Tóth Imre:
A SOPRONI NÉPSZAVAZÁS UTÓÉLETE
A „láthatatlan dráma"
Az első világháború és az azt követő békék nagy európai tragédiájában
a nyugat-magyarországi szín két szereplő dialógusán alapult. Ausztria és
Magyarország, a kettős monarchia egykori társországai, 1918 után ellenfelekké
válva perlekedtek a történelmi Magyarország - zömében németek által lakott
- nyugati területsávjának hovatartozásán. Tekintsünk most el a rendhagyó
világdráma cselekményétől és koncentráljunk a darab magyar-osztrák szereplőinek
konfliktusára. Az első felvonásban elkövetett drámai vétségek, Ausztria
„hullarablása" és a magyar „csalás" olyan folytatást vontak maguk után,
melyből hiányzott a feszültségek látványos és nyílt kirobbanása, az akaratoknak
egy döntő összecsapásba való sűrítése. Az esztétika világából kölcsönvett
„drámaiatlan" vagy „láthatatlan dráma" küzdelmei mégis folytak, felületesen
szemlélve szinte alig láthatóan, észrevétlenül, közelebbről szemügyre véve
azonban nagyon is elevenen. A két főszereplő furcsa, skizofrén játéka fokozta
a feszültséget. A kettősség abból eredt, hogy mind az osztrák, mind pedig
a magyar kormány igyekezett a kérdésben megfelelő higgadtságot tanúsítani
1921 decembere után. A két ország - elsősorban a határmenti térség - közvéleménye
azonban változatlanul ragaszkodott korábbi ellenséges beidegződéseihez.
Az esetek zömében mindkét ország központi szervei próbálták csillapítani
a helyi politikusok és a sajtó vehemens hangvételét.
A két közvetlenül érintett résztvevő, Ausztria és Magyarország mellett
más szereplők is beleszóltak a nyugat-magyarországi-burgenlandi kérdés
alakulásába. Németországot elsősorban az Anschluss ügye és a Nyugat-Magyarországon
„rekedt" németség sorsáért való aggódás kötötte a térséghez. Később, a
harmincas évektől, a Drang nach Osten (keleti terjeszkedés) révén kapcsolódott
be az osztrák-magyar vita mellékáramába. Olaszország, mely már a népszavazás
idején is jelentős szerepet vitt a kérdés megoldásában, a harmincas évek
derekáig a Duna-medence iránti érdeklődése, Csehszlovákia pedig az időnként
visszatérő korridor-elképzelések miatt aktivizálódott.
A gondolkodás
Az osztrákok a kudarcért a magyar fél „hübriszét" okolták, és a soproni
„népszavazási komédiát" elítélve, a várost változatlanul Burgenland természetes
fővárosának tekintették. Érvrendszerük középpontjában a szavazási csalásra
való hivatkozás állt. A Sopronra vonatkozó igényeket etnikai és történeti
argumentumokkal igyekeztek alátámasztani. Nem hiányoztak azonban a palettáról
a gazdasági racionalitás indokai sem. Ezek alapjául az szolgált, hogy Sopron
hiánya fizikailag kettévágta az új tartományt, jelentősen megnehezítve
az Észak- és Dél-Burgenland közötti közlekedési, kommunikációs, logisztikai
kapcsolatok fenntartását. A valóban nehéz helyzetben lévő Burgenland sajtója,
politikusai ugyanakkor gyakran hangsúlyozták a Magyarországon maradt Sopron
gazdasági életképtelenségét is, számtalanszor hangoztatva vele kapcsolatban
a halott, illetve haldokló város formulát. A tartományi, községi hatóságok
és magánszemélyek nem fukarkodtak a sértő megjegyzésekkel (támadásaik fő
célpontja elsősorban az „Österreichsfeind" Thurner Mihály polgármester
volt), és változó intenzitással követelték a népszavazás felülvizsgálatát,
valamint Sopron Burgenlandhoz csatolását. A hangos csatazaj elülte után
már finomabb megfogalmazások láttak napvilágot. Sopron ugyan továbbra is
kiemelt szerepet játszott Burgenland életében, de az 1920-as évek közepén
már bele kellett törődni a változtathatatlanba, s a hivatalos tiltakozás
után pár évvel rá kellett döbbenni, hogy az 1921-es plebiscitum megfellebezhetetlen.
