Az
új keresztény szokás Rómában vagy talán
Észak-Afrikában honosodott meg elõször, és
fokozatosan terjedt kelet felé. Egy 354-ben írott kalendárium
szerint Rómában 336-ban már megünnepelték
a karácsonyt, jeruzsálemi egyház azonban csak az V.
század derekán vette át. Az örmény egyházban
mindmáig január 6-án emlékeznek meg Krisztus
születéséröl.
Az ajándékozás szokása egy másik, ugyancsak
a téli napfordulóval összefüggõ római
vígasságsorozatból
ered. A Saturnalia december 17-tõl 24-ig tartott. Ilyenkor zárva
voltak a mûhelyek, az iskolák és a bíroságok,
az emberek lakmároztak, táncoltak, szerencsejátékokat
játszottak, élvezték az életet otthon és
az utcákon és ajándékkal örvendeztették
meg egymást.
A középkor folyamán a keresztény hitre tért
germánok, kelták, szlovákok éppúgy,
mint a magyarok, új elemekkel, saját ünnepeik örökségével
gazdagították a szokást. Az örökzöldek
a mérsékelt égövben mindenütt az örök
életet, természet megújulását jelképezték.
A karácsonyi termõág magyar hagyománya összefügg
az életfa Krisztus megválasztását
gyümölcsözõ fája keresztény jelképével,
ezen keresztül pedig az égigérõ fa õsi,
nem keresztény mítoszával is. A különféle
fák kultusza a germán és kelta hitvilágnak
fontos eleme volt.
Karácsonyfa Mai
formájában a karácsonyfa a német nyelvterület
nyugati részrõl származik, az Ádám és
Éva történetét megjelenítõ népi
színjátékokból hiszen karácsony elõestéje,
december 24.
Ádám és
Éva nevenapja is. Ezekben az úgynevezett paradicsomjátékokban
az almákkal teleaggatott fenyõ az Édenkert fáját
jelképezte. Az otthoni paradicsomfák ágaira
édes ostyákat is függesztettek a szentelt ostya jelképéül
ezek voltak a jellegzetes formájú karácsonyi sütemények,
sõt a szaloncukor elõdei.A fa közelében egy gúla
formájú, fából készült alkotmány
állt, örökzöld ágakkal, Krisztus szimbolizáló
gyertyákkal, a tetején pedig egy csillaggal.A fa és
a gúla egyesítésével jött létre
a mai ismert karácsonyfa vélhetõen a Német-Római
Birodalom nyugati részén, a ma Franciaországhoz tartózó
Elzászban.A gyertyadísz még egy ideig nem volt túl
gyakori.Az elzászi Strassburgban (ma Strasbourg, Franciaország)
már 1685-ben említik, Bécsben egy Német színész
hozta divatba 1821-ben.
Karácsony étkek Az
ünnepi asztalt piros csíkos abrosszal terítették.Varázserõt
tulajdonítottak neki, bõséget, egszséget hozott
a ház népének. Szokás volt szalmát tenni
az asztal alá, a betlehemi jászolra emlékesztetõül,
de búzával telt kosarat is, sõt ásot, kapát,
gereblyét a jövendõ jó termés reményében.Az
asztal alatti szalmát utóbb a jószággal etették
meg, hogy szerencsét hozzon rájuk, az abroszról gyüjtött
morzsát a szõlõkertbe szórták, hogy
jó legyen a szüret a jövõ évben.A karácsonyi
ételekhez füzödõ mágikus hiedelmek szerint:a
bab, a borsó, a mák a bõséget biztósitja,
a fokhagyma az egészséges.
A Mikulás-zsák Szent Miklós püspök észrevétlenül csempézte be adományát pártfogoltjaihoz.Ez a hagyomány él tovább abban a szokásban, hogy a kislányok és a kisfiúk december 5-én este kiteszik az ablakba cipõket, hogy abba rakja bele titokban az ajándékjait a nagy puttonyos Mikulás bácsi.A cipõk helyett azonban a gyerekek varrhatnak díszes zsákot is e célból.A kisebbek számára ez jó alkalom az elsõ varrási kísérlethez.December 6-án bizonyosan degeszre tömve látják viszont alkotásukat.