Nagyjaink
Berzsenyi Dániel
1776. május 7-én született Hetyén (Vas megye,
Kemenesalja) egyetlen gyerekként. Apja jogvégzett, de gazdálkodó
ember volt. Erõtlen fiát õ tanította, nevelte
otthon. Izmos fiúként 1788-ban kerül a soproni líceum
elõkészítõ osztályába és
7 évet tanul itt, idõsként nehezen alkalmazkodott
az iskolai rendhez. Sokat olvasott, fõleg latin mûveket. 1793-ban
elszökik Sopronból, katonának áll be, majd onnan
is menekül. 1795-ben befejezi diákpályáját.
Nagybátyjához, Niklára megy, mert apjával utálták
egymást; anyja halála után (1794) még jobban
elmélyült ez a viszály, õ volt közöttük
a védõfal. 1799. májusában feleségül
veszi Dukai Takács Zsuzsannát. Önálló
gazda lesz. 1804.: Sömjénrõl Niklára költözik,
csak titokban írogat. Egyedüli barátja a magányosság
és az elmélkedés lesz, mert felesége mûveletlen.
1803-ban Kis János lelkész felfedezi benne a költõt
és 3 mûvét azonnal el is küldi Kazinczynak. 1808-ban
Berzsenyi elküldi Kis Jánosnak 77 költeménybõl
álló verseskötetét, hogy segítsen kiadni,
ezáltal levelezés indul meg közöttük. 1813-ban
megjelenik a kötete papok és Berzsenyi saját pénzén.
Pesten csak kétszer járt, de itt találkozott Szemere
Pállal, Kölcseyvel, Vitkovics Mihállyal. Életformája
és költõi becsvágya tragikus ellentmondásba
került, ehhez hozzájárult még a magány,
kedély, egészségi állapota. Ebben az idõszakban
érte Kölcsey igaztalan recenziója (bírálata).
Berzsenyiben ezután elhallgat a költõ. Kölcsey
kifogásait a romantika nevében utasította vissza.
1830.:MTA (Akadémia) taggá választja Berzsenyit. Utolsó
éveiben fürdõkben keresett gyógyulást.
1836. február 24-én halt meg Niklán.
Emléktábla
Berzsenyi Dánielrõl
Kis János és a soproni Nemes Magyar
Társaság
Kis János egyik azon nagy emlékezetû
úttörõk közül, akik nemzeti irodalmunk alapító
munkásai, serkenõ mûvelõdésünk kalauzai
voltak egykor. Kazinczy a magyar Schillernek nevezte õt.
1770. szeptember 22-én született a Sopron
megyei Szentandráson. Szülei a Festetics grófok jobbágyai
voltak, és fiukat se szánták maguknál többre.
csak a falubeli papnak és tanítónak a sürgetõ
tanácsára egyeztek bele további taníttatásába.
Így került a soproni Líceumba, ahol megkedvelte az ókori
irodalmat, és a derék Schwartner professzor buzdítása
folytán magáévá tette a mûvelt nyelveket.
Sopron városában ez idõ tájt
jellemzõ volt a német ajkú többség és
a német kultúra. A Líceum magyar nyelvû ifjúsága
azonban ápolta saját hagyományait, és a lelkes
oktatók elõadásai nagy hatást gyakoroltak rájuk.
Kis Jánost és Németh Lászlót,
e két elválaszthatatlan jóbarátot tanáraik
ösztönözték a folytonos tanulásra. Orestes
és Pylades példájára örök barátságot
fogadtak egymásnak. E pillanattól kezdve együtt haladtak
elõre a tudományos pályán. Nemzetük költészetét
szerették volna megismerni. Különféle lapokat hozattak,
de ezekbõl se szerezhettek kielégítõ tudást.
Így Kis János Péczelihez, a kor híres professzorához
fordult tanácsért. Részlet a levélbõl:
„Kiket tart tisztelt uram nemzetünk legklasszikusabb
poétáinak? Milyen új könyvek jöttek ki az
elmúlt esztendõtizedben? Elsõ gondjaimnak egyik tárgya
mindkor anyai nyelvem fog lenni. Nem csupán újságszerkesztésbõl
kérdem, hanem azért, hogy megtudván, kik legyenek
hazánknak érdemesebb fiai, azokat idején megismerni,
becsülni, tisztelni, szeretni tanuljam.”
