Sopron és története
Sopron hazánk egyik legrégibb és legszebb települése. 
Mûemlékegyüttese, környezetének változatos természeti 
szépségei Magyarország egyik leglátogatottabb idegenforgalmi 
központ-jává avatják az osztrák határ szélén lévõ várost. 
Sopron az Alpok keleti nyúlványainak számító Soproni-
hegység és a Fertõ tó mellett húzódó Balfi-dombság közötti 
völgyben
fekszik. Sopron vidéke évezredek óta lakott terület. Az ember 
már valószínûleg az õskõkorszakban ( paleotikumban ) 
letelepedett errefelé, de biztos nyomai csak az újkõkorszakból 
(neolitikumból) kerültek eddig elõ. A legrégebbi leletek 
Ágfalva, Kópháza, Sopronkõhida határában láttak napvilágot. 
Szaporodik a népesség a bronz korban, ebbõl az idõszakból 
Sopron, Balf, Sopronkõhida mellett kerültek elõ a 
legfontosabb leletek. A vaskorszaki népesség a síkvidékrõl 
felköltözött a hegyekbe, magas csúcsokon emelték sánccal 
körülvett, várszerû településeiket. Ilyen földvárak vannak a  
Várhelyen, a Sánc-hegyen, az Istenszékén, a Várison, a Bécsi-
dombon és Balf mellett. Ezek közül a várhelyi települést már 
közel száz éve ismerik a régészek, favázas lakóházak 
maradványai mellett urnás halomsírokat is feltártak itt. A 
feltételezések szerint a földvár elsõ lakói illírek voltak, Sopron 
római neve is illír eredetû lehet. 
Az i.e. IV. század közepe táján kelták települtek a mai 
Dunántúl nyugati vidékeire. Emlékeik több helyrõl ismeretesek 
Sopron környékén, például a Várhelyrõl is. Központjuk a 
Bécsi-dombon volt, itt feltért sírjaikból mesterien készített 
használati tárgyak, fegyverek, ékszerek kerültek elõ.
Jelentõs kelta törzs telepedett le a Kárpát-medence nyugati 
határainál az i.e. 80-60 közötti idõben. A bójok népe (boius) 
már évszázadok óta kapcsolatban állt a klasszikus kultúrákkal; 
pénzt is vertek, s messze földön híres volt fémmûvességük.
Az idõszámításunk kezdete körüli idõkben a római birodalom 
légiói szállták meg a Dunántúlt. Hamarosan kiépítették azt a 
ma Borostyánkõ Útnak nevezett útvonalat, amelyen a légiók 
télen is vonulhattak, biztosíthatták az utánpótlást, a 
futárszolgálatot, de amelyen át a kereskedõk is eljuthattak az 
új provinciába, Pannóniába. Ez az út Rómából indult, s 
Aquileiát érintve ( ma: Petronell-Deutsch-Altenburg ) vezetett, 
ahol a Dunán fontos átkelõhely volt. Ezt az õsi útvonalat már a 
bronzkórban is használták, Észak-Európát kötötte össze a 
Földközi-tengerrel és Bizánccal. A rómaiak kiszélesítették, s 
szilárdan lealapozva bazaltlapokkal burkolták az utat, amely 
mellett postaállomásokat, õrtornyokat, sõt néhány lovassági 
tábort is építettek. Ilyen lovasalakulat állomásozott például 
Sopron környéki Gyalókán.
Az i.sz. I. Század elején telepedett le a mai Sopron területén 
egy csoport, amely kereskedõkbõl és veteranusokból 
(kiszolgált katona) állt. A század második felében az idõsebb 
Plinius „oppidum Scarbantia Julia” néven említi a kialakult 
városkát, amely azonban már Vespasianus császár uralkodása 
(i.sz. 69-79) alatt municipium lett, s neve Municipium Flavium 
Augustum Scarbantia. A város mintegy 60 kilométeres körön 
belül fekvõ terület gazdasági és közigazgatási központja volt. 
A mai Fõ tér és a Városháza környékén volt a Fórum, amelyet 
pompás középületek szegélyeztek. Falak ekkor még nem 
övezték; a városfalak építésére csak a III. század végén, a 
negyedik század elején került sor. A városközpontot, amely 
megegyezik a mai belváros területével, 8.5 m magas, 
bástyákkal erõsített, ovális alaprajzú falrendszerrel vették 
körül. A IV. században már népes Ókeresztény gyülekezet volt 
Scarbantiában, s a város késõbb püspöki székhely is lett.
