek díszítették az
ív belsõ felületét. Egyenlõ szárú
kereszt az épület alaprajza, száraiban a díszes
lunettákra érdemes felfigyelnünk. Itt látható
a Jó Pásztor alakja, Szent Lõrinc mártír
ábrázolása, galambok, amelyek a keresztyén
szimbolikában a hitre szomjazó lelkeket ábrázolják,
valamint az élet vizét keresõ szarvasok is.
Nyugati hagyományok szerint a Megváltót
itt is ifjú, szakáll nélküli férfiként
ábrázolta a mozaik készítõje. Krisztus
naturalisztikus környezetben egy sziklán ül, és
bot gyanánt nagy aranykeresztjére támaszkodik. A mû
értelmezéséhez az alakját körülvevõ
hat fehér bárány adja meg a végsõ segítséget.
Krisztus a Jó Pásztor, aki nyáját õrzi,
átvitt értelemben keresztyén népére
vigyáz. A Jó Pásztorral szemben Szent Lõrinc
mártíromsága látható. A tógába
öltöztetett szent egyik kezében nyitott Szentírást
tart, a másikkal pedig a mártírsorsot jelképezõ
keresztet fekteti a vállára. A képmezõ közepén
a szent attribútuma, a tüzes rostély látható.
Ettõl balra nyitott oltárszekrény a négy evangéliummal.
Számomra érdekes volt még az apostolok alakja és
a felettük látható kagylódíszítés,
de sorolhatnám még azokat a talán mellékesnek
tûnõ motívumokat, mint a szõlõinda, akantuszlevél
vagy az a meanderminta, amelynek kompozíciója akár
egy mai mûvész alkotása is lehetne.
Írásban nagyon nehéz
megfogalmazni az olyan élményt, amelyet egy-egy festmény,
szobrászati alkotás vagy mûemlék épület
megismerése ad. A kép segítségével összegzett
gondolataimmal talán érthetõbbé válik
mások számára mindaz, amit közölni szerettem
volna. Remélem azt, hogy másokban is kedvet ébresztettem
az utazáshoz, felfedezéshez, megismeréshez! Furcsának
tûnhet, hogy egy V. századi síremlék kapcsán
élményrõl beszélek, de így vált
minden valósággá számomra, amit addig csak
írásokból, fotókból ismertem. A felismerés
öröme határtalanná vált bennem, amikor ott
álltam, és láttam mindazt, amit évszázadokkal
elõttünk építettek, belecsöppenve egy régi
világba, átérezhettem az akkori emberek gondolatait.
Grászli Bernadett
Szómagyarázatok
mauzóleum: nagyméretû síremlék, amely
Mauszolosz görög helytartóról kapta a nevét
narthex: az ókeresztény és bizánci templomok
elõcsarnoka
architektúra: építészet, építõmûvészet
tetramorphos: a négy evangélista jelképeinek összefoglaló
elnevezése
perspektíva: a térbeli tárgyak síkon való
ábrázolásával foglalkozó tudomány
lunetta: félkör alakú falmezõ ajtók
és ablakok felett
naturalisztikus: természetes jellegû
szimbolika: jelképek ábrázolása (szimbólum
= jelkép)
attribútum: a képzõmûvészetben az
ábrázolt személy jelképe
akantusz: a medvetalp nevû növényrõl mintázott
görög-eredetû díszítõelem
meander: görög eredetû geometrikus díszítõelem,
amelyet a kis-ázsiai Meander folyóról neveztek el
Galla Placidia: a Nyugatrómai Birodalom császárnõje
a Kr. u. V. században
rostély: Szent Lõrinc vértanú attribútuma
Szent Lõrinc: keresztyén vértanú a Kr.
u. III. században
TÓRA - TÖRVÉNY
A cím hallatán több ismert
és egymással összefüggõ fogalom kerülhet
elõtérbe: Mózes öt könyve, a tekercs a Zsinagógában,
a Tízparancsolat, Isten akarata. A biblikus szóhasználatban
Isten törvényét jelenti, általában a Pentateüchost
(Mózes öt könyve) nevezi meg. A „törvény"
az evangéliumokban is használatos. Éppen Jézus
az, aki a zsidókhoz szólva általánosabb értelmet
ad a szónak. „Nincs-é megírva a ti törvényetekben"
(Jn 10,34).
Ugyanakkor Jézus az, aki nem eltávolítja,
de közelíti kortársait és minket is a törvényhez
s Õ az, aki megadja valódi jelentését: „Ne
gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak
eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem,
hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)
A törvény szó a magyar
nyelvhasználatban már igen korán megjelenik, az elsõ
említés a Halotti Beszédbõl való. A
szó valószínûleg a honfoglalás elõtti
török szavakkal áll kapcsolatban, s ha ez igaz, akkor
a szó jelentései között már a XIV. században
több változat is megtalálható, közöttük
a szokás, jogszokás jelentés is. Ha a mai köznyelvi
jelentését keressük a szónak, ez is tartalmazza
az imént említett formát. Értelmezõ
Kéziszótár: 1. Az államhatalom legfelsõbb
szervétõl alkotott jogszabály. 2. Az igazságszolgáltatás.
3. A társadalmi magatartás (íratlan) szabályainak
összessége. 4. Az objektív világ szabályszerûségeinek
tudományos megfigyelésen és következtetésen
alapuló megállapítása.
Látható ezekbõl a jelentésekbõl,
hogy a Krisztus által betöltött törvény még
csak meg sem említtetik. Igaz, hogy a jelentések között
szerepelhet az erkölcsi törvénynek megfelelõ szóhasználat,
ez azonban még mindig távol van az említett Krisztus
által betöltött biblikus jelentéstõl. A
jelenlegi nyelvhasználókra a 90-es évek politikai
és kulturális változásai is igen erõs
hatással vannak. Világos tehát, ha megmarad a törvénynek
a joghoz, jogszokáshoz kötõdõ jelentése,
akkor egyre inkább távolodunk a biblikus jelentéstõl.
„Micsoda tehát a törvény?"
- hangzik Pál kérdése a Galata levélben, ugyanitt
olvasható a válasz is.
„Tudván azt, hogy az ember nem igazul
meg a törvény cselekedeteibõl, hanem a Jézus
Krisztusban való hit által, mi is Jézus Krisztusban
hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitbõl
és nem a törvény cselekdeteibõl; mivel a törvény
cselekedetibõl nem igazul meg egy test sem." (Gal 2,16)
„Ekként a törvény Krisztusra
vezérlõ mesterünkké lett, hogy hitbõl
igazuljunk meg."
(Gal 3,24)
Tölli Balázs
AZ ELSÕ PARANCSOLAT
Ne legyen más Istened!
Vagyis: Egyedül engem tekints Istenednek!
Mit jelent az, hogy van Istenem? Felelet: Isten az, akitõl az ember
minden jót vár, és akihez minden bajban menekül.
„Istenem van" tehát azt jelenti, hogy szívem szerint bízom
és hiszek Benne; vagyis egyedül a szív bizodalma és
hite alkot Istent, vagy hamis istent. Ha igaz a te hited és a te
bizodalmad, igaz a te Istened is; ahol viszont téves és hamis
a bizodalom, ott nincs az igaz Isten sem. Mert e kettõ: hit és
Isten összetartozik. Mondom tehát: amire szívedet hagyod
és bízod, valójában az a te istened.
