A XX. századi magyar líra egyik meghatározó jelentőségű alakja, Illyés Gyula mondja Sopronról: "Én sokat csatáztam a németek ellen, az imperializmusuk ellen, de hogy ők kultúraközvetítők voltak ide, azt sose tagadtam. Hatásuk nemcsak Sopronon látszik meg, hanem még olyan színmagyar városon is, mint Eger. A mi csizmás, barbár, buzogány csattogtató magyarságunk - számára, mint magyar, nyugodtan mondhatom - szinte áldás volt pl. a bécsi kultúra. Mindaz, amit ez a kultúra magatartásban, kedélyességben, frissességben adott... Gyönyörű város. Nagyon jól tudom, hogy ezt félig-meddig a német kultúrának köszönhetjük. Két népnek, a magyarságnak és a germánságnak olyan érdekes keveredését, két kultúrának olyan szerencsés összeforrását figyelhetjük meg Sopronban, amihez foghatót csak Kolozsvár tud fölmutatni." (Az idézettekhez hadd fűzzem hozzá: ez áldásos hatás alól e sorok írója sem vonhatta ki magát. Gondolok pl. néhány, emlékezetes élményekkel gazdagító látogatásra a bécsi Kunsthistorisches Múzeumban, vagy arra, hogy milyen tág szellemi horizontot nyitott számomra az e századi osztrák lírával való behatóbb ismerkedés alkalma: Rilke, Trakl, Celan, Fried verseinek fordítása.)

A német kultúra hatásán kívül jól érzékelhető egyfajta latinos szellemiség jelenléte Sopronban, melyet főként a XVII. századtól, a város nagy humanista polgármesterének, Lackner Kristófnak működésétől kezdve követhetünk nyomon. A páduai egyetemen jogi doktorátust szerzett Lackner a latin nyelvű műveltséget terjesztette elsősorban. Latin nyelvű iskoladrámákat írt, melyeket a soproni diákság adott elő, s ezzel egyúttal megvetette a soproni színjátszás alapjait is. Sopron történetébe természetesen nem elsősorban ezzel, hanem ügyes politikájával, melyhez kitűnő diplomáciai érzék társult, írta be a nevét. E tulajdonságai tették lehetővé, hogy képes volt megőrizni városa biztonságát, elősegíteni annak fejlődését, sokszor áldatlanul nehéz körülmények között is, józan példáját, felelősségérzetét hagyományozva utódaira. Ez a latinos szellemiség rányomta bélyegét (mint később szólunk még erről) többek között a város irodalmi életének fejfödésére is, mintegy szervesen beépülve abba.

Mi jut eszébe az idevetődő magyarnak először Sopronról? Mindenekelőtt az, hogy "a leghűségesebb város ": CIVITAS FIDELISSIMA. Köztudott történelmi tény, hogy Sopron és szűkebb környezetének hovatartozásáról népszavazás döntött 1921. December. 14-16 között, s ennek eredményeként maradhatott Sopron magyar város, hála polgárai patrióta-érzületének. A város, "amikor minden körülmény az ország még további meg csorbítását követelte - kitartott. Kitörölhetetlen nyomot hagyott ezzel a nemzeti tudatban. Óriási érdem." (Illyés Gyula)

S mi minden tolul még emlékezetünkbe, ha a város nevét halljuk? Hogy Sopron iskolaváros, műemlékváros, a múzeumok városa, a zene és más művészetek városa, üdülőváros, ipari város. S mindez azonnal feltűnik a város életével először ismerkedő hazai és külföldi látogatóknak is. S nem mellékes az sem, hogy Sopron az említettek mellett gazdag múltra visszatekintő borvidék is, mely korábban főként a furmintnak köszönhette tekintélyét a nemes borokra szomjazók körében, egészen mindmáig.

S természetesen mindezek mellett hangsúlyozottan említendő az itt élő emberek lokálpatriotizmusa, mely korántsem valamiféle elzárkózást, holmi provincializmust jelent, hanem teljes nyitottságot, kaputárást Európára, érzékenységet, befogadó készséget az idegen hatások iránt, s emellett persze az egyetemes magyar kultúrába való bekapcsolódás igényét is jelzi. A város mai értelmiségének legjelesebb képviselői ilyen eszmények jegyében munkálkodnak a hagyományok ápolásán, városunk jelenbeli szépítésén, kultúrájának gazdagításán.

