SZERKESZTÓ: HEIMLEK KÁROLY Dr.
A “SOPRONI SZEMLE" KÜLÖNLENYOMATA
140. SZÁM
Sopron és a soproniak
Írta:
Becht Rezső.
VI. évfolyam. — 1942. május 15.
2. szám.
RÖTTIG-ROMWALTER NTOMDA R.-T., SOPRON 12527
Írta: Becht Rezső.
Részlet a budapesti Magyar Művelődés Házában 1942. március 17-én tartott előadásból.
A várost nem a házak beláthatatlan tömege teszi, nem az
utcák, terek, emeletek száma, hanem alkotóelemeinek különleges minősége,
tömörebb összhangja és polgárainak csiszoltabb szelleme, amely a kultúra
fényeivel ékesíti és a kultúra árnyaival felhősíti a házak és emberek
szövetségét.
Nem minden város, amit királyi kegy vagy
lakóinak becsvágya emelt erre a rangra — város valójában is. Vannak nagy, lázas
életű házcsődületek, amelyek talán száz év múlva érnek majd várossá, és vannak
kicsi, halk érverésű helyek, melyek már évszázadok óta városok.
Sopron, ez a szerény, csöndes város — valódi város.
Egyike kevésszámú valódi városainknak. Talán legnyugatibb vidéki városunk,
nemcsak földrajzilag, hanem a “város" fogalmának európai értelmezésében, testi
és lelki alkata szerint is.
Legközelebbi rokona Pozsony,
az elszakított testvérváros.
A városokat emberek építik.
Ők fejlesztik bonyolult organizmussá, ami valaha az első kunyhósejt volt és ők
lehelnek a kőtestbe lelket. Amikor aztán a falak már átívódtak a közöttük lakó
embergenerációk örömeivel, gondjaival, vágyaival és szenvedéseivel, a születés
és az elmúlás jajaival, amikor a városból már lény és egyéniség lett, akkor
észrevétlenül felcserélődnek a szerepek. Most már a város formálja a saját
arculatára s a saját lelke hasonmására a benne született és nevelkedett embert.
Minden ember magán hordja a kiírhatatlan anyajegyet,
amivel a szülőváros egy egész életre megjelölte.
Más a
kecskeméti s más a kolozsvári ember, de még a pesti ember is más, mint a budai.
Pedig egy közös anya, egyetlen nagy család gyermekei valamennyien. De ennek a
nagy családnak sokféle otthona van. Hegyektől körülzárt, szelíd dombok
hullámaiban megbúvó, végtelen síkság kitártságában elterülő otthonok mind
másképpen színezik, más fényekkel és árnyakkal telítik a bennük nevelkedettek
lelkét.
A soproni ember is más, mint testvérei szerte e
hazában.
Milyen? Olyan, amilyen a városa.
Sopron peremváros, határállomás, nemcsak a térképen,
hanem nyelvileg, fajilag, tájilag, sőt szellemileg is. A keleti irányt kivéve,
akármerre indul a soproni turista, néhány órán belül emberszabta idegen határra
ér. De nem csupán az államhatalom határcölöpei jelzik itt az átváltást, a táj is
itt lép át a vízszintesből a függőlegesbe, a Rábaköz zsíros nyugalmából az
Alpesek ágaskodó világába, melynek két legkeletibb tornya, a Rax és a Schneeberg
Sopronig csillogtatja havas kupoláját.
Ők tanítják a
soproniakat a szűk körön túli látásra, a messzeség mágikus vonzására, a szellemi
látóhatár szüntelen tágítására.
A szűkebb határ, amely
egységbe öleli Sopront és otthonná keretezi a tájat, egy szelídívű medence, amit
három oldalról a soproni hegység, a Bécsidomb vonulata és a Kurucdomb
fellegvárszerű sziluettje zár le. Ebbe a medencébe simul bele a Belváros, mint
sűrűn tekercselt rétes a tepsibe, ebben vonja növekedésének gyűrűit a parkos,
kertes, modern Sopron s innen árad fel a környező lankákra, ahol
gyümölcsösökkel, szőlőkertekkel testvériesen elvegyülve elapad és átadja uralmát
a fenyvesek, tölgyesek és szelídgesztenye erdők bölcs világának.
