A középkor végi Magyarországon
Sopron egyike volt annak a kilenc városnak, amely 1440 és
1514 között összesen több mint 100 tanulót küldött
ki külföldi egyetemekre. Ennek is tulajdonítható,
hogy hazánk mai területének városai közül
a reformáció éppen Sopront érintette meg legelsõként,
s ez az iskolai oktatásban is hamar éreztette hatását.
A plébániai iskola 1553-ban
végleg kikerült a városi plébánia, ezáltal
a katolikus egyház gyámsága alól, s azt az
evangélikusokból álló városi tanács
vonta felügyelete alá, amely fõúri patrónusok
nélkül, egymaga szervezte meg az új, protestáns
szellemiségû iskolát, elsõsorban a városi
magisztrátus, a lelkészek és tanítók
utánpótlása céljából. Több
adat is bizonyítja, hogy 1557-ben Hummel Kristóf polgármester
támogatásával, annak telkén, a mai belváros
szélén, az egykori „kövezeten” (am Pflaster) új,
latin iskola épült megelõzve ezzel magának az
evangélikus gyülekezetnek megalakulását is (1565).
Az Evangélikus Líceum századok óta ezt az iskolát
tekinti jogelõdjének. A városban emellett 1569 óta
német, s az 1570-es évektõl kezdve magyar iskola is
mûködött.
Csaknem negyedszázados békés
fejlõdés után az újjáéledõ
ellenreformáció arra kényszerítette a Tanácsot,
hogy váljék meg az evangélikus vallású
iskolamesterektõl, akik csak az 1606-ban kötött bécsi
békével térhettek vissza munkájukhoz. Ekkor
új korszak is kezdõdött a soproni evangélikusság
életében: a mindenkori városi tanács ugyanis
mint presbitérium állt az egyházközség
élén, s annak rendelkezésére bocsátotta
az iskola fenntartásához szükséges eszközöket.
A latin iskola fejlesztésében, majd gimnáziumi rangra
emelésében elsõdleges szerepe volt doktor LACKNER
Kristóf polgármesternek (1571-1631), aki arra törekedett,
hogy akár távoli vidékek kiváló tanárait
is megnyerje a város iskolaügye számára (tegyük
hozzá: nem is kevés sikerrel). Az 1610-es években
csaknem évente írt iskoladrámákat, amelyeket
a gimnázium diákjai adtak elõ, többnyire a városháza
termeiben. Mint felügyelõ, sûrûn látogatta
az iskolát, és Leges scholasticae (Iskolai törvények)
címen rendtartást adott ki számára. Ennek is
köszönhetõ, hogy a XVII. század elsõ felében
jelentõsen megnövekedett az iskola hallgatóinak létszáma.
Nem sokkal LACKNER halála után,
1636-ban a jezsuiták alapítottak gimnáziumot a városban,
s az ezt követõ két évtized e két oktatási
intézmény rivalizálásának jegyében
telt el. 1657-ben Wittnyédi Istvánnak, Zrínyi Miklós
ügyvédjének javaslatára a város magyar
gimnáziumot alapított a Hosszú soron, a mai iskolaépület
helyén. Ennek elsõ rektora KÖVESDY Pál lett,
aki tantervében kiemelten fontosnak tartotta a latin iskolával
való együttmûködést és a magyar nyelv
tanulását: „mivel ennek a gimnáziumnak célja
a magyar nyelvvel összehangzó latinság, ezért
a német nyelv teljesen számûzessék”. KÖVESDY
nevét a halála után kiadott Elementa Linguae Hungaricae
(A magyar nyelv elemei) címû, csaknem két évszázadon
át használt mûvével írta be a magyar
irodalom történetébe. A XVII. század 60-as éveiben
tehát két virágzó evangélikus gimnáziuma
volt Sopronnak.
A Wesselényi-féle összeesküvés
felszámolása és megbosszulása utáni
„gyászévtizedben” (1671-81) az ellenreformáció
csaknem minden joguktól megfosztotta az evangélikusokat.
Iskoláikat is be kellett zárniuk. 1681-ig még protestáns
házi nevelõket sem alkalmazhattak a városban, s a
tilalom megszegõit börtön fenyegette. A tanítók
és lelkipásztorok többsége is kénytelen
volt külföldre menekülni.
Az 1681-es soproni országgyûlés
megszüntette e kényszerû állapotot, s a prédikátorok
és tanítók visszatérhettek Sopronba. Az evangélikusok
1682. július 9-én újra megnyithatták az iskola
kapuit, mégpedig az addigi magyar gimnázium épületében.