Mindig éltek itt olyan alapos felkészültségű, tudós ismerői a városnak, mint a már nem élő régi nagy öregek közül dr. Csatkai Endre, aki rengeteget tett városa hírnevének öregbítéséért. Vagy említhetném a közülünk már szintén eltávozott kiváló (németül is író) soproni költőt, Becht Rezsőt, akinek munkáiból sugárzik a sajátosan soproni szellemiség, a város múltjának, természeti szépségeinek beható ismerete, a széles körű tájékozottság, az européer igényesség. S kivételes szerencsémnek tartom, hogy rajta kívül még kezet szoríthattam az evangélikus líceum olyan képzett, nagy műveltségű tanáraival, mint a tudós könyvtáros, Pröhle Jenő vagy a történelemtanár Kamondy Zoltán, akinek biztos útmutatása, eligazítása nélkül sokkal nehezebben boldogultam volna a város szellemi életének, múlt- és jelenbeli irodalmi, történelmi hagyományainak megismerésében.

S nem lehet említetlen hagyni a ma élő, városunkért fáradhatatlanul munkálkodó utódok közül dr. Friedrich Károlyt, a kiváló idegenforgalmi szakértőt. A városban működő tudományos mű-helyek - egyetem, főiskola, levéltár, könyvtár, múzeum, Soproni Szemle-munkatársai, dolgozói is eleven kötődésben élnek városukkal, tőlük telhetően segítik a helyi szellemi élet fejlődését.

 

Sopron elsősorban a műemlékek városaként él a köztudatban. Tűnt századok magas művészi igényű mestereinek kiváló építészeti alkotásai hordják magukon elődeink szorgos kezének nyomait, a századok pusztításait szerencsésen túlélt épület-együttesek vonzzák tekintetünket a kanyargósívű, szűk utcácskákon. A város terei, az elő-előbukkanó városfal-maradványok, a sorjázó ódon házak sajátos középkori hangulatot árasztanak. Boltíves kapualjakba nyithatunk, repkénnyel befuttatott falakra, virágos udvarokra látunk, néhol falusias hangulatú városrészek pinceillatát szívhatjuk tüdőnkbe.

A modern városépítés elvei szerint kialakított utcák, terek, korszerű új épületek a város lakóinak szépítő és jobbító igyekezetét tükrözik.

Ami legelőször szemünkbe ötlik: a város házai, lakályos palotái, üzletsorai fölött, mint kitartó öreg strázsa, őrködik Sopron messze földön nevezetes jelképe, a tájékozódást is megkönnyítő Tűztorony, az 1921. évi népszavazás emlékére emelt Hűségkapuval.

A Tűztorony egyébként jellegzetes példája a különböző építészeti stílusok keveredésének, egymás fölé rétegződésének: alapja római kori köveken nyugszik, alsó része középkori eredetű, árkádos része reneszánsz, kupolája barokk jellegzetességeket mutat. Erkélyéről igazán szemléletesen tárulkozik szemünk elé a város panorámája templomtornyaival, ódonbarna háztetőivel, kis poncichter-házsoraival. (Sokak szerint a Bécsi dombról vagy a Bástya utcából, illetve a balfi országút felől, a Pihenőkereszttől a legszebb a kilátás városunkra.)