Ez a levél híven rajzolja az ifjak lelkesedését
s a magyar nyelv és irodalom tanulmányozásának
nehézségeit.
Ezek után Kis János azt ajánlotta társainak,
hogy alapítsanak nyelvmûvelõ társaságot.
Rájött, hogy mindig nagyobb szükség van az önmûvelésre.
1790. március 20-án öten megteremtették a soproni
Nemes Magyar Társaságot, hazánk elsõ önképzõkörét.
Az alapítók: Kis János, Németh László,
Potyondi László, Hrabovszky István,
Halasi Mihály.
Hitték, hogy a lelkesedés megtalálja
a helyes ösvényt, s hogy ezzel legyõzhetnek minden akadályt.
Alapszabályaik:
- a közakarat által meghatározott
napokon ki-ki megjelenjen,
- munkája megítéléséért
senki meg ne nehezteljen,
- a gyûlések legalább 2 óráig
tartsanak.
A lapok és gr. Széchényi Ferenc
is örömmel üdvözölte a soproni ifjak körét.
Az iskolai év végéig csak az öt alapító
tag volt a társaság tagja, késõbb, hogy a társaság
el ne enyésszen, újakat is választottak. Kezdetben
idegen költõk, írók mûveit fordították
az ifjak. Kis János is egy fordítással kezdte irodalmi
pályafutását, Lowth angol költõ Hercules
választása címû versét fordította
le. A fordítás annyira megnyerte gróf Széchényi
Ferenc tetszését, hogy saját költségén
kinyomatta és megjelentette. Kis János ebbõl a költségbõl
utazott a göttingeni egyetemre tanulni, késõbb Jénába.
Távolban is vezére maradt a társaságnak, és
munkákat is küldött.
Hazatérte után Gyõrben lett tanár, majd
Nagybarátin lelkipásztor.
Az ifjúságot büszkévé
tette Kis János baráti ragaszkodása. Tanácsait
mindig megfogadták, kéréseit igyekeztek teljesíteni.
Kapcsolatuk 1808-tól vált ismét szorosabbá,
amikor Kis Jánost Sopronba hívták lelkipásztornak.
Ettõl kezdve személyesen is megjelent üléseiken,
sõt, a szorgalmasabb tagokat magához hívta és
felhasználta segítségüket munkái szerkesztésénél.
Gazdagon jutalmazta õket. Egymaga csaknem 200 kötettel gyarapította
a társaság könyvtárát, és õ
ajándékozta nekik Petõfi kötetének elsõ
kiadását is.
Õ képviselte Kazinczy eszméit.
Mûvei:
- Görög-római mitológia
- A magyar nyelv mostani állapotáról
- Flóra - verseskötet
- Gyûrû - vígjáték
- Egyházi énekek
1840-ben a társaság megünnepelte
fennállásának 50. évfordulóját.
A társaság kötetkéjét Virágfûzér
címmel Kis Jánosnak ajánlottak. Az ifjak ezzel akarták
leróni hálájukat azon férfiú iránt,
aki 50 évvel azelõtt a társaságot megteremtette,
s jótanácsaival azóta is folyton támogatta.
1846-ban a Convent meg akarta ünnepelni lelkészségének
50. évfordulóját. Az egész város készült
az ünnepre, hiszen ekkor már országosan elismert költõ
volt. Az ifjakat is felszólították dicsõítõ
költemények írására. A nagyszabásúnak
tervezett ünnep azonban elmaradt, mert Kis János február
19-én meghalt.
Sírját meghatott szívvel állták
körül a társaság tagjai. Nem volt hatalom, mely
emlékét kitörölhette volna a soproni ifjak szívébõl.
A Magyar Társaság még áll, maradandó
emléke az a szellem, melyet egykor ápolt.
Végezetül hadd tolmácsoljam Kis János gondolatát
a Munkásság címû versébõl:
„Ma még érzed erõdet,
Ki tudja, mi vár?
Ne vésztegesd idõdet,
Az idõ eljár.”
/Kajcsa
Krisztina/
Rátz László élete
(Sopron, 1863. április 9 - Budapest, 1939. szeptember 30.)
