NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM
BENEDEK ELEK PEDAGÓGIAI FÕISKOLAI KAR
II. Sz. Gyakorló Óvodájának
nevelési programja
Készült: 1999-ben
Ajánlom - ezt a programot
azoknak a szülõknek akik 3-6 éves korú gyermeküknek
meleg, családias légkörben, élményben gazdag,
színes, változatos, tevékeny óvodáskort szeretnének.
Akik az óvodapedagógussal közösen, õszinte légkörben
szeretnék gyermekükszemélyiségét kibontakoztatni,
fejleszteni.
- Azoknak a fõiskolai hallgatóknak, akik érzékelik
a barátságos légkörben folyó sokszínû
nevelõmunkánk lényegét, és választva
a programok kínálatából, hasonló óvodában
szeretnének dolgozni.
- Végül Kollégáimnak, hogy a meglevõ értékeinket
megõrizzék, továbbfejlesszék!
Kozák Tamásné
óvodavezetõ
Mottó: "Az élet 3 szabálya: |
I. Az óvodai életmódszervezetés a kreatív személyiségfejlesztés célkitûzésével
Kidolgozta: |
Tóth Mariann fõisk. doc. |
A program tartalmának vázlata
A kreatív személyiségfejlesztés célkitûzései:
- A program az óvodai nevelés helyi rendszerében
- A helyi nevelés. Az egyes óvodai csoportok összekapcsolódása
- Modellkép
- A nevelés feladatai
Az elméleti kiindulópontok
- Tolerancia és másságelfogadás
- Érzelemdús légkör és empátia
- Hagyományok tisztelete
A kreatív személyiségfejlesztés óvodai életmód
szervezése
- A gyermeki kreativitás jellemzõi kibontakoztatásának
és fejlesztésének lehetõségei 3-7 éves
korban
A kreatív személyiségfejlesztés életmódszervezés
modellképe
- Magyarázat - a modellkép olvasata
Tervezés és ellenõrzés a helyi nevelésben
- Mintalapok a tervezés megkönnyítésére
Összegzés
Komplexitás a nevelésben - tervezési szempontsor
II. Óvodai nevelés, játékkal,
mesével
Kidolgozói:
|
Zilahi Józsefné fõisk. doc.
Stöckert Károlyné Fõisk. adj. + dr. Ráczné Fõzõ Klára fõisk. doc. |
A program lényege: "A jó szokások és a gyermeki
mûveltség megalapozása a játék és a
mese nyelvén valósuljanak meg."
- Az egymásra figyelõ, a játék õtleteit átadó,
átvevõ nevelõi légkör
- A társas és érzelmi képességek ápolása
és fejlesztése
- Tartalmazza a program a játékkal és mesével nevelés
lélektani és pedagógiai indokait, a teendõk rendszerbefoglalását
és elemzését
- Alapvetõ ismérve: a gyermekek és felnõttek között
létrejövõ óvodai kapcsolatok, helyzetek megoldásának
megkönnyítése a játék és a mese jelrendszerének
"nyelvezetének" segítségével.
A.) Programváltozat: játék és mese folyamatos idõben
B.) Ötféle tevékenység 10 napos idõkeretben
A program kiemelten osztatlan csoportnak ajánlott.
Évszakokra bontott keretterve van, amelyben tetszõleges idõ
fordítható egy-egy gazdag tartalmú játékkivitelezésére,
a mesék elmondására.
A gyermekek által kezdeményezett, egyéni, páros,
csoportos játékok mellett az óvónõ játékkínálata,
a mindennap elhangzó mese- és játéktartalmú
együttlét adja az életmód ismétlõdõ
elemeit, ritmusát. A programhoz a hagyományos óvodai berendezés
és felszerelés kiegészítése szükséges
félkész anyagokkal, természetes anyagokból készült
játékokkal, a szerepjáték változatos kellékeivel.A
program azoknak ajánlott, akik vallják, hogy a kisgyermek fejlesztésének
nyelve, eszköze: a játék és a mese.
III. "Lépésrõl - lépésre" óvodai program
Készült: | a magyarországi Soros Alapítvány támogatásával |
Az adaptációt készítette: | Deliné Fráter Katalin |
A program alapkoncepciói:
I. Individualizálva - szocializál
II. Sajátos tevékenységközpont - rendszerben biztosítja
a feltételrendszert, a tevékenységi formák színtereit,
a szabad játékot, és az óvodapedagógus által
felajánlott tevékenységek választási lehetõségeit.
Ezek:
a.) családi szituációs és szerepjáték
b.) építõjáték, barkácsolás,
konstruálás
c.) manipulációs tevékenységközpont
d.) homok-víz asztalitevékenység központ
e.) a külsõ világ, a környezet megismerésének
központja
f.) irodalmi, ének-zenei tevékenységek, mozgásfejlesztõ
központ
g.) mûvészeti tevékenységközpont
III. A családok bevonása az óvodai életbe. Az óvodapedagágus
mintát ad a közös játékra, a gyermekkel való
törõdésre, a nevelésre.
IV. Részt vállal a családgondozás, szociális
munka folyamatában.
A képességek, melyeket a program kialakít:
- a fejlõdés, változás megértésére
és befolyásolására irányuló képesség
- a kritikus gondolkodás és választás képessége
- a problémafeltáró és probléma megoldó
képesség
- a kreativitás, a képzelõerõ és ötletgazdagság
- a közösség, a környezet és a haza iránti
elkötelezetség.