A Hűségkapu alatt áthaladva Közép-Európa talán legszebb, leghangulatosabb terére léphetünk. Közepén a barokk Szentháromság szobor emelkedik, egyik sarkán a csipkés kősisakjával égbe-bökő Kecske templom áll, melynek falát vaskos pillérek támogatják, csúcsíves ablakait faragott rózsák ékesítik. Mint a város egyik legszebb gótikus műemlékét, nem hagyhatjuk említetlen a Fő tér nevezetességei közül a Káptalantermet. Ugyancsak a téren gyönyörködhet a szemlélő Sopron legszebb saroképületében, a Storno házban. Árkádos udvara a 18. századi művészet biztos ízlését, nyugodt harmóniáját példázza. Termeiben a soproni képző- és iparművészet remekbekészült darabjai vonzzák az érdeklődőket. A kiállított anyagokat a Storno-család három nemzedéken át gyűjtögette, míg kiteljesedett ez a gazdag magángyűjtemény. A Tábornok ház mellett lévő ún. Fabricius ház olasz hangulatú barokk lépcsőfeljárójával lep meg, Sopron egyik leghangulatosabb udvarát látjuk itt, kétemeletes árkádsora festői hatást kelt. (Itt szemlélhető meg a kapitoliumi triász: Jupiter, Juno és Minerva szobra, mely a római kori fórumon állt). A tér másik sarkán találjuk a városi Levéltárat, az ország harmadik legnagyobb levéltárát, melyben többek között olyan nagybecsű dokumentumokba nyerhetünk bepillantást, mint IV. László királyunk 1277-ből származó oklevele, mellyel Sopront szabad királyi várossá emelte. A Fő tér nevezetessége a Patika ház, melyben a soproni gyógyszerészet történetét követhetjük nyomon a tárgyi emlékek sokaságát szemlélve. Érdemes egy sétát tenni Sopron tán legódonabb hangulatú Új utcájában, mely a Fő térről nyílik, öreg házai szinte mind műemlékek. Az utca végén, az Orsolya téren a méltatlanul alábecsült újkori építészet jellegzetes példáját szemlélhetjük meg a szép neogótikus templom, zárda és iskola együttesében, mely - bár csak a múlt század második felében épült- historizáló stílusával fogalmat nyújt arról, milyen hangulata lehetett egy gótikus városnak hajdan. A neogótikus templom művészien kiképzett homlokzata felett 37 m magas, nyolcszögű torony szökken a magasba. Homlokzata kőszobraival, mérműves kórusablakával különleges élményt nyújt. A kétemeletes iskolaépület pincéjében előkerült római hypocaustum - antik légfűtési berendezés - még restaurálásra vár. Az épülettömbből zárt folyosó vezet a neogótikus felfogásban tervezett egykori csillagvizsgáló toronyba, ahonnan - akár a Tűztoronyból - ugyancsak szép kilátás nyílik a városra.

Mi mindenről kellene számot adnunk még, aminek részletes bemutatására, vagy akár csak említésére nincs itt helyünk, épp csak egy-egy jellemző részlet erejéig utalhattunk a városkép jellegzetes hangulatára. Annyit azonban feltétlenül meg kell említenünk még: az, hogy a város külső képe ilyenné válhatott eddig, amilyennek ma ismerjük, a folyamatos, lankadatlan műemlékvédelmi munkának köszönhető jórészben. Nem véletlenül nyerte el a város előbb a Hild János emlékérmet, majd 1975-ben a műemlékvédelemért adományozott Európa Aranyérmet, melyekkel a város lakóinak a múlt századok értékeit megőrző, hagyományápoló törekvéseit jutalmazták.

E vázlatos, alig jelzésszerű ismertetés után Sopron szűkebb-tágabb környékére is vessünk legalább futó pillantást. A környéken barangolva lépten-nyomon olyan, a környezetben megbúvó, rejtett értékekre, felfedeznivalókra bukkanhat a messziről idetévedt látogató, mint pl. a sopronbánfalvi középkori Mária Magdolna templom. Egyik közös kirándulásunk emlékeként Fodor András költő alábbi soraiban tisztelgett a törékeny szépségű templomocska előtt: "Román kápolna zsenge fűbe tűzve. / Süvegeljük meg. Szavahihető / ember mondta, hogy egykor / ilyen nem-kérkedő kincsekkel volt tele / az Árpád-kori ország." (Bánfalva) Az idézett sorok szemléletesen példázzák számunkra: íme, efféle, ehhez hasonló élménye-kért keresik fel városunkat és környékét a messziről érkezők, s távoznak az örömteli meglepetések élményével, hogy azután újra s újra visszatérjenek, régi emlékeket idézve, új impressziókat gyűjtögetve.


A környéket járva méltó még figyelmünkre Hidegség temploma, melynek keleti fele, benne a bizánci jellegű falfestménnyel, az Árpád-korból maradt ránk. Fertődre látogatva az Esterházyak impozáns kastélyát érdemes megtekinteni, a magyar Versailles-t, mely a maga korában ki-emelkedő társasági és kulturális központja volt Európa középső részének. A kastély közelében a hozzátartozó, szépen helyreállított Muzsika-ház kelti fel a figyelmet, mely Haydn emlékét idézi. A szomszédos Fertőszéplak község barokk berendezésű temploma, mellette az 1736-ban Széchényi Zsigmondné építtette kálváriával, mely Dohnál Tibor festőművész szerint Közép-Európa legszebb kálváriája, ugyancsak lenyűgöző látványt ígér. Az öt parasztházból álló fertőszéplaki falumúzeum kiállított anyagát a Fertő-parti községek adják.