Vigyázz, és hadd, hogy egyedül
én legyek a te Istened! ÉN, én elégítlek
meg, és én segítelek ki minden nyomorúságból,
csak azt ne engedd, hogy máson csüngjön és máson
pihenjen meg a te szíved.
Nem egy ember azt hiszi, hogy van istene és
mindene bõven, ha van pénze és vagyona. Olyan hetykén
és biztosan hagyatkozik rá, és kérkedik vele,
hogy fittyet hány mindenkire. Lásd, ennek is van istene:
Mammon a neve.
Ez a helyzet annál is, aki abban bízik,
és azzal kérkedik, hogy nagy tudománya, bölcsessége,
hatalma, pártfogója, rokonsága és becsülete
van: ennek is van istene, de az nem az egy igaz Isten. Ezt megint abból
állapíthatod meg, hogy mennyire elvakult, elbizakodott és
gõgös az ilyen ember ezeknek a javaknak a birtokában,
viszont mennyire elcsügged, ha nélkülözi vagy elveszti
azokat.
Így mármost könnyen megérted,
hogy mit és mennyit követel ez a parancsolat: vagyis az ember
egész szívét, és azt, hogy egyedül Istenben
bízzon, senki másban. Hiszen könnyen kitalálhatod,
hogy ha Istenünk van, azt nem tapinthatjuk és nem foghatjuk
meg ujjunkkal, zsebre sem vághatjuk, szekrénybe sem zárhatjuk.
Ellenben úgy fogjuk meg Istent, hogy szívünk ragadja
meg Õt, és csüng Rajta.
A világ tele van hamis istentisztelettel
és bálványimádással. Soha nem volt ugyanis
egyetlen nép sem annyira elvetemedett, hogy ne alkotott és
ne gyakorolt volna valamilyen istentiszteletet. Mindenki azt tette saját
külön istenévé, akitõl jót, segítséget
és vigasztalást remélt.
A pogányok valójában
az Istenrõl költött vélekedésüket és
vágyálmukat teszik istenükké, és az üres
semmiben bíznak. Ez történik minden bálványimádásnál.
Mert ez nemcsak abból áll, hogy az ember képet állít
fel, és azt imádja, hanem ez fõként a szív
ügye, amely másfelé bámul, teremtményeknél,
szenteknél vagy ördögöknél keres segítséget
és vigasztalást.
Még egy hamis istentisztelet van ezen
kívül. Ez a bálványimádás azt a
lelkiismeretet terheli, amely saját cselekedeteiben keres segítséget,
vigasztalást és üdvösséget, arra vetemedik,
hogy Istentõl kicsikarja a mennyet. Úgy bízik ebben,
és úgy hivatkozik rá, mintha semmit sem akarna Tõle
ajándékul venni.
Azt azonban mondjuk meg az egyszerû
híveknek, hogy jól jegyezzék meg, és tartsák
meg ennek a parancsolatnak az értelmét, vagyis azt, hogy
egyedül Istenben kell bíznunk, és csupa jót kell
Tõle remélnünk és várnunk! Azt hiszem,
mi németek éppen azért nevezzük Istent õsidõk
óta minden más nyelvnél szebben és találóbban
a „gut" (jó) szócskáról „Gott"-nak, mert Õ
olyan örök forrás, amelybõl csupa jóság
ömlik, és amelybõl árad mindaz, ami jó
és jónak nevezhetõ.
Noha sok jóban emberek részesítenek
minket, mégis az a valóság, hogy Istentõl kapjuk
mindazt, amit parancsa és rendelése szerint kapunk. Éppen
ezért nem szabad elutasítanunk azokat a közvetítõket,
amelyek arra valók, hogy teremtmények révén
kapjunk jót, nem is szabad elvakultan más utat-módot
keresnünk, mint amit Isten parancsolt, mert ez azt jelentené,
hogy nem Istentõl fogadjuk el, hanem azt, hogy magunktól
várjuk.
Vigyázzon tehát mindenki arra,
hogy ezt a parancsolatot mindennél nagyobbra tartsa, és tréfának
ne vegye! Jól kérdezd ki és vizsgáld meg szívedet,
és majd meglátod, hogy egyedül Istenen csüng-e
vagy nem.
Emlékezzél csak, vagy kérdezõsködjél,
és mondd meg nekem: Mire mentek végül is azok, akik
minden gondjukat és igyekezetüket arra fordították,
hogy sok vagyont és pénzt harácsoljanak? Rájössz
majd arra, hogy fáradozásuk és munkájuk kárba
veszett, vagy még ha sok kincset halmoztak is össze, az úgy
elporladt, és úgy elhordta a szél, hogy maguk sohasem
élvezték vagyonukat, utánuk pedig sohasem maradt a
harmadik örökösre.
Jól tanuljuk meg tehát az elsõ
parancsolatot, hogy lássuk, mennyire nem tûri Isten azt, hogy
elbizakodjunk, vagy hogy bízzunk bármiféle más
dologban. Fõként pedig azt kívánja, hogy olyan
biztosan reméljünk Tõle minden jót, hogy becsületesen
és célegyenest haladjunk elõre.
„ÖRÖKZÖLD" KÁTÉ
ELSÕ PARANCSOLAT:
ISTENRÕL ÉS A BÁLVÁNYOKRÓL
Nagy oka van annak, hogy Luther az elsõ
parancsolatot nemcsak „elsõnek", hanem „fõparancsolatnak"
is nevezte. Feltûnt ugyanis neki, hogy a Tízparancsolat mindkét
bibliai lelõhelyén (2Móz 20,1-6; 5Móz 5,1-10)
ez a különös közbeiktatás található
az elsõ és a többi kilenc parancsolat között:
„Mert én, az ÚR, féltõn szeretõ Isten
vagyok, aki megbüntetem a vétkeket, de irgalmat gyakorlok azokon,
akik szeretnek engem". Sõt! Nemcsak a közbeiktatást
vette észre reformátorunk, hanem azt is, hogy a parancsolat
összetett szövegezésû. Egyfelõl benne van
az a kívánság, hogy Õ legyen a Benne hívõ
számára az elsõ és a legfontosabb; másfelõl
pedig elválaszthatatlanul hozzákapcsolja azt a kívánságát,
hogy a Benne hívõ forduljon el a bálványoktól.
Amikor Mózes a Sinai-hegyrõl lehozta a kõtáblákat
- rajtuk a „tíz igével" -, akkor egy olyan nép számára
hozta el Isten követelõ és szövetségbe állító
akaratát, amely Egyiptomból, a bálványok hazájából
indult el, és Kánaán, az „Ígéret földje"
felé tartott, ahol ugyancsak bálványimádó
népek laktak. Szüksége volt tehát arra, hogy
mindig szeme elõtt legyen: nemcsak Istene van, aki kihozta õt
Egyiptomból, a „szolgaság házából" egy
szabad életre, hanem bálványok is léteznek,
melyek e földi lét minden pontján és minden helyén
megkísértik, hogy rabul ejtsék és újra
szolgává tegyék. Isten és a bálványok
együtt jelentkeznek, hogy szabaddá tegyenek, vagy szolgaságba
döntsenek.
A Kis Kátéban a rövidség
a zseniális megoldás, mellyel a kérdésre felel:
„Mit jelent az, hogy ,ne legyen más Istened'? Ez azt jelenti, hogy
mindennél jobban kell Istenben bíznunk". Benne van ebben
a válaszban a hitnek az az értelme, ami elsõsorban
az evangélikus keresztyének között volt használatos,
de ami - sajnos - napjainkban szinte teljesen ismeretlenné vált.
