1. Egy pozitív egész számról János
az alábbiakat állítja:
- A rákövetkezõ egész szám nem osztható
3-mal.
- Maga a szám 5-tel osztva más maradékot ad mint
7-tel osztva.
- A szám nagyobb 800-nál.
- A számot a megelõzõ egész szám
nem osztható 8-cal.
- 7-tel osztva a maradék kisebb mint 3, 5-tel osztva nagyobb
mint 3.
Határozd meg a számot, ha tudod, hogy a felsorolt
állítások mindegyike hamis!
2. Egy bank páncélszekrényén 6 zár
van. Kulcsaikat úgy osztották el a 4 pénztáros
között, hogy a páncélszekrény kinyitásához
legalább hármójuknak jelen kell lennie, de mind a
négynek nem.Egy zárhoz többüknélis van kulcs.
illetve egy pénztárosnál több kulcs is van.
Egy táblázatban ábrázolva a kulcs elosztást,keressünk
olyan megoldást, melynél mindegyik pénztáros
ugyanannyi kulccsal rendelkezik.!
3. Az ABC háromszög A-nál illetve B-nél
lévõ szöge rendre 20° és 40°. A C
csúcsnál lévõ szög belsõ szögfelezõ
egyenesén vegyük fel az E pontot úgy,
hogy AB=BE teljesüljön.
Mekkora az ABE háromszög szögei?
4. A MALOM szó egy ötjegyû prímszámot
jelöl. Az azonos betûk azonos, különbözô
betûk különbözô számjegyeket jelölnek.
A betûknek megfelelô számok mindegyike prím,
azonkívül az öt szám összege is az. Prímszám
továbbá a MA betûkbôl álló kétjegyû
és az MLO betûkbôl álló háromjegyû
szám is.
Melyik ez az ötjegyû szám?
5. A postavonat tervezett indulási idôpontja 8 óra.
12 órára kell a 240 km hosszú útjának
végére érnie. Különbözô okok
miatt csak 24 perccel késôbb indulhatott el. A mozdony hibája
miatt az 1/6-od részéig az elôírt átlagsebesség
75%-t érte el, amikor új mozdonyt kapott.
Hány százalékkal kell megnövelni eddigi
sebességét, hogy késés nélkül érjen
célhoz?
6. Van egy sziget, amelyiken csak 25 oroszlán él.
Ezek az oroszlánok két tulajdonsággal jellemezhetôk:
mindannyian éhesek és intelligensek. Nos. A 25 oroszlán
közé bedobunk 1 db altatóval átitatott húst.
Az altatós hús azt jelenti, hogy amelyik oroszlán
megeszi, az elalszik tôle, azután pedig felébred. Viszont
az alvó oroszlánt egy másik éhes oroszlán
megeheti. Az alvó oroszlán tulajdonképpen egy altatós
húsnak tekinthetô azzal a különbséggel, hogy
ha közben ôt nem eszik meg, akkor felébredhet.
Ezek után az a kérdés, hogy ha Te lennél
egy oroszlán a 25 intelligens és éhes közül,
akkor az 1 db altatós húst megennéd-e vagy sem, és
miért? (Megj.: egyik oroszlán sem akarja, hogy megegyék!)
Beadási határidô: 1998.02.28
A feladatok megoldásait Pölczman tanár úrhoz
juttasd el!
J. R. Meehan olyan programot kísérelt
meg írni, amely csattanós állatmeséket képes
alkotni, Ezópusz stílusában. Felszerelte programját
több tucat következtetési szabállyal, amelyeket
a józan hétköznapi ész nyilván figyelembe
vesz akkor is, ha nyíltan nem mond ki. Például olyan
szabálya is volt, hogy ha az A szereplõ a B dolgot
a C helyre mozdította el, akkor ebbõl nem csak arra következtethetünk,
hogy B dolog ezután C helyen van, hanem arra is, hogy az A is ott
van. Ezenkívül felszerelte állatszereplõit a
nekik dukáló tulajdonságokkal. Beletett még
néhány általános elvet is, például:
Aki a folyóban van, az ki akar kerülni onnan, különben
elsüllyed. (Halak nem szerepeltek a meséiben.) Akinek van lába,
ki tud úszni. Akinek van szárnya, el tud szállni.
Akinek vannak barátai, segítséget kérhet tõlük.
Azt a mozzanatot, hogy "x leesett", úgy reprezentálta,
hogy "a gravitáció elmozdította x-et", mert
így illeszkedett legjobban az egyre bonyolultabbá váló
rendszerbe, és különben is, így logikus.
Ekkor a program szerkesztõjét kellemetlen
meglepetés érte. A gép arcpirulás nélkül
megalkotta a következõ történetet:
"Hangya Henrik szomjas volt. Lesétált a folyópartra,
ahol jó barátja Varjú Vili üldögélt.
Henrik megcsúszott és beleesett a folyóba. A gravitáció
elsüllyedt."
Hát igen. A szabályok szerint Hangya
Henriknek voltak ott barátai, akik kimentették. De
mivel Henriket a gravitáció mozdította bele a folyóba,
a következtetési szabályok szerint az is ott volt. De
neki nincsenek lábai, se szárnya, se barátai. Tehát
el kellett süllyednie.
Ezt a konkrét hibát sikerült
kiküszöbölni néhány bonyolult újabb
szabállyal, de a hasonló stílusú (noha kevésbé
frappáns) hibák csak nem akartak ritkulni. Itt látszik
igazán a józan paraszti ész ereje, ahogy az
ilyen egyszerû, hétköznapi dolgokat olyan magától
értetõdõ természetességgel kezeli.