Említésre méltó még a magyarországi barokk kastélyépítészet egyik kivételesen impozáns példája, e zsirai kastély. Nagycenken a XVIII. század második felében épült Széchényi-kastélyt érdemes megtekintenünk, a temetőben pedig a Széchényi család mauzóleumát. A kastélyban a Széchenyi István Emlékmúzeum kapott helyet, a legnagyobb magyar életútját, politikai pályafutását, gazdasági tevékenységét bemutató kiállítással.


Sopronban az egymásra rétegeződő korok kultúrái egymást kiegészítve, egymásra hatva gazdagítják egymást, s időbe-térbe ágyazva bizonyos folytonosság érzetével ajándékozzák meg a tűnt idők értékeire fogékony szemlélőt. Így nyújthatnak egységes élményt, olyat, ami a várost ideális színhelyévé teszi a különféle kulturális rendezvényeknek. A Soproni Ünnepi Hetek hagyományos nyári rendezvényeit most már évente megelőzik a Soproni Tavaszi Napok, az idényt pedig a soproni szüret eseményei zárják. Az 1991 októberétől önállósult Soproni Petőfi Színház pedig folyamatosan kínál új lehetőségeket a tartalmas szórakozás, művelődés híveinek.

Ezek a rendezvénysorozatok a legváltozatosabb zenei, képzőművészeti, irodalmi értékek bemutatására alkalmasak, s általuk válik Sopron valóban a művészetek városává s emlékeztet bennünket - ha nem is a szó mindent felölelő értelmében hangulatában mindenképpen, olyan nagymúltú kis városra, mint Weimar, melyhez hasonlóan itt is szívesen tartózkodnak a különféle művészetek múzsái.


Dr. Csatkai Endre, a város tudós kutatója szerint a város művelődéstörténetében a zenekultúra mindig szilárd, erős út volt, amelyen biztosan gördült tova "a művészet szekere". Bizonyos, hogy a "zene városának" múltját, jelenét, perspektíváját egy-két oldalon tömöríteni olyan próbálkozás, mint palackba tölteni a tenger vizét. Azonban - mint cseppben a tengert, múlt-jelen-jövő hármas egységében láttathatjuk lényegét, kitapinthatjuk főbb csomópontjait, megrajzolhatjuk fejlődésének irányvonalát.

A Kelet- és Nyugat-Európa határán élő honfoglaláskori Sopronnak (Suprun) zenei viszonyairól, zenei elemeiről semmit sem tudunk, helyesebben: az itt elhangzott régebbi zenének semmilyen írásos nyoma nem maradt.

A feudális Európába beilleszkedő magyar államiság magába ötvözte az ókori alapokon álló keresztény liturgikus (gregorián) zenét is, ez volt az új ideológia beáramlásának nyitánya. A naponkénti misehallgatás liturgikus rendszerében a gregorián ének uralkodott, de feltűntek a himnusz-, a sequentia-dallamok, az antifónák, és a IX. században formálódó többszólamúság a fontosabb ünnepek fényét, pompáját szolgálta, az officium és a mise részeit díszítette. Hazánkban - így Sopronban is - a XV. századtól dokumentálható egyházi többszólamúságról beszélhetünk. Emellett élnek a társas együttlét, a világi ünneplés, a mulatság, a tánc, a szórakozás különféle formái, módozatai.

A XV. században a soproni zeneélet irányítója a városi tanács: "eltartja a toronyzenészeket, majd a 18. században a színházának is a bérbe adója, de az evangélikus és a katolikus egyház kegyura lévén, anyagi hozzájárulásával ezekről is - ha nem is minden időben egyenlő és kellő mértékben - gondoskodik." (Bárdos Kornél)

A toronyzenészeknek meghatározó szerep jut a város zeneéletében mind világi, mind egyházi vonatkozásban. Az evangélikus egyház és gimnázium Rauch András, majd Psyllius Lukács, Wohlmuth János, Knogler Dániel és mások szakmai vezetésével európai színvonalon muzsikál, a katolikus plébánia zenekarát Széchényi György alapítványa (1684) segíti, igazán eredményes munkát a XIX. század elején végez Kurzweil Ferenc irányításával, a jezsuitáknál szintén "értékes zenei nevelés és zenei élet folyik" (Bárdos Kornél) több mint egy évszázadon át. A soproni színházban a 18. század közepétől operákat, zenés darabokat játszanak, nem hiányoznak J. Haydn, Mozart, Beethoven szerzeményei sem a városi zenei programokból.