A soproni táj, ez a kertek tömkelegéből, erdők varázsából
és virágos rétekből font lírai táj, a soproni ember második tanítómestere. Tőle
tanulja a csöndes örömök, a termékeny szemlélődés és termő békesség, a lelki
higiénia. az ifjító séták, az áhítat és türelem, a természet megértésének és a
szív egyensúlyának művészetét. A fák zöldje keresztül-kasul szövi a várost, jut
belőle még a belvárosi házak eldugott bástyakertjeibe is.
Emberi vér és növényi nedv szép egyetértésben kering a kövek között. A soproni
ember soha, sehol sem érzi magát kitaszítottnak a természetből, mert minden
utcába betekintenek az erdős hegyek s a folyton lengő szellő fáradhatatlanul
ellegyezi a házak közül a szennyes levegőt, hogy helyébe beáradhasson a kertek
és erdők illatos lehellete.
Ez teszi Sopront az ország
legegészségesebb városává. Ez a titka annak, hogy Sopronban a gyermekek tüdeje
erősebb és az öreg emberek életereje szívósabb, mint másutt.
De milyen maga a város, a soproni ember otthona és
iskolája?
Kettős arca van. Egy öreg, tiszteletet
parancsoló, emlékektől szántott arca, melyből megőszült szemöldökök alól sokat
látott szempár tekint a múltba, és egy másik, jövőbe tekintő, ifjú, csüggedetlen
arca. Olyan, mint egy különös érem. Az egyik lapja a római légiók sasait,
Mythrast, a napistent, besenyő harcosokkal, gótikus díszeket, barokk angyalkákat
mutat, a másik sima síkú mai házakat, tágas parkokat, modern gyárakat, az
iskolák végtelen sorát, tízezer diákot és sokezer idegent Leicával és
Rolleiflexel a kezükben. S ez az érem, melynek két lapja elválaszthatatlanul
összeforrott, a soproni táj zöld bársonyán nyugszik.
Sopron várból lett várossá, Címerében három bástyatorony őrzi a városkaput,
amely mögött biztonságban érezhette magát a tisztes ipar, a becsületes
kereskedelem és a tudomány. A várfal és a bástyák által szabott szűk körbe
zsúfolódtak bele a magastetejű házak, mint a karámba a nyáj, közülük meredtek az
ég felé a hit és az éberség rézsisakos pásztorai, a tornyok.
Fukaron kimért apró terek szakították meg a szűk utcák
kanyargó, zegzugos vonalát, a bástyák alatt pedig, a vízzel telt várárkon túl az
alsóváros lazább házsorai terültek el a külső várfalakig.
Lényegében ma is ilyen a Belváros. A nagy tűzvészek ugyan elhamvasztották a
középkori házak egy részét, de a barokk kor és az empire kipótolta a hézagokat
piaszteres, címeres, boltíves nemesi palotákkal, patrícius otthonokkal, szépívű
kapukkal, freskós mennyezetekkel. A belső várfal is megvan még, csak eltakarják
a kívülről hozzátapasztott két-háromemeletes. de csak alig néhány lépésnyi
széles várkerületi üzletházak.
