Luther a Kiskátéban egyetlen szót
sem mond az ünnep megszentelésérõl, hanem helyette
Isten igéjét és az istentiszteleteken hangzó
igehirdetést állítja a középpontba. „Az
Igét és az igehirdetést szentnek tartsuk, örömmel
hallgassuk és tanuljuk" - írja. Hasonlóan érdekes
a Nagykáté parancsolatot magyarázó szövegének
indítása is. (Ld. a 8. oldalon) A parancsolat legfontosabb
mondanivalója tehát az, hogy a hetedik napot emeljük
ki a hét többi napjának sorából, különítsük
el és töltsük meg más tartalommal. Két bibliai
helyre támaszkodik ez a tanítás. Az egyik szerint
„Isten a hetedik napon minden munkavégzéstõl tartózkodott,
megáldotta és megszentelte azt, mivel e napon végezte
be a teremtés munkáját" (1Móz 2,2-3) A másik:
amikor a szövetségkötés Isten és népe
között megtörténik, akkor a Tízparancsolat
idevonatkozó részében megjelenik a munkaszünet
kívánalma Isten teremtési rendjére utalással
(2 Móz 20,9-11). A Törvény megismétlésekor
pedig mindez már kiegészül azzal az igénnyel,
hogy a hét kiemelkedõ napján meg kell emlékezni
Isten szabadító munkájáról, mellyel
az egyiptomi rabszolgaságnak a végét hozta el népe
számára (5Móz 5,15). A „szombatnak" tehát a
tartalma biztosítja a szentséget. Amikor az elsõ keresztyének
a „sabbát" helyett a „hét elsõ napját" (azaz
a szombatra következõ vasárnapot) kezdték ünnepelni
Jézus feltámadásának emlékére,
akkor csak látszólag rontották meg Isten törvényét.
Valójában arra a szabadításra emlékeztek,
amellyel a Krisztus feltámadása által jutott el az
Úr választott népe a megváltottak üdvösséges
szabadságára, a bûn, halál és kárhozat
rabszolgaságából. Éppen ezzel a változtatással
kapcsolódtak igazán a „mózesi törvényhez",
mert azt a tartalmat ragadták meg, melyet maga Isten adott a hét
kiemelkedõ napjának, a „sabbát"-nak. A lutheri káték
ebben a vonatkozásban nem tartalmaznak új elemeket, csak
az õskeresztyén hagyomány pozitív vonásait
emelik ki.
A Káték elsõ „örökzöld"
tanítása megerõtleníti azt a vádat,
mely szerint a keresztyénség az õsi törvényt
átformálta, amikor a sabbátot a vasárnappal
cserélte fel. Világos már Mózes törvény-értelmezésébõl
is, hogy nem a napok különböznek egymástól,
hanem a sajátosságok az Isten által elrendelt tartalmukban
találhatók meg, s a különösen hangsúlyos,
kiemelt tartalmú nap arra való, hogy Isten szabadító
tettével szembesítsen. A vasárnap kiemelése
tehát éppen a mózesi törvényértelmezés
következetes alkalmazását jelenti, s a „szombatosok"
formális bibliaszemléletének gyengeségére
és hibás voltára mutat rá.
A harmadik parancsolat lutheri magyarázatának
van azonban sajátos vonása is. A reformátor mindenhol,
ahol lehetséges, kiemeli az Ige fontosságát. Második
megállapításunk tehát az, hogy az ünnepszenteléstõl
elválaszthatatlan Isten Igéjének olvasása,
hallgatása, azaz a templom és az istentisztelet. Ismételten
hangsúlyozza: az ünnepet nem a munkaszünet szenteli meg,
hanem az Isten igéje. Bár szükség van a heti
pihenõnapra, mert a teremtés rendjét nem lehet büntetlenül
áthágni. Érdekes megfigyelés: a történelemben
minden olyan munkarend megbukott, amely nem a 6+1 ritmusához alkalmazkodott.
Fenekestül felfordul világunkban az életrendre is érdemes
fokozottan figyelni. Nem henyélésre, hanem okos pihenésre
is buzdít a harmadik parancsolat, amihez természetes módon
kapcsolódik a lelki dolgokkal, Isten igéjével való
foglalkozás. A többi naptól csakis így lehet
meg-különböztetni a hetedik napot. Luther ezzel az értelmezéssel
a vasárnap centrumába állítja a gyülekezet
közösségét. Értésre adja, hogy a
helyes Isten-ember kapcsolat akkor valósul meg, ha a hívõ
nem szakítja ki magát az egyházból, hanem meg-becsüli
azt, minden gyarlóságával és esendõségével
együtt, jól tudván, hogy Isten ezen a csatornán
át árasztja reá és minden emberre lelki kincseit.
Végül a káték szövegeinek
még egy, harmadik jellegzetességére kell rámutatnunk.
Rendkívül me-rész az a reformátori tanítás,
mely szerint a prédi-káció Isten evangéliumának
aktuális megszólaltatása. Ehhez azonnal hozzá
kell tennünk, hogy az Igének, nem pedig a mi saját filozófiánknak,
életbölcsességünknek kell megszólalnia.
Nagyon fontos lenne elolvasnunk Pál vallomását (Rm
10,10-17), melynek lényege: „a hit hallásából
van, a hallás pedig Isten igéje által", vagyis evangéliumhirdetés
nélkül nincs Krisztus-hit, nincs bûnbánat, nincs
bûnbocsánat - így üdvösség sincs.
Ebben adja Isten az Ige méltóságát és
az igehirdetõ felelõsségét. Mindig idõszerû
marad az apostoli intelem a lelkek megvizsgálásáról
(1 Jn 4,1). A helyesen hirdetett és helyesen fogadott ige szenteli
meg az ünnepnapot - és egész életünket is
ez szentelheti meg.