Lutheri tanításokon nevelkedett evangélikus-ságomat
muzsikus voltom által tudtam mind magasabbra emelni lelkemben, Isten
kegyelmébõl. Mert Bach dramaturgiája - Luther dramaturgiája.
Bach Luther zenei megfogalmazója, s ezzel felerõsítõje
is. Nagy dolog, hogy vallásunk „Bach vallásává"
magasztalódott formában is él! Johann Sebastian Bach
mûvészete: igehirdetõ mûvészet. Istent
dicsõítõ mûvészet.
A Könyvek Könyve mértékével:
Bach a Zenék Zenéje, mert - Schumann kifejezésével
- való-ban „mindennapi kenyerünk".
Pályámon õ a legelsõ,
aki megszakítás nélkül elkísért.
Minden idõben, bármily keserû vagy örömteli
hangulatban forrás, vigasz, örök segítség,
ihletért könyörgés, a muzsika imája...
Háromszáz év távlatából
magamat is faggatom, mi lehet ennek az egyedülálló tüneménynek
a valamennyire is megközelíthetõ titka. Palestrina óta
a legnagyobb összegezõ, kiérlelõ, begyûjtõ
és arató géniusz... Szikrázik keze alatt a
tudás, és mindent kifejezõ erõvel kovácsol
eggyé. A múltból is legalább annyit szívott
magába, mint Palestrina, s talán mindenkinél véglegesebben
hatolt az utókorba. S épp ez a géniusz merült
feledésbe hosszú idõre halála után,
még fiai sem érezték nagyságát, „mesterkéltnek"
és „parókás öregnek" nevezték.
Alkata nem elsõdlegesen ötlõ,
kitaláló, sokkal inkább csiszoló, gyúró,
ötvözve formáló, s a minden lehetõ alakzatig
eljutó variabilitás mestere. A zene szálait elszakíthatatlan
kötéllé fonta, kora izzó energiaforrásait,
fennköltségét, ragyogását, kiemelõ
dikcióját, s életerõs mûveltségét
hatalmas markolással vitte diadalra.
A javító, átdolgozó
és csiszoló munka ismeretes a zenetörténetben.
Schubert dalainak egy része több verzióban lelhetõ
fel, Stravinsky idõvel mûvei jó részét
újrafogalmazta. A régi zenében a közkincsnek
számító adott témákat csiszolták,
tökéletesítették a komponisták, de Bach
ilyen irányú szenvedélyes tevékenysége
a zenetörténet legna-gyobb ajándéka az utókornak.
Zenéjének minden üteme, sõt
hangja har-móniailag elemezhetõ azok számára,
akik ismerik a négyszólamú szerkesztés szabályait,
tilalmait, s akiknek a számozott basszus kontinuószerû
olvasása és kidolgozása nem okoz gondot, vagyis birtokukban
van az elemi összhangzattan. Ezeknek a muzsikusoknak mindezt nem kellene
érdemükként emlegetnünk, mert oly magától
értetõdõ lehetne, mintha például egy
taxis gond nélkül eltalálna egy pályaudvarra.
Egy jó muzsikus ugyanis Bach zenéjének minden hangját
érti, minõsíti. Ezt ajánlja Weiner Leó
is Elemzõ összhangzattana bevezetõjében a zene
belsõ életének megismerésére Bachtól
Debussyig. S ha ehhez hozzákapcsolom a lényeglátó
Bartók mondását - „csak a bolond szakítana
dacból a múlttal. Ami új és nagy jelentõségû,
azt mindig a régi gyökerekbe oltják" -, akkor, ha nem
is tudjuk definiálni, de sejtjük Bach mûvészetének
egyik titkát...
Kodály még tovább vezet bennünket
felismerésével: „Bach a német népzene olyan
kondenzációja, amilyennel egyetlen más nemzet sem
rendelkezik." Hisz a nagyok sokoldalúsága mindent felszívó
erejû univerzalitású! Mi, magyarok nem véletlenül
Kodálytól kaptuk a Palestrina- és Bach-„leckéinket"...
Nemzetnevelõ pedagógiáját a legna-gyobbak mélységes
ismeretében szerezte meg. Fejében tartotta Bach Das
wohltemperierte Clavierjének minden prelúdiumát és
fúgáját, s azt minden muzsikusnak ajánlotta,
ahogy Schumann mondta e mûrõl: "legyen a mindennapi kenyered!"
Kodály Albert Schweitzert idézi a Tizenöt kétszólamú
énekgyakorlat címû mûve - amit kétségtelenül
Bach tizenöt kétszólamú invenciója ihletett
- elõszavában: „...a mai átlagzenész jobb hozzáértését
leginkább Bach két- és háromszólamú
invencióinak köszöni. Aki azokat
gyermekkorában jól feldolgozta: életre szóló
értékmérõt kapott velük, amivel eligazodik,
ha igaz és hamis mûvészet között kell választania."
(Kodály Bachhal kapcsolatos érdemei kevésbé
ismertek, mint a Palestrinára vonatkozóak.)