Ettõl kezdve azonban egészen 1853-ig az oktatás fenntartása
és felügyelete többé nem a Tanácsot, hanem
a soproni egyházközséget illette meg. A XVIII. század
folyamán készült tantervek bizonyítják,
hogy a felsõbb osztályokban egyre nagyobb teret kaptak a
bölcsészeti és theológiai tanulmányok,
s a latin mint fõ tannyelv mellett szerepelt a magyar és
a német is. Sok kiváló természettudós
is tanított ebben az idõben a Líceum falai között,
például FRIDELIUS János rektor (1682-1712), akit hazánk
elsõ antropológusaként tart számon a kutatás,
valamint DECCARD János Kristóf rektor (1712-1740), aki egyike
volt a legelsõ magyar botanikusoknak.
A magyar szellem az új iskolákban
is tovább öröklõdött: RIBINY János
rektor 1751-ben elmondott évnyitó beszédében
A magyar nyelv mûvelésérõl szónokolt
- ugyan még latin nyelven - diákjainak, elõször
utalva Magyarországon a nyelvújítás gondolatára.
Részben ennek a szellemnek köszönhetõ, hogy a jozefinizmus
kezdetétõl a reformkor végéig hazánk
kulturális életének annyi kiválósága
nõtt fel a Líceum falai között. 1790-ben KIS János
négy társával együtt megalapította az
ország legelsõ diák-önképzõkörét,
a Magyar Társaságot, amely fennállásának
eddigi két évszázada alatt szintén nem kevés
hírességet nevelt fel e hazának. KIS Jánosnak
ebben az idõben nem kisebb egyéniségek, mint BERZSENYI
Dániel, vagy SCHEDIUS Lajos - a késõbbi esztéta,
pesti egyetemi tanár - voltak iskolatársai, tanárai
közül pedig elég, ha SCHWARTNER Mártonnak, az elsõ
magyar statisztikusnak és oklevéltudósnak nevét
említjük meg. Bár a Líceumban hamarosan Német,
majd Szlovák Társaság is alakult, a reformkori iskolában
alig voltak nemzetiségi ellentétek. Pedig a XIX. század
folyamán volt olyan tanév, amikor 34 vármegye küldte
el fiait a soproni alma materbe. Közben az iskola külseje is
megújult: 1824-ben tették le alapkövét annak
az iskolaépületnek, amely a mai iskola felépítéséig
(1894) fennállt, s amelynek homlokköve AEDES MUSIS ERECTAE
MDCCCXXV (A Múzsáknak emelt hajlék 1825) felirattal
ma is látható az udvar bejárata felett. Ugyanebben
az évben egyesítették az evangélikus konvent
könyvtárát az iskolai könyvtárral, amelyet
a XIX. század végéig fejlesztettek, s amely jelenleg
kb. 40 000 kötettel rendelkezik. Gyûjteményünkben
44 db õsnyomtatvány mellett számos könyvritkaság
található.
A magyar kultúra ápolására 1827-ben
létrehozott Deákkúti Vármegyét a mai
diákönkormányzatok elõdjének is tekinthetjük.
1829-ben a Líceum felsõ tagozatának keretében
megindult a tanítóképzés, amely 1858-ban szervezetileg
is különvált a gimnáziumtól. Az önálló
Evangélikus Tanítóképzõ Intézet
épülete a II. világháborús bombázásokban
súlyosan megsérült, s 1957-ben magát az intézményt
is megszüntették.
Az 1848-as forradalom talán legradikálisabb
diákmegmozdulása éppen a soproni iskola falai között
zajlott le. A diákok egyszerûen elfoglalták az iskolaépületet,
s keményen felléptek az addigra megcsontosodott oktatási
rendszer ellen. Sajnos, érdemi változásokat nem tudtak
elérni. Az 1849-es Entwurf értelmében elvették
az iskola nyilvánossági jogát, ami többek közt
azt jelentette, hogy a Líceum nem állíthatott ki államilag
érvényes bizonyítványokat. 1853-ban a helyzetet
úgy oldották meg, hogy a Líceumot a Dunántúli
Egyházkerület fennhatósága alá rendelték.
Ez így maradt egészen az államosításig,
1948-ig. A nyilvánossági jogot azonban így is csak
1855-ben kapta vissza az iskola. A németesítõ törekvések
ellenében 1860-ban sikerült elérni, hogy az intézetben
a tanítási nyelv a magyar legyen.
Jelentõs változás történt
1892-ben az iskola szervezetében. A 8 osztályos fõgimnázium
és a 3 osztályos Theológiai Intézet, amely
eddig közös igazgatás alatt állott, most különvált
egymástól. A jelenleg Budapesten mûködõ
Evangélikus Teológiai Akadémia azonban továbbra
is a soproni Líceumot tekinti elõdjének, amit abban
is kifejezésre juttat, hogy címere és az alapítási
évszám a Líceuméval megegyezõ.