1829 tavaszán megalakult Kurzweil Ferenc művészi vezetésével a Soproni Zeneegyesület, énekiskolájával hamarosan a szervezett polgári zenélés legfőbb fóruma lesz. Kivirágzik az egyesületi élet, énekes társulatok születnek, jelentős muzsikus-személyiségek tűnnek fel. (Pl. Altdörfer Keresztély, Altdörfer Viktor, Kapy Gyula, dr. Kossow Jenő), fölélénkül a város hangversenyélete, létrejön a Hayd-Mozart-Beethoven Club.

A századforduló csúcsairól az I. világháború idején aláhanyatlik a soproni zenekultúra, majd 1920 és 1945 között ismét fölível, új színekkel gazdagodik: megsokasodnak Bartók és Kodály követői, híveket hódít az új magyar zenei irányzat, megélénkül a városi hangversenyélet, világhírű hazai és külföldi előadók lépnek föl a soproni Kaszinóban.

Liszt Ferenc, Goldmark Károly, Bartók Béla, Kodály Zoltán többször is vendége volt a városnak.

A zeneiskola, a zeneegyesületi ének- és zenekar, a többféle énekkar, a katonazenekar, a hírneves zenészek: Horváth József, dr. Gárdonyi Zoltán, s a kitűnő zeneiskolai tanárok az országos érdeklődés középpontjába kerülnek.

1945 után a megújulás reményei elhalnak, az ötvenes évek fordulójára zsákutcába jut Sopron zenei élete is. 1956 után más alapokra épül a soproni muzsika. A hagyományteremtő Soproni Ünnepi Hetek zenei programja, a többféle hangversenysorozat, az új énekkarok és a hagyományőrző zenekarok (két fúvós, egy szimfónikus együttes) a tartópillérei ekkortájt a város zenekultúrájának.

A 80-as évek első felében indulnak a Soproni Tavaszi Napok, változatos zenei műsorokkal. Egyedülálló produkciókat kínálnak a Fertőrákosi Barlangszínház nyári műsorai. Az 1980-as évek végétől saját lábán kell megállnia minden zenei tényezőnek, melyek ma is átmeneti állapotban leledzenek. Két fúvós zenekarunk - úgy tűnik - tudja, mit akar, jó úton halad.

Százhatvanöt éves szimfónikus zenekarunk keresi önmagát. A Liszt Ferenc Nöi Kar és a Liszt Ferenc Pedagógus énekkar - biztos irányítás alatt - sűrűen hallat magáról, a húsz esztendős Liszt-csoport a budapesti Liszt Ferenc 'Társaság részeként hűséges őrzője, gondozója a város Liszt emlékeinek, hagyományainak. Fontos tényezője a város zenei életének az Állami Zeneiskola is. A Liszt Ferenc Művelődési Központ (az egykori híres Kaszinó jogutódja) tőle telhetően pártfogolja a komolyzenei rendezvényeket is. Eredményesen működnek kamaraegyütteseink (Soproni Barokk Kvartett, Quartetto Flautissimo), DalmayˇMiklós személyében itthon és külföldön egyaránt elismert zongoraművésszel büszkélkedhetünk.

Több százra, sőt, több ezerre tehető a vendégművészként nálunk fellépők száma, ám a színvonalas "művészi behozatal" mellett a soproni zenekultúra tényleges alapjait az iskolákban folyó oktató-nevelő munka mennyisége, minősége, mértéke határozza meg hosszú távon. Az énekoktatás országos gondjain felülemelkedve Sopronban is sor kerül évről évre az Éneklő Ifjúság seregszemléjére, melynek immár szép hagyománya van. Az óvodák, iskolák műhelyeiben formálódik, növekedik a zenét szerető, értő új közönség. Komoly törekvések irányulnak arra is, hogy a város vonzáskörzetében pl. Fertődön, Nagycenken, Fertőrákoson gyökeret eresszen a klasszikus zenekultúra. S remélhető, hogy az életképesnek bizonyuló zenei társulások, megbirkózva a jelenbeli gondokkal, nehézségekkel, tovább munkálkodhatnak városunk zenekultúrájának gazdagításán.

 

Minthogy a város építészeti jellegű emlékeiről - ha nagyon vázlatosan is - szóltunk már, ezúttal a képzőművészetek két ágának: a szobrászatnak és a festészetnek a középkortól máig megtett útját vázoljuk röviden.