Az ellenpont mûvészetének két
óriása volt: a vokális polifóniáé
Palestrina, az instrumentális polifóniáé Bach.
Az elõbbinél a szerkezet lineárisabb (mintha a „szólamokat"
különbözõ színû fonalakból készítenék),
Baché vertikálisabb (a „szólamok" a harmóniák
funkcióinak variánsai). Bach Invenciói nem gyakorlatok:
zenék! (Szimfóniáknak is nevezte a szerzõ.)
Kodály, az éneklés apostola
szerint „az angol énekli, ismeri Bach h-moll miséjét
is... Angliában hatszáz éves tradíciója
van a karéneklésnek. Nálunk csak hatvan, és
milyen! A dalárdáink ugyancsak nem készítették
elõ a talajt a Bach-Handel-féle remekmûvek megértésére!...Bach
óta elszoktunk attól, hogy két, egyaránt fontos
szólamot kövessünk, a mellérendelést alárendelés
váltotta fel!"
(Bach minden mûfajban tökéletességre
törekedett. A musica sacra életmûve centruma, melyhez
útja a templomkarzaton keresztül vezetett.)
Bach kontrapunktikája tehát
komoly próba elé állította a kórusokat.
Hatodik motettája talán a legnagyobb formátumú
a mûfajban. A Cantate Domino canticum novum (Énekeljetek az
Úrnak új éneket) zsoltáros német nyelvû
remeklését l746-ban 6 nap alatt írta a l49-l50. zsoltárok
alapján. Mozart rajongott e mûért. Wagner zeneirodalmi
csodának nevezte.
Bach mûveinek statikája, matematikai rendszere tökéletes,
de zenéjét végül az analízisen,
a tökéletesség észlelésén túl
hallgatni, érezni és szeretni kell. Mûvészi
tökéletességét abban látom, hogy úgy
tudott mûveiben önmaga maradni, hogy a harmonikus teljes világ,
a mindenség ábrázolásáról sohasem
mondott le önmaga elõtérbe helyezésével.
Nála a világ minden nagyszerûsége megfért
együtt, az is, ami más nagy alkotóknál az egyensúlyt
gyakran megbillentette. Nála a premier plan és a totál
még egyidejû lehetett. Azóta mintha minden „egyéni"
„nagyító alá" került volna: a romantika az „én
örömöm", az „én fájdalmam" túlzó
lehetõ-ségeivel messze vezetett a mûvészet
egyetemességétõl! Az ember akart a világ középpontjába
állni. A természet tökéletessége helyére
az emberi töké-letességet helyezte. A mûvészet
a túlzások szín-padává változott.
Magam mint mûvész nem akarom tudomásul venni ezt a
bomlást. A bachi aranykorba mentem álmaimat, s talán
Bach ideái ezért oly vigasztalóak... Ha az elvesztett
hit és harmónia nem is teremthetõ meg újra,
azért elengedni sohasem tudnám... Amíg nem lesznek
új és mindenkinek vigaszt adó ideáink, addig
a géniusz templomában a „szépet" újra álmodom!
A mûvészet aranytartalékának csökkenése
közben a költõ szavába kapaszkodom: „...tarts ki
addig, lélek, védekezz!" Hivatkozom Karl Böhmre, aki
a romantika túlzásainak lehántásával
„Mozart és Bach által megtisztított Wagner-stílusra
talált". A legnagyobbak - ha viszonylagosan is - megtalálják
a kényes egyensúlyt a belsõ és külsõ
világ, az egyedi és az általános között.
Bach életmûvében a choral központi
helyet foglal el. Az egyszerû népének legtisztább
értékeinek meghonosítsával, a legtökéletesebb
harmóniai kön-töst is keresve, a közénekeket
megelõzõ orgona korálelõjátékokkal
az elmélyült lelki elõkészítést
mindenkinél jobban szolgálta. Szabadabb korálfantáziái
csodálatra méltóak. Közel 80 dalszerû vallásos
énekében a korál áriává alakult.
Ezek a mester tiszta, gyengédséget árasztó
gyöngyszemei (pl. „Bist du bei mir...")
Igaz, hogy minden új nagyság ebben-abban kevesebbet tud
mûvészelõdeinél, de ez a „másban" való
többet akarástól természetes mégis, Ezért
nem tartom helyesnek egyik szerzõn számon kérni a
másikat. Ez Bach és Handel esetében engem mindig ingerelt.
Bach fúgabelépései ritkábban alkalmazzák
a minden hangra kiterjedõ pontosságú merev kvintválaszokat
(amit a szaknyelv „reális válasznak" nevez) inkább
ha lehet, a „hangnemhez igazító" módot választja,
vagyis „tonálissá" teszi a belépést. Handellel
ellentétben, aki zömében enged a „beindított"
kezdõsebességet kínáló lehetõségeknek,
s az apróbb muníciózus lehetõségek nem
érdeklik oly kimerítõen, mint Bachot! S mégsem
tehetjük ezt az összehasonlítást egyértelmûen
Handel kárára, mert az alkati különbség
sokkal nagyobb közöttük, mint az azonosság. Bach
számára minden hang egyformán fontos, ha szerepük
nem is egyenrangú. A merõben „más"-t Handelben talán
az operaszerzõ és a cselekményes oratóriumszerzõ
irányából közelíthetjük meg a legszerencsésebben,
s magam is ezért a Handelért rajongok ma is!
