Egy olyan verseskötetet szeretnék
ajánlani, mely több szempontból is egyedülálló
vállalko-zásként készült az l990-es évek
elején-közepén magyarországi és erdélyi
alkotók közös munkájával. Számos
istenes verset tartalmazó antológiát isme-rünk,
melyek a magyar irodalom vagy a világ-irodalom körébõl
válogatnak verseket, de olvas-hatunk egy szerzõ versei közül
válogató kötetet is, az erdélyi magyar irodalom
sokszínû gazdagságából válogató
könyv azonban egyedülálló. Különösen
tiszteletre méltó a szerkesztés során az a
vállalkozás, hogy nem csupán az erdélyi irodalom
ismert klasszikusai kerültek elõtérbe, hanem a nagyközön-ség
elõtt gyakran ismeretlen szerzõk is helyet kaptak a kötet
lapjain. Lisztóczky László szerkesztõ így
ír errõl a könyv elõszavában.
„A két évig tartó kutatás
során - küszködve az ilyen jellegû munka szükségszerû
korlátjaival - megszámlálhatatlan régi és
újabb keletû könyvet és folyóiratot lapoztunk
át. A verseket tizenkét ciklusba csoportosítottuk,
arra törekedve, hogy azok önmagukban is logikus és zárt
egységet alkossanak. Így nemcsak egy-egy költemény,
hanem a ciklusok felépítése és egymásba
fonódó rendje is szellemi izgalmat rejteget és üzenetet
közvetít."
Az idézett rész utal a ciklusok
felépítésének szerkesztési elvére.
A szerkesztõ itt arra a nagyon fontos tényre figyel fel,
hogy azok a versek, melyek keletkezése között eltelhetett
akár száz, kétszáz, vagy ötszáz
év is, képesek egymás mellett, egymást is értelmezve
létezni. Nem arra vállalkozik tehát ez a könyv,
hogy egy idõrendi válogatás mentén teljes képet
adjon egy nemzet irodalmának sajátos területi változatáról,
hanem talán ennél többre: felekezettõl és
korszaktól teljesen függetlenül, miként tudnak
az „Isten kezében" lévõk hasonlóan gondolkodni.
A 12 ciklus: „Válasz", „Tékozló
fiú", „Kereslek", „Kegyelem", „Alázatos, könyörgõ
zsoltár", „Megpróbáltatásban", „Imádkozom:
legyek vidám", „Isten temploma", „Ez olyan idõ...", „Isten
kezében", ‘Út a kálváriára", „Az utolsó
Miatyánk" - mintha egy Istentõl függõ, Istenben
bízó keresztyén ember életét mutatná,
egy szerzõét, nem pedig többét.
„A szelektálásban kizárólag
az esztétikai szempontokra hallgattunk, eleve elvetettünk bármi-féle
világnézeti és felekezeti elõítéletet.
Ott, ahol Európában elsõként mondták
ki, hogy kinek-kinek a hite és vallása az õ személyes
ügye, mindez nem is történhetett volna másképp.
Megszólal a kötetben a „semmi ágán" vacogó,
a lét eredendõ titkaival és ellentmondásaival,
a saját kételyeivel és bûneivel viaskodó
ember hangja is. A versgyûjteményt min-denki kézbe
veheti tehát, aki fogékony a szépség és
a humánum iránt: segíteni fogja õt az
értelem kere-sésben, lelki vigaszt nyújt számára
ínséges idõkben, s talán megtanítja
elviselni azt is, amit pusztán a ráció erejével
olykor elviselhetetlennek érez."
Úgy tûnik, hogy ez a kötet
eléri a célját, korszakok, politikai hatalmak, felekezeti
viták felett álló olvasmánya lehet az „Isten
kezében" lévõ embernek.