A szobrászat emlékei közül a legrégebbi egy faszobor, a Szent Mihály templom Madonnája a XV. századból, mestere ismeretlen. Az 1676. évi nagy tűzvész után újjáépült város képzőművészetében már a barokk jelentkezik, melynek legnevezetesebb soproni szoborműve a mostani Fő tér Szentháromság-szobra. A XVIII. sz. derekán a müncheni Immaculata-szobor mintájára emelt Mária-oszlop alkotójának neve fennmaradt: Altomonte András készítette. A XIX. sz. második felében a két kőfaragó család: a Mechle és a Hild a romantikus szobrászat jellegzetes műveit alkotta meg. A későbbi időszakokból Tilgner Liszt-szobrát, majd Izsó-Mátrai Széchenyi-szoborművét, Molnár Gyula Rákóczi-mellszobrát, Kisfaludi Strobl Zsigmond Hűségkapuját, Szakál Ernő Liszt-reliefjét, Csúcs Ferenc Lackner-szobrát említhetjük mint közismert alkotásokat.

A festészet középkori emlékei közül a Káptalan-teremben feltárt freskótöredékek, valamint a Szent Mihály templom és a bánfalvi Mária Magdolna templom freskómaradványai maradtak fönn.

Mária Terézia uralkodása alatt a szobrászok mellett számos festő költözött a városba. Legjelentősebb volt köztük Dorfmeister István. Az, hogy Sopron a barokk festészet dunántúli centrumává változhatott, leginkább az ő tevékenységének eredménye. Fennmaradt munkái közül a Szentlélek templom képeire hívjuk fel a figyelmet. Az 1840-es években telepedett le a városban az olasz származású id. Storno Ferenc, iparművész, majd festő, restaurátor és műgyűjtő. A Storno-dinasztia tagjai később is mint festők, grafikusok, magán-gyűjtemény létrehozói játszanak fontos szerepet Sopron életében.

A századforduló évtizedeiben, értékeiben változatos, a kor színvonalán álló festészet jön létre a városban. Az ekkor alkotó festők közül ifj. Storno Ferenc, Vörös Erzsi, Mechlené Grossmann Hedvig, Karcsay Lajos nevét említhetjük, mint akik a század első harmadának soproni festészetét képviselték. A később kibontakozó alkotók közül a Munkácsy-díjas Horváth Józsefet, Mende Gusztávot, Mühl Aladárt, Sterbenz Károlyt sorolhatjuk a legismertebb soproni festőegyéniségek közé, az ő munkásságuk már átvezet a legmaibb jelenbe, mintegy hidat képezve a közelebbi múlt és napjaink soproni piktúrája között.

Az említett helyi mesterek többnyire az akvarellfestészet művelői, s a tájkép műfaját részesítették előnyben, akár a város és környéke, akár más tájegységek szolgáltattak motívumokat témavilágukhoz. Stílusuk részben impresszionisztikus jellegzetességeket hordoz, részben a valósághoz szorosan kötődő realizmus címszavával írható körül, mint pl. Soproni Horváth József festészete.

A hatvanas-hetvenes évek festészete jórészt a közvetlen elődök nyomdokain haladt, a korábbi festői stílusok folytatásának, kiteljesítésének szándékával, s olyan alkotók műveiben öltött testet, mint Gáspárdy Sándor és Szarka Árpád, akik időközben eltávoztak közülünk. Finoman kimunkált tusrajzai, grafikái tették ismertté Szabó Alajost, Egry színvilágára emlékeztető, sajátos stílusú képeivel hívta fel magára a figyelmet Rázó József (ők sem élnek már).

A következő generációból ugyancsak kiemelkedett néhány valódi tehetség, aki a szűkebb pátriáján kívül is méltán ismertté tette nevét. Említsük meg közülük Sulyok Gabriellát, akinek grafikái, szürrealisztikus tusrajzai erőteljes, önálló képi világot képviselnek. Giczy János a gyermekkori falu világát, ember és természet ősi harmóniáját, együtt-lélegzését sűríti triptychonjaiba, melyekben a hétköznapi munkálkodásban megfáradt embereknek állít emléket, már-már himnikus áhítattal, érzelmi telítettséggel. Ma is munkálkodik és jelen van a soproni festészet nagy öregje, a fővárosból hazaköltözött Roisz Vilmos, aki főként kubisztikus jellegű képkompozícióiról ismert. Alapítványaival támogatja a fiatalabb nemzedéket.