&n
bsp;
/részlet Mérõ László Észjárások
c. könyvébõl/
Elôször is tisztázzuk: mit értünk
diofantikus problémán?
Egy egyenlet diofantikus (diophantoszi), ha egész
együtthatói vannak és a megoldásokat is az egész
számok között keressük. Az elôzô forduló
1. és 2. feladatait az itt leírtak alapján is meg
tudjuk oldani, ahogy ezt majd olvashatjátok.
A leghíresebb diofantikus egyenlet az ún.
Fermat sejtés, azaz
A megoldás módszerét egy példán mutatom meg:
Egyenletünk:
26 x - 58 y = 10
Elsô lépésként osszunk
le a két baloldali együttható lnko-jával, azaz
2-vel.
13x-29y=5
Fejezzük ki x-et (általában a
kisebb együtthatójú) ismeretlent:
x=(29y+5)/13=2y+(3y+5)/13
Mivel x és 2y is egész, kell hogy
u=3y+5/13
is egész szám legyen.
Így
13u=3y+5
Innen megint a kisebb együtthatójú
ismeretlent fejezzük ki:
13u-5=3y
y=(13u-5)/3
y=4u-1+(u-2)/3
Mivel y és a 4u-1 kifejezés is egész,
ezért a tört is egész számot ad, azaz
v=(u-2)/3
is egész szám.
Átalakítva:
3v=u-2
3v+2=u
Ezt az egyenletet már nem kell átalakítani,
az u együtthatója 1 (ez a kisebb együttható).
A megoldásokat úgy kapjuk meg,
hogy v értékeit végigfuttatjuk az egész
számok halmazán. Persze mi az x és y ismeretleneket
keressük, ezért az utolsó
egyenlet alapján elôször y-t számolhatjuk
ki:
A megoldások tehát :
y=13v+7,x=29v+16,ahol v bármely egész szám lehet
Ha egy számot 5-el megszorzunk és belôle
egy páros számot (y*2) kivonunk, akkor csak úgy lehet
az eredmény páros (48),
ha a szám (x) páros. A 48-at tehát
az 5 páros számú többszöröseivel és
a páros számok kivonásával kell elôállítani.
... stb"
Inenn az elôzô gondolatmenethez hasonlóan
adódik a két megoldás.
x | 0 | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
y | -24 | -19 | -14 | -9 | -4 | 1 | 6 | 11 | 16 | 21 | 26 |
A megadott feltételeknek a táblázat kiemelt oszlopaiban található értékek felelnek meg.
II. A feladat megoldható koordinátarendszerben
is, ábrázolással. A keresett x,y értékeket
egy pont koordinátáinak tekintve
lényegében pontokat keresünk
a síkon.
A megadott feltételek szerint a keresett
pontok:
egyrészt a (0,0), (20,0), (20,20) és
a (0,20) csúcspontokkal adott négyzet rácspontjai
között vannak,
másrészt az (1) feltételt kielégítô
pontok között
Mivel 88 osztható 11-gyel, ezért 2b
is osztható kell legyen 11-el. Ez csak úgy lehet, ha b 11-el
osztható. Mivel b értéke
legfeljebb 9 (mivel számjegy), egyedüli
értéke a 0. Ha b=0, akkor a=8. Így kapjuk meg a fenti
eredményt."
2. b/ feladat helyes eredménye: az egyenletrendszer ellentmondó két egyenlethez vezetett, tehát nincs megoládása.
3.. A csokoládé 25 Ft, a torta 20 Ft, a krémes
15 Ft, a rétes 10 Ft és a nápolyi 5 Ft. (Kár,
hogy ezek az árak csak a
matematikai feladatban nem változnak
évek óta...)
4. A háromszög átfogója 4 cm.
Ez utóbbit könnyen beláthatjuk:
A tükrözés miatt COA szög egyenlô
COA szöggel így elég megmutatni, hogy COA szög
30°. Vegyük észre, hogy ez a szög
a COB háromszög O-nál levô
külsô szöge, így egyenlô a nem mellette fekvô
két belsô szög összegével. Igen ám,
de ez a
háromszög egyenlôszárú,
így OCB=OBC=15°, azaz COA szög 2*15°=30°. Ezzel
beláttuk, hogy CC¢O háromszög
egyenlô oldalú, így CO=CC¢,
vagyis a kör sugara egyenlô a magasság kétszeresével,
azaz 2 cm-rel. Mivel a derékszögû
háromszög köré írt
körének sugara az átfogó fele, az átfogó
hossza 4cm!
Érkezett megoldás, mely a triogonometriai
módszerrel oldja meg a feladatot. Aki ismeri ezt a téamkört,
annak ez a
alapfeladat.
5. feladat helyes eredménye: az elsô lépés
2 gyufa elvétele, majd mindig úgy kell elvenni, hogy az ellenfél
által elvett gyufák
számát négyre kell kiegészíteni.
Helyezett | Név | Osztály | Összpontszám (pont) | Részvétel (forduló) |
1. | Nagymihály Ágnes |
|
|
|
2. | Szemerey Anna |
|
|
|
3. | Márk Brigitta |
|
|
|
4. | Németh Ágnes |
|
|
|
5. | Gálos Borbála |
|
|
|
6. | Jakab Borbála |
|
|
|
7. | Prépost Hajnalka |
|
|
|
8. | Lampérth Levente |
|
|
|
9. | Kondor Boglárka |
|
|
|
Megjegyzés:
Az forduló kijavított dolgozatai átvehetôk
a számítástechnika tanáriban.