Sopronban, a Líceumben érettségizett.
Oklevelét a budapesti Tudományegyetemen szerezte, utána
Berlinben, Strassburgban tanult. 1890-ben a budapesti evangélikus
gimnázium tanára lett, majd 1909-14-ig igazgatója
is volt. Errõl a tisztségérõl lemondott, hogy
idejét teljesen a matematika oktatásának szentelhesse.
Tudományos tevékenysége két szempontból
jelentõs. Aktívan részt vett a középiskolai-matematika
oktatás reformjainak elõkészítésében,
tanítási gyakorlatában; mintegy 20 évvel megelõzte
az 1924-ben életbe lépett tantervet. Elgondolásainak
egyik célja az infinitezimális számítás
középiskolai tanítása volt. E tárgyból
Mikola Sándorral tankönyvet
is írt.
Ennél még fontosabb, hogy 1896-1914
között Arany Dániel után, õ szerkesztette
a Középiskolai Matematikai Lapokat; az ebben kitûzött
feladatokat - megoldásaikkal együtt - összegyûjtve
ki is adta: Matematikai Gyakorlókönyv I-II. köt., Bp.,1904-1905.
Kitûnõ adotsággal rendelkezett a tanítványok
matematika iránti érdeklõdésének felkeltésében.
Tanára volt több, késõbb világhírûvé
vált magyar matematikusnak, akik visszaemlékezéseikben
mindig kiemelik érdemeit. Tanítványa volt pl.: Neumann
János, Wigner Jenõ.
Rátz László a névadója az iskolán
belül szervezett matematika
versenynek is.
Mikola Sándor élete
(Péterhegy, 1871. április 16.-1945. október 1. Nagykanizsa)
"Fizikát, persze, Mikola Sándortól tanultunk,
és büszkén mondhatom, hogy két év múlva
a fizikai kurzus a Budapesti Mûegyetemen, vagy a berlini Technische
Hochschulen, majdnem teljesen ismétlésnek tûntek fel."
/Wigner Jenõ, Nobel-díjas/
Mikola Sándor a ma Szlovéniához, akkoriban Vas megyéhez
tartozó vend vidéken született. Elemi iskoláit
Körtvélyesen végezte, tudásvágya, szorgalma
már akkor megmutatkozott. 12 éves korában ment a soproni
evangélikus líceumba. Mindig egyszerû embereknél
lakott, postásnál a Ritter-házban, az iskola egyik
tanáránál a Cézár-házban.
A matematika és fizika órákat különösen
kedvelte, természettan tanára Renner János volt. A
líceum példás fegyelme, a tanárok nagy szaktudása
és embersége meghatározó jelleggel hatott Mikola
pályaválasztására. Itt oltották bele
az antik kultúra szeretetét, itt nyílt lehetõsége
kibontakozó írói és szerkesztõi képességének
kipróbálására, és tudományos
kutatásának csírái is itt alakultak ki. Mint
felsõs diák többször is szerepelt a "Magyar Társaság"
önképzõkörében természettudományos
dolgozataival. Elnöke volt az iskola gyorsírókörének,
és 1888-tól 91-ig szerkesztette a kör "vegyestartalmú
havi folyóirat"-át. Nemcsak latin és görög
nyelvet ismerte alaposan, hanem fakultatív tantárgyként
angolul és és franciául is tanult, de a német
nyelvet is elsajátította.
Jeles érettségi után 1891-ben beiratkozott a budapesti
Tudományegyetem re, matematikát és fizikát
tanult, és tagja lett a Tanárképzõ Intézethez.1895-ben
már publikálta elsõ cikkét a Társulat
lapjának Physikai Szemle rovatában. Tanárai közül
Eötvös Loránd volt legnagyobb hatással. Sok egyszerû
kísérletének gyökerét Eötvös
laboratóriumában találhatjuk meg.
1897. május 3-án került a budapesti evangélikus
gimnáziumba segédtanárnak. Számtant, mértant,
szépírást tanított. 1898-tól kinevezett
rendes tanárként töretlen lekesedéssel foglalkozott
a tanulóifjúsággal; a gellérthegyi helyszínrajzolásokat
az esti kirándulások követték, amelyek célja
a csillagképek megismerése volt.