Ma a hiten általában Isten iránti engedelmességet,
vagy nem ritkán a keresztyén tanítás elfogadását
értik. Luther viszont másra gondol. Lelki szemei elõtt
az az Ábrahám lebeg, aki úgy lett „a hit fejedelme",
hogy Isten hívó szava nyomán elhagyta a biztonságosat
és az ismert világot a bizonytalanért, mivel Istenre
hagyta életét, egész jövendõjét.
Luther a Kis Kátéban arra szorítkozik, hogy ezt a
legfontosabbat mondja el: „A hit azt jelenti, hogy nem kételkedem
Istenben és Isten igéjében, ígéreteiben."
Énekeskönyvünkben mindezt klasszikus tömörséggel
- ugyanakkor könnyen megtanulható formában - fogalmazza
meg: „Ha késik is segítsége, Ha várat is magára,
Nincs kétségem, szava igaz, Ígéretét
beváltja. Bízzál hû népe Istennek! Ti,
szülötti Szentlelkének, csak várjátok az
Urat!" (Ék. 402,4)
A Nagy Kátéban részletesebben
kifejti a bálványimádás és az istenhit
közötti különbséget (lásd 8. oldal).
Luther tanítása világos
és egyszerû. Nemcsak az a bálvány, amit a kéz
kiformál, hogy mágikus bizalommal rátekintsen, kezébe
vegye, s elhajítsa, ha csalódott benne, hanem az is, ami
ebben a földi életben az értékskálán
megelõzi Istent: pénz, hatalom, befolyás, munka, család,
emberi kapcsolatok, megrögzött szenvedélyek. Lehetnek
bálványok Isten drága ajándékai is,
ha felborul az a sorrend, melyet Isten az elsõ parancsolatban elénk
szab, s melyhez ragaszkodik. A döntõ mozzanat „a szív
bizodalma".
A reformáció két óriásának
- Luthernak és Kálvinnak - az elsõ parancsolat értelmezésében
jelentõsen eltér az álláspontja. Kálvin
szerint „objektív bálványok" vannak, amit az ember
keze kiformál, vagy akár lefest: az már bálvány.
Ezért nincsenek Krisztust ábrázoló képek,
nincsenek feszületek és nincsenek oltárok a református
templomokban, családi hajlékokban. Ezért - bár
udvariasan és a kímélõ szeretet nevében
nem szokás hangoztatni - lényegében „bálványimádásnak"
tartják oltárainkon a feszületet, a Krisztust ábrázoló
festményeinket. Viszont nincsenek tekintettel arra, hogy ábrázolás
nélkül, egyszerûen a bizodalmas ráhagyatkozással
is lehet valaki bálványimádó. Fontos tudnunk,
hogy a református tanítás szerinti „második
parancsolat" nem többlet az evangélikus tanítással
szemben, hanem egy merev és formális törvényértelmezésnek
átplántálása a mi mai életünkbe.
Luther nem kevesebbet, hanem ellenkezõleg, többet mond akkor,
amikor arra int, hogy a szív bizodalma dönti el az istentiszteletet
vagy a bálványimádást életünkben.
KÖTELEZÕ,
KELL, TILOS - ÉS AMI KÖZÖTTÜK VAN
A hasonló címû írásban
arra próbáltam feleletet keresni, miért veszi körül
életünket a tiltás és kötelezés korlátja.
Mi van vagy ki áll emögött, mi az oka és célja?
Sokat gondolkodtam, mi is lehet a belsõ
mozgatója annak, hogy a mai ember olyan idegesen és elutasítóan
ad választ, és olyan nehezen viseli el a rendfenntartás
e kemény határköveit. Megpróbáltam beleélni
magamat különféle helyzetekbe, hogy jobban érthessem
a sokszor kategorikus ellenállást. Ami kötelezõ,
már csak azért sem akarom megtenni. Ami tilos, az a leginkább
vonzó. Néhány példa.
Beszéltem olyan szülõvel,
aki ezt mesélte: „Ha szeretném, hogy a gyerek enni jöjjön,
ezt mondom: te nem jöhetsz most az asztalhoz, míg mi vacsorázunk.
Akkor biztosan oda akar jönni."
Kedves esetet mondott el egyik ismerõsöm.
Sok évvel ezelõtt történt egy kutatóintézetben,
hogy egy jó szamócafajta elterjesztését tervezték.
A „gyors" módszer a következõ volt. Kihirdették
az ott dolgozóknak, hogy egy igen ritka fajta, s ebbõl egyetlen
szálat sem szabad elvinni. Biztosan tudták, hogy a következõ
évben valamennyi dolgozó kiskertjében lesz belõle
egy jó darab.
Hogyan is próbáljuk meg lerázni
a kell és tilos kényszerû igáját? Hát
úgy, hogy ha már nem szabadulhatunk meg tõle teljesen,
legalább megpróbáljuk határait lazítani,
hatályát kitolni, magunk meghatározni, hogy a tilos
mettõl tilos és a kötelezõ meddig az! Kell lenni
türelmi szakasznak, s ezt aztán rugalmasan alakítjuk
szükségleteinknek megfelelõen. Valahogy így:
A lámpa piros, tilos átmenni! A gyalogátkelõhely
keskeny, az útszakasz jól belátható. Semmi
jármû sehonnan - hát átszaladok! Hányszor
élünk ezzel a megoldással! Egy vasúti élmény:
Nemdohányzó fülkében ülõ utas rászólt
néhány fiatalra, akik rágyújtottak. Õket
úgy látszik sértette szabadságuk ilyen korlátozása,
s úgy álltak bosszút, hogy a peronon teleszívták
magukat füsttel, majd kinyitották a fülke ajtaját,
s befújták az egészet az utasra.
Tulajdonképpen ez egy harc, hadüzenet
nélkül. Sok-sok idõ és energia megy el ebben
a látszólag vértelen küzdelemben. Pedig hát
voltaképpen „vérre megy".
A tilos - akármilyen furcsa is - mégis
voltaképpen egy irányt jelez. Negatívumával
kitûz egy végpontot számunkra: „Erre nem, hanem arra!"
Ha jól figyelünk, észrevesszük, hogy e két
szó egymással összefügg. Míg behatárolja,
körülveszi, irányítja, szabályozza mindennapjainkat,
megjelöl egy utat is, amelyen járni nem lehet, hanem szükséges.
Ha saját életemet nézem, el kell ismernem, hogy nincs
választási lehetõségem. Élek, elindultam
egy úton és valami felé tartok. A célomat beirányozhatom,
megtervezhetem, tagadhatom, és sodródhatok is...
Két pont között legrövidebb
út az egyenes. Lehet persze sok-sok kanyarral, kitérõvel
vagy vargabetûvel is menni, csak legfeljebb nem ér oda az
ember, ahová szeretett volna eljutni, vagy eljuthatott volna!
Most azonban figyeljünk egy kissé
a szabályzók szabályozójára! Életünk
Isten által adott iránya a Tízparancsolat „tilos és
kell"-je között húzódik. Csak néhány
mondat: Ne legyen más istened - de Isteneddé legyen az Örökkévaló!
Ne vedd hiába Istened nevét - de használd, szólítsd,
éld meg, hogy kapcsolatot kész teremteni veled! Ne ölj
- de védj minden életet!