Mindezek ellenére igaz, hogy Bach iránti
szeretetem sokkal összetettebb az említett példánál.
A harmóniát elképesztõen ismerõ szerzõnek
mindent egy hangszerbe sûrítõ szólószonáta-remekei
gyermekkorom óta lenyûgöznek. Fúgái a négyhúros
hegedûn szétfeszítik a hangszer kereteit. A szellem
gyõzelme az anyag felett!
A passiótörténetnek a középkor
óta szokásos nagyheti megelevenítése az õsi
szokásoktól a zene csúcsain át a csíksomlyói
passióig a saját érdeklõdésem középpontjába
is befészkelte magát, de legnagyobb élményeim
Bach passiói. Egyházi kantátáit, Magnificatját,
passióit, miséit - mint a mûvészi tökéletesség
csúcsait - ötvözetükben érzem felülmúlhatatlannak.
Mûveinek egyik fõ tartóoszlopa lutheri teológiája:
mint a muzeálissá merevedett, holt bibliai szavakat megelevenítõ,
az igét lángra lobbantó szándék, a prédikációs
hang, mely a protestáns istentisztelet fókuszába került.
Szakrális mûvei zenei igehirdetések. A fülön
át, a lélek kapuján keresztül az emberbe hatol,
s kifejez, magyaráz, értelmez, kiemel, belsõ gondolkodásra
és azonosulásra kényszerít.
Oratorikus mûveiben a megjelenítõ
és mozgósító erõ lüktet, indulatfelbillentõ
érzéke lappang, tagadhatatlan a szituációk
ábrázolóképessége is, ugyanakkor a hatásért
nem tesz méltatlan és divatos engedményeket. Megjelenítõ
képszerûsége, izzó feszültségû
freskói sodróak, koráljainak magya-rázón
értelmezõ, summázó érzéke és
áhítata mellett jelen van pontos és tévedhetetlen
„szavaló görbéje"a recitativóiban. Ahogy a János-passió
tömegjelenetei félelmetességig terebélyesednek,
a késõbbi Máté-passió ezzel szemben
epikusabb hangjában s korál-variánsaiban ejt ámulatból
ámulatba, kifejezésben, harmóniáiban, s hangnemileg
is. Jézus szavait a szokásos kontinuó helyett a vonósnégyes
emelkedett fénye övezi.
Bach mûveinek nagy részét már nem annyira
hagyományosan az állandó miserészekre építette,
hanem az éppen felolvasott igeszakaszt, vagyis az ünnep alapigéjét
emelte ki, minden lehetõ nyílt és rejtett eszközzel.
De nemcsak belsõ dramaturgiáját, teológiáját
csiszolta, hanem felhasználta, összefoglalta, tökélyre
vitte múltjának keresõ szándékait és
zenei formáit.
A H-moll mise, a Magnificat és a Karácsonyi
oratórium pillérszerû, hatalmas építkezéseinek
legnagyobb kontrasztja a megrendítõ közösségi
vallomáshang. Ugyanezzel hat késõbb a Máté-passió
befejezõ része is. Édestestvére a János-passió
zárókórusának, de megenyhültség,
vigasztaló fény övezi - a megváltás beteljesülésének
bizonyossága. Mintha a Jézus sírját körülvevõk
könnyei megkönnyebbülõ belenyugvássá
tennék az „Isten szerinti megszomorodás"-t...
Személyes inspirációt Bach egyházi mûveibõl
magam évtizedek óta a budapesti Deák téri Lutheránia
ének- és zenekari estjeibõl merítek, ahol egykor
Weltler Jenõ, a nagymúltú együttes vezetõje
egyedülálló Bach-kultuszt épített, nem
saját dicsõségére törekedve, hanem Isten
szolgálatára. Most látom csak, életemben mily
messzire jutott Bach mélységes hatása. Messzebbre
bármelyik klasszikusnál (õt Mozart követi számomra).
A mûvészet igazi hatása nem bizonyítható,
csak érzékeltethetõ. Teljességgel az õ
nagysága sem közelíthetõ meg. Ezért kell
vallomáshanggal beérnem. Amikor az utókor végre
felfedezte nagyságát, a harmónia atyjának nevezték.
Mára kiterebélyesedett a hatása: õ a XX. század
nagy hiányérzetére adott válasz, mint a Lélek
hirdetõje. Mert Isten Szentlelke vezérelte J. S. Bach tollát,
s hiszem, hogy hangjai Isten felé vezetnek bennünket is. Ámen.