Olyan ez a mai soproni
Belváros, mint a budai Várnak a Mátyás-templom és a Bécsi-kapu közötti része. Ha
akadna egy óriás, aki óvatos kézzel, nehogy behorpadjanak a finom kis paloták,
szelíden oválisba hajlítaná az Úri-utcát, a Fortuna- és Werbőczy-utcát, akkor a
Budára került soproni majdnem otthon érezhetné magát. Persze hiába keresné a
Várostornyot, ezt az izmos testiségében is légiesen finom toronydaliát, amely az
Árpádok korából fokozatosan nőtt bele a renaissanceba, a barokkba, és
Hűségkapujával a mai korba. A 14. századbeli Kecsketemplom fínomcsontú gótikáját
is hiába keresné, de a Dísz-téri Szentháromság-szobrot sem cserélné el a soproni
Városháztér csavartoszlopú, angyalos, kőfelhős Szentháromság-szobrával.
Tormay Cecil mondta erről a térről, hogy Magyarország
legszebb tere. Pedig akkor már nem állott a régi városháza, amit egyébként oly
óvatos nagyapáink a Millénium előkészítésének buzgalmában egy óvatlan órában
csákányra ítéltek. Azóta Sopron már fokozódó féltékenységgel őrzi műemlékeinek
érintetlenségét, bár a “Tulipán-mozgalomnak” még feláldozta a régi, finom
empíre-színházát.
De a Kolostor-utca, a Templom- és a
Szent György-utca, az Orsolya-tér ódon házait évszázadok óta megkímélte a
bontócsákány. Egy kis képzelettel mindenki életre keltheti bennük az ősöket és a
szépanyák szemérmes divatját. Nagy úti batárokon vagy kecses hordszékeken
érkeznének a régi temetők lakói, otthonosan lépegetnének fel a
Zichy-Meskó-palota vagy a Bezerédj-kúria lépcsőfokain, ahol kitárulnának előttük
a remekbe készült vasrácsos ajtók. A boltíves szobákban sok helyütt a régi
bútorok várnák a régi gazdáikat.
Ezekben az utcákban
minden udvarba be kell térni. Az egyikben római sírkő áll, a másikban barokk
szobor. A Fabricius-házban olaszos loggiák oszlopai kísérik a lépcsőt két
emeleten át a bástyakertig; a herceg Eggenberg-ház udvarában a körbefutó
oszlopos folyosó közepén még ott van a kőszószék, ahonnan az ellenreformáció
alatt hirdették az igét a soproni lutheránusoknak és a Bécsből istentiszteletre
leránduló külföldi protestáns diplomatáknak. A Kmetty-ház, Sax-ház, a Mátyás
király emlékét őrző Storno-ház híres magánmúzeumával, s a többi, szemet
gyönyörködtető. képzeletet pezsdítő, bőbeszédű vén ház kézről-kézre adja az
idegent, mint a rokonság a kedves vendéget.
A soproni
polgár — mint a bennszülöttek általában — mégha tudatosan nem is látja már
mindennapi környezetének szépségeit, mégis — öntudatlanul — hatása alatt él
Szeme hozzászokik az arányos formák nemességéhez, a mértékhez, ízlése megtanulja
elválasztani a talmit a valóditól, az értékállót az értéktelentől. A szépívű
soproni barokk kapuk jellemet formálnak, ahogy a nemes építészet általában
jellemnevelő és lélekidomító.
A Budapestre szakadt
soproniak a miniszteri bársonyszékben, a diplomáciai karban, az egyetemi
katedrán, a szószéken, a bírói palástban, vagy bárhova állítja is őket a hivatal
és hivatás, soproni szolidsággal, soproni mértékkel, soproni múltjuk sugalmazása
alatt, a soproni öreg utcák által beléjük oltott felelősségtudattal intézik az
ország ügyeit, osztanak igazságot, nevelik a lelkeket és végzik munkájukat.
Mögöttük mindig ott áll Sopron városának és hegykoszorújának panorámája.
Ebben a panorámában külön figyelmet érdemel az Ikván túli
városrész, a Bécsi-negyed és ennek lakói, a gazdapolgárok, vagy ahogy őket
kedvenc foglalkozásuk, a porcellánfehér babnak termesztése után népiesen
nevezik, a “poncichterek” — Bohnenzüchterek.