A IV. század végén, az V. század elején azonban vége szakadt 
a viszonylag nyugalmas, jómódú életnek. A pannóniai 
települések - a római birodalom meggyengülése következtében 
- egymás után ellenséges támadások áldozatai lettek, s ezek a 
pusztító harcok Scarbantiát sem kímélték. A tehetõsebb 
polgárok elmenekültek, s a romos épületekbe idegen családok 
költöztek, a városfalaktól remélve védelmet. A pusztuláshoz 
még a 465. Évi nagy földrengés is hozzájárult. Az élet azonban 
ezután sem szûnt meg a városban. A VI. század legelején 
kijavították a városfalakat, átépítették a kapukat. Új házakat 
építettek a régiek helyén, nagyrészt azok anyagából. A város 
környéke is újra benépesült. Scarbantia közösségi életét ebben 
a században az egyház vezetõi irányították, egyikük neve a 
század 70-es éveibõl fenn is maradt: Vigilius episcopus. A VI. 
század végén a városi élet hirtelen megszûnt, a lakosság 
elmenekült vagy elhurcolták, s a házakat tûzvész pusztította el. 
Az eddig nem túl nagyszámban elõkerült leletek valószínûsítik, 
hogy ezután is laktak a városban, amelynek a neve azonban 
teljesen feledésbe merült, mire a honfoglaló magyarok a X. 
században elérték ezt a vidéket.

A XI. század elejére a római belváros helyén, a még magasan 
álló várfalak gyûrûjében alakult ki a magyar királyi hatalom 
képviselõjének, a megyeispánnak a székhelye. Az omladozó 
falakat gerendavázas földsánccal erõsítették meg; a sánc a 
kijavított római városfal belsõ oldalához támaszkodott. A 
római városkapukat elfalazták, s új kapukat nyitottak a mai 
Tûztorony és a Hátsókapu helyén.
Az új település - amelynek lakossága eredetérõl, nevérõl 
semmit sem tudott -, elnevezését valószínûleg elsõ ispánjáról 
nyerte, s a középkori emlékekben általában Suprun, Suprony 
néven szerepel. A városban és környékén Sur vezér népe 
telepedett le, s a vezetõ réteg még évszázadokig e vezér 
leszármazottaiból, az Osl (vagy Osli) nemzettségbõl került ki.
A XIII. század végéig tehát a római városfalak maradványai és 
belsõ sánc védték a várost, amelyben már ekkor megkezdõdött 
a ma is meglevõ tér- és utcarendszer kialakulása. Északon a 
piactér (a mai Fõ tér helyén), délen a Sópiac (a mai Orsolya 
tér, amely egészen a XVI. Századig ezt a nevet viselte) volt a 
város két kereskedelmi központja. A váron kívül, a Szent 
Mihály-plébániatemplom körül és a Bécs, Pozsony, Gyõr 
irányába vezetõ utak mentén lazább beépítésû külvárosok 
keletkeztek.
A XIII. században a királyi megye helyét a nemesi vármegye 
foglalta el. Egyre több német kézmûves és szõlõmûvelõ 
telepedett meg a városban és környékén, kereskedõ és 
pénzváltó zsidók költöztek falai közé. Több évtizeden át 
folytak a küzdelmek II. Frigyes és II. Ottokár osztrák herceg 
ellen, s 1273-ban árulás útján Ottokár kezére jutott a vár. Noha 
õ az elõkelõk gyermekeit túszként magával vitte, Sopron mégis 
megnyitotta kapuit 1277-ben az odaérkezõ IV. László elõtt. A 
király ekkor - hûsége jutalmául - Sopront szabad királyi váras 


hellyé, azaz várossá nyilvánította. A kiváltságlevél szerint 
ezentúl maguk választhatták bíráikat, akik fõbenjáró ügyekben 
is ítélkezhettek. Tornyokat emelhettek a város védelmére, s 
hetivásárokat tarthattak. Bárki szabadon beköltözhetett a 
városba, amelyet az uralkodók a nagybirtokosokkal szemben 
támogattak. Károly Róbert vámadománya tette azt is lehetõvé, 
hogy az addig csak javítgatott, már düledezõ római 
városfalakat felmagasítsák, s ezenkívül egy belsõ és egy külsõ 
falgyûrût is építsenek. Így alakult ki a XIV. század közepére a 
Sopron Belvárosát - kisebb megszakításokkal - még ma is 
övezõ hármas falrendszer, s elõtte a mai Várkerület belsõ 
házsorának helyén húzódó vizesárok.