A különféle osztrák kezdeményezések (népszövetségi beadványok, tüntetések,
feliratok) jószerével csupán magánkezdeményezések szintjén születtek újra.
Magyarországon néhányan, a soproni sikeren felbuzdulva, a továbblépés
lehetőségét is fontolgatták, megpendítve a „maradék" Burgenland vagy legalább
egy részének visszaszerzését. Az érvelés a történelmi jogok felemlegetésén
és morális vádaskodásokon alapult (pl. a volt társország „hűtlensége" vagy
a „hullarabló" Ausztria fordulatok alkalmazásával). Az 1930-as évek erősödő
pángermán törekvései idején a területszerző gondolatok valamelyest háttérbe
szorultak, s a német előretörés árnyékában egyre erőteljesebb veszélytudat
jellemezte a hazai közgondolkodást. Sopronban a helyi németség számaránya
és a népszavazás körüli viták miatt ennek különösen nagy hatása volt.
A kivitelezést tekintve kezdetben valóságos alternatívaként fogalmazódott
meg az erőszakos beavatkozás gondolata is, elsősorban fajvédő csoportok
részéről. Ezek azonban hamar diplomáciai ellenállásba ütköztek. Reálisabb
próbálkozásnak bizonyultak azok a kísérletek, amelyek a burgenlandi osztrák
tőkebefolyás kiküszöbölésére és a tartomány konszolidálódásának lassítására
vonatkoztak. Természetesen a határ innenső oldalán is születtek a kormányhoz
intézett feliratok, és a hazafias felbuzdulások különféle megnyilvánulásaira
került sor.
A kormány a soproni követelések elől hátrálva azonban igyekezett félreérthetetlenül
jelezni, hogy Burgenland visszaperlése szóba sem jöhet, hiszen etnikai
érvekkel indokolhatatlan lenne, sőt egyenesen nevetségessé tenné az Erdély
és a Felvidék visszaszerzése érdekében megfogalmazott magyar érveket. A
terület ráadásul egyszerűen nem ért meg annyit, hogy miatta a kiegyensúlyozott
osztrák-magyar viszonyt, vagy akár a hazai németekhez és később a nagyhatalmi
támogatás miatt fontossá váló Németországhoz fűződő kapcsolatokat veszélyeztessék.
A nagypolitika
A fiatal osztrák köztársaságot a húszas években súlyos belső válságok
gyötörték, és bár a népszavazás eredményét nem tudták elfogadni, intézkedéseik
nem Sopron megszerzésére, hanem a belső helyzet konszolidálására irányultak.
A normalizálás szándékának - egyben a satus quo tudomásul vételének - egyik
közvetett bizonyítékát jelzik a burgenlandi tartomány kettéosztásával foglalkozó
tervek, mellyel a terület gazdasági és közigazgatási zavarainak kívántak
véget vetni, elhárítva a gondolatot, hogy a fejlődés egyetlen biztosítéka
Sopron átcsatolása lenne. Bécsben 1922-23-ban még jelentékeny defenzívában,
egy újabb nyugat-magyarországi felkeléstől tartva tekintettek a keleti
szomszédra. A görcsös félelem - nem utolsósorban a magyar kormány megnyugtató
magatartásának köszönhetően - lassan oldódott, és az évtized közepétől
fokozatosan más kérdések kerültek terítékre a két ország viszonyában. Az
elsősorban burgenlandi politikusok szájából elhangzó, illetve a sajtó részéről
megfogalmazott ambíciók Sopron megszerzésére nem kaptak támogatást a kancelláriától
és a külügyminisztériumtól. A kapcsolatok javulását követően pedig még
a magyar érzelmeket sértő megjegyzéseket is igyekeztek kigyomlálni a helyi,
tartományi vezetés retorikájából, gondosan kerülve minden olyan demonstratív
lépést, mely a nyugat-magyarországi kérdést megzavarhatta volna. Az 1930-as
években, a várható Anschluss árnyékában az osztrák állam igyekezett minden
alkalmat megragadni, hogy a hitleri szorításon enyhítsen. Ettől az időszaktól
szinte teljesen megszűntek a Burgenlanddal kapcsolatos polémiák, sokkal
súlyosabb és aktuálisabb problémáknak adva át a helyüket a két ország viszonyában.
