Az Internet Sopron serverén kitûnõ összefoglaló
jelent meg az 1989–es Páneurópai Piknikrõl. Az érdeklõdõk
"elsõ kézbõl" értesülhetnek az akkor történtekrõl.
A jól megszerkesztett beszámoló egyrészrõl
jól tagolva elemzi az elõzményeket, rendszerezi a
Piknik történetét, számol be képekben
is az eseményekrõl és beszámol az akkori események
következményeirõl, máig is tartó hatásáról.
Nézzük csak meg az alcímeket egy pillanatra:
Elõzmények
A Piknik története
Határáttörés
Sajtószemle
Következmények
Aktuális események
A beszámoló másrészrõl szerencsésen
elkerüli az olyan "személyes buktatókat", melyek minden
hasonló történelmi eseményt általában
kísérni szoktak. Nem szólaltat meg olyan "központi
beosztásban" akkor dolgozókat, akik utólag néhány
rádióriportban már szerették volna bizonyos
szempontból "kisajátítani" az eseményeket.
Itt egyszerû emberek szerveztek, engedélyek után jártak
és a "végeredmény" õket lepte meg leginkább.
Külön kiemelendõ a határõrök magatartása,
mely az adott pillanatban eldöntötte, milyen jelleget ölt
a nem tervezett határnyitás.
Nem vállalkozhatott az írás arra, és ez
a jelen és a jövõ zenéje, hogy a Páneurópai
Piknik szervezõjének miért kell kivülrõl
most az Európába való csatlakozásért
ezt és azt tenni. Akkor a Páneurópa a rajtunk kivülieket
jelentette csak? De ez már politika és nem az egyszerû
emberek természetes érzése, ami 1989–ben vezette a
történéseket. Ezt pedig mindenképpen érdemes
akár újra is elolvasni.
http://www.sopron.hu/paneu–piknik/
A fiak Birtokba veszik örökségüket
Bõsze Balázs: KÉT SZÍNBEN KÉT SZÁM– A VÁRhely 1997.1–2. összevont száma
A nyár beköszöntével jelent meg zöld és
kék – kétszínben a VÁRhely címû,
negyedévente megjelenõ évszakirat (kultúrális,
mûvészeti, irodalmi és kritikai) összevont 1–2.
száma.
A megújult lap levéllel fordult az elõfizetõkhöz,
olvasókhoz, amiben elmagyarázta a megjelenési késést,
a fõszerkesztõváltást és a kiadó–cserét.
Ebben a számban a felelõs kiadó már Tengerdi
Antal, kiadja az Edutech Kiadó, a fõszerkesztõ pedig
az idáig helyettesként jegyzett és a gyakorlati
szerkesztési munkát idáig is végzõ Sass
László.
A Tükör és ablak rovata tükör önmagunknak,
az olvasóknak és valóban ablak szûkebb és
tágabb környezetünkre, a Sopronból elszármazottak
vagy az itt és a környéken élõk verseikben
(Büki Attila, Czethoffer Csaba, Kun Árpád, Hadarits
Vilmos)tükrözõdtetik dolgaikat, ezzel egyben engedik az
ablakon való bebámészkodást és késztetik
a világra kicsodálkozást. Ugyanitt Huszár László
prózájában rajzol elénk cirkuszt, ahol egykori
és mai életünk történéseiben, meghatározóiban
a szerzõ maga az – Árnyékszelidítõ –.
Versfordításaival Kerék Imre német költõket
tolmácsol, de versével jelentkezik Bábi Tibor
Szlovákiából, Bayer Béla Tolna megyébõl,
Hevér Zoltán és Zöldy Pál a fõvárosból.
Lírai hangulatú, prózába szedett töredékekben
vall magáról a gyõri születésû,
a hetvenes években az Érlelõ antológiában
jelentkezõ, napjainkban a Magyar Nemzetnél dolgozó
Marafkó László, valamint a Kaliforniában élõ
Bebek János. Jonathan Treitel Graffiti címû novelláját
a soproni Padlás Nyelviskola fordítói pályázatának
díjnyertese, a még tizenéves Szemerey Samu kiválóan
érzékletes fordításában élvezheti
az olvasó.