A város vezetése ebben az idõben jórészt kisnemesek kezében 
volt, közülük kerültek ki az írástudók is. Késõbb azonban a 
patríciusok, vagyis a legtekintélyesebb polgárok közé egyre 
több kereskedõ, iparos került. A patríciusok tizenkét tagú 
tanácsa választotta meg a városbírót. A beköltözõ német 
polgárok honosították meg a polgármester tisztségét, s 1326-tól 
így nevezik a város vezetõjét. Még ebben a században, 1379-
ben összeírták a város házait. Ez a jegyzék megmaradt, s a 
város középkori történetének egyik legjelentõsebb írásos 
emléke.
Tanúsága szerint a belvárosi házak ma is nagyrészt ugyanott 
állnak, ahol XIII-XIV. századi elõdeik, s a városfal hajlását 
követõ, íves vonalú utcák a középkorban alakultak ki.
A városfalak gyûrûjében gyorsan fejlõdõ Sopronban ez a kor a 
nagy építkezések ideje volt. A betelepülõ ferences szerzetesek 
még a XIII. század végén felépítették a Belváros fõterén 
jelenleg bencés- vagy Kecske-templomként ismert 
csarnoktemplomukat. Ez ma is a város egyik jelentõsebb 
középkori épülte, magasba nyúló tornya a városkép hangsúlyos 
eleme. Ekkor épült, román kori alapokon, Sopron középkori 
egyházszervezetének központja, a Szent Mihály-
plébániatemplom is. A zsidók pedig két imaházat emeltek 
maguknak a XIV. században.

Sopron a XV. Századra országos jelentõségû várossá fejlõdött, 
a hét szabad királyi város egyikeként. Ekkor mintegy 5000 
lakosa lehetett. 1440-ben Bártfával, Budával, Eperjessel, 
Kassával, Nagyszombattal és Pozsonnyal megkötötte a hét 
szabad királyi város szövetségét, amely azután kiharcolta a 
nemesektõl független, polgári igazságszolgáltatást. Létrehozták 
a kancelláriát és a levéltárat. A fõként a külvárosban lakó 
kézmûvesek is ebben a században kezdtek céheket szervezni, 
elõször a pékek céhe alakult meg, 1425-ben. 1447-bõl maradt 
fenn az elsõ céhlevél, a tímároké.
1440-ben Albert király özvegye, Erzsébet a csecsemõ V. 
Lászlóval Sopronba menekült udvartartásával együtt. A város 
akkori polgármestere pontosan vezette számadáskönyvében, 
hogy a vendégek mibõl mit fogyasztottak. Ez az érdekes 
dokumentum, amelyben még az árakat is feljegyezték, 
szemléletes képet nyújt az akkori élelmezési viszonyokról. 
Erzsébet királyné Sopront, a szíves vendéglátás ellenére, 1441-
ben elzálogosította III. Frigyes német királynak. S noha a 
szabad királyi városok szövetsége tiltakozott, csak Mátyás 
királynak sikerült 1463-ban Sopront visszaváltania.
A XV. században újabb nagyszabású építkezések történtek a 
városban. A belvárosi Szent György-templom, a külvárosi 
Szentlélek-kápolna a vallási élet újabb központjai lettek. A 
gazdagabb polgárok, városlakó nemesek lakóházai pompás 
késõ gótikus köntöst öltöttek. Az irodalom is kezdte bontogatni 
szárnyait. 1450 táján egy soproni ferences szerzetes. Péter 
könyvet írt Kapisztrán Jánosról. 1490 körül jegyezte fel 
Gugelweit János városi jegyzõ az eddig ismert legrégibb 
magyar virágéneket.
A mátyás király halála után elhatalmasodó feudális anarchia 
Sopront és környékét sem kímélte. Csaknem az egész 
vármegyét a Kanizsai, majd az Ostffy család tartotta kezében 
már korábban is, s hatalmaskodásaik egyre fokozódtak. 
Magyarországon elõször Sopronban jelentkezett a reformáció 
1524-ben, s bár ekkor a városi hóhér a Fõ téren nyilvánosan 
elégette a megtalált luteránus könyveket, iratokat, térhódítását 
már megakadályozni nem lehetett.
Rövidesen a város lakóinak többsége Luther követõje lett.

A mohácsi csatavesztés után néhány évvel, 1529-ben érte 
elelõször a török Sopron határát. A várat ugyan nem tudta 
elfoglalni, de elpusztította a külvárost, a jobbágyfalvak közül 
pedig Ágfalvát és Balfot. A török csapatok az egész hódoltság 
idején zaklatták a környéket, de nem jelentettek sokkal kisebb 
veszélyt az átvonuló császári zsoldosok sem. A város azonban 
még mindig több védelmet nyújtott, mint a falvak, s ezért 
egyre több nemesi család költözött falai közé.