Berlin - bár a náci diktatúra ebben a tekintetben sem zárt tökéletesen
rövidre, és a sok, párhuzamosan működő illetékes szerv sokszor ellentmondásos
utasításokat adott ki e kérdésben is - a feszültségek minimalizálására
törekedett Budapesttel, amibe nem fért bele a nyugat-magyarországi volksboden
ügyének folytonos hangoztatása. Ribbentropp német külügyminiszter például
személyesen intette mérsékletre a Sopron miatt hangoskodó bécsi köröket.
Az Anschluss ügye pedig csupán annyiban zavarta meg a Burgenland körüli
állóvizet, hogy Ausztria és Németország egyesülése esetén a magyar politikusok
egy része rekompenzációként az elszakított nyugati területek visszaadásában
reménykedett. Tudvalévő, hogy az Anschlusstól a békeszerződésekben eltiltott
Ausztria mintegy kárpótlásként kapta meg Magyarország nyugati megyéinek
zömében németek lakta területsávját, a későbbi Burgenlandot. Az egyesülés
megvalósulásával - magyar felfogás szerint - elveszett volna a jogalap
a térség idegenbirtoklásához. A vitának és a revindikáció ábrándjainak
végül is Hitler határozott elutasítása vetett véget. A hitleri Németország,
bár gondosan ügyelt a potenciális szövetséges Magyarországgal való jó viszonyára,
egyet határozottan deklarált: nem hajlandó lemondani egyetlen négyzetkilométerről
sem, melyen német lakosság él. A dilemmát legfeljebb az jelenthette, hogy
vajon mi lesz a magyar határok mögött maradt német néptalaj - többek között
a nyugati határszél - későbbi sorsa. Ennek tisztázására a második világháború
alakulása miatt szerencsére nem került sor.
A magyar kormányzat szintén visszafogott módon kezelte a nyugat-magyarországi
kérdést. Ausztria - minden feszültség ellenére - a magyar kormány legfontosabb
külpolitikai partnerének számított. A sok tekintetben egymásra utalt osztrák-magyar
érdekek 1921 után már nem engedték meg a probléma eszkalációját. (Jellemzően
egyébként még a Burgenland visszaadását igénylő magyar revizionista körök
sem vették egy kalap alá Bécset követeléseik egyéb célpontjaival, Prágával
és Bukaresttel.) Emiatt a helyi és a kormányzati tényezőkön kívül álló
körök, valamint a kormány álláspontjában hol nyíltabb, hol rejtettebb aszinkronitás
volt megfigyelhető. Az illetékes budapesti minisztériumok elsősorban a
helyi ambíciók fékezésére törekedtek, sok esetben kínos magyarázkodásra
kényszerülve osztrák partnereik előtt.
A húszas években passzivitásra ítélt magyar külpolitika nagy előszeretettel
tekintett Sopronra mint a revízió addigi egyetlen sikertörténetére. Az
integrális revíziónak érveket szállító soproni népszavazást igyekeztek
kormányzati juttatásokkal, különféle kedvezményekkel honorálni. A soproni
városvezetés - Thurner Mihállyal az élen -pedig megpróbálta kihasználni
a civitas fidelissimában rejlő politikai, anyagi előnyöket.
A szakaszok
A népszavazást követően a két kormány önmérséklete ellenére erős indulatok
uralkodtak a határ mentén. Sem a burgenlandi, sem a soproni politikusok
nem válogatták meg szavaikat, sem a sajtó nem szűkölködött az egyoldalú
és durva megfogalmazásokban. Az elszakított területek megtartására 1919-ben
alakult Nyugat-Magyarországi Liga az 1922 szeptemberi megszűnéséig folytatott
utóvédharcokat a „megszállt vidéken". A célok között újabb felkelés megszervezése
is szerepelt. Osztrák részről a tartományi közigazgatás ideiglenességét
igyekeztek hangsúlyozni azzal, hogy 1924-ig nem választottak székhelyet
Burgenlandnak, sőt Eisenstadt (Kismarton) kijelölését követően is kerülték
a tartományi főváros (Landeshauptstadt) kifejezést, és inkább a „tartományi
kormány székhelye" (Sitz der Landesregierung) fordulatot alkalmazták.