Az
Ikvahidon túl, ott, ahol a 13. századból itt maradt templomanyó, a
Szentlélek-templom gubbaszt tömpe tornyával, szeszélyesen kanyargó, furcsa nevű
utcák és sikátorok iramodnak neki a dombnak. Felemás világ, külsejében is,
nyelvében is.
Emeletes városi házak váltakoznak itt
girbe-gurbán egymáshoz tapasztott, faragott kőoszlopos gazdapolgárházakkal,
magyar beszéd keveredik angolosan ellapított német idiómával. Szerpentinek,
lépcsők beiktatásával, mindig más és más síkon tolonganak a furcsa házak, gúnyt
űzve minden normális perspektívából és magukhoz csalogatva a festőket és
fotoamatőröket, de a borkedvelőket is, mert a házak ormán, a Kisdedet dajkáló
merevpalástú máriacelli Madonnák és Piéták mellett a Buschenschank-cégérek
fenyőcsokrain vörös posztónyelveket libegtet a szél. Itt mérik egy ősi
privilégium jogán, meghatározott sorrendben a gazdapolgárok a saját termésű
fertőmenti vörösbort a családi bútorok között a lakószobában, vagy nyári estéken
a boronák és ekék szomszédságában, kecskelábú asztalok mellett a hosszú udvaron.
A piros bortól kipirulnak a fülek, átmelegszenek a szívek, elhervad a
politizálás heve, helyette kivirul a nótázás, magyar nóta és német dal felváltva
vagy egyidőben harsog, a taktust pedig a fövényvermi híres Iker-kovács
műhelyének pöröly- és kalapácscsengése adja.
Fönt a domb
tetején pedig már hat évszázad óta a Szent Mihály-templom gótikus nyugalma
őrködik a soproni Tabán köréje sereglő házainak borkedvelő elevenjei és a
gondjaira bízott Régi-temető halottai felett.
Ez a
gazdapolgárnegyed kapcsolja össze a várost a kenyeret adó természettel. A
soproni polgár a gazdapolgárok ökrösszekerei, szüreti kocsijai, a kerékpáron
száguldó tejesasszonyok és kötényes legények révén szoros barátságot tart a
krumpliföldekkel, szőlőkkel és így a várkerületi hetivásáron nem idegen
zöldséget, borsót, paradicsomot vásárol, hanem személyes ismerőst, melynek
fejlődését saját szemével láthatta a Fertőig húzódó napsütötte termőföldeken.
A bécsidombi új Népliget egyik padján ülve, az ember maga
előtt és alatt láthatja ennek a vidéknek egész történelmét.
Szemközt, a bánfalvi Karmelita-kolostor felett a Várhely
erdős kúpja kéklik. Ott élt még a történelem előtti időkben, hatalmas sáncok
mögött egy nép, melynek emlékét a híres burgstalli leletek őrzik. Balra tőle, a
Fáberrét és a Károlymagaslat közti részen találták az első figurális vázát és az
agyagidólok tömegét. Akkoriban a mai belváros még mocsaras vadon lehetett, mert
a kelták nem lent a völgyben, hanem itt a Bécsidomb oldalában építették fel
Scarbantot. A római légiók már a mai Városháztér helyén, Scarbantia Forumán
állították fel Jupiter, Júnó és Minerva hatalmas szobrait, melyek ma a
kőbaltákkal, figurális vázákkal, kelta leletekkel együtt a gazdag soproni
múzeumban álmodnak az egykori Pannóniáról. Itt a domb alatt vezetett a hadiút
Vindobona, a mai Bécs felé, ahova a scarbantiai tisztikar éppoly szívesen
rándult fel, mint később a cs. és kir. hadsereg Sopronban állomásozó tisztjei.
Ott, a Szent Mihály-kapu környékén érkeztek a karavánok, a "Borostyánkő-úton” a
Balti-tenger mellől, megrakva borostyánkővel, amiből decens és kevésbé decens
figurákat faragtak a sabariai iparművészek.