A VÁRhely lírai és prózai része
nem egyenletes színvonalú, de többnyire élvezhetõ
olvasmányélményt nyújt, amiben különlegesen
megható Csulak Ervin kultúrtörténeti emlékezõ
írása a soproni Színházról. Az emlékezetben
maradandónak igérkezik Hevér Zoltán: A parton,
valamint Büki Attila: doveri képeslap és Asszociációk
címû verse.
A Közelkép rovatban Cs.Varga István "A kimondhatatlant
megkísérteni" címû esszéjében
tesz értékelõ emlékezést Büki Attila
költõi pályájáról. Ugyanitt Heitler
László Giczy János képeirõl, könyvérõl,
mecénásáról tudósít, valamint
Sass László az ötéves önálló
társulatú soproni színházról, interjúban
pedig Valló Péter rendezõvel beszélget.
Márfai–Molnár László Fülep Lajos mûvészetfilozófiáját
taglalja, az Évnegyed rovatban Gyulai Líviusz
festõtermi kiállítását ismerteti.
A Közelkép–ben meg Hajnal László Gábor:
A nyugati magyar sajtó múltja – jelene címû
írásának befejezõ része, Vezényi
Pál Friedrich Glauser svájci írót mutatja be,
valamint ifj. Sarkady Sándor Íróink Trianonról
és a revízióról értekezik, a Nyugatban
megjelent írások alapján..
Az Évnegyed rovat a rendezvények kritikai seregszemléje.Ennek
jegyében évõdik Vargha Zsuzsa a Soproni Tavaszi Napokról
és rendezvényeirõl. Kövér Tamás
a soproni Színház három produkcióját
teríti nagyítója alá.
Az Emléklapok rovat két írása Dr.Mollay
Károly professzorra emlékezik (Boronkai Szabolcs: Emlékezés;
G.Szende Katalin: Interjú), a rovat harmadik dolgozatában
pedig Csulak Ervin: Az én Pröhle Jenõm–rõl ír.
Az Olvasónapló rovata két könyvet
ajánl (Bayer Béla áttûnések; Marafkó
László: Idõprés), Kerék Imre és
ZSávolya Zoltán jegyzetében.
A VÁRhely 1997.1–2. száma az 5 éve elhúnyt
Rázó József festõmûvész 23 képét
mutatja be, Sarkady Sándor folyóiratzáró, a
mûvészrõl baráti pályaívet rajzoló
értõ ajánlásával.
Drávai
István: 3 gondolat egy kiállítás kapcsán
Kiállítás a Soproni Festõteremben
Rippl Rónai Ödön gyûjteményébõl
1998.Tavaszi Fesztivál
1.Gondolat: A valóság mindig vegyes.
Ilyen értelemben a kiállítás tényleg
a valóságot tükrözi, mert az anyagból a
vezetéknevet öregbítõ mûvész - az
egy szénrajztól eltekintve - az egyidejû budapesti
kiállítás miatt (is talán) kimaradt. Így
valóban egy elég vegyes színvonalú, bár
neveket bõven nyújtó magángyûjteményi
összeállítást láthatunk, nagy részarányban
fiatalkori és nem "nagy" mûveket. Így is nagyon sok
kellemes meglepetés érhet a kiállítási
séta közben. Érdemes figyelni,- akár a valóságban.
(És érdemes megtekinteni ugyanezen alkotók nagy gyüjteményeit,
mondjuk Egry Józsefét Badacsonyban, Ferenczy Károlyét
Szentendrén..)
2. Gondolat. Milyen magángyûjtemények vannak ma
Magyarországon? Milyen mecenatúra van ma hazánkban?
Vannak-e ma szûk hazánkban olyan fanatikusok, akik családi
életüket is feláldozva az utókornak gyûjtenek,
hogy attól erkölcsi növekedést várjanak?
Vagy csak családi "vállalkozások" Van Gogh-ok és
magyar megfelelõik?
3.Gondolat.Egy értékcentrikus életnek van folytatása.
Jó lenne, ha ennek a kiállításnak is lenne
folytatása- mondjuk a névadó testvérének,
vagy akármelyik alkotónak, akire méltán lehetünk
büszkék életmûvük teljességét
látva..