A város zenei életének elsõ
nyomai a XV. századba vezetnek. Fraknói pál özvegyének
végakaratából 1425-ben orgnát kapott a Szentlélek-templom,
majd a Kecske-templom, s mivel felthetõleg a Szent Mihály-templomnak
akkor már volt orgonája, három kezdetleges középkori
hangszer sípjai szóltak itt olyan korban amikor ez még
ritkaságszámba ment.
Még 80 év sem telt el az egyházi
zene soproni megindulása után -1527-ben - Adler György,
II. Lajos volt udvari muzsikusa a város toronyból a soproni
világi zenét indította el útjára. A
toronyzenészek nappal háromszor, éjjel óránként
fújták meg kürtjeiket, a tûzjelzés és
a toronyóra gondozása mellett pedig még három-
vagy négyszólamú trombitaszóval köszöntöttték
a város felé közeledõ különféle
rangú uraságokat. Ezen felül rájuk volt bízva
még a soproni bor védelme is az idegen versennyel szemben.
Vészkürtöléssel riasztották a hatóságot,
ha hordós szekér tünt fel a láthatáron.
Mindennek persze nem sok köze volt az igazi muzsikához. Ez
akkor kezdõdött, amikor a toronyzenészek - akiknek egyébként
nagyon rossz hírük volt, mert a toronyban levõ tanyájukon
éjjelente tivornyákat rendeztek a polgárok feje felett-
a lakodalmakon és egyéb ünnepségeken húzták
a talp alávalót, amihez késõbb inkább
a "csendes zeneszerszámokat", vagyis a húros hangszereket
használták. 1600 körül a polgárság
már azt követelte, hogy ne csak ünnepnapokon legyen toronyzene,
hanem hétköznap is, a zenészek ne csak rövid virágénekeket
és madrigálokat játszanak, hanem terjedelmesebb darabokat
is. napjainkban csak az ünnepi hetek alkalmából csendûl
fel a toronyból a rézfúvók múltat idézõ
hangja. Ma a toronyóra zenéje jelzi az idõ múlását
a egy rövidke dallammal megszínezve a szürke hétköznapokat.
A XVII. sz.-i zenei életrõl írott
emlékek is maradtak: Steger Pál hangjegyes agendája
és a Stark kocsmáros család által megõrzöttt
ötven zenedarabot tartalmazó Wohlmuth-féle tabulatúrás
könyv. Rauch András, a Szent Mihály-templom orgonistája
pedig egész sor hangversenydarabot szerzett, köztük egyet
az 1634. évi soproni országgyûlés alkalmából.
A XVIII. sz.-ban a város buzgón mûvelte a divatos zenei
mûfajokat: az egyházi és világi kantátákat.
Közben a szomszédos Kismartonban, majd Eszterházán
a hercegi zenekar élén Haydn, 1775-ben elsõ hangversenyét
adta Sopronban. Hallhatatlan mûveivel megnyitotta a zene aranykorát.
A soproni kõszínházban 1795-ben
felcsendûlt Mozart operája, a "Varázsfuvola", melynek
egyik szólamát a Sopronban állomásozó
hadvezér, Radetzky generális felesége énekelte.
(Hivatásos színészekrõl a XVIII.sz. közepe
óta tudunk a városban.) Az operaelõadások másfél
századon keresztül fontos szerepet töltöttek be a
színház mûsorában. 1841-ben megnyílt
az új korszerû színház.
Divatba jöttek a hangversenyek is a színház
mellett emelkedõ régi Kaszinó pompás termében.
Itt lépett fel 1820 õszén színpadra a kilencéves
Liszt Ferenc. 1829-ben a Zeneegyesület megalapítása
elindítja Sopront a “zeneváros” címnek elnyerése
felé. Fennállásának immár több
mint 130 esztendeje alatt az egyesültet otthona lett a komoly, nemes
zene mûvelésének és oktatásának.
Már mûködésének elsõ éveiben
híres mûvészeket: Kõszegi Károly baritonistát,
Liebhardt Lujzát, az európai hírû Mozart-énekesnõt,
Mayer Karolint, a bécsi Hofoper tagját és Goldmark
Károlyt, a “Sába királynõje” világhírû
szerzõjét adta a világnak.
Mindezek révén Sopron hamarosan a zenei térkép
egyik számottevõ pontja lett, melyet nem csak Liszt keresett
fel ismételten, hanem más zenei nagyságok is. Ellátogattak
ide a tánczene klasszikusai is pl: idõsebb Johan Strauss
és Josef Lanner, félévszázaddal késõbb
pedig ifjabb Johan Strauss a “keringõ királya”.
Kiváló zenei vezetõegyéniséget
nyert a város az 1847óta itt mûködõ Altdörfer
Keresztélyben, aki nemcsak mint karnagy szerzett nagy érdemeket,
hanem a század végén elsõ felismerõje
lett Bartók Béla zsenijének is.
Sopron zenei élete a császári hadsereg 1848
decemberében kezdõdött megszállása után
megélénkült. A magyar zeneegyesület élete
csak 1858-ban indult újra. 1863-ban már meg lehetett rendezni
a az elsõ magyarországi dalosünnepélyt, melynek
emlékét oszlop õrzi a Dalos-hegyen. A kor egyik világhírû
zenei interpretátora, Reményi Ede is vendége volt
a városnak, külföldi mûvészek is pl: Jan
Kubilek , Slezák, Hubermann, Selma Kurz, Willy Burmester. A magyar
mûvészek közül Bartók Béla már
1905-ben játszott itt, de Vecsey Ferenc és Dohányi
Ernõ is gyakran jött a városba.
A magyar dalt az 1875-ben alakult Férfidalkör és
énekkari Weinhardt Tivadar által 1904-ben alapított
“Testvériség” munkásdalárda ápolták.
A város zenei hírnevét elismert kamaraegyüttesei
és kiváló mûvészek gyarapították:
Altdörfer Viktor zongoramûvész, zenepedagogus, Kárpáti
Sándor több opera és kórusmû szerzõje,
Báthy Anna és Kóh Ferenc operaénekesek. Liszt
Ferenc az operettnek a klasszikusa mindig vallotta magát soproninak,
késõbb a város díszpolgárává
is választották.
A mai Soproni zenének gerince az 1950 óta mint a város
Liszt Ferenc Szimfónikus Zenekara.
A szimfonikusok mellett több kiváló ének-,
fúvós-és tánczenekar ápolja az ötszáz
éves soproni zenét.