Az 1920-as évek közepén a csillapodó kedélyek és az újraszövődő gazdasági
szálak jellemezték a burgenlandi és a nyugat-magyarországi térség viszonyát.
A szereplők a sérelmek kölcsönös hangoztatása mellett is kezdtek megbarátkozni
a realitásokkal. Több vitatott kérdés végére pont került, és a gazdasági
racionalitás által életre hívott kapcsolatok is normalizálták a helyzetet.
A húszas évek végén látszólag újabb reneszánsza következett a területi
vitáknak. 1927-től ösztönzést kapott Magyarországon az etnikai revízió
gondolata. Az angol sajtómágnás - a meglehetősen szenzációhajhász bulvárlapot
megjelentető - Rotheremere lord akciója nyomán a magyar revízió ügye a
nemzetközi érdeklődés középpontjába került. A „nemes lelkű lord" Hungary's
place in the Sun. Safety for Central Europe címmel jelentetett meg írást
lapjában, a Daily Mail-ben. A magyar kormánynak egyszerre volt hasznos,
ugyanakkor kényelmetlen és elégtelen is a kezdeményezés. Hasznos, mert
a lord jóvoltából Trianon ügye végre a nemzetközi sajtónyilvánosság elé
került. Kényelmetlen, mert a környező államokból, illetve Párizsból és
Londonból érkező negatív visszhangokat nem kevés fáradozással sikerült
csak elcsitítani. Végül elégtelen, mert az integrális revíziót követelő
hazai csoportok - köztük az akkor létrejött Magyar Revíziós Liga - előtt
védhetetlen volt a lord viszonylag kis változtatásokkal járó, „ésszerű"
határkiigazításokon alapuló és alapvetően etnikai érveken nyugvó vevő koncepciója.
Nyugat-Magyarország kérdését - éppen ez utóbbi miatt - nem érintette a
felbuzduló revíziós mozgalom.
Ugyancsak a 20-as évek végén nagy reményeket fűztek egy nagyhatalmi
támogatással - ekkor még elsősorban olasz külpolitika oldalvizén - megvalósuló
újrarendezéshez. Az olasz külpolitika megnyilatkozásai némi bizalomra adtak
okot a határ mentén is. Több olasz lap, többek között a mértékadó Corriere
della Sera tendenciózus cikkeket közölt az erőszakos burgenlandi németesítésről,
és szóbeszéd tárgyát képezte, hogy Dél-Tirolról való lemondásukért cserébe
az olaszok Burgenland visszaadását szabják feltételül a bécsi kormánynak.
Ebből természetesen semmi sem lett.
A harmincas évek elején a gazdasági világválság, majd a növekvő német
befolyás rendezte újra a kapcsolatokat. A válság - bár szórványos vélemények
elhangzottak ez ügyben - a Duna-menti országok együttműködését illetően
nem erősítette a regionális összefogás gondolatát sem a határ mellett,
sem nagyobb dimenzióban. Az 1930-as években a náci párt németországi megerősödésével,
majd Hitler hatalomra jutásával az eddig mellékszereplő Németország került
a nyugat-magyarországi kérdés centrumába. Magyar részről kettős érzelemmel
viszonyultak a német erőnövekedéshez, melytől egyrészt revíziós vágyaik
támogatását esetleg Burgenland visszaadását várták, másrészt viszont a
terjeszkedés fenyegető rémképét idézte fel bennük.
A német-osztrák egyesülés nem hozta meg a néhányak által várt terület-visszaszerzést.
Burgenland azonban mégis megszűnt, hiszen a birodalmi kormány megvalósította
azt, amit az osztrák kormányzat nem tett meg a húszas évek elején. Az egykori
Ausztria Ostmark névre keresztelt legrövidebb életű tartományát felosztották
a volt Alsó-Ausztria és Stájerország között. A II. világháború tehát levette
a napirendről Burgenland ügyét, de rövid- és középtávon a nyugat-magyarországi
terület (és az ott élő németek) problematikája is a német-magyar diplomáciai,
majd háborús együttműködés függvényében alakult.