Isten törvénye különbözik
a világi szabályzóktól. Önmagunkat vezetjük
félre, ha megpróbáljuk vélt függetlenségünk
érdekében azokkal azonos módon kezelni, átértelmezni,
finomítani, módosítani, hatálytalanítani,
vagy akár semmibe venni. Ezt földi törvényekkel
meg lehet tenni, sõt, idõnként ez még szükséges
is. Isten „kell"-je és „ne tedd"-je azonban még a világi
rendeket is átfogja, és megszabja azok irányát.
A világi szabályzók az élet lehetõségét
biztosítják. Isten rendje és parancsolatai magát
az életet jelentik. A kötelezõ, kell és tilos
között vezetõ úton Isten életadó
keze van fölöttünk. „Elõírhatok nekik ezernyi
törvényt, azt gondolják, nem tartozik rájuk."
(Hós 8,12)
Lelki útravaló egy
napra
„Az igazak ösvénye olyan, mint
a felragyogó világosság, amely egyre világosabb
lesz a teljes délig."
(Péld 4,18)
Ha Jézus Krisztusra, mint a világ
világosságára figyelünk, akkor már el
is szakadtunk a sötétségtõl.
Bûnünk ugyan még árnyékot vet utunkra,
mely látásunkat zavarja, mégis, akármilyen
sötét is legyen az út, az éjfél elmúlt,
mert a kereszt legyõzte az örök sötétséget,
így hát mindannyian a nappal felé haladunk. Hogy a
hitben meg tudjunk állni addig is, amíg fölkel a nap,
és eljön a reggel, azért vet ránk idõrõl
idõre Isten egy-egy fénysugarat ragyogásából.
A kereszt gyermekei örülnek, mert az Úr valóban
feltámadt, és minden hívõ az örök
húsvét felé halad.
AZ
AGRÁRSZAKOKTATÁS SZEREPE AZ EURÓPAI UNIÓS KIHÍVÁSOKRA
VALÓ FELKÉSZÜLÉSBEN
A társadalmi változások gazdasági
következményekkel is járnak, amelyekhez a nemzetgazdaság
minden területén alkalmazkodni kell. Közismert hazánk
európai uniós csatlakozási törekvése,
amely további kihívásokat jelent mindannyiunk számára.
Az európai uniós csatlakozás függvénye
az, hogy milyen mértékben tudunk felkészülni
és alkalmassá válni a fokozott követelmények
teljesítésére. A nemzetgazdaság és a
társadalom minden területét, így a mezõgazdaságot,
illetve az e körben mûködõ agrárfelsõoktatást
is érintik az említett hatások.
A Pannon Agrártudományi Egyetem
Mosonmagyaróvári Mezõgazdaságtudományi
Kara, mint Európa elsõ agrárfelsõoktatási
intézménye, korszerû stratégia kidolgozásával
és annak folyamatos megvalósításával
készült az intézménnyel szembeni követelmények
teljesítésére. A mezõgazdasági termelõ
tevékenység és az élelmiszerfeldolgozás
tulajdonviszonyainak, méreteinek megváltozása miatt
intézményünk a képzési rendszert továbbfejlesztette,
kiegészítette az intézmény profilját.
Arra mindenképpen törekszünk, hogy az óvári
jelleget, az itteni fontos és követendõ tradíciókat
megtartsuk, de alkalmasak legyünk az új kihívások
tejesítésére. Ez érvényes mind az elméleti,
mind pedig a gyakorlati képzésben.
Az ún. alapképzésben
négy szakon folyik az oktatás:
- Általános agrármérnöki szak
- Gazdasági mérnöki szak
- Élelmiszer-minõségbiztosító
mérnöki szak
- Német nyelvû szakfordítói mérnöki
szak
Emellett kiterjedt posztgraduális képzési
rendszerünk van, aminek a legújabban beindított része
a szaktanácsadói szakmérnöki képzés.
A képzési rendszer legmagasabb foka az ún. PhD (doktori)
képzés. Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezünk,
amelyek lehetõvé teszik Európa kilenc országában,
továbbá Izraelben, az Egyesült Államokban és
legújabban Ausztráliában hallgatóink farmgyakorlaton
való részvételét.
Az egyetem hármas fõ feladataiból
az oktatáson túl széles körû kutatómunkát
végeznek az egyetem oktatói, kutatói, és egyre
erõsödõ, szélesedõ feladatként
végezzük a szaktanácsadást.
Az európai uniós követelményeket
elsõsorban úgy igyekszünk kielégíteni,
hogy a képzésben a rendkívül jó alkalmazkodó
képességet kívánjuk a hallgatók számára
átadni. Ez azt jelenti, hogy az élet számos területén
a tulajdonképpeni mezõgazdasági szakterületen
túl az élelmiszeripar, a hazai nemzetközi kereskedelem,
a pénzintézetek és más hasonló kapcsolódó
területek szakember-ellátásához hozzájárulunk.
Nagy hangsúlyt fektetünk a szakképzés mellett
arra, hogy a végzett hallgatók igazi értelmiségi
jellemzõkkel is rendelkezzenek. Általános mûveltségüket
az alaptárgyakon belül humán, illetve mûvészeti
jellegû tárgyak oktatásával is fejlesztjük.
Szolgálja még mindezeket a széles körû
kulturálódási és sportolási lehetõség
is.
Intézményünk hallgatókkal
szembeni követelményrendszere nagyon szigorú, de mint
ahogy a hazai termelésben is a minõségre kell törekednünk,
ugyanezt kívánjuk érvényesíteni az egyetemi
képzésben is.
(Elhangzott 1997. november 13-án, a Szabadegyetem
elõadásaként. Maga az elõadás nagyobb
terjedelemben foglakozott az intézmény történetével,
az európai kapcsolatokkal, az írásban megküldött
szövegben a professzor úr elsõsorban a mosonmagyaróvári
egyetemet mutatja be a leendõ hallgatóknak.)
NYELV ÉS TÁRSADALOM
Nyelvrõl és társadalomról
szólván nyelvészként nem a mûvészet
szubjektív, nem is a vallás erkölcsi alapú, hanem
a tudomány objektív megközelítését
követem. Nem azt mondom tehát el, amit én elképzelek,
nem is azt, aminek lennie kellene, hanem azt, ami van.
A nyelvtudományi alaptétel így
hangzik: nyelv és társadalom egymást föltételezõ
módon, egymástól elválaszthatatlanul összefügg.
Nyelv nélkül nincs társadalom, társadalom nélkül,
társadalmon kívül nincs nyelv. Ez a tény világossá
teszi az emberi nyelv alapvetõen fontos voltát. S azt is,
hogy a nyelvvel való foglalkozás nem úri passzió,
hanem a társadalom és az egyén érdekében
egyaránt szükséges foglalatosság.
A nyelv Kosztolányi szerint valóság.
Igen! Valóság, hiszen füllel halljuk, kézzel
fogjuk (ha könyvet, levelet vagy újságot veszünk
kezünkbe). A legdemokratikusabb jelenség, mert mindenkinek
rendelkezésére áll, mindenki belátása
szerint bánhat vele (használhatja a legszentebb fogalmak
s a legaljasabb gondolatok, érzések kifejezésére
egyaránt). Gazdagoké és szegényeké,
kicsiké, nagyoké. Mindenkié. S bizony titokzatos is.
Azt hisszük róla például, hogy romlik. Pedig
mi használjuk lehetõségén alul. Azt is mondjuk,
kihalt. Pedig beszélõi hagyták el, lettek hûtlenek
hozzá. (Többnyire úgy, hogy egy másik nyelvre
váltottak át.) Szavainkkal fölemelünk és
porba sújtunk. Boldoggá és boldogtalanná teszünk.