Más művészeti ág képviselője ugyan, de idekívánkozik annak említése is, hogy Szakál Ernő, világhírű szoborrestaurátor Európa-díjával méltán büszkélkedhet városa.

1977-tőlkezdődően Sopronban,a Lábasházban kapott helyet az Országos Érembiennálé, melyet azóta kétévenként rendeznek meg (a páratlan években, a Ferenczy Béni-nagydíjjal jutalmazottak önálló kiállításokon mutatkozhatnak be a kisteremben). A biennálékon a magas színvonalon alkotó s a mai magyar képzőművészeti életben jelentős szerepei játszó soproni érmészek is rendszeresen közzéteszik új munkáikat, Sz. Egyed Emma, Renner Kálmán, Soltra E. Tamás finoman cizellált, nagy műgonddal és technikai felkészültséggel készített érmeikkel, szobraikkal méltán aratnak elismerést nem csak itthon, hanem az ország határain túl is (FIDEM-kiállítások, önálló és csoportos bemutatkozások keretében).

 

A nemrégiben megalakult Képes Céh a Sopronhoz kötődő, illetve az itt élő hivatásos művészeket fogja össze. Meghatározott céljuk az itt tömörülő alkotóknak a művészi munkák egyenletesen magas színvonalának biztosítása, egyfajta meghatározott minőség garantálása.

A Kulturális Egyesületek és Baráti Körök Szövetségén belül is működik egy szakmai fórum: a Soproni Képzőművészeti Társaság. Tagjai szintén a képzőművészeti élet fellendítésén munkálkodnak (társas összejövetelek, kiállítások szervezése stb.).

A megújult Festőteremben rendezett őszi tárlatok révén a város képzőművészei folyamatosan jelen vannak legfrissebb munkáikkal.

 

Sopron irodalmi hagyományaival, múltbeli és jelenkori irodalmi életével viszonylag szűkmarkúan bánnak a kézikönyvek. Ahhoz, hogy megértsük, milyen tradíciók igézetében munkálkodnak Sopron mai tollforgatói, érdemes rövid visszapillantást vetni a távolabbi-közelebbi múltba.

A Soproni virágéneket - mely legrégebbi ismert magyar virágénekünk -, szerelmi líránk e legősibb emlékét Gugelweit János, a város jegyzője rótta egy városi számadáskönyv fedőlapjának belső oldalára 1490 körül. A soproni irodalom e korai darabját csak a XVI. századtól kezdődően követik újabb magyar nyelvű munkák. Ebből az időből említésre érdemes a Sopronban diákoskodó későbbi katonaköltő, Wathay Ferenc, ki a konstantinápolyi Héttorony foglyaként énekelte meg hányatott sorsa viszontagságait. Később, a XVIII. sz. második felében ugyancsak diákévei kötötték a városhoz Batsányi Jánost, a forradalmi hangú költőt, a Martinovics-összeesküvés gyanúsítottját. Sopronban és Grazban tanult, 1741-től öt évig Rómában élt és európai műveltséget szerzett Faludi Ferenc, a magyar költészet első igazi "poete mineur"-je, kismestere. "Vele végződik a nehézkes, nemes régi magyar költészet, és vele kezdődik a hajlékony, civilizált új hangzás. Formái a későbbi költőknél visszhangzanak." (Weöres Sándor) Révai Miklós, a nyelvész-író 1801-ben volt soproni lakos, s itt adta ki Carmina című kötetét. A XVIII-XIX. századi költőnők közt Dukai Takács Judit nemcsak a legtehetségesebb, egyúttal legnépszerűbb is volt korában. Idillikus hangvételű lírája ma is meglep közvetlenségével, tiszta egyszerűségével. Életében kiadatlan összegyűjtött munkáinak megjelentetése még várat magára, noha újabban mindinkább kezdjük méltányolni költészetét, amint azt több friss, róla szóló publikáció jelzi. A sokoldalú Kis János evangélikus püspök kevésbé költőként, inkább kitűnő irodalmi szervezőként írta be nevét irodalmunkba. Az ő fáradozásának köszönhető a líceumi Magyar Társaság megalakítása (1790) s néhány szép versén kívül igazi érdeme Berzsenyi felfedezése, s a korabeli irodalmi életbe való bevezetése volt.

