A kamara választási szabályai
A választási névjegyzék és a tagjegyzék
1. Azokról a Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén székhellyel rendelkezõ gazdálkodó szervezetekrõl, amelyek nem más gazdasági kamara vagy nem valamely szakmai kamara tagjai, a kamara tagozatonként és osztályonként választási névjegyzéket köteles összeállítani és vezetni.
A választási névjegyzék tartalmazza a gazdálkodó szervezet nevét, székhelyét, nyilvántartási számát, tevékenységi körét, a kamarai választások során a gazdálkodó szervezet képviseletében szavazásra jogosult személy(ek) nevét. A választási névjegyzék összeállításáért és vezetéséért a kamara titkára a felelõs.
2. A kamarába tagként bejelentkezett gazdálkodó szervezetekrõl a kamara tagozatonként és osztályonként tagjegyzéket köteles összeállítani és vezetni. A tagjegyzék a választási névjegyzék része.
A tagjegyzék tartalmazza a kamarai tag nevét, székhelyét,
tevékenységi körét,
a tagsági viszony kezdõ idõpontját, a tagsági
jogviszonnyal összefüggõ kérdésekben a gazdálkodó
szervezet nevében nyilatkozattételre jogosult személy(ek)
nevét. A tagjegyzék összeállításáért
és vezetéséért a kamara titkára felelõs.
A jelölés
3. A jelölés írásban és szóban történhet.
Az írásbeli jelölés lehetõségét a választásokat lebonyolító szakmai osztályülés elõtt legalább két hónappal biztosítani kell a jelölõlapoknak a tagok részére történõ kiküldésével.
A jelölõlapot a választásokat lebonyolító szakmai osztályülést két héttel megelõzõ idõpontig vissza kell küldeni, ezután az idõpont után írásbeli jelölés nem fogadható el.
Az írásban jelölt személyt a küldöttválasztó osztályülésre a kamara titkára meghívja, a meghívóban tájékoztatja, hogy jelöltként nyilvántartásba vették. A meghívót legalább 1o nappal a választási ülést megelõzõen kell kiküldeni.
Az írásban jelölt személynek nyilatkoznia kell, hogy a jelöltséget vállalja-e, az errõl szóló nyilatkozatot a választások napjáig a kamarához vissza kell küldenie. Amennyiben a nyilatkozatot nem küldi vissza, a küldöttválasztó osztályülésen is nyilatkozhat a jelöltség elfogadásáról. Ha nem nyilatkozik írásban és a küldöttválasztó osztályülésen sem jelenik meg, úgy kell tekinteni, hogy a jelöltséget nem vállalja.
A szóbeli jelölés csak a küldöttválasztó szakmai osztályülésen történhet. A szóban jelölt személynek is nyilatkoznia kell, hogy a jelöltséget vállalja.
4. Az egyes kamarai osztályok létszámuknak és gazdasági súlyuknak megfelelô számú küldöttgyûlési küldöttet választanak. A gazdasági súly kiszámításakor a kamarai tagok létszámát és korrigált nettó árbevételét egyenlõ arányban kell figyelembe venni.
A küldöttek osztályok szerinti megoszlása és létszáma a következõ:
A kereskedelmi tagozatban:
1. Élelmiszer-, napicikk-, közvetítõ- és nem bolti kereskedelem 3
2. Iparcikk kereskedelem 2
3. Nagykereskedelem 2
4. Turizmus 2
5. Közszolgáltatás 3
6. Szállítás, közlekedés 2
7. Gazdasági szolgáltatások, oktatás 3
8. Szórakoztató elektronikai szolgáltatás 2
Az ipari tagozatban:
1. Építô-, építôanyagipar, bányászat 3
2. Élelmiszeripar 2
3. Fa- bútor- és mûanyagipar 2
4. Gépipar, fémfeldolgozás 3
5. Textil- és ruházati ipar 3
Kézmûipari tagozatban:
A küldöttválasztó szakmai osztályülés összehívása és lebonyolítása
5. A küldöttválasztó szakmai osztályülést a kamara titkára hívja össze.A küldöttválasztó szakmai osztályülésre minden olyan kamarai tagot meg kell hivni, aki választási jogosultsággal rendelkezik. A meghivóban a kamarai tagot tájékoztatni kell a választás helyszinérõl és idejérõl.
6. A küldöttválasztó szakmai osztályülésen megjelent választókat a levezetõ elnök - a kamara titkára - számbaveszi és a választási jogosultságukat ellenõrzi, errõl az osztályülésen megjelenteket tájékoztatja. Vita esetén a választási jogosultság igazolása a kamarai tag kötelezettsége.
A levezetõ elnök jegyzõkönyvvezetõt jelöl ki, két jelenlévõ, választási jogosultsággal rendelkezõ két kamarai tagot felkér a jegyzõkönyv hitelesitésére, közli a megjelent választásra jogosultak számát, az irásban jelöltek számát, azt, hogy hányan kerültek fel a jelölõlistára, és felkéri a választókat, hogy szóban kivánnak-e jelölni.