Sopron nem állt a magyar függetlenségi törekvések mellé, 
hiszen Bécs közelsége fenyegetésként hatott. Az 
ellenreformáció azonban csak nagyon lassan, hosszú 
küzdelmek árán tudott eredményt elérni.
Még a XVI., sõt nagyrészt XVII. század is gótikus jellegû volt 
a város. A reneszánsz térhódítása lassan ment, az építkezésre 
fordítható erõforrások nagy részét igénybe vette a városfalak 
karbantartása, korszerûsítése, sõt a külvárosok védelmére 
szolgáló új városfal emelése.
Ez az idõszak volt viszont a céhek virágkora. Egyre jobban 
elkülönültek a mesterségek, de új iparágak is létrejöttek. 
Lassanként azonban a céhrendszer megmerevedett, szinte 
egyes családok kiváltsága lett az egyes mesterségek 
gyakorlása. Ez pedig rövidesen a fejlõdés gátjává vált, 
megakadályozva a korszerû manufaktúrák keletkezését.
Ebben a korszakban alakult ki Sopron világi értelmisége. A 
protestáns családok gyermekei elsõsorban a németországi 
egyetemeket látogatták, de más példák is akadnak. Lackner 
Kristóf (1571-1631), Sopron neves polgármestere a páduai 
egyetem hallgatója volt. Lackner sokoldalú egyénisége nagy 
hatással volt Sopron XVI. század végi, XVII. század eleji 
mûvelõdési életére. Nemcsak a város vezetõje volt, s háború 
idején kapitánya, hanem színdarabokat írt és festett is. 
Rézmetszetei a Liszt Ferenc Múzeum féltett kincsei. 1604-ben 
megalapította a Soproni Tudós Társaságot, amely közel hetven 
évig mûködött. Végrendeletében évi jövedelmének 
egyharmadát a városi kórház szegény sorsú betegeinek 
ellátására hagyományozta, a másik harmadot a török fogságba 
esett soproniak kiváltására vagy szegény leányok 
kiházasítására, a harmadikat pedig szegény soproni diákok 
taníttatására kellett fordítani. Az alapítványt - amely 180 
esztendeig szolgálta ezeket a célokat - csak az 1811-ben 
bekövetkezett pénzromlás semmisítette meg.
Sopronban már a XIV. században is volt iskola, s az 
iskolamesterek nagy megbecsülésének örvendtek. Többen 
közülük a városi tanács tagjai voltak, sõt egy közülük (Reiss 
János) még polgármester is lett a XVI. század elején. A XVI. 
Század második felében nyílt meg a evangélikus líceum, amely 
a mai Berzsenyi gimnázium õse. 1685-ben költözött jelenlegi 
helyére, könyvtárát 1666-ban alapították. Több évszázados 
fennállása alatt a soproni magyar irodalom és tudomány egyik 
központja volt, falai között neves írók, költõk, tudósok és 
mûvészek nevelõdtek. A soproni színjátszás úttörõi is a líceum 
diákjai voltak, 1615-ben például Lackner Kristófnak egyik 
iskoladrámáját adták elõ, 1658-ban pedig a Mély úton 
felállított szabadtéri színpadon tartottak elõadást.
1676-ban hatalmas tûzvész pusztított Sopron belvárosában, a 
gótikus házak többsége megsérült. Újjáépítésükhöz ugyan 
felhasználták a megmaradt falakat, az elkészült házak azonban 
már a késõ reneszánsz, majd a barokk stílus jegyeit mutatták. 
Ekkor épült Sopron jellegzetes, árkádíves, loggiás udvarai, 
amelyeknek szebbnél szebb példáit láthatjuk ma is a 
Belvárosban és a Várkerületen.
A XVIII. század második felében betemették a várárkot, s 
helyén házak - többnyire üzletek - épültek, a városfalhoz 
tapadva. Kialakult a Várkerület, amelynek külsõ házsora még a 
középkorban keletkezett. Lassanként barokk köntöst öltött az 
egész város s az azóta eltaelt két évszázad ellenére ma is 
Sopron uralkodó arculata.

A XVII. század végén az ország felszabadult a török uralom 
alól. A város nehéz gazdasági helyzetén azonban ez nem sokat 
változtatott, hiába lett újra a Magyarországról nyugat felé 
irányuló marha- és lókereskedelem egyik fontos állomása. Az 
ipar is próbált kikerülni a céhrendszer szabta korlátok közül. 