Békességet szerzünk, s holtig tartó gyûlölködések
magját vetjük el. Törvényeit kutatva gyakorta megtréfál
bennünket. Ezer arca van. Állandóan újul, mégis
konzervatív. A megõrizve újításnak,
az újítva megõrzésnek csodálatos mestere.
A továbbiakban a magyar nyelvrõl
lesz szó, éspedig nyelvpolitikai értelemben. Azaz
a magyar nyelv pillanatnyi helyzetérõl beszélek. Nem
arról, ami benne most zajlik, hanem arról, ami helyzetére
jellemzõ. Négy kritérium szolgál vizsgálódásunk
alapjául. Forrásaink pedig túlnyomórészt
számszerûsíthetõ, tehát statisztikailag
is kifejezhetõ adatok lesznek.
A magyar nyelv teljesítõképessége.
Röviden: a magyar a 20. század végi társadalom
valamennyi nyelvi kommunikációs szükségletének
a kielégítésére alkalmas nyelv. A nyelvhasználat
valamennyi szintjén (családias-mindennapi, szakmai-tudományos,
publicisztikai-szépirodalmi) maradéktalanul betölti
összes funkcióját. Magyarországon zökkenõmentesen
biztosítja a nyelvi kommunikációt. Kisebbségi
körülmények között nem mindig. Ennek két
oka lehet. 1. A körülmények nem engedik a nyelv teljes
körû használatát (például nyelvtörvény
tiltja). 2. A kétnyelvû kisebbségi magyarok egy részének
magyar nyelvtudása már hiányos, s hiányos nyelvtudással
nem lehet zökkenõmentesen kifejezni gondolatainkat, érzéseinket.
Az írásbeliség. Fontos
tényezõ, mert stabilizálja a nyelvet. Ha tehát
van írásbeliség, s az el van terjedve a nyelvközösség
tagjainak a körében, akkor a nyelv stabilitása magas
fokon biztosítva van. Írásbeliség nélkül
nincs köznyelv, köznyelv nélkül nincs társadalmi
modernizáció. A magyar a 13. századig visszanyúló
írásbeliségével a régi írásbeliségû
nyelvek közé tartozik. A ma élõ nyelvek közül
15-20 elõzi meg. Ami az írni-olvasni tudást illeti:
ma kb.
2 %-ra tehetõ a magyarországi analfabéták
számaránya (emelkedõ tendenciát mutat). Szomorú
tény, hogy a funkcionális analfabéták száma
ennek többszöröse, s bizony szintén emelkedõ
tendenciát mutat. További gondok jelentkeznek a kisebbségi
magyarság körében. Számosan (fõként
az emigráns magyarok utódainak a körében) nem
ismerik a magyar helyesírást, így a magyar nyelvû
írásbeliség produktumai számukra nehezen hozzáférhetõek.
A területi elterjedtség. Magyarországon
a magyar nyelv elterjedtsége teljes. Határainkon kívül
vannak olyan területek, sávok, amelyek a magyar szempontjából
ún. magas koncentráltságú területek: ezeken
a területeken a magyarság százalékaránya
80 és 100 % közötti. Idetartozik Dél-Szlovákia,
a magyar-román államhatár északi felének
romániai sávja és Székelyföld, valamint
a Vajdaságnak a magyar-jugoszláv államhatár
melletti része, továbbá Kárpátaljának
a magyar-ukrán határral érintkezõ sávja.
A nyelvterület szélein általában a magyarság
már csak szórványos. Az asszimiláció
itt, illetõleg a belsõ szórványokban (Erdély:
Mezõség) a legnagyobb, az emigrációban pedig
a leggyorsabb. Ha történetileg nézzük: a magyar
nyelv területi kiterjedésének eddigi maximumát
Mátyás király idején érte el. A török
uralom óriási emberveszteséget s a magyar nyelvterület
déli, dél-keleti részének a jelentõs
zsugorodását hozta. Trianon óta a magyar nyelvterület
tovább zsugorodik, s a folyamat (itt nem részletezendõ
okokból) egyre gyorsabb. A szomszédos országok alaptörekvése
ugyanis az, hogy különféle módon és eszközökkel
elérjék az államhatároknak etnikai és
nyelvi határokká alakítását.
A népességi viszonyok. Amit
vizsgálnunk kell: az anyanyelvûek száma; a magyart
nem anyanyelvükként beszélõk száma; a
népességdinamika; a nyelvközösség korfája.
Napjainkban a magyar anyanyelvûek száma már nem éri
el a 14 milliót. A fogyásnak két oka van. Egyrészt
a magyarság (elsõsorban is a magyarországi magyarság)
biológiai eredetû fogyása (kevesebb az újszülött,
mint az elhalálozó). Másrészt az asszimiláció:
magyar anyanyelvûek más nyelvûvé válása
a kétnyelvûség közbeiktatódásával.
Az asszimiláció lehet erõszakolt, kényszerített
(=asszimilálás), s lehet spontán, természetes
(=asszimilálódás). A magyarul is beszélõ
nem magyar anyanyelvûek száma a nyolcvanas évek elején
fél millió volt a becslések szerint. Ma már
nincs ennyi. Hogy pontosan mennyien vannak, nem tudjuk megfelelõ
fölmérések hiányában. Ami a népességdinamikát
illeti: a kép magyar szempontból lehangoló. 1980 óta
a magyarországi magyarság 1997 végéig kis híján
600 ezerrel fogyott, s ha így megy tovább, néhány
év múlva az ország lakossága 10 millió
alá süllyed. Az elõrejelzések sem biztatóak.
Andorka Rudolf szerint, ha nem következik be fordulat, akkor a népesség
néhány évszázad alatt elfogyhat. A népességstatisztikai
adatok mögött számos társadalmi, társadalomlélektani,
gazdasági, politikai tényezõ együttes hatása
rejlik. A demográfiai fogyás következmény, s
túlnyomórészt negatív társadalmi okok
következménye. A magyarországi társadalom jelentõs
része ma súlyos gazdasági, egészségügyi,
erkölcsi, értékrendbeli zavarokkal küzd (a lakosság
negyede él 1998 elején a létminimum alatt és
környékén!), eszmények, sikerélmények,
jövõkép nélkül, a szolidaritás aggasztó
csökkenésével, s egyre többen válnak önpusztító
életviteli formák és cselekvések (alkohol,
dohányzás, drog, kriminalitás) rabjává.
Lazul az anyanyelvhez kötõ tudati-érzelmi kapcsolat.
Szegényedünk a családot alapító és
megtartó akaratban és a mûveltségben egyaránt.
Ijesztõ mértékben csökken a jövõ
iránti elkötelezettség. A hungaropesszimizmus néven
emlegetett jelenségnek - társadalmi gyökerei vannak,
gondoljunk a magyarság 20. századi kálváriájára
- a magyar kisebbségekre való áttevõdése
nagymértékben felgyorsíthatja asszimilálódásukat.
Ami a magyarság korfáját, tehát életkor
szerinti differenciálódását illeti: a magyar
nyelvközösség az ún. koros közösségek
közé tartozik, s mint ilyen, az öregedõ közösségek
tipikus jeleit mutatja. Nevezetesen: több az idõs, mint a fiatal,
sok a nyugdíjas az aktív keresõkhöz képest,
egyre kevesebb aktívnak kell eltartania egyre több inaktív
embert. S ez önmagában is súlyos gazdasági kérdéseket
vet föl, függetlenül a gazdaság állapotától.