Az új iránti állandó, erõs érdeklõdés
jellemezte, hatalmas nyelvtudását hasznosítva tucatjával
olvasta a külföldi folyóiratokat, lefordította,
felhasználta a jó ötleteket. Példaként
a Matematikai és Physikai Lapok 8. kötetében megjelent
"A légkör új gázairól" cikket a Natur
1898., a Revue des deux Mondes 1898., a Naturwissenschaftliche Runschau
1898. és a Zeitschrift für physikalischen und chemischen Unterricht
1899 évi cikkei alapján írta.
Jóllehet elsõsörban a fizika kérdései
izgatták, azért nagyon sokat tett a matematikatanítás
ügyének fellendítéséért is. Mindkét
irányú tevékenységét egy magasabb szempont
szerint, a teljes középiskolai tanítási mód
és tananyag átdolgozása érdekében végezte.Az
angol példán felbuzdulva teljes részletességgel
kidolgozta a munkáltató matematikatanítás módszereit
és tananyagát.Munkájában társa a fasori
gimnázium hírneves matematikatanára, Rátz László
is.
A jövõ középiskolájának
kimunkálása során természetesen a fizika
tanításának korszerûsítésével
is foglalkozott. nagy hangsúlyt fektetett a fogalmak helyes kialakítására.
Vallotta, hogy a tudomány az absztrakt fogalmakra épül,
azonban ezek betanulását értéktelennek tartotta.
"úgy kell a tanulót vezetni, hogy a tények hatása
alatt az absztrakciók benne önmaguktól kifejlõdjenek."
"...csak az hat képzõleg, ami az emberrel magával
történt, amit õ maga tapasztalt és átélt..."
A régi tanítási módszerrel tanított
diákot a színházi nézõhöz hasonlította
, aki lát hall, de nem vesz részt az elõadásokban.
Ezen rossz gyakorlat megváltoztatására a múzeumlátogatásokat,
kirándulásokat, utazásokat, mûhely- és
laboratóriumi gyakorlatokat, a mérést, a sportolást,
a zenélést javasolja. "...az iskola elõbb adja
a szóbeli definíciókat, mielõtt a gyerek lelkében
aaz illetõ fogalom rendszeresen kifejlõdött volna. ...
Miért melegszik fel az elektromágnes vasmagja, ha a tekercsben
az áramot egymás után többször zárom
és nyitom? Felelet: a mágneses hysteresis folytán.
A mai iskolai képzésen átment elme ezzel a felelettel
teljesen ki van elégítve. Pedig semmit sem tudott meg...."
Az egész középiskolai oktatást megváltoztató,
átfogó elvek alapján vált Mikola Sándor
a fizikai tanulói gyakorlatok hazai úttörõjévé.
A megvalósítás lehetõsége az evangélikus
fõgimnázium új épületbe költözésével
vált lehetõvé. "Az új épületben
a fizika részére 3 helyiség jutott: 1 elõadóterem,
1 elõkészítõ, 1 szertári helyiség.
A tanári kar még két helyiséget kért,
egyet a tanulók fizikai gyakorlata részére, egyet
a tanár részére dolgozószobául.... Meg
vagyunk gyõzõdve, hogy az iskola-fenntartó hatóság
nagyon rövid idõ alatt kényszerítve lesz arra,
hogy a tanulók fizikai gyakorlatai részérer külön
helyiségrõl gondoskodjék.
A huszas években tankönyveket is írt, 1928 tavaszán
31 éves igen eredményes tanári munkája alapján
gimnáziumi igazgatói címet kapott."Minden tekintetben
igazi vezetõje volt az iskolának. Nagy körültekintéssel
irányította az iskola szellemi munkáját..."
-írja Renner János.A kellõ szellemi és testi
fejlettségben a tanulók túlterhelése elleni
küzdelem egyik alappillérét látta. Az 1929/30-as
tanév folyamán külön értekezleten foglalkoztak
a túlterhelés leküzdésének módjaival.
Elismerésül megkapja 1933-ban a tankerületi fõigazgatói
címet., majd 38 éves tanári tevékenysége
után 1935 júniusában nyugdíjba vonult.