Sopron
A békéket és a népszavazást követően elsősorban Sopron került válságos
gazdasági helyzetbe a nyugat-magyarországi térségben. A város természetesen
nem vonhatta ki magát az ország általános gazdasági bajai alól. A háborúban,
majd a forradalmak idején dezorganizálódott gazdaság, a súlyos pénzügyi
válságot okozó infláció, a mesterségesen meghúzott határok gazdasági következményei
azonban itt még súlyosabbak voltak. A város 1918 és 1921 utáni aszimmetrikus
helyzete jól modellezte azt a szituációt, melyben a békerendezéseket követően
piackrízissel és nyersanyaghiánnyal, aránytalan termelési kapacitással
és eltorzult településszerkezettel egyszerre küszködő Magyarország is találta
magát. A monarchia közös piacának elvesztése, majd pedig saját piackörzetének
elcsatolása rendkívül érzékenyen érintette Sopront. Az osztrák, illetve
a bécsi piac kiesése a bor, élőállat, gyümölcs és zöldség kivitelét lehetetlenítette
el, saját gazdasági körzetének feldarabolása pedig további súlyos károkat
okozott a varos gazdaságának. 1921 után lehangoló képet fogadta a városba
érkezőket. A piactér elnéptelenedett, még a heti vásárok napjain is kihalt
képet mutatott, az üzletek kongtak az ürességtől.
Sopron saját erejére és a kormányzati szervek segítségére támaszkodva
próbált kilábalni a válságból. Ez utóbbira 1922-ben jó esélyek ígérkeztek,
amikor Klebelsberg Kuno (akkor belügyminiszter) a soproni választókörzetben
kívánt indulni a nemzetgyűlési választásokon, a kormánypárt színeiben.
Klebelsberg javaslatára a minisztertanács elvben elfogadta, hogy Sopronban
export-marhapiacot létesítsenek. A városvezetés közbenjárására kedvező
vámtarifa- módosításokra, egyes behozatali és kiviteli tilalmak feloldására
is sor került, és a város 1922-ben export állatvásár-jogot, egy évre rá
lóexportvásárjogot is szerzett. A bortermelés fenntartására és a nyugat-magyarországi
borvidék szakemberigényeinek kiszolgálására borászati iskola alapítását
határozták el, az értékesítésre pedig nagyszabású felvásárlást és exportakciót
kívántak kezdeményezni. A honvédelmi tárca át is adta a volt katonai reáliskola
épületét mezőgazdasági iskola céljaira, mely azonban nem váltotta be a
hozzá fűzött reményeket és nem működött megfelelően.
Bár Sopron felkarolása érdekében több eredmény született - leginkább
a húszas évek közepéig -, a nagyra törő tervek és a választási ígéretek
jó része papíron maradt. A kormány ígéretei az 1921. utáni nagy felbuzdulást
követően alábbhagytak. Az éljenzések elhalkulása után kiderült: a város
konkrétumok terén vajmi kevésre számíthat. Talpon maradásának biztosítására
a költségvetés nem biztosított külön, célzott forrásokat, és tudomásul
kellett venni, hogy a külső támogatáson kívül elsősorban a saját erejére
kell támaszkodnia. A dualizmus alatt még jelentős kereskedőváros beszűkült
gazdasági terének újrakonstituálásához ezért nagyon tudatos várospolitikára
volt szükség. A határmegvonásból eredő károkat azonban a „minden rosszban
van valami jó" elve alapján ellensúlyozta a belső piac bizonyos fokú fellendülése.
Bécs elérhetetlensége miatt a helyi és környékbeli lakosság érdeklődése
egyre élénkebben fordult a helyi beszerzési források felé. Az addig az
osztrák fővárost látogató vásárlók most otthon költötték el pénzüket, ami
rövid időn belül segített a kiskereskedelem gondjain. Hasonlóan az országhatárokon
belül, praktikusan Sopronban szerezték be alapanyagaikat, üzemanyagukat,
és intézték bevásárlásaikat a helyi iparűzők is, mellyel hozzájárultak
a város gazdasági életének új alapokra helyezéséhez.