A Sopronban rövidebb-hosszabb időszakot töltő költők közül a magyar irodalom két büszkeségének műveit ítélte vitathatatlan maradandóságra az azóta eltelt idő: Berzsenyi Dánielét és Petőfi Sándorét.

Berzsenyi az evangélikus gimnáziumban töltötte diákéveit. Az iskolai kötöttségeket nehezen tűrő diák itt alapozta meg történeti ismereteit, poétikai műveltségét. "Korán nagy tárgyak ragadták el figyelmemet, és azt többé kisebbekre fordítani nem tudtam" - írja ekkori éveiről. Fiától megőrzött emlékezése szerint a művelt német leányok társaságát is szívesen felkereste, dalokat, verseket tanult tőlük, s talán a köztük való forgolódás indította először versírásra is. Horatius, Matthisson és Schiller műveinek tanulmányozása segítette önálló hangjának megtalálásában. Méltatói nevezték őt magyar Horatiusnak is, noha nyelvi erőben túlnőtt mesterén: ő írta a magyar irodalom legtömörebb, legkimunkáltabb verseit. Esztétikája szerint a költészet az Istenséggel való egyesülés egy módja, s az igazi költészet lényege a szeretet és szépség harmóniája, szeretet nélkül nem lehet szépség sem. Berzsenyi zseniális költészete - mint erre többen rámutattak már irodalomtörténészeink - görögös eszményei, klasszikus formakultúrája révén rokon a német Hölderlin költészetével, noha - bár egy időben éltek - nem tudhattak egymás létezéséről.

Másik nagy költőnket, Petőfi Sándort életének egyik keserves epizódja kapcsolta rövid időre a városhoz. 1839-40 telén a Gollner ezred katonájaként a mai Halász utcai iskola helyén állott kaszárnyában szolgált. Olykor bejárt a líceumba barátai: Orlay Petrich Soma, Pákh Albert stb. közé, vitákat rendeztek művészeti kérdésekről. 1840 márciusában - miután még részt vett Liszt Ferenc hangversenyén - elszakadt a várostól: ezredét Grazba, majd Horvátországba vitték. 1841 februárjában - egy emberséges osztrák ezredorvos jóvoltából - megválik a katonaságtól. Még meglátogatja líceumi barátait, aztán megszakad kapcsolata Sopronnal.

Sopron irodalmi életében 1868-tól nagy szerepet játszott még Frankenburg Adolf író, szerkesztő, kiváló szervezője az itteni irodalmi életnek. Az általa létrehozott Irodalmi és Művészeti Kör (később Frankenburg Irodalmi Kör néven) sokáig meghatározta a soproni irodalmi élet fejlődését, serkentette az itt élő írók tevékenységét. A kör időnként vendégül látta a legnevesebb írókat (Móricz Zsigmond, Szabó Lőrinc, Németh László, Babits Mihály, Tamási Áron és mások). Az 1945 utáni időszakból, noha írói működése a korábbi évtizedek alatt bontakozott ki, jelentősége okán Becht Rezsőt említhetjük a soproni írók sorából.

Az eleven kapcsolattartás, a magyar irodalom egészének folyamatába való beilleszkedés igénye nem szűnt meg a II. világháborút követő évtizedekben sem, noha igazából először a Sopron várossá emelésének 700 esztendős jubileumára kiadott Soproni írók antológiája tette lehetővé az itt élő írók, költők bemutatását.


S ha már a más tájakról jött, városunkat felkereső látogató kedvére kigyönyörködhette magát a régi korok hangulatát idéző műemlékek látványában, a soproni hegyvidék természeti szépségeiben, a környék nevezetességeiben, s megmerítkezett, ha futólag is, a város művészeti életének múltjában-jelenében: bizonyára szükségét érzi majd, hogy rövid időre eltűnődjön a látottakon, s rendezgetni próbálja benyomásait, emlékképeit, hogy valamilyen - ha nem is tárgyként kézzelfogható, de mégiscsak objektív - egységes élményt, valamiféle összképet alakíthasson ki magában városunkról, amelyet magával vihessen, visszatérőben lakóhelyére.

Reménykedünk abban, hogy a városunkban rövidebb-hosszabb időt töltők itt szerzett élményeiket másokkal is megosztva, újabb érdeklődőket, kitartó híveket toboroznak e gazdag történelmi múltú s biztató jövőjű, egyre szépülő, fejlődő városnak.

 

kezdo lap