Nevét megörökíti meg az egyenletes mozgás
tanulmányozására készült buborékos
csöve, a Mikola csõ. Búvárkodása
és nagyhatású irodalmi tevékenysége
eredményeképpen a1942-ben a Magyar Tudományos Akadémia
rendes tagjainak sorába választották. 1941-ben, a
vendvidék visszacsatolásakor hazatért szülõföldjére.
Nyugalmát 1945 tavaszán feldúlták. A garázdálkodókkal
szemben védte a nõket. Politikai tevékenysége
miatt táborba hurcolták, innét szeptemberben szabadult.Ekkor
már lázas volt, szellemileg és fizikailag is megviselte
a tábor. Reményik Lajosék lakásán Nagykanizsán
rendbetette magát, ebédelt, majd lepihent. Éjjel önkívületi
állapotba került, majd másnap a kórházban
meghalt.
Emléktábla
Mikola Sándorról
"A tanár ébresszen tiszteletet a természet
dolgai,
az emberiség nagy teljesítményei
iránt.
Minden egyéb tisztelettel azután lesz,
ami lesz."
Vermes Miklós
( Sopron,
1905. április 3- Budapest, 1990. április 5.)
"Hazánk a rendszerváltás tisztítótüzében
égett. Az emberek a politika égzengését
figyelték, villámfények szaggatták a sötétséget,
s közben kialudt egy örökmécses. Meghalt egy fizikatanár.
Vermes Miklósnak hívták. Nyolcvanötéves
volt, de nem volt nyugdíjas. Haláláig tanított.
...azt szeretném szavakba foglalni, hogy
miért volt õ a legnagyobbak közül való,
mitõl emelkedett a legnagyobbak fölé. ...mennyire reménytelen
vállalkozás, milyen nehéz egy teljes életutat
egyszerû mondatokba tömöríteni. Volnának
persze kapaszkodóim, a sok kitüntetés és elismerés:
a Kossuth-díj, a Mikola-díj, az Eötvös Loránd
Fizikai Társulat Eötvös-érme és Prometheusz-díja,
Apáczai Csere János-díj a Magyar Népköztársaság
Csillagrendje." (Élet és Tudomány, 1990., 26.sz.,
Staar Gyula)
Vermes Miklós Sopronban született 1905
április 3-án. Szülei postahivatalnokok voltak. A soproni
evangélikus líceumba 1915-ben iratkozott be. A tízéves
gyermek számára az itteni matematika, fizika, és kémia
órák jelentették a legnagyobb boldogságot.
Legkedvesebb tanára Szabó Kálmán, aki a matematikát
és fizikát, és Szabó József, aki a természetrajzot
tanította. Késõbbi sokoldalúsága már
itt megmutatkozott, hiszen legjobb tanulójának tartotta Ruhmann
Jenõ, a magyar, Krémusz Róbert, a latin, és
Hollósy Kálmán a filozófia tanára is.
S hogy õt mi érdekelte? "Vagy semmi, vagy minden -a kettõ
között minden, ami van." -válaszolta. A Magyar Társaság
jegyzõkönyveinek alapján tudhatjuk, hogy már
az 1919-20-as tanévben, ötödikes diákként
díjat nyert a hallgató tagok pályázatán,
"A kémia fejlõdése, majd a következõ évben
"A festõanyagokról" címû kémiai értekezéséért.
Dícsértetet kap "Erdély természeti kincsei"
címû munkájáért.
1921-22-ben már a Tiszti karban alkönyvtáros.
"A függvénytan elemei" címû munkájával
nyer dícséretet. "...a legnagyobb elismerés illeti
a szerzõt... ha néhol nem sikerült megértenünk,
amit mondani akart, az nem az õ hibája." -írják.
Az év záróülésén az évvégi
pályázatok eredményeként 100 koronát
nyert, "Petõfi életpályája költészetében"
címû munkájáért, és fõkönyvtárossá
választották. Foglalkozik "A kupola történetével",
egyik társa munkáját pedig olyan sikerrel bírálja
el, hogy helyette õ kapja a dicséretet. De nemcsak bírált
és dolgozatokat írt, hanem szavalt is. Pédául
Vajda János: Az üstökös és Horatius Melpomenéhez
címû költeményét mondta el.
A dolgozatok sorában "A relativitás
elméletének vázlata" (körülbelül ebben
az évben kap érte Einstein Nobel-díjat!), majd utolsóévesként
"A spektroszkópia" címû munkája nyer elismerést.