IV. Személyiségfejlesztés élmények segítségével
Kidolgozta: | Talabér Ferencné fõisk. doc. Bucsy Gellértné dr. fõisk. doc. |
A program céljai:
1. Sok pozitív tapasztalatszerzés
2. Éljenek meg a gyermekek sok élethelyzetet, melyek hozzájárulnak
testi, szociális, érzelmi és intellektuális fejlõdésükhöz.
3. Legyenek képesek bizonyos helyzetekben problémáikat
kevés felnõtt segítségével egymás között
megoldani, tevékenységekben önmagukat is motiválni.
4. Alakuljon ki az igényük az egészséges életmódra
(mozgás, egészségügyi szokások).
5. Legyen fõ tevékenységi formájuk a játék,
igényeljék azt és bõvítsék spontán
kreativitásukkal.
Nevelésük célja bizonyos képességek alakítása,
fejlesztése.
1. Motorikus képesség
a) mozgás-testnevelés
b) ének-zene
c) rajz-mintázás, konstruálás
2. Kommunikációs képesség
a) verselés-mesélés
3. Kognitív képesség
a) játék a matematikával
b) a külsõ világ élményszerû megismerése
A programhoz kapcsolódik Bucsi Gellértné dr. testnevelési
programja a 3-6 éves óvodások mozgásfejlesztésére.
Célja: a gyermekek motorikus képességének fejlesztése,
az életkori sajátosságok, a széleskörû
mozgástapasztalat, valamint a mozgásélmény biztosításával.
V. VI. Német I. - II. csoport
Játék a beszéddel, játék a szavakkal
Kidolgozta: | Talabér Ferencné Fõisk. doc. |
Speciális feladatot vállalnak magukra a kisebbségi nevelést
folytató kétnyelvû (magyar-német) csoportok. Az óvodai
élet tevékenységi formáiban a két nyelv használata
érvényesül. Arányát a nevelési programban
a gyermekcsoport nyelvismerete határozza meg.
A program feladatai:
1. Nyelv- és hagyományápolás:
- a kedvezõ óvodai légkör biztosításával
nyelvi környezet létrehozása
- a nyelvi egységek a napirendhez igazodva következetesen ismétlõdjenek
- a nyelvi váltás a két nyelv különválasztását
szolgálja
- az óvodai nyelvgyakorlás az iskolai nyelvtanulást készítse
elõ.
Hagyományápolás: az ünnepek, szokások, hagyományok
közelhozásával igyekszünk sok jó óvodai
élményt szerezni.
2. Élményszerzés, tapasztalatszerzés:
Az érdeklõdéskeltés, a gyermekek utánzókedvének
kihasználása, az életszerû foglalkozások szolgálják
a nyelvelsajátítást, a gyermekek nyelvhez való viszonyányk
alakítását. A programunkban a kidolgozott heti témák
biztosítják az oktatási feladatok, a szabad tevékenységben
megoldható ismeretszerzés, a személyiségfejlesztés
és szociális nevelés feladatáinak megvalósítását.
A program értelmében a nevelõ személyiségének
alapvetõen meghatározó szerepe van. Közvetítenie
kell a másság elfogadását, példaképnek
kell lennie a beszéd utánzásában; vonzóvá
kell tennie a második nyelvet kényszer nélkül, minden
metakommunikációs eszköz igénybevételével.
A kétnyelvû nevelés alapelvei:
1. Komplex személyiségfejlesztés.
2. A nyelvoktatás integrálása képzési és
nevelési feladatok egészébe.
3. Játékos tevékenységekben spontán ismeretszerzés.
4. Az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságainak
megfelelõ nyelvelsajátítást biztosító
tanulási lehetõségek teremtése.
5. Tevékenységgel egybekötött szituációkhoz
kapcsolódó nyelvelsajátíttatás.
6. A nyelvértés elõsegítése játék
szituációkon keresztül.
7. A második nyelv használatára való késztetés,
természetes, életszerû szituációkban.
9. A nyelvi egységek idõtartamának folyamatos bõvítése.
10. A két nyelv tudatos kettéválasztása, a két
nyelv keveredésének elkerülése.
A program lényege, hogy játékként kínálja
fel a német nyelvet, ezért fokozottan szem elõtt kell tartani
a nyelvvel való ismerkedéshez az óvodáskorú
gyermek néhány életkori sajátosságát.
Ezek:
- érzelmi dominancia
- a játék, mint fõ tevékenység
- a jellegzetes gyermeki világkép
- a modell utáni tanulás (utánzás)
- a képi gondolkodás
- a változó szociális érettség
- a rövid aktív figyelmi idõ (5-15 perc)
- erõs igény az állandóságra, az ismétlõdésre,
az ismétlõdõ történetekre.
Fontos, hogy Talabér Ferencné által összeállitott
programot kiegészítsük a német nemzetiségi
hagyományok gyermekeken keresztül történõ
ápolásával.
Az öt óvodai programunk szerint a fejlõdés várható eredményei:
Szeretnénk, ha az óvodáskor végére a meleg
családi légkörben nevelkedõ
- testileg fejlett, mozgásban ügyes
- érzelmileg gazdag, jóérzésû
- nyitott, közvetlen, barátkozó
- a közösség szabályait elfogadó
- játszani tudó (egyedül és közösen)
- ismeretekben gazdag
- kíváncsi, fejlett igazságérzetû
- tevékeny, konstruktív
gyermekek kerülnének iskolába.