Jókai Anna: Ember és forradalom.
Gondolatok az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 150. évfordulóján
(Elhangzott a Magyarok Angliai Országos Szövetsége ünnepségén 1998. március 14-én, Londonban.)
150 esztendõ az idõnek semmi, a világnak a Teremtés egyetlen pillanata, a nemzetnek azonban sorsfordító napok, hetek, hónapok sora; fölfûzött gyöngysor, amelyben több a fekete és a hamis gyöngy, mint a büszkén viselhetõ valódi. Az embernek pedig a 150 esztendõ, mint a saját fizikai létidõ, elérhetetlen. Annak a férfinak, nõnek, aki 1848. március 15-én a sûrû esõben éljent kiáltott, már csak unokái élnek. S ezek vagyunk mi, emlékezõk. Másfél század szenvedésre, oktalanságra és szépakarásra tekintünk vissza. Zsúfolt a magyar múlt; nem élt nálunk olyan generáció ezalatt a 150 év alatt, amelyiket ilyen vagy olyan formában meg ne taposott volna a történelem. ...  
Mégis: 1989-90 óta már szabadon, valódi értéke szerint ünnepelhetjük március tizenötödike eszméit. Nem kell bujkálva mellébeszélni, s nem lenne szabad kisajátítani pártpolitikai érdekeknek sem. Bár az utódállamokba szorult magyarság nagyobb részének még mindig meg kell küzdenie a nyilvános emlékezésért.  

Annyi baljós forradalmi dátum közül két ünnep kiragyog szeplõtlenül és vér nélkül: 1848. március 15. és 1956. október 23. Testvérforradalmak. A remény napjai. A remény, hogy a föld népét a kétkezieket nem sanyargatják többé, hogy a polgár valódi jogokat kap, a mûvészt és a sajtót nem köti gúzsba a cenzúra, és az értelmiség is szabadon gondolkodhat; nem kell többé hajbókolni idegen hatalom elõtt. ...  

Ahány forradalmunk volt, mind elbukott. A forradalom célja, a gyökeres átalakulás sohasem sikerült. A reformok ideig-óráig hoztak ugyan eredményeket, de a gyökeret nem bolygatták. A forradalom irtja ugyan a romlott gyökereket, de nem képes rögtön újat ültetni a helyébe. Néha sikerül erõszak és vér nélkül az átalakulás, az istenes embernek ez a nemes és szent óhaja, de ilyenkor a régi gyökér mellé telepítjük sebtiben-hamarjában az újat. S a régi, a megnyesett-ritkított visszanõl, teljes a gyomosodás, az áttekinthetetlenség, a szívós kacsok fojtogatják a zsenge hajtásokat. A gyökeres változtatás vérrel, harccal, tengernyi fájdalommal jár - és sok-sok halállal. A forradalom nem felhõtlen népünnepély. Mindenki sirat valakit: vagy azért, mert sírba tette, vagy azért, mert a nagyvilág elnyelte. A forradalom gyõzelmében néha megtébolyul, s felfalja saját gyermekeit is, mint a francia forradalomban.  

A forradalom szükségszerûen fölhasználja leghevesebb, forradalmi alkatú költõit. Petõfi Sándor ilyen volt. Mintha csak 1848-49-ért született volna. Ha Segesvárnál õ maga nem esik el, talán költészete hitelessége csorbul Verseihez következetes volt, amikor katona lett, harci ember - s a kardot nehéz újra tollra cserélni. 1847-ben a háborút hívja: "Háború volt mindig éltem / Legszebb gondolatja, / Háború, hol vérét a szív / Szabadságért ontja ..."  

1848-ban az árulókról, a bitangokról ítélkezik: "A halálos ítéletet rájok! / Százezerszer sújtson bár a hóhér, / Bár a házak ablakán foly is be / Az utcáról a kiáradó vér!" (A nemzethez) "Akasszátok fel a királyokat ..." "Lantom s kardom kezembõl eldobom, / A hóhérságot majd én folytatom, / Ha kívülem rá ember nem akad ..." valójában rettenetes szavak. Semmi kétely; a "ne ölj" isteni parancsa mintha meg sem érintené, semmi töprengés, semmi latolgatás. Semmi szorongató elõérzet. S a bukás közeledtén már a csüggedt gyász-szó: "Európa csendes, újra csendes / Elzúgtak forradalmai ..." S legvégül: "Szörnyû idõ, szörnyû idõ! / S a szörnyûség mind egyre nõ ..." Petõfinek meg kellett halnia. Így kellett meghalnia, mielõtt megõrül a kétségbeesésben mint Széchenyi, vagy az egyébként melankolikus lelkülete ellenére fellángoló Vörösmarty Mihály. ...  
 

VISSZA