A december
4. Borbála.
Bányászok, tüzérek, és várak védőszentje. Ekkor teszik vízbe a
“Borbála - ágat" cseresznye- ,barack- vagy mandulagallyacskát, ami ha
karácsonyig kivirágzik,
akkor a leány biztos férjhezmenetelre számíthat.
6. Miklós.
A gyermekeket megajándékozó Mikulás alakjának a magyarság körében
kevés hagyománya van, német területről származik.
13. Luca.
A Gergely- féle naptárreform előtt az év legrövidebb napja volt.
Ekkor kezdik készíteni a Luca-széket, amelyet 13 nap alatt, 13 féle fából kellett
elkészíteni úgy, hogy mindennap dolgozni kellett rajta valamit. Elterjedt szokás még
a Luca-napi búzahajtatás és a Luca-kalendárium készítése.
22. Téli napforduló napja
31. Szilveszter
Az év legvidámabb éjszakája, az első évezred végén élt Szilveszter
pápa ünnepe. Az év végi mulatozást már a rómaiak is megtartották december 27.-én,
a híres Szaturnáliákon. Ezen az éjszakán eltemetik az óesztendőt és különböző
varázslásokkal igyekeznek megtudni mit hoz az Újév. Legismertebb az ólomöntés,
amikor a friss öntés formájából jósolnak: vagy a gombócfőzés, amikor
papírszeletekre férfineveket írnak, ezeket gombócokba dugva forró vízbe dobják, s
amelyik legelőbb a víz színére emelkedik, az lesz a neve a leány jövendő
férjének.
A karácsony
Karácsony (incarnatio Verbi = az Ige megtestesülése, Isten Fia emberré tétele) Jézus születésének az ünnepe.
Ünneplése a nyugati egyházban 350 körül kezdődött, ez időben mindössze annyit jelentett, hogy ünnepi istentiszteletet tartottak a templomban. Azután a jelentősége és súlya gyorsan növekedett, és még az ókor vége előtt teljesen egyenrangú ünnep lett a húsvéttal.
Karácsony jelképei:
A jászol: A karácsonynak nem a fenyőfa a legősibb jelképe, hanem a jászol. Ez lett a legbeszédesebb szimbóluma a karácsonyi eseményeknek, mely Isten érthetetlen, felfoghatatlan nagy szeretetét hirdeti. Csakhamar elterjedt a “betlehem” felállításának szokása, a szent esemény szobrokkal való megelevenítése. A betlehemek készítése templomokban és családi otthonokban egyaránt elterjedt.
A
karácsonyfa: A karácsonyfa-állítás szokásának kialakulásával
és elterjedésével kapcsolatban sokféle elképzelés, feltételezés és adat van.
Vannak, akik az eredetét a középkori misztériumjátékokkal hozzák összefüggésbe,
amikor a
bűneset történetét is előadták, és ennek “kelléke” volt a tudás fáját
jelképező kis fenyőfa. Dísz nem volt rajta, legfeljebb
egy rákötött alma, s a kígyót aranyos papírból font lánc helyettesítette. A
hagyomány szerint Luther Márton állított először karácsonyfát a gyermekeinek. A
karácsonyfát az életfa motívummal is összefüggésbe hozzák, utalva arra, hogy nem
mindenütt terjedt el, illetve más jelképek szerepelnek helyette: fagyalág,
fagyöngycsokor, gránátalma, vagy mogyoróág, almába szúrt rozmaringág stb.
A karácsonyfa magyarországi elterjedését a Podmaniczky családdal hozták
összefüggésbe.
A fa igazi története ma már kikutathatatlan. Sokkal fontosabb azonban ennél az a jelenéstartalom, az az üzenet, amit ez a karácsony jelkép hordoz.