Az I. világháború éveiben
sokat szenvedett az iskola: az épület tantermeit, késõbb
folyosóit is szükségkórháznak rendezte
be a hatóság, s a tanárok és diákok
közül is többeket besoroztak. Még a háború
idején, 1918-ban alakult meg a Soproni Evangélikus Líceumi
Diákszövetség, amelynek fõ célkitûzései
között szerepelt az alma mater iránti ragaszkodás
ápolása és a Líceumi Diákotthon létrehozása.
Ez az elképzelés 1934-ben vált valóra. A Diákotthon
épülete jelenleg állami tulajdon, általános
iskola mûködik benne, a Líceumnak pedig 1993. december
2-án Szebik Imre püspök felszentelte az új diákotthonát.
A Hetvényi Lajos Evangélikus Líceumi Diákotthon
a Mátyás király utcában az egykori vallástanár
nevét viseli, aki sokat tett a Diákszövetség
és az elsõ Diákotthon létrehozásáért.
A diákok részt vettek 1920-ban
a város és környékének Ausztriához
csatolása elleni küzdelemben, majd az 1921. évi népszavazás
elõkészítésében, melynek végeredményeképpen
Sopron városa véglegesen Magyarország területén
maradt.
A 30-as évektõl kezdve a Líceum
tanári kara és diáksága sikeresen vette fel
a küzdelmet az egyre jobban tért hódító
nemzeti szocialista ideológiával szemben. Ennek a harcnak
egyik legfontosabb fegyvere a CSABA József tanár által
irányított Nyugati Õrszem volt, amely 1938-ban indult,
és hamarosan a Líceum, a Tanítóképzõ
és a Theológia közös ifjúsági lapja
lett. Hangvétele a Márciusi Front, és a nép
írók, mindenekelõtt NÉMETH László
programja mellett szólt. 1993 januárjában jelent meg
az Új Nyugati Õrszem elsõ száma.
1944-ben elõször német,
majd a város elfoglalása után orosz hadikórházat
rendeztek be az iskolában, ahová csak 1946-ban térhettek
vissza a diákok. Az 1948-as államosításkor
az iskola leghíresebb diákjának, BERZSENYI Dánielnek
nevét vette fel. Az új típusú, 4 évfolyamos,
16 osztályos gimnázium 1963-ra alakult ki teljesen. Ezekben
évekig humán és reál tanterv szerint folyt
az oktatás. Az országban másodikként itt vezették
be a tagozatos oktatási rendszert: a diákok kiemelt óraszámban
tanulhatták a biológia, a kémia és az orosz
tantárgyat. 1952-tõl levelezõ és esti tagozaton
megindult a felnõttoktatás is, amely 1959-tõl minden
20 évnél idõsebb dolgozó ember számára
elérhetõvé vált. Ma már ez az életkori
megkötés sincsen érvényben. A gimnáziumnak
az elmúlt 50 év alatt is sikerült megõriznie,
sõt gyarapítania a Líceum örökségét:
a régi hagyományok (pl. a deákkúti ballagás)
mellé újak is kerültek, tanulmányi versenyek,
alapítványok, ösztöndíjak formájában.
A soproni Berzsenyi Dániel Gimnázium
1991. július elseje óta ismét felvette nevébe
az „evangélikus” jelzõt, utalva ezzel egy korszak végleges
lezárására. Az iskola hivatalos neve Berzsenyi Dániel
Evangélikus Gimnázium (Líceum) lett, mûködtetési
és tulajdonjoga a magyar államtól az Északi
Evangélikus Egyházkerületre, illetve a Magyarországi
Evangélikus Egyházra szállt vissza.
Az egyház az õsi hagyományok
jegyében, s korunk új kihívásaival szembenézve
vállalta és vállalja, hogy ismét olyan iskolát
teremt, amely tradícióira alapozottan, a régmúlthoz
hasonlóan, diákjait Isten félelemben, erkölcsben
erõsítve, evangélikus szellemben neveli és
oktatja kultúrára, tudományra, e nemzet gyarapítására.
1992 szeptemberétõl a hagyományos
8 osztályos gimnáziumot visszaállítottuk egy-két
párhuzamos osztállyal. Benne a klasszikus nyelvek (latin,
görög) újra nagyobb hangsúlyt kapnak. Meg kívánunk
tartani egy 4 osztályos gimnáziumot is, fõképpen
a távoli vidéken lakó gyermekek érdekében,
1993-tól német nemzetiségi képzést is
folytatunk. Ezenkívül egy-egy osztállyal elemi szintû
evangélikus iskolát is szeretnénk létrehozni,
illetve felújítani. 1996-tól a volt Líceumi
Diákotthon az Evangélikus Általános Iskola
a Hunyadi János utcában. A jelenleg tanított angol,
német, orosz, francia, illetve latin mellett a modern nyelvek választási
lehetõségeit is bõvíteni óhajtjuk: finn
és szlovák szerepelnek elképzeléseink között.
Lampérth Gyula
igazgató |
Pölczman Róbert
feldolgozásért felelõs tanár
|