Ünnepnapot mondunk a héber „sabbát" szócska
nyomán. Ennek eredeti jelentése „feiern", vagyis szüneteltetni
a munkát. Isten a hetedik napot az Ótestamentumban elkülönítette,
ünnepül rendelte, és megparancsolta, hogy azt minden más
napnál szentebbnek tekintsék. Ez a parancsolat az ünneplés
külsõ rendje szempontjából csak a zsidóknak
adatott, mégpedig az, hogy ne végezzenek durva munkát,
és pihenjenek. Késõbb túlságosan megszigorították
ezt, és durván visszaéltek vele, gyalázták
és nem tûrték Krisztus olyan cselekedeteit sem, amelyeket
õk is elvégeztek volna azon a napon.
Ez a parancsolat tehát szó szerinti
értelme szempontjából egyáltalában nem
vonatkozik ránk keresztyénekre, mert ugyanolyan külsõ
dolog az, mint az Ótestamentum más rendelkezései.
Krisztus pedig mindezt már szabad tetszésünkre bízta.
Jegyezd meg, hogy ünnepnapokat nem az értelmes és tanult
keresztyének kedvéért tartunk, hanem elõször
is olyan testi okok és szükségletek miatt, amelyeket
a természet mutat és követel, vagyis azért, hogy
az egyszerû népnek legyen egy napjuk pihenésre és
felüdülésre. Azután pedig fõként
azért, hogy alkalmat és idõt keressünk az istentiszteleten
való részvételre, vagyis arra, hogy egybegyülekezzünk,
Isten igéjét hallgassuk.
Ez azonban - mondom - nincs idõhöz kötve
úgy, ahogyan a zsidóknál, hogy éppen ennek
vagy annak a napnak kell lennie, hiszen magában egyik sem különb
a másiknál, sõt ennek minden nap kellene történnie.
Ha tehát kérdezik, hogy mit jelent
ez: „Szenteld meg az ünnepnapot!", akkor feled ezt: „Az ünnepnap
megszentelése azt jelenti, hogy azt szentnek tartom!" Tõled
lesz ez tehát szent vagy szentségtelen, aszerint, hogy azon
szent vagy szentségtelen dolgokat végzel-e. Hogyan történik
mármost ez a megszentelés? Nem úgy, hogy a kuckóban
ülünk, és nem végzünk semmi durva munkát,
vagy koszorút teszünk fejünkre, és felöltjük
legjobb ruhánkat, hanem úgy, hogy Isten igéjével
foglalkozunk, és abban gyakoroljuk magunkat.
Nekünk keresztyéneknek minden nap kellene
Isten igéjét tanulnunk, szívünkben, s ajkunkon
hordoznunk. Mivel azonban nincs mindnyájunknak ideje és nyugalma,
az ifjúságért hetenként néhány
órát, az egész gyülekezetért legalább
egy napot arra kell szánnunk, hogy csakis ezzel törõdjünk.
Mert munkaszünetet tartani és tétlenkedni a nem keresztyének
is tudnak, pl. papjaink egész raja is minden nap ott áll
a templomban, énekel és csilingel, de egyetlen ünnepnapot
sem szentelnek meg, mert nem hirdetik és nem gyakorolják
Isten igéjét, sõt éppen vele ellentétben
tanítanak és élnek.
Isten igéje ugyanis minden ereklyénél
szentebb ereklye. Amikor tehát Isten igéjével foglalkozunk,
azt prédikáljuk, hallgatjuk, olvassuk, vagy róla elmélkedünk,
akkor ez megszenteli személyünket, napunkat és cselekvésünket,
de nem ezért a külsõ cselekvésért, hanem
az igéért, amely mindnyájunkat szentté tesz.
Ezért mondom mindig azt, hogy Isten igéje szerint kell folynia
egész életünknek és minden cselekedetünknek,
ha azt akarjuk, hogy Istennek tetszõ, vagy szent legyen. Ha
ez történik, akkor érvényesül és
teljesül ez a parancsolat. Viszont, ha valamely eljárás
és cselekedet Isten igéje nélkül történik,
az szentségtelen Isten elõtt, akárhogyan csillog és
ragyog. Jegyezd meg hát, hogy ez a parancsolat nem a tétlenséget
sürgeti és hangsúlyozza, hanem a megszentelést.
Nemcsak azok vétkeznek tehát e parancsolat
ellen, akik az ünnepnappal visszaélnek és durván
megszentségtelenítik, pl. akik hanyagolják Isten igéjének
hallgatását, vagy korcsmában tanyáznak, leisszák
magukat, hanem az a másik tömeg is, amely Isten igéjét
úgy hallgatja, mint valami idegen mesét, csak megszokásból
jár prédikációra, ha pedig vége az évnek,
idén is csak annyit tud, mint tavaly. Tudd meg hát, hogy
nemcsak hallgatás a dolgunk, hanem meg is kell tanulnunk, és
meg is kell tartanunk. De azt ne gondold, hogy ez tetszésedre van
bízva, vagy hogy nem nagyon fontos: sõt értsd meg,
hogy Isten parancsolata ez, és Õ számon kéri
majd, hogyan hallgattad, tanultad és becsülted igéjét.