Felhő nyomul
a nap elé és komor árnyékot vet a városra. Szinte kioltja, úgy, ahogy egykor a
népvándorlás viharai oltottak ki Scarbantia életét. A kelta-római város az
Avar-birodalom részévé lesz. Sötét kor. Az enyészet csöndje lebeg a puszta vár,
az “Oede Burg” felett. De újra felpezsdül a történelem, amikor ázsiai lovak
gyors patái új ritmust hoznak az alélt Európába.
Vérbulcsu és Lél törzse megszállja a nyugati gyepüket, megszületik a Magyar
Birodalom, melynek nyugati határvára Szent László óta Sopron lesz. 1277-ben IV.
László szabad királyi város rangjára emeli, hálából a cseh háborúban tanusított
áldozatos hűségéért.
644 évvel később, 1921-ben, a
történelem újabb hűségpróbának veti alá Sopront. A város ismét hitet tesz
ezeréves magyarsága mellett s azóta viseli címerében a “leghűségesebb város”
elnevezést.
Ami e két dátum között történt, az inkább a
küzdelmes munka, mint hősies harcok története. Sopron nem esett a nagy
történések útvonalába, Tatár, török nem dúlta, de ismételten el kellett viselnie
a tűzvészek és pestisjárványok “polgáribb” sorscsapásait. A reformáció szele és
az ellenreformáció ellenszele súlyosan megtépázta lelki egyensúlyát, de ez is
helyre billent és a soproni polgár ment tovább a maga útján, mint a nyugati
kultúra és a gazdasági fejlődés ernyedetlen sáfárja. Mária Terézia alatt, aki
mint Esterházy vendége falai között is időzött, elérte a gazdag virágzás korát
és a gabona-, bor- és marhakereskedelem nyugati központjává lett.
Az ennek nyomában támadt általános jólét nem szállt a
soproniak fejébe, csak kultúrszomjukat fokozta. Ezt oltották a következő
században szép buzgalommal, illedelmes bőkezűséggel, mindinkább fokozódó
ízléssel. Gyűjtötték a művészetek alkotásait, a nemes bútorokat, az ötvösipar
remekeit, a jó könyveket, ápolták a házi zenét és ennek révén teljes
felkészültséggel élvezték a Kaszinó gyönyörű nagytermében a zeneművészet
legnagyobbjainak játékát és a színházban a kitűnő operaelőadásokat. Szerették a
szép hintókat, lovakat, az utazást távoli országokba, itthon pedig távol a világ
profán zajától a harmatos reggeleket árnyas lövéreik verandáján.
A szolid polgári jólét, a milliomos nagykereskedők,
gazdag iparosdinasztiák fénykora a legutóbbi századfordulóig tart, bár a
gazdasági sorvadás már korábban megkezdődött. Trianon a várost már-már halálra
ítélte, de a végveszély a konzervatív soproniakból merész vállalkozókat formált.
Megszülettek a soproni ipartelepek, új városrészek nőttek tüneményes
gyorsasággal a földből, kamatozni kezdett a soproni természet szépsége, a város
maga is felcsapott vállalkozónak és megépítette a Lövér-szállót, az évről-évre
fokozódó idegenforgalom mágnesmagvát.
Kereskedelem, ipar
és idegenforgalom a soproni élet három főpillére. A negyedik pillér a szellemi
pillér, a kultúra.
Régi pillér, mélyen belenyúlik a
soproni talajba és a soproni lelkekbe. A múzeum és a híres soproni levéltár
tanúskodnak arról, hogy évszázadok óta alig van rajta repedés. Az anyagi kultúra
néhány bizonyítéka az 1379-ből származó első telekkönyv, a 16. századbeli első
kövezet, az 1656 óta működő Kereskedelmi Testület. Ezek után szinte
természetesnek tűnik, hogy Sopron az újabb korban is mindig az élen halad az új
vívmányok bevezetésében. Már 1846-ban vasúton utazik a soproni polgár
Bécsújhelybe, 1866-ban már gázzal világítja az utcákat, 50 év óta vízvezetéki
vizet iszik, 1850 óta saját újságot olvas, a 90-es évek végén villanyvilágítása
van, 1900-ban már villamos csilingel a Várkerületen.