Jelenleg különösen a magyarországi magyar lakosság
korfája rendkívül torz.
Zárásul. Nyelv és társadalom
elválaszthatatlanul összefügg. A magyar nyelvnek olyan
jövõje lesz, amilyen jövõ a magyar nyelvközösségre
vár. Hogy a magyar nyelvközösségnek milyen jövõje
lesz, az elsõsorban e közösség tagjaitól
függ. Alapigazság, hogy a jövõjéért
minden közösség csak a mindenkori jelenben tehet. Ennek
tudatosítása-tudatosulása szükséges, bár
nem elégséges föltétel ahhoz, hogy a magyar szempontból
nyugtalanító jelent ne kövesse még nyugtalanítóbb
jövõ.
(Elhangzott 1998. február 5-én,
a Szabadegyetem elõadásaként.)
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
HA NEM TESZEK SEMMIT SEM
Betegeinknek
Most nem sietek,
most nem rohanok,
most nem tervezek,
most nem akarok,
most nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
Most megnyugoszom,
most elpihenek
békén, szabadon,
mint gyenge gyerek,
és nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
S míg ölel a fény
és ölel a csend,
és árad belém,
és újjáteremt,
míg nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten,
új gyümölcs terem,
másoknak terem,
érik csendesen
erô, gyôzelem...
ha nem teszek semmit sem,
csak engedem, hogy szeressen az Isten.
RAINER MARIA RILKE:
A NÉZÕ
Nézem a vihart, mely tépi a fát:
ellangyosult napokból kél fel,
szorongó ablakomra ráver
s a messzeségbõl jön oly hírrel,
mit barát nélkül szív nem bír el,
nõvér nélkül nem ölel át.
A vihar rohan és átformál,
erdõn s idõn keresztüllép,
s idõtlen minden ott, ahol jár,
a táj, akár egy õsi zsoltár:
komolyság, súly és öröklét.
Amivel küzdünk, míly parányi,
s ami velünk küzd: végtelen.
Hagynánk e vihart úrrá válni
rajtunk úgy, mint a földön bármi,
mi is tág lennénk s névtelen.
Amit legyõzünk, kicsit érõ,
s kicsinnyé tesz a diadal,
ami örök az égigérõ,
nekünk hajolni nem akar.
Az angyal õ, az Ószövetség
küzdõinek ki megjelent:
ellenfelének vágya láttán,
mely megfeszült, érchúr a hárfán
ujjával érintette testét,
s mély dallamokat pengetett.
Kit ez az angyal letarol,
- s õ oly gyakran felhagy a harccal -
az naggyá nõve, büszke arccal
lép ki a kemény kéz alól
mely átformálta rátapadva.
Nem csábítják diadalok.
Úgy növekszik, hogy gyõztes rajta
Az, aki mindig a nagyobb.
(Farkasfalvy Dénes fordítása )
ISAAC BASHEVIS SINGER:
A RABSZOLGA
Az a regény, ami éppen húsz
évvel ezelõtt elnyerte a Nobel-díjat, jiddis nyelven
született Amerikában. (Magyarra fordította: Walkóné
Békés Ágnes.) Szerzõje lengyel földrõl
emigrált az Újvilágba, ahogyan hõsének
is két haza adatott.
A regénybeli Jákob Jeruzsálembe
menekül a véres és zûrzavaros XVII. századi
Lengyelországból. Gyermekét már olyan világban
neveli fel, ahol hitéért nem kell üldöztetést
szenvednie. De meghalni visszatér oda, ahol valaha a boldogságot
kereste, megkapta, õrizte, harcolt érte, s végül
elvesztette. Megtalált viszont egy igazságot, amihez végig
hû maradt, így élete és halála e bizonyosság
felé fordította az emberek figyelmét.
Jákobot, az istenfélõ
zsidó tanítót fiatalon nagy csapás éri.
A kozákok kiirtják családját és sok
hitsorsosát, õt eladják rabszolgának egy távoli
vidékre. A megpróbáltatásokon két erõ
segíti keresztül: a lelkébe ivódott õsi
tanítások, a Szentírás ismerete és egy
lengyel nõ szerelme. Ettõl kezdve két olyan világhoz
kötõdik, amely kibékíthetetlen ellentétben
áll egymással. Õ, aki úgy tanulta, van szabad
akarat, az embernek választania kell jó és rossz között,
nem tud és nem akar lemondani sem hitérõl, sem boldogságáról.
Hazakerülése után próbál megoldást
találni életére, de ez csak ideig-óráig
sikerül. „Környezetét figyelve Jákob azt tapasztalta,
hogy a törvények és szokások Istenre vonatkozó
részét az egyházközség fenntartás
nélkül követi, de az emberekkel való bánásmód
elõírásait büntetlenül megszegi... Istenhez
akartak jók lenni, de vajon mit kíván Isten az embertõl
és az õ jóságától? Mi egyebet
követel egy apa gyermekeitõl, mint hogy egymással szemben
ne kövessenek el igazságtalanságot?"
Mit remélhet Jákob a szabálytalan
életével, titkaival? Lesújtanak rá az emberek
alkotta világ törvényei és az emberek formálta
Isten-tisztelet, vallásos hagyomány. Ahogy a bûn és
bûnös nem maradhatott meg az Édenkertben, ugyanúgy
a bûnbeesett világban sem létezhet egyetlen édeni
tisztaságú, igaz szerelem.
Nem szabadok vagyunk, hanem rabszolgák
mindannyian - szolgái a bûnnek. Megkötöznek a bûnök,
amiket ellenünk elkövettek. A bûnök, amiket mások
ellen elkövettünk. A vágyak is béklyóvá
válnak. Jákobnak tehetetlenül szembe kell néznie
a szeretett nõ szenvedésével, aki õmiatta egy
egész világot veszített el. „Az ember valójában
igába van fogva - ismeri fel -, és minden vágya egy-egy
rost a kötélben, amely õt járomban tartja."
Jákob, a szolgai akarattal megáldott
lélek a kétségbeesés mélypontjára
jut. „A földi és túlvilági boldogság elvesztésébe
jó ideje beletörõdött már, reményvesztetten
szolgálta Istenét, készen rá, hogy bármely
pillanatban a pokol tüzébe juthat." Neki már valóban
csak Isten maradt, akitõl lehajtott fejjel várja büntetését.
S feladatként a gyermeke, akiért Isten tovább vezeti.
Marad még egy biztos támpont
az életében: az a tudat, hogy felesége, Sára
szent volt Isten elõtt. Hogy Isten nem a földi törvényekkel,
hanem a szeretettel szövetséges. Nem is meri remélni,
hogy ez egyszer az emberek elõtt is nyilvánvalóvá
válik... Enélkül is végigmegy a neki kijelölt
úton.
Honnan jött, hová jutott el Jákob,
a szabadító Isten utáni õszinte vágyódását
mindvégig megtartva? Az örökölt hittõl - a
boldogságért vívott küzdelemben - a megszenvedett
meggyõzõdésig. Van-e ennél keskenyebb út?
Út a Tóra-Istentõl a Kereszt-Istenig. A kötelességtõl
az evangéliumig. Mert Jákob megbékélten végzi
életét. „Ha az emberek erejük teljében érzékelnék
e dolgokat, állapította meg magában, másképpen
szolgálnák Istent." S Jákob történetében
valahol rejtetten ott van a Megfeszített, az Emberfia - egy
Isten-arc, amely hasonlít Krisztuséra.