Elsõsorban a nyomdászat, az ágyú- és harangöntés fejlõdött, de 
virágoztak a kékfestõ mûhelyek s. 1753-ban pedig felfedezték 
az ország elsõ szénbányáját, amelynek a mûvelése is 
hamarosan megindult. Ausztria gyarmatosító politikája 
azonban a gazdasági lehetõségek jobb kihasználását nem tette 
lehetõvé, s a XVIII. Század elején még Magyarország elsõ tíz 
városa közé tartozó Sopron - noha lakossága a század végére 
már 11 000 fölé emelkedett, s 1786-ban újra megyeszékhely 
lett - kisvárossá vált, országos jelentõsége csökkent.
A mûvelõdés terén azonban továbbra is az elsõk között maradt 
a város. A XVIII. Század közepén már állandó kõszínháza volt, 
másodikként Magyarországon. Az elõadások eleinte német 
nyelven folytak, de a XIX. század elején már magyar 
színtársulatok is felléptek. A város zenei életének is régi 
hagyományai voltak - elsõ hivatásos muzsikusai a 
toronyzenészek -, s a XVIII. században a legdivatosabb 
zenemûveket élvezhették a polgárok. A közeli Kismartonban, 
majd Eszterházán mûködõ Haydn 1775-ben adta elsõ 
hangversenyét Sopronban, 1795-ben pedig Mozart 
Varázsfuvoláját játszotta a színház. 
Sok képzõmûvész is dolgozott a városban ebben az 
idõszakban. Közülük kiemelkednek Schaller István (1708-
1779) és Dorfmeister István (1725-1797) festõk, akik nemcsak 
itt, hanem az egész Dunántúlon tevékenykedtek.
A XVIII. században fellendült Sopron irodalmi élete. Balogh 
György (meghalt 1726-ban), az evangélikus líceum tanára volt 
az elsõ, aki Cicero mûveit magyarra fordította. Hajnóczy 
Dánielt (1718-1787), a líceum rektorát ékes latin beszédéért 
„magyar Cicerónak” nevezték. Az evangélikus líceum diákja 
volt Ráth Mátyás, aki az elsõ magyar hírlapot, a Magyar 
Hírmondót Pozsonyban kiadta. Batsányi János (1763-1845) is 
Sopronban töltötte diákéveit. 1790-ben alakult meg a 
forradalmi szellemû Magyar Társaság, a líceum diákjaiból. 
Vezetõje az a Kis János (1770-1846), aki késõbb evangélikus 
püspök lett, de tehetséges költõ is volt, Kazinczy Ferenc 
barátja. A diáktársaság 1792-ben elõadta egyik társuk, Lakos 
János (1776-1843) Hunyadi László címû tragédiáját; ez volt 
Sopronban az elsõ magyar nyelvû színházi elõadás. Késõbb 
szintén e társaság tagjai közé tartozott diák korában Pákh 
Albert, e Petõfi barátja, s Döbrentei Gábor, a Magyar 
Tudományos Akadémia fõtitkára. S itt, a ma róla elnevezett 
gimnáziumban tanult Berzsenyi Dániel (1776-1836) is.

A XIX. század elsõ felében kezd kialakulni Sopronban a 
modern értelemben vett városi polgárság, párhuzamosan a 
rendi korlátok felszámolásával. 1775 óta a polgárjog 
megadásának nem volt feltétele a háztulajdon, s 1840-tõl 
kezdve az 1526-ban kiûzött zsidók újra letelepedhettek a 
városban. Az újonnan alapított gyárak, részvénytársaságok 
azonban Ausztria korlátozó politikája miatt nem tudtak 
nagyobb vállalkozásokba fogni.
1835-ben Sopron díszpolgárává választották Széchenyi Istvánt. 
A város - többségben német - kereskedõi támogatták akkor is, 
amikor megalapította az elsõ gõzmalmot, a Soproni 
Takarékpénztárt (1842) és sopron - bécsújhelyi vasútvonalat 
(1847).
Petõfi Sándor életének egyik, legkeservesebb telét töltötte 
Sopronban, 1839-1840 fordulóján, a Gollner - ezred 
katonájaként. Szabadidejét a líceum könyvtárában vagy a mai 
Rákóczi utca diáktanyáján töltötte, ahol egy kis irodalmi kört 
alakított barátaival, Nagy Imrével, Pákh Alberttel és Orlai 
Petrich Somával. 1840 márciusában hallhatta Liszt Ferencet 
zongorázni.

Sopronnak már ekkor pezsgõ zenei élete volt. Rendszeresek 
voltak az operaelõadások, a régi Kaszinóban pedig 
hangversenyt tartottak. Itt lépett elõször közönség elé, 1820-
ban, az akkor kilencéves Liszt Ferenc. Nem sokkal késõbb, 
1829-ben Kurzweil Ferenc megalapította a Zeneegyesületet, 
amely azóta is a zene mûvelésének és oktatásának soproni 
központja. Több jeles festõmûvész dolgozott a városban a 
XIX. század elsõ felében, akik portrék mellet tájképeket is 
készítettek. Közülük Steinecker Károlyt (1800-1873) említjük. 