Ezt az élénkülést erősítette az a tervszerű politika, mely új funkciókkal
gazdagította Sopron regionális és országos gazdasági szerepét. A Trianon
után elszakított hagyományos magyar üdülőhelyek kieséséből származó űrt
a húszas évektől Sopron próbálta meg betölteni. Újszerű próbálkozás volt
a textilipar bővítése is, melynek köszönhetően a várost a „magyar Manchesterként"
emlegették a két háború korában. A város vezetése mindehhez infrastruktúra-teremtéssel,
adókedvezményekkel járult hozzá. A pragmatikus várospolitikához hozzátartozott,
hogy gazdaságpolitikai kérdésekben az ellenzék is a polgármester mögé sorakozott
fel, aki pedig ezekben az ügyekben politikai, hazafias érzelmeit is igyekezett
félretenni. A burgenlandi és osztrák politikához fűződő viszonya nem akadályozta
meg abban, hogy a gazdasági kérdésekben nyitott legyen és ugyanolyan érdeklődéssel
és intenzitással forduljon a határon túlról érkező lehetőségek megragadása
felé, mint ha azok nem „esküdt ellenségeitől" származnának. A népszavazás
következményei azonban nem csupán a gazdasági szférában érvényesültek.
1921. december 14. és annak emléke Sopronban döntő igazodási pont, meghatározó
tényező maradt. A szavazáskor tanúsított magatartás hosszú ideig kihatott
a város politikai viszonyaira, a helyi német és magyar lakosság sorsára.
Ennek egyaránt voltak pozitív és negatív aspektusai is.
A „civitas fidelissima" gondolata, mögötte pedig a nemzethez tartozás
demonstratív kifejezése más módon is alfája és omegája volt a két háború
közötti évek várospolitikusi megnyilvánulásainak. A népszavazás pozitív
élménye integratív erőnek bizonyult, amely mögé a korszakban a legeltérőbb
eszmei alapállású erők is felsorakozhattak, így a keresztény-konzervatív
városi csoportok mellett a liberálisok, sőt az országos politikában a revízió
gondolatát elítélő szociáldemokrácia is. A már-már eposzi kellékké nemesedő
állandó jelző segítségével megpróbáltak politikai és erkölcsi tőkét kovácsolni
a szavazás eredményéből, és a várospolitika igyekezett maximálisan kihasználni
a siker nyújtotta lehetőségeket. A szavazás állandó hangoztatása a kormányhoz
intézett feliratok érveinek fontos alapját képezte. Vagy mint a megfogalmazott
kívánságok tartalmi argumentuma, vagy csupán mint a gondolatok „díszítősora",
de a legtöbb helyen felbukkant a leghűségesebb város eszményített fogalma.
A hivatkozásokkal elsősorban gazdasági, illetve oktatási, felsőoktatási
téren sikerült eredményeket kicsikarni. A hűség legitimációs motívumként
való hangoztatása tehát a város speciális érdekeinek érvényesítését szolgálta.
A nemzet testéből 1918-19-ben kiszakadt nemzetiségekkel szemben Sopron
az idegen ajkú lakosság államhűségét, patriotizmusát szimbolizálta. Fontos
volt ez az integrális revízió talaján álló csoportoknak, de különösen fontos
lehetett a 20-as években elszigeteltségre ítélt magyar külpolitika számára
is, mely a kényszerű beilleszkedési politika közepette a hangos revízió
helyett a pozitív propagandára helyezte a hangsúlyt, s erre kitűnő lehetőséget
kínált a soproni példa. A benne rejlő lehetőségek érdekében persze áldozni
is kellett. A kormányzati oldal motiváltságát jelzi, hogy a támogatások
legdinamikusabban a szavazástól az évtized közepéig érkeztek, annak ellenére,
hogy az 1922. évi választásokon az Egységes Párt súlyos vereséget szenvedett,
és ráadásul a nemzetgyűlésbe az MSZDP jelöltje, Hebelt Ede került be. Amikor
tehát a kormány Sopront különféle előnyökben részesítette, abban a tudatban
kellett tennie, hogy ezzel egy „szocialista várost" támogat. Hebelt győzelme
a kormányzati köröknek különösen rosszul esett, és látható dilemmát okozott
a városhoz fűződő viszonyukat illetően. Kozma Miklós, az MTI elnöke a kampányt
szervező Gömböshöz írt levelében utalt is rá, hogy a szocialisták esetleges
győzelme „erkölcsileg elcsúfítaná" a népszavazási eredményét.