A
technika vívmányainak ez a meglepően gyors meghonosodása egy kis vidéki városban
nem annyira a jómódú polgárok hiúságában leli magyarázatát, inkább az emberi
szellem minden megnyilatkozása iránt érzett szenvedélyes tiszteletben. Az anyagi
műveltség, az életmódbeli kultúra szoros velejárója a szellemi kultúrának.
Az autochton soproni családok gyermekeinek mindig sokkal
többet kellett tanulniuk, mint az átlag vidéki városokban. Nemcsak azt kellett
elsajátítaniok, ami hazai szellemi kincs, hanem azt is, ami a határon túl érték.
Arany mellett Goethe és Shakespeare áll a soproni könyvespolcokon, Ady mellett
Rilke és Verlain. Egy-két idegen nyelv tudása, egy hangszernek a játszása elemi
követelmény. Sopron mindig azt vallotta, hogy kis nemzetek gyermekeinek többet
kell tudniok, mint a nagy nemzetek gyermekeinek. Sopron kötelességének érzi,
hogy széles látókörű, európai magyarokat neveljen a hazának.
Tudomány és művészet mély gyökerekkel forrott össze a
soproni földdel. Ötven iskolájában kereken 10.000 tanuló tanul.
Régi, nagyhírű iskolái közül az evangélikus líceum 1557
óta osztja a tudományt és ápolja a magyar érzést. Nagy tanítványai között ott
van Berzsenyi Dániel, Kis János, a “Magyar Társaság” alapítója, Gömbös Gyula,
Kánya Kálmán. Utána a legidősebb tanintézet az 1636-ban megnyílt katolikus
gimnázium, amely Rákosi Jenőből nevelte a magyar újságírás atyamesterét.
Két egyetemi fakultása közül az Erzsébet Tudományegyetem
evang. Hittudományi Kara az ősi evangélikus teológia örököse; a M. kir. József
Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Erdő-, Bánya- és Kohómémöki Kara
pedig az idemenekült selmeci főiskola utóda.
A két
fakultás tudós professzorainak tudományos munkái révén Sopron szinte az egész
világon ismertté lett, hiszen a hallgatók között finnek éppúgy találhatók, mint
törökök, bolgárok, sőt kínaiak is. Maga az egyetemi ifjúság; a hímzett
“Gruben”-os bányászok, zergetollas erdészek és a Bocskay-sapkás teológusok
egészséges színt, pezsgést, magyar lelkesedést és gazdasági fellendülést hoz az
öreg városba. Ők Sopron legjobb propagálói, folyton visszatérő barátai, amiben
jó része van annak is, hogy legtöbbjüket rokoni kapcsolatok fűzik Sopronhoz.
hiszen innen kerülnek ki az ország minden részébe a bánya-, kohó-, erdészmérnök-
és lelkészfeleségek.
Az iskolák városa egyben a nagymultú
egyesületek városa is. A soproni ember lelkétől idegen a kávéház, a “kávéházi
kultúra”. Kultúrigényeit inkább egyesületeiben elégíti ki. Egy városban, ahol a
régi, híres soproni kőfaragócéh remekei díszítik a tereket és házakat, ahol
minden utcában emléktáblák hirdetik Zrínyi, Petőfi, Berzsenyi, Kis János,
Széchenyi, Gyóni, Liszt Ferenc itteni tartózkodását ahol Lackner Kristóf a
költő-ötvös-jogász-katona-polgármester már 1604-ben irodalmi és tudományos
társaságot alapít és ahol már 1769 óta van színházépület; ott nem kell
csodálkozni azon, hogy a Zeneegyesület 113 éves, a Frankenburg Irodalmi Kör 1877
óta, a Férfidalkör 1875 óta, a Városszépítő Egyesület 1869 óta működik.