A jeles érettségi utáni évben,
1923-ban a Pázmány Péter Tudományegyetem matematika-fizika-kémia
szakos hallgatója lesz. Pályakezdõként ragyogó
tudományos karrier állt elõtte. Eötvös kollégista,
egész évfolyamának, majd az egyetem kémia intézetének
legkiválóbbja volt, õ munkahelyéül mégsem
az egyetemi laboratóriumot, vagy a kutatóintézetet
választotta, hanem Mikola Sándor példáját
követve gimnáziumi tanár lett a fasori evangélikus
gimnáziumban. Amikor 1952-ben megszüntették a Fasori
Gimnáziumot, Csepelre telepítette a fizika szertár
féltett kincseit.
Számtalan könyvet, tankönyvet példatárat
és cikket írt. A harmincas évek elején egy
cikksorozatában a Természettudományi Közlönyben
elsõként magyarázta el a az akkor újdonságszámba
menõ rádió mûködésének elvét.
Õ ismertette elõször magyar nyelven Hahn-Strassmann
kísérletét, az urán-maghasítás
lehetõségeinek fölfedezését.
Hosszú évekig elnöke volt a középiskolai
fizika versenyek bizottságának, szervezte és irányította
az Eötvös versenyeket.
Többször hívták, kérlelték,
legyen az egyetem oktatója, de õ nem hagyta ott a gimnáziumot
és szeretett diákjait. Köztük érezte igazán
jól magát. Önmagáról, 62 éves
mûködésének személyes örömeirõl
és gondajairól semmit sem írt. A legfrissebb felfedezéseirõl,
aktuális problémákról annál többet.
De írtak róla tanítványai
a fasori és csepeli diákok, a tanárszakos hallgatók
és tanártársak. A megrajzolt kép Muki bácsit
ugyanolyannak mutatja a harmincas és ötvenes években,
mint a nyolcvanasokban. Egyszeri, önmagához hû, igaz
embernek a képét rajzolják meg a róla szóló
írások. "A man for all ages." Tanártársai
írták róla, hogy olyan légkört teremt
maga körül, amitõl megjavul az ember.
Nemcsak a tanteremben tanított, felejthetetlen
kirándulásokon is. Titkokba avatott be a mütermekbe,
színházba és a természetbe általa szervezett
kirándulásokon is A zenébe és a hegyekbe minden
tanítványa beleszeretett.
Tisztelet és szeretet övezte,
tanítványai rajongtak érte. Az Amerikában és
Kandában élõ egykori fasori diákjai meghívták
kedves tanárukat, s egyhónapos programot szerveztek számára.
Az akkor 82 éves tanár úr, "hogy mindent lásson,
helikpterrel lebegett Manhattan fölött, járt Chcago és
New York legmagasabb felhõkarcolói tetején. Megmászott
egy oregoni tûzhányót, átment a Niagara alatt,
felhõszakadás és trópusi hõség
nem zavarta" -írták vendéglátói, akik
sokszor lihegve lemaradtak tõle, nem bírták tanáruk
iramát.
"Példakép volt... az utolsó
pillanatig az maradt. Halála elõtt néhány nappal
egy másik vérbeli tanáregyéniséggel
, Radnai Gyulával látogattam meg õt a kórházban.
Fájdalomtól összekuporodva, csillogó szemmel,
csontsoványan feküdt az ágyában. A látványtól
megbénultan, mint két gyerek, tébláboltunk
körülötte, a gyógyulást emlegetve. Ezért
jól leteremtett bennünket, Radnait meg még külön
is, mert még mindig nem oldotta meg az általa idén
kitûzött Országos Középiskolai Tanulmányi
Verseny feladatait. Ránk parancsolt, hogy vigyük haza a felvágottját,
õ már nem bírja megenni. Gyermekként engedelmeskedtünk
neki és úgy köszönhettünk el tõle,
mintha nem is örökre búcsúznánk. Muki bácsi
még ebben is segített..." (Staar Gyula)
Emléktábla Vermes Miklósról
Emléktáblák
|
BERZSENYI DÁNIEL |
|
|
MIKOLA SÁNDOR |
VERMES MIKLÓS |