Tanítványai közül Hauser Károly emelkedik ki, akinek a 
képeirõl Sopron azóta már eltûnt részleteit ismerhetjük meg. 
Az 1840-es években költözött Sopronba az olasz származású 
id. Storno Ferenc (1821-1907). Festõként, iparmûvészként, 
majd restaurátorként dolgozott, s megvetette a híres Storno - 
gyûjtemény alapjait. Az 1848-1849-es szabadságharcban 
Sopron nem játszott szerepet: 1848 decemberében 
Windischgrätz serege megszállta. A vármegye területén is egy 
komolyabb csata volt, Csorna mellett 1849 júniusában.

A szabadságharc leverése után a császári kormány 1849. Évi 
ún. októberi diplomája a vármegyék helyett dunántúli kerület 
felállítását rendelte el. Az új kerületnek Sopron lett a 
székhelye, s itt intézték kilenc korábbi vármegye rendõri  és 
katonai igazgatását, pénzügyeit. A hivatalokba a császárhoz hû 
nemesség és városi polgárság, valamint a betelepített osztrák 
és cseh származású hivatalnokok kerültek. 1850-ben 
megszüntették a városi tanácsot és a városbíró több mint öt 
évszázadon át gyakorolta önálló bíráskodási jogát. Sopron 
nyolc jobbágyfaluja nem függött többé a várostól, csak a 
brennbergi szénbánya tulajdonjoga maradt meg. Sopron 
kénytelen volt a kapitalista fejlõdés - meglehetõsen korlátozott 
- útjára lépni. 1866-ban üzembe helyezték a gázgyárat, amelyet 
a helyi polgárság tõkéjével alapítottak. 1865-ben megnyílt a 
Sopront Nagykanizsával összekötõ Déli Vasút. A Bécset 
Budapesttel összekötõ vasút vonalából kimaradt a város, s ez 
nagyon hátrányosan érintette a fejlõdést.
A kulturális élet azonban virágzott. A polgárság többsége a 
szabadságharc eszméit õrizte, s ez tette lehetõvé azt, hogy a 
város színházában az osztrák származású, de magyar érzelmû 
színigazgató Kottuan Lipót a szabadságharc emlékét felidézõ 
színdarabokat is elõadasson. Az õ mûködése alatt a német 
színházban állandó magyar társulat is játszott. 1860-ban az 
evangélikus gimnáziumnak engedélyezték, hogy a tanítás 
magyar nyelven történjen. Ugyanekkor mindkét nyelv 
használata mellett foglalt állást az 1843-ban Széchenyi István 
támogatásával alakult Kaszinó Egyesület. Az 1867-es 
kiegyezés eltörölte a dunántúli kerületet, Sopron újra 
megyeszékhely lett. Nehézipara nem volt, így a lassan induló 
kapitalista fejlõdésben meglehetõsen lemaradt. Mégis 
megkezdõdött a munkásság szervezkedése, s 1870-ben 
megalakult a Soproni Általános Munkásegylet. 1890-ben már 
megünnepelték május elsejét. Hamar megkezdõdtek a 
sztrájkok is, 1907-ben, 1909-ben a brennbergi bányászok már 
komoly megmozdulásokkal tiltakoztak a kizsákmányolás ellen.
A mûvelõdés terén gyorsabb volt a fejlõdés. Kezdett kialakulni 
Sopron iskolaváros jellege. 1867-ben megalapították a városi 
múzeumot, majd rövidesen kialakultak a Storno és Zettl 
családok azóta nemzetközi hírûvé vált magángyûjteményei. 
Felfedezték a város környékének természeti szépségeit, 
megépültek az elsõ nyaralók a Lövérek lankáin. A város 
épületeinek gondozását, idegenforgalmának fejlesztését tûzte 
ki célul az 1869-ben megalakított Soproni Városszépítõ 
Egyesület, amely napjainkban is mûködik.
Az irodalmi élet fáradhatatlan szervezõje volt 1868-tól kezdve 
Frankenburg Adolf (1811-1881), Liszt Ferenc gyermekkori 
barátja, majd Széchenyi István titkára. Kipróbálta a színészetet 
és a katonaságot is. Munkatársa volt Kossuth Pesti 
Hírlapjának, s 1843-ban megalapította a Magyar életképek 
címû lapok. 1877-ben Sopronban az õ vezetésével jött létre az 
Irodalmi és Mûvészeti Kör, amelyet  késõbb róla neveztek el. 
