Kétezer
éve Betlehemben, egy pajtában született meg Jézus.
Ekkoriban a kegyetlen Heródes Antipas uralkodott Júdeában.
Mihelyt tudomására jutott, hogy "király" születik,
azonnal félteni kezdte a hatalmát és
rettenetes vérengzést rendelt el. Minden elsõszülött
fiúgyermeket megöletett, hogy Jézustól így
biztosan megszabaduljon. Jézus azonban családjával
Isten figyelmeztetésére elmenekült onnan, hiszen neki
küldetése volt. Kereszthaláláig tanított,
gyógyított, csodákat tett és segített
az embereken. Az õ eljövetelét ünnepli a keresztény
világ mind a mai napig karácsony ünnepével. Az
ünnepre való készülõdés idõszaka,
az advent december 24-ét, szentestét megelõzõ
négy hét, amely mindig vasárnappal, idén november
29-én kezdõdött. Manapság nálunk is egyre
inkább terjed a gyerekek által igen kedvelt adventi naptár
hagyománya, ami ennek az idõszaknak az idõmérõ
eszköze. Azon idõszak elõrehaladtára figyelmeztet
minket nap mint nap, melynek vége szent karácsony ünnepe.
A mai
adventi
naptárok 24 kis ablaka mögött, - melyeket december elsejétõl
kell kinyitogatni - édesség rejtõzik. A hagyományos,
vagy saját készítésû adventi naptárokon
karácsonyi rajzos motívumok és karácsonyi kívánságok
találhatók. Az elsõ nyomtatott adventi naptár
1908-ban készült a müncheni Lang kiadónál,
azóta pedig ezernyi újabb változat jelent meg. Szintén
karácsonyi hagyomány az adventi koszorú készítése.
Az adventi koszorút úgy kell elkészíteni, hogy
a koszorú alapot díszes szalaggal betekerjük és
kisebb fenyõgallyakkal feldíszítve négy gyertyát
szúrunk rá, majd advent minden vasárnapján
eggyel több gyertyát gyújtunk meg. Így az ünnep
beköszöntekor mind a négy gyertya ég. A hamburgi
Johann Heinrich Wiechern 1838-as feljegyzéseibõl kiderül,
hogy az elsõ - kocsikerék nagyságú - adventi
koszorún még 24 gyertya állt, amikbõl minden
hétköznap meggyújtottak egy fehéret és
minden vasárnap egy pirosat. A gyertyák meggyújtása
után adventi dalokat énekeltek és bibliai
idézeteket
olvastak fel. A Szentestén pedig nem akármilyen fényárban
úszó adventi koszorúnak örvendezhettek. Kedves
régi szokás a Betlehemezés. A kis Jézus Betlehemi
megszületésének történetét eleveníti
fel. A középkorban a karácsony és az újév
ünnepe egyaránt december 25. volt, s csak a XVI. század
végén a gregorián naptárreform során
került újév ünnepe január elsejére.
Ezért hívja népünk sok helyen még ma is
kiskarácsonynak az újévet. A betlehemes játékok
a téli napfordulóhoz csatlakozó pásztortáncokból
alakultak ki. Ezekhez járultak késõbb az erre az idõpontra
behelyettesített Jézus születésével kapcsolatos
karácsonyi keresztény misztériumok. A karácsonyi
dramatikus népszokások között találtunk
olyat is, mely szinte tisztán megõrizte õsi pásztorjáték
jellegét. Ez a szokás
vidéken
még ma is él. Talán ma már kevésbé
ismeretes, hogy a közterületeken található igen
kedvelt, lámpákkal kivilágított karácsonyfáknak
és a karácsonyi fényben úszó utcarészleteknek
is szimbolikus jelentése van. A fény a sötétségben
az õsi vallási jelentés szerint a kereszténységnek
a pogány világban való megjelenésére
utal. A szépen díszített utcák, terek emellett
kedves, meghitt hangulatot is teremtenek, mintha az otthont az utcára
varázsolnák és embertársainkkal szeretetben
való ünneplésre biztatnak. Karácsony mindenhol
a világon az az ünnep, amikor az emberek egymás felé
fordulnak, megkülönböztetett figyelemmel bánnak családtagjaikkal,
ismerõseikkel, és lelkiekben felkészülnek egy
új év kezdetére. Az országalapító
Szent Istvánról elnevezett Bazilika éjféli
miséje jó alkalmat adhat arra, hogy lelkiekben is megerõsödve,
karácsony szellemével áthatva a kis Jézus megszületésének
örömével készüljünk az
új esztendõre.
"Az ember lelki fejlõdésének legmélyebb forrását a szeretet evangéliumi parancsában találhatjuk meg."
(II. János Pál pápa)