Van-e jobb könyv, mint ami tükröt
tart, önvizsgálatra késztet, nyomon követi a lelkiismeret
kérdéseit? Miközben áldozatok is vagyunk, hol
terhel minket felelõsség? Hol húzódnak az egymást
megértés határai emberek között?
Mi, akik a keresztbõl is törvényt
formálunk felebarátaink ellen, tudunk-e a mélységbõl
olyan bizalommal Istenre és az általa teremtett világra
tekinteni, mint a zsidó regényhõs, aki egy meghurcolt
nép fia, egy vérengzõ korszak gyermeke? „Jákob
a magasba emelte tekintetét: »Vezess, Isten, vezess! A Te
világod ez.«"
Goór Judit
MAKKAI SÁNDOR:
MEGSZÓLALNAK A KÖVEK
Ameddig a szemed ellát a templom dombjáról,
minden a földesúré volt. A faluban mindenki az õ
cselédje. Mind az õ kenyerén éltek. Alig érdemes
a szóra az a néhány holdacska, amit az eklézsia
mondhatott a magáénak, meg az a hat kis földecske, amit
hat parasztcsalád szerzett magának. De ezek is, így-úgy
a földesúr ajándékából vagy az
õsei adományaképpen keletkeztek. A földesúr
jószívû, hevesvérû, gondtalan, igazi magyar
volt. Persze tönkrement a végén. A saját hibáin
kívül nagy, világrengetõ események is
közbejátszottak erre. A föld kicsúszott a lába
alól, s õ búcsút mondott a földnek. Elment.
Új, furcsa világ köszöntött be a faluba. A
földeket felosztották. Megszûnt a domínium. De
más dolog is következett. Az eklézsia egyszerre a halál
partjára jutott. Mert az eklézsia tulajdonképpen a
cselédekbõl és azok gyermekeibõl állott.
Régi cselédség volt ez, a földesúr õsei
telepítették az õseiket ide. Nyelvben, vallásban
egy kis szigetet alkottak, és nemzedékrõl nemzedékre
cselédkedtek és dicsérték az Istent a domb
tetején álló öreg templomban. Most pedig ezek
a cselédek, akik az „úr dolgából" éltek,
föld nélkül, tehát kenyér nélkül
maradtak. Õk nem kaptak az osztozkodásból. Mehettek
a világnak. Mentek is. Minden vasárnap újabb és
újabb családok búcsúzkodtak a templom elõtt,
prédikáció után.
A fiatal tiszteletes úr és az
öreg templom vasárnapról vasárnapra láthatták,
mint apad el a gyülekezet, mint az elfolyó vér a halálos
sebekkel ütött testbõl.
- Maholnap nincs kinek prédikálnom!
- mondta sóhajtva a tiszteletes úr a feleségének.
A templom nem tudott szólani. De gondolkozott. Nagyon szomorú
gondolatai voltak. A falain repedések cikáztak végig
a gondolatai terhétõl, és mohos fedélzete keservesen
meg-megroppant. Én azt gondolom, jobb, hogy nem tudott beszélni.
Ki tudná elbírni egy ilyen öreg templom gondolatait?
Végre egy vasárnapon az utolsó
cseléd is búcsút mondott a templom elõtt. Öreg,
családtalan ember volt, elszegõdött valaminek egy másik,
még álló szigetre.
A tiszteletes úr és a hat paraszt
ember, akiknek volt földcselédjük, nagybúsan egyedül
maradtak. Mikor ezek is hazafelé szállingóztak, a
tiszteletes úr visszamarasztotta Jánost, a kurátort.
János valami negyven-negyvenöt éves, értelmes,
komoly ember volt, írástudó mind a két értelemben,
mert tudott betût vetni és a Bibliában is járatos
volt.
Sokáig állt a tiszteletes úr
a templom elõtt, a dombon, és a tekintete messze elkalandozott
hegyek-völgyek felett. A kurátor illedelmes hallgatással
várta, mit akar. Végtére köhentett egyet, hogy
szóljon már.
A tiszteletes úr összerezzent,
aztán kezét a kurátor vállára téve,
megszólalt:
- János, maga becsületes, igaz
barátom volt, és hû szolgája az eklézsiának.
Látja, hogy itt vége mindennek. Hát gondoltam, megmondom
magának, mit határoztam. Jobb lesz maguknak is, ha én
is elmegyek innen.
Az öreg templom gerendázatán
és falain nyöszörgõ ropogás futott végig.
A templom figyelt és gondolkozott.
A tiszteletes úr folytatta.
- Hat család, aki maga is alig él,
papot nem tarthat többé. Eddig úgy-ahogy az uradalom
tartott el engem. Sovány kenyér volt, nem panaszlom, szívesen
ettem, hogy összetartsam a nyájat. De most már vége.
Mióta az uradalom megszûnt, csak nyomorgok. A kis papi földet
meg nem tudom használni, mert nincs hozzá marhám,
felszerelésem. Feleségem van, gyermekeim vannak. El kell
mennem.
- Mi többet nem kapunk pásztort!
- szólt csendesen a kurátor, a távolba meredve.
- Hozzácsatolják valamelyik
anyaegyházhoz és beszolgáló lelkészt
kapnak.
- Ritkán látjuk mi azt. Tudom,
mi az, tiszteletes úr. Benövi a fû a templom küszöbét.
A kocsma küszöbe meg elkopik a csizmáinktól. Ez
az, ha megszûnik az anyaegyház.
- Nem járták sokat a templomot
eddig se - válaszolt a tiszteletes úr. - Ha ritkábban
hallják a hívó harangot, szívesebben jõnek.
A kurátor a templom felé fordult. Levette a kalapját.
Nézte, nézte az elfeketült falakat, az öreg tornyot,
a mohos fedelet.
- Ez a templom összedõl, ha nem
lesz papja - mondotta meggyõzõdéssel. - A ház
is, ha nincs állandó gondozója, magában
összedül lassankint. Nem bír üresen állni.
A templom se. Mert ha kevesen is jöttek, de jöttek. Aztán
a templom tudja, hogy vannak, akik hozzá tartoznak. Aztán
az emberek, ha nem is jõnek, de tudják, hogy van templom
és pap. Higgye meg, tiszteletes úr, az a nagy dolog, hogy
van templom és pap. Az emberek rosszak, és sûrûn
járják a kocsmát. De néha a toronyra néznek,
és a szemüket a torony az égre emeli. Mutatja, hogy
van Isten. Hallják a harangot, és eszükbe jut az imádság.
Tudják, hogy a tiszteletes úr imádkozik a templomban,
és ez jólesik nekik. Megkérdik, mirõl beszélt
a pap? És örömmel bólogatnak rá, mert igaz.
Mert kell a népnek a pap meg a templom. Higgye meg, kell. Nem olyan
rossz a nép, ha jó papja van. De még egy öklömnyi
pap is jobb a semminél. Pásztor nélkül elvész
a nyáj. Még van egy kis nyája, tiszteletes úr.
- Mind igaz, János. Dehát nem
tudok megélni.
A kurátor magába mélyedt.
Erõsen töprengett. Le is ült a templom küszöbére.
Nagyon meggondolkozott. Hosszú percek múlva
megszólalt:
- Gondótam volna valamit, tiszteletes
úr. Csak paraszti ésszel gondótam, de szívesen.