A kör legismertebb tagja Gyóni Géza költõ (1884-1917) volt, 
aki 1910-tõl szerkesztette a Soproni Napló majd a Sopron 
címû lapokat.
1897-ben Steiner Rezsõ festõmûvész megalapította a Soproni 
Képzõmûvészeti Kört. Ennek is köszönhetõ, hogy a 
századforduló táján számos festõ mûködött a városban, akik 
közül csak néhányat említünk: Seemann Kálmán és felesége 
Vörös Erzsi, Brandl Gusztáv, Ifj. Stornó Ferenc, Karcsay Lajos, 
Varga Margit, Richly Emil, Piri Kálmán.
A szabadságharc leverése után a Zeneegyesület csak 1858-ban 
kelt újra életre. 1863-ban már megrendezték Magyarország 
elsõ dalos ünnepéjét. Emlékét a Dalos-hegy elnevezés és az ott 
felállított emlékoszlop õrzi. Hosszú ideig volt a város zenei 
életének vezetõ személyisége Altdörfer Keresztély karnagy, aki 
elsõként ismerte fel Bartók Béla tehetségét. Fia, Altdörfer 
Viktor zongoramûvész és kiváló
zenepedagógus lett. Világhírû zenemûvészek voltak a város 
vendégei, mint például Reményi Ede, az ifjabb Johann Strauss, 
majd késõbb Bartók Béla, Vecsey Ferenc, Dohnányi Ernõ. 
Számos külföldi mûvész fellépése is gazdagította a 
hangverseny életet.

Az elsõ világháború befejezése után, 1919-ben Sopronban is 
kikiáltották a Tanácsköztársaságot. Kellner Sándor nyomdász 
lett a Forradalmi Kormányzótanács teljhatalmú megbízottja. A 
proletárhatalom bukása után azonban több társával együtt 
elfogták és kivégezték. Nehéz napok következtek ekkor 
Sopron és környéke lakosainak életében. Nyugat-
Magyarország németlakta részeit a békeszerzõdések 
értelmében Ausztriához csatolták. A késõbb elrendelt 
népszavazáson 1921. december 14-én azonban a város és 
környékének lakossága Magyarország mellett döntött. Erre 
emlékeztet a Hûségkapu és a város címerének felirata: Civitas 
fidelissima (leghûségesebb város).
Sopron tehát magyar maradt, de határváros lett. Ennek súlyos 
gazdasági következményei voltak, hiszen piacainak nagy része 
osztrák területre került. Ellensúlyozásként megkezdték a 
modern textilipar kifejlesztését, s a kormányzat két fõiskolát is 
telepített a városba. Az egyik a Selmecbányáról áthozott 
bányászati, kohászati és erdészeti akadémia volt, amely 
napjainkra Erdészeti és Faipari Egyetemmé lépett elõ (a másik 
két szak a miskolci egyetemre került). A másik soproni 
fõiskola pedig az evangélikus teológia.

A két világháború között a már a múlt század második felében 
meginduló idegenforgalom növekedni kezdett, a város 
meginduló idegenforgalom növekedni kezdett, a város 
vezetõsége felismerte a benne rejlõ gazdasági lehetõségeket. 
Támogatták a helytörténeti kutatásokat is. 1921-1943 között 
kiadták a városi levéltár középkori forrásanyagát. Az 1937-tõl 
megjelenõ Soproni Szemle pedig a legújabb kutatások 
közzétételének fóruma lett. Megkezdõdött a mûemlékvédelem 
is.
Az Irodalmi Kör elsõsorban a soproni írók és költõk 
bemutatását tartotta feladatának, de a magyar irodalom máshol 
élõ kiváltságai is szerepeltek a kör estélyein. Móricz 
Zsigmond, Illyés Gyula, Szabó Lõrinc, Németh László, Tamási 
Áron fordult meg többek között Sopronban az õ meghívásukra, 
hogy néhány nevet említsünk.
Pezsgõ szellemi életet szakított meg a második világháború. A 
németek 1944. március 19-én Sopront is megszállták , majd a 
hátráló nyilaskeresztes kormányzat székhelye lett a város. 