A kormány retorikai megnyilvánulásai ettől függetlenül és ezt követően
is túláradó együttérzésről tettek tanúbizonyságot. Sopron ugyan nem részesült
a hőn áhított megkülönböztetett bánásmódban, de kívánságai elől nem lehetett
egyszerűen kitérni. A sikeres intervencióiknak köszönhetően 1922-23-ban
a város vezetői és testületei számos gazdasági, kereskedelmi, külkereskedelmi
kedvezményben részesültek, melyek erősítették a civitas fidelissima eszméjének
gyakorlati előnyökre váltását.
A szavazásnak voltak azonban kevésbé kedvező kihatásai is. A város német
nyelvű lapját, az Oedenburger Zeit-ungot folyamatosan megfigyelés alatt
tartották, sőt 1923-ban állambiztonsági érdekből a betiltását is fontolóra
vették. A húszas-harmincas években a köztisztviselői állások betöltésekor,
a legkülönbözőbb személyi döntések során és gazdasági kérelmek elbírálásakor
mérlegelték nemzethűségi alapon és a szavazáson mutatott hozzáállás figyelembe
vételével a döntéseket. A hatóságok figyelme a legkülönbözőbb állásokra
is kiterjedt. Szinte természetes, hogy kitüntetések, jutalmak (pl. iparkamarai
kitüntetés) megítélésekor, illetve magasabb szintű kinevezéseknél - a városi
vegyvizsgáló állomás igazgatói posztjától a pénzügyigazgatóság számtanácsosáig
vagy a rajztanárig - nem hoztak döntést a megfelelő információk hiányában.
Az osztrákok iránti szimpátia ugyanakkor elég volt ahhoz is, hogy a bormérési
engedélyek felülvizsgálatakor vagy éppen trafik-engedély megadásakor a
rendőrség és a polgármester véleményezése alapján bárki elessen legfőbb
megélhetési forrásától. Ez utóbbi intézkedés elsősorban a német-ajkú gazdapolgárságot
érintette fájdalmasan. A polgármesteri és a főispáni hivatal illetékesei
a véleményezés céljára rendszeresen igénybe vették a rendőrség helyi szerveinek
információit (és a „félhivatalos" besúgók jelentéseit).
A város vezetése a nemzeti eszme diadalát igyekezett bizonyítani, s
ebben segítségére voltak a város demográfiai mutatószámai is. Ezek szerint
az 1920-as adatokhoz képest a város magyar nemzetiségű lakossága közel
nyolc százalékkal (3151 fővel) nőtt, a németek kb. 65,5 százalékos (1199
fő) csökkenésével szemben.
Epilógus
Ausztria német megszállás alóli felszabadulása idején is újraéledtek
olyan, ma már elfelejtett tervek, melyeknek gyújtópontjában az ún. „Ostburgenland"
létrehozása állt, ami alatt Sopronnak és környékének osztrák igazgatás
alá helyezését értették. Elsősorban osztrák - burgenlandi - szociáldemokrata
politikusok készítettek elaborátumokat a régóta áhított „főváros" megszerzésére.
Ezek a tervek azonban hamar lekerültek az illetékesek íróasztalairól. Magyarországon
a szocialista korszak politikája - mely nem kedvezett semmiféle nemzeti-etnikai,
és területi kérdés felvetésének - oszlatta el végleg a területváltozások
vízióit. Mindezeknek a szuperhatalmak által uralt, megosztott világban
nem is volt semmiféle realitása. A hidegháborús elzárkózás ugyanakkor megnehezítette
a párbeszédet, a történelmi viták közös feldolgozásának lehetőségét is.
Még ma is folynak viták arról, hogy vajon a Sopronban és környékén tartott
népszavazás eredménye mennyire volt törvényes vagy illegitim. Egymás érvelésének
megismerése és a saját álláspontok kellő kritikája azonban egyre közelebb
visz ahhoz, hogy megértsük a másik fél motívumait és tiszteletben tartsuk
nézeteit. |