Hat ember nem tarthat papot, igaz. Urat nem tarthat, habár illenék,
hogy úri módon tartsa a nép a papot. De ha tiszteletes
úr is akarná, lehetne valahogy. Dolgozzunk együtt. A
papi földet meg az én földemet vegyük egybe. Legyünk
egy család. Hiszen családja a papnak a nyája. Én
adok marhát és szerszámot a munkába, meg a
családomat. Négy fiam, két leányom van, meg
a feleségem is jódógú. A tiszteletes úr
tanuljon meg velem dolgozni, meg a gyermekei is, meg a felesége.
Amit az Isten ad, legyen közös. Aztán a gyermekek összeházasodnak
majd, gyermekeik lesznek, és mindig lesz eklézsia. Egy fiút
mindig papnak adunk, és mindig lesz pap. A többi öt családot
is összetartjuk és testvérek leszünk. Nem veszünk
el. Megmaradunk. A tiszteletes úr szombaton nem fog dógozni,
hogy készülhessen a prédikációra. No,
jó lesz?
A kurátor ragyogó arccal nézett
a papra. Maga is gyönyörködött, hogy ki tudta találni.
A tiszteletes úr félig tréfásan,
félig komolyan nézett reá. A feleségére
gondolt. A felesége jó gazdasszony volt és munkás
asszony is, de úri asszony. Nemes származás. Iskolázott
lélek. Zongora és szépirodalom volt a fényûzése.
A gyermekeket úri iskolába járatták a városban.
Urakat és úri asszonyokat akartak nevelni belõlük.
A pap felnevetett. Furcsa gondolatai vannak ennek a parasztembernek! ...
S mégis jólesett neki ez a beszéd.
Jólesett az öreg templomnak is.
Ablakszemei felragyogtak a napsugárban, és a torony ablakán
fehér galambokat röpített ki a levegõbe, mint
vidám kacagást.
- Hogy jutott az eszébe ilyen? - kérdezte
a tiszteletes úr mosolyogva.
- Rég töprengek rajta - felelt
János becsületes önérzettel -, de nem tudtam vóna
így ... de most kigyütt, mintha csak súgták volna.
Mintha a templom súgta vóna, úgy mondtam. De állok
mellette. No, tiszteletes úr, széna vagy szalma?
- Tudom, hogy a templomért meg az eklézsiáért
mondta, János. Tudom, hogy szívbõl mondta, János.
De nem gondolta meg jól. Nem lehet ezt megcsinálni...
- Csak szeretet kell hozzá - mondta
a paraszt nyugodtan (mert nem magától beszélt, hanem
az öreg templom súgta neki) - csak szeretet kell, hogy a tiszteletes
úr lehajoljon hozzánk ... mert megbecsülnõk érte
családjával együtt! Nem lenne kisebb, tiszteletes úr.
Hiszem, hogy a többi öt családok is így gondolkoznak,
ha elmondom nekik. Hallja csak, úgy súgja valami nekem, hogy
régen így kellett volna ... mindig.
- Hát majd beszélek róla
a feleségemmel, János - mondta a pap mosolyogva. - De nem
hiszem. Nemigen lehetséges.
Délután odaheveredett a pap
a családjával a templom árnyékába, a
pázsitra. Elmondta a dolgot. A papné nevetett. - Bolond az
a János! - mondta. - Nem lehetünk mi parasztok! El kell mennünk
innen, ahol tehetséged szerint megfizethetnek. Holnap menj be a
püspökhöz, és érdeklõdj utána,
hova-merre lehetne? Az õszre már kell hogy valami más
otthonunk legyen.
Alkonyat felé odaballagott a kurátor,
ragyogó arccal vezetve az öt parasztot, a menyecskéikkel
együtt. Mind mosolyogtak.
- Megbeszéltük - jelentette a
kurátor. - Mind akarják. Mind örvendeznek. Mind egy
család akarnak lenni. A jó Isten súgta nekem ezt!
... - áradozott boldogan.
- Megtanítom tehenet fejni, tiszteletes
asszony! - mondta kacagó jószívvel egy menyecske.
- Én fonni és szõni!
- tódította a másik.
- Én kévét kötni!
- kiáltotta a harmadik.
- Ugyan János - szólt a papné
nevetve -, miért bolondította el ezeket az embereket? Csak
nem gondolja, hogy én parasztasszony leszek, hogy az uram parasztember
lesz? Kap õ eklézsiát, amilyen csak kell! Nem azért
tanult, mit képzel?
Mintha leforrázták volna a társaságot.
Az már más, ha megvetik õket! Akkor nem szóltak
semmit. Ha ilyen büszke a tiszteletes asszony, akkor persze hiába!
Megszégyellték magukat. Elkullogtak. A pap megnyugtató
szavakat mondott, miközben érezte, hogy a szívében
valami összeomlott. A parasztok búsan szállingóztak
haza.
Ekkor hideg szél kezdett fújni,
és a szélben keservesen sírt az öreg torony.
A szél meglóbálta a kis harangot és az szaggatottan
zokogott. Az ég beborult. Hirtelen vihar közeledett. Nagyot
villámlott az ég alján és messzirõl
fenyegetõ, tompa dörgés morajlott fel.
A papék bemenekültek az elsõ,
kopogó esõcseppek közt a házba.
A világra nagy sötétség
ereszkedett. A sötétségben sivító szél
körülfogta az öreg templomot. Az öreg templom csak
az emberekkel nem tudott beszélgetni, a széllel tudott.
- Mivel törjem meg a lelkét annak
az embernek? - kérdezte a széltõl. - Mivel gyõzzem
meg, hogy itt kell neki maradnia? Mivel rázzam fel a lelkiismeretét?
A szél dörgés, villámlás
és zuhogó zápor között felelgetett a maga
nyelvén. Végre megegyeztek valamiben. A szél hirtelen
elnyargalt nagy messzire, és egy hegy tetején megállva,
egész erejét összeszedte.
Az öreg templom nagyot sóhajtott.
Borzongó recsegés futott át a bordáin. Aztán
elnémult és várt megadással.
Ekkor a sötét, dörgõ,
villámló, záporos éjszakában, minden
erejébõl bömbölve zúdult rá a szél
a hegyrõl...
Irtózatos roppanás, és
a torony végigvágódott a földön, ezer darabra
zúzódva. A harang sikoltva repült a papi ház
fedelére, és kalimpálva, csengetve, jajgatva gurult
az ajtó elé.
Újabb szélroham, még
rettentõbb, még ítéletnapibb ... az öreg
templom úgy, ahogy állt, összerogyott, és halálsikoltása
és végsõ hörgése megremegtette az egész
falut. Az öreg templom meghalt, hogy felrázza a pap lelkiismeretét.
Sírva állottak felette reggel
mindnyájan.
- Vége az Isten házának!
- zokogták. - Végünk van nekünk is. A tiszteletes
úr elhagy, a templom utána dõlt. Isten elhagyott minket.
- Menjünk a kocsmába! Igyuk le
magunkat! - üvöltötte kétségbeesetten, vad
haraggal a kurátor. Az arcokon valami rettentõ, istenkáromló
dac vonaglott végig:
- Menjünk! - ordították.
De a pap megragadta a kurátor karját,
és átszellemült arccal, az égre nézve,
kezét esküre emelve kiáltott fel:
- Megálljatok! Isten szólt itt
nekem és nektek! A templomot újra kell építeni.
Úgy segéljen meg az Isten engem, amint újraépítem!
Itt maradok.