A levezetõ elnök nyilt szavazást rendelhet el:
a./ azonos számú irásbeli jelölés esetén, hogy a jelölt felkerüljön-e a jelölõlistára,
b./ szóbeli jelölés esetén, hogy a jelölt megkapja-e a választók 1/3-ának támogatását,
c./ a jelölõlistán szereplõ személyek küldöttként való megválasztására.
Ha pontosan annyian vannak a jelölõlistán, mint ahány küldött választható, a lista azonnal és egyben is megszavazható.
Ha több jelölt van a jelölõlistán, mint szakmai osztály kvótája régiónként, a levezetõ elnök a legtöbb irásbeli jelölést kapott jelölt személyét bocsátja elõször szavazásra, ezt követõen a sorrendben kevesebb jelölést kapott jelölteket, majd - a támogató szavazatok csökkenõ sorrendjében - a szóban jelölteket bocsátja szavazásra.
Szavazategyenlõség esetén a szavazást az egyenlõ szavazatot kapott személyekre vonatkozóan meg kell ismételni. Ismételt szavazategyenlõség esetén még egy szavazást kell lebonyolitani, ha ez sem hoz különbséget a jelöltek között, sorsolással kell dönteni. A sorsolás módját a levezetõ elnök határozza meg.
A választásra jogosultak nyiltan, kéz vagy szavazólap felemelésével adják le a szavazatukat, amelyet a levezetõ elnök és a segitõi számolnak össze.
A küldött
7. A legtöbb szavazatot kapott, és
a szakmai osztály kvótájába még beférõ
jelölt lesz a megválasztott osztályküldött,
aki a szakmai osztályt a küldöttgyûlésen
képviseli
Az elnökségi tagok, az ellenõrzõ és etikai bizottsági elnökök és az országos küldöttek megválasztása
8. A megválasztott küldöttgyûlési küldött részére a küldöttgyûlés idõpontja elõtt legalább 15 nappal kézbesiteni kell a küldöttgyûlés meghivóját, és jelölõ lapot, amelyen a küldött az elnök, az alelnökök és a bizottságok tagjainak személyére tehet javaslatot. A meghivóban a küldöttet tájékoztatni kell a küldöttgyûlés helyérõl és idejérõl.
Amennyiben a küldött megválasztása és a küldöttgyûlés idõpontja között nincs 15 nap, a küldött részére a meghivót és a jelölõ lapot a küldöttválasztó osztályülésen kell átadni.
9. A jelölés irásban és szóban történhet. A küldött a jelölõ lapon tehet javaslatot az elnök, az alelnökök és a bizottsági tagok személyére, a jelölõ lapot legkésõbb a küldöttgyûlést megelõzõen 5 nappal el kell juttatnia a Jelölõ Bizottsághoz.
A Jelölõ Bizottság a küldöttgyûlési küldöttek megválasztása után irásban tesz javaslatot az elnök, az alelnökök, a bizottsági tagok személyére. Egy tisztségre több személyt is jelölhet.
A Jelölõ Bizottság a saját jelöltjeit és a küldöttek által irásban jelölteket haladéktalanul meghivja a küldöttgyûlésre, ha ezt a személyt egyébként nem választották meg küldöttgyûlési küldöttnek. A jelölttel közli, hogy milyen tisztségre jelölték, és felkéri annak visszajelzésére, hogy a jelöltséget vállalja-e. A jelöltnek nyilatkoznia kell, hogy a jelöltséget vállalja-e, az errõl szóló nyilatkozatot a választások napjáig a Jelölõ Bizottság részére vissza kell küldenie.
Ha a nyilatkozatot nem küldi vissza, a küldöttgyûlésen még szóban nyilatkozhat a jelöltség elfogadásáról.
Ha nem nyilatkozik irásban és a küldöttgyûlésen szóban, úgy kell tekinteni, hogy a jelöltséget nem vállalja.
10. A szóbeli jelölés csak a küldöttgyûlésen történhet, és ez a jog csak a küldöttet illeti meg.
Jelölt az lehet, és a jelölõlistára az kerülhet, aki
a./ választható,
b./ a jelöltséget vállalja,
c./ a küldöttek legalább felének a támogatását
elnyerte
A tisztújitó küldöttgyûlés összehivása és lebonyolitása
11. A kamara tisztújitó küldöttgyûlését a kamara elnöke hivja össze.
12. A tisztújitó küldöttgyûlésen megjelent küldöttek meghivóját, választási jogosultságát a Mandátumvizsgáló és Szavazatszedõ Bizottság a küldöttgyûlés megnyitása elõtt ellenõrzi, errõl jelentést tesz a küldöttgyûlés késõbb megválasztandó levezetõ elnökének.
13. A tisztújitó küldöttgyûlést a kamara elnöke nyitja meg, egyben javaslatot tesz a levezetõ elnök személyére.
A küldöttek egyszerû szótöbbséggel megválasztják a tisztújitó küldöttgyûlés levezetõ elnökét.
Ha a levezetõ elnököt tisztségviselõnek, bizottsági tagnak vagy országos küldöttnek jelölik, a javaslatára más levezetõ elnököt kell választani.