1944-1945 telén három hatalmas bombatámadás pusztította a 
város lakosságát és épületeit. 1945. március 31-én szabadította 
fel Sopront a szovjet hadsereg. A súlyos károkat szenvedett 
Sopron lassanként talpra állt, noha  megyeszékhelyi rangját 
1950-ben levesztette, s fejlõdése elmaradt Nyugat-
Magyarország többi városa mögött. Német lakóinak egy részét 
kitelepítették, a helyükbe költözött magyarok csak lassan 
találták meg helyüket a város gazdasági életében. Részben 
emiatt is csökkent a háború után a szõlõtermesztés, amíg nem 
alakultak a termelõszövetkezetek. Napjainkban Sopron 
történelmi borvidékén nagyüzemi módszerekkel folyik a 
legismertebb borfajták, a kékfrankos, a zöldveltelini és a 
tramini termelése.
A háború után Sopron ipara hamarosan fejlõdésnek indult. 
Helyreállították a megsérült gyárakat, majd újakat is 
létesítettek. Ma már Sopron ipari városnak számít, a korszerû 
könnyûipar központja. Lakosságának közel fele él az iparból.
Sopron jelenleg is iskolaváros. Középiskolái mellett felsõfokú 
óvónõképzõ mûködik 1956-tól, s 1962-ben Erdészeti és Faipari 
Egyetem lett a bányászati, kohászati és erdészeti akadémiából. 
A város kulturális életének jelentõs tényezõi - az egyetem 
mellett - a mûvelõdési házak; a legfontosabb közülük a Liszt 
Ferenc Mûvelõdési Központ.
Sopron irodalmi élete, a hagyományokhoz híven, ma is gazdag 
és sokszínû. A városban élõ írók, költõk irodalmi esteken 
találkozhatnak olvasóikkal. Az Irodalmi Színpad és az 
Egyetemi Színpad elõadásai a Petõfi Színház munkáját egészíti 
ki. Az évenként megrendezett Soproni Ünnepi Hetek sok 
látogatót vonzanak külföldrõl is, s a látványosságok sorában 
elõkelõ helyet szereztek a fertõrákosi Barlangszínházban 
elõadott drámák, operák.
Sopron zenei élete méltó több évszázados múltjához. A város 
Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekara mellett az énekkarok, a 
fúvós- és tánczenekarok is kiveszik részüket a 
hangversenyéletbõl. Gyakran adnak koncerteket fõvárosi, sõt 
külföldi szólisták.
A Soproni képzõmûvészet a felszabadulás utáni években is 
jeles tehetségeket tudott felmutatni. A festõk közül Agoston 
Ernõ (1889-1957), Horváth József (1891-1961), Mende 
Gusztáv (1899-1963) és Wosinszky Kázmér (1892-1968) nevét 
említjük, a szobrászok közül pedig a restaurátori 
tevékenységével is nevet szerzet Szakál Ernõt. Az egykori 
Képzõmûvészeti Kör mûvészcsoporttá alakult. Az ország más 
tájairól Sopronba látogató mûvészeket pedig mûvésztelep 
várja.
A város kulturális életében elõkelõ helyet foglalnak el a 
múzeumok. Az egykori Városi Múzeum 1947-ben nyílt meg 
újra, s rövidesen Liszt Ferenc nevét vette fel. Azóta is egyre-
másra rendezi be kihelyezett részlegeit az újonnan 
helyreállított mûemlék épületekben, ahol méltó környezetben 
láthatjuk azokat a bútorokat, eszközöket, használati és egyéb 
tárgyakat, amelyek nem pusztultak el.  
A felszabadulás óta gondos tervezéssel, mintaszerûen folyik a 
városban a mûemlékvédelem. Magyarországon elsõként 
Sopronban alakult városi mûemlékvédelmi bizottság, amely 
Országos Mûemléki Felügyelõség hathatós támogatásával és 
közremûködésével egymás után tárja fel és állítja helyre a 
történeti korok emlékeit. A szakszerû kutatómunka 
eredményeképpen korábban nem is sejtett mennyiségben 
kerültek elõ már eddig is a római idõk emlékei és középkori 
maradványai. A Belvárosban és az azt övezõ Várkerületen 
lépten-nyomon elénk bukkan a barokk, rokokó, klasszicista 
házak között egy-egy középkori ablak, római városfalrészlet, s 
ha a hívogató kapualjakon bemerészkedünk, gótikus ülõfülkék 
sora után bensõséges hangulatú, reneszánsz loggiás udvar 
tekint ránk. S éppen ez a sokféleség, a történeti korok 
folyamatos kapcsolódása, az új és a régi harmonikus egymás 
mellett élése adja Sopron különleges értékét és szépségét.
Sopron mûemléki rekonstrukciója, történeti emlékeink a város 
életébe való bekapcsolása tekintélyes nemzetközi elismerést 
váltott ki: 1975-ben Sopron városa megkapta a hamburgi 
F.V.S. Alapítvány Mûemlékvédelmi Európadíjának 
aranyérmét.