Az ember jellemét lakása tükrözi. Azzal, amit eddig
Sopronról elmondtam, felvázoltam a soproni embert is.
Valamennyien az élet kötéltáncosai vagyunk. Aki Sopronban tanulta ezt az
életbevágóan fontos mesterséget, mintha biztosabban járna az ingó kötélen.
Azok, akik az ország más részeiből kerülnek ide, eleinte
hidegnek érzik Sopront, ridegnek a soproniakat. Pedig a soproni csak higgadt,
meggondolt. Ezért nyílik fel nehezebben, ezért idegenkedik az elhamarkodott
barátkozástól és csak akkor fogadja be az idegent, ha az már kiállt egynéhány
próbát. Aki pedig befogadott, azt igyekszik beleolvasztani ebbe a külön soproni
világba, azt szeretné sopronivá formálni, mert csak így tudja igazán
megszeretni. Ez a beolvasztás legtöbbször sikerrel jár. Sőt, az idegenekből
lesznek a legádázabb soproniak, super-lokálpatrióták. Rendszerint elég egy
esztendő, vagy annyi idő, amíg egyszer lepereg előttük a soproni év négy
évszaka.
Ebben az átlényegülésben nagy szerep jut a
lövéreknek, illetve, ahogy mi régi soproniak csökönyösen nevezzük, a lővereknek,
a soproni nyaralókerteknek. A szép idő beköszöntével a soproniak egy része
átteszi lakhelyét a városból a lőverbe.
Mi a lőver? — A
lőver körülbelül a fele úton van a falusi gyümölcsöskertek és a finom úrikertek
között, Ahhoz, hogy lőver legyen, hegyek kellenek, nem nagyon magas hegyek, de
mégis akkorák, hogy a kert kapaszkodhasson és el lehessen belőle látni messze,
lehetőleg a Fertő kék csíkjáig. A közönséges gyümölcsfákon kívül még néhány
szelídgesztenyefának is kell benne lenni és a fenyők alatt erdei ciklámeneknek.
Ha ehhez még hozzáteszünk két sor ribiszkebokrot, buxust, sok virágot,
vadvirágos magas füvet, bogárzümmögést, gyönyörtől részeg madárdalt, a ház körül
fenyőtestőröket, akkor körülbelül együtt van az a zöldfényű, arany
napfénykarikákkal telehintett, gyümölcsillatú polgári paradicsom, amit lővernek
nevezünk.
Száz és száz ilyen lőver borítja a soproni
lankákat. Mögöttük pedig megkezdődik a fenyvesek, tölgyesek, bükkösök
végtelensége, feltárulnak a mohaillatú völgyek, a gyantaillatú hegytetők,
telerajzolva ápolt sétautakkal, De ezekről az utakról mindenfelé csöndes kis
ösvények s indulnak telve meglepetésekkel, a felfedezés izgalmaival, ahol órákig
nem találkozni emberrel, csak szelíd őzekkel és madarakkal. A soproni erdő
mindenkié. Itt nincsen tilalmas terület, de annál több gyöngyvirág, ciklámen és
lilavörös erikamező. Aki néhány hétig belefeledkezett a soproni hegyekbe, aki
télen odatűzhette síléceit az István-ház elé, ősszel megivott egy pohár aranyló
bort a Hubertusz teraszán, nyári estéken megvacsorázott a Hatvan-túristaház
tölgyei alatt, tavasszal végigment a brennbergi völgy és a Hidegvíz stüier-zöld
ragyogásin, az megérti, hogy a világlátott soproni, — az örök soproni — a
nagyvilág legcsábítóbb szépségei közül is csak ide vágyik vissza.