14. A levezetõ elnök jegyzõkönyvvezetõt jelöl ki, két jelenlévõ küldöttet felkér a jegyzõkönyv hitelesitésére, közli a választásra jogosultak számát, felkéri a Jelölõ Bizottság elnökét, hogy ismertesse a jelölõ bizottság jelöltjeit, az irásban beérkezett jelöléseket, majd felkéri a küldötteket, hogy szóban kivánnak-e jelölni.
Az elnök, a levezetõ elnök nyilt szavazást rendel el:
a./ a levezetõ elnök megválasztása során
b./ a jelenlévõ jelöltek támogatottsága eléri-e az 5o %-ot
c./ a jelölõlistára került jelöltek tisztségviselõként, bizottsági tagként, országos kamarai
küldöttként való megválasztása során.
15. Ha pontosan annyian kerültek fel a jelölõlistára, mint a megválasztható tisztségviselõk, bizottsági tagok, országos küldöttek száma, a lista azonnal és egyben is megszavazható.
Ha több jelölt van a jelölõlistán, mint a megválasztható tisztségviselõk, bizottsági tagok, országos küldöttek száma, a levezetõ elnök elõször a Jelölõ Bizottság jelöltjét /jelöltjeit/, majd a legtöbb írásbeli jelölést kapott jelölt személyét szavazásra bocsátja. Ezt követõen sorrendben a kevesebb jelölést kapott jelölteket, majd a szóban jelölteket - a támogató szavazatok csökkenõ sorrendjében.
Szavazategyenlõség esetén a szavazást az egyenlõ szavazatot kapott személyekre vonatkozóan meg kell ismételni. Ismételt szavazategyenlõség esetén még egy szavazást kell lebonyolítani, ha ez sem hoz különbséget a jelöltek között, sorsolással kell dönteni. A sorsolás módját a levezetõ elnök határozza meg.
A küldöttek nyíltan, kéz vagy szavazólap felemelésével adják le a szavazatukat, amelyet a Mandátumvizsgáló és Szavazatszedõ Bizottság tagjai és a segítõik számolnak össze.
Elõször a kamara elnökét kell megválasztani, majd sorrendben az általános alelnököt, a tagozat által választott alelnököket (3 fõ), az elnökségi tagokat (4 fõ), az ellenõrzõ bizottságot /3 fõ/, etikai bizottságot /5 fõ/, az országos kamara küldötteit /6 fõ/ választják meg.
A tagozat által választott alelnökök választásában kizárólag a tagozathoz tartozó küldöttek vehetnek részt. Ebben az esetben a levezetõ elnök felfüggeszt a küldöttgyûlés menetét, a tagozatok küldöttei három különbözõ helyszínen bonyolítják le a választást, az ülésüket a Mandátumvizsgáló és Szavazatszámláló Bizottság 1 – 1 képviselõje vezeti.
A legtöbb szavazatot kapott jelölt/ek/ lesz/nek/ a tisztségviselõ/k/, illetve bizottsági tagok és országos küldöttek.
A levezetõ elnök - a Mandátumvizsgáló és Szavazatszedõ Bizottság jelentése alapján - ismerteti a választás végeredményét.
16. A küldöttgyülésrõl
jegyzõkönyvet kell késziteni, amelyet a régi
elnök, az ülés levezetõ elnöke/i/, a Mandátumvizsgáló
és Szavazatszedõ Bizottság elnöke, a megválasztott
elnök, a jegyzõkönyvvezetõ és a hitelesitõk
irnak alá.
Jogorvoslat
17. megyei kamara tagja a választási szabályzat megsértése miatt panasszal élhet. A panaszt a kamara elnökségéhez kell benyújtani, a sérelmet követõ 15 napon belül.
A kamara elnöksége panaszt
- a kézhezvételétõl számitott - 3o napon
belül birálja el, határozatáról a panasztevõt
értesiti.
Közzététel
18. A választások idõrendjét
és helyszineit, a jelölõlapokat és a választások
eredményét a Kisalföld cimû újságban
is közzé kell tenni.
Választási és újraválaszthatósági szabályok
19. A küldöttek, a testületi szervek tagjai, a kamara elnöke és a többi választott tisztségviselôi legfeljebb négy évi idõtartamra választhatók meg és ugyanabba a tisztségbe egy alkalommal újraválaszthatók.
20. Küldöttnek, testületi szerv tagjának, illetve a kamara elnökének /alelnökének/ az választható, aki
- a cselekvôképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt áll,
- a közügyek gyakorlásától eltiltó jogerôs ítélet hatálya alatt áll,
22.. Nem viselhet tisztséget a kamarában, aki
- küldöttnek, testületi szerv tagjának nem választható,
- Magyarországon nem rendelkezik állandó lakóhellyel,
23. A küldött, a testületi szervek tagja, valamint a kamara elnöke és más választott tisztségviselõje az õt megválasztó szerv által visszahívható. A visszahívásra - az érintettet megválasztó szerv írásbeli, indokolt határozata útján akkor van lehetôség, ha a választott tisztségviselô
- feladatának ellátása során nem megfelelôen járt el, s az neki felróható