NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM
BENEDEK ELEK PEDAGÓGIAI FÕISKOLAI KAR
II. Sz. Gyakorló Óvodájának
nevelési programja

Készült: 1999-ben

Ajánlom - ezt a programot azoknak a szülõknek akik 3-6 éves korú gyermeküknek meleg, családias légkörben, élményben gazdag, színes, változatos, tevékeny óvodáskort szeretnének. Akik az óvodapedagógussal közösen, õszinte légkörben szeretnék gyermekükszemélyiségét kibontakoztatni, fejleszteni.
- Azoknak a fõiskolai hallgatóknak, akik érzékelik a barátságos légkörben folyó sokszínû nevelõmunkánk lényegét, és választva a programok kínálatából, hasonló óvodában szeretnének dolgozni.
- Végül Kollégáimnak, hogy a meglevõ értékeinket megõrizzék, továbbfejlesszék!

Kozák Tamásné
óvodavezetõ

 

Mottó:

"Az élet 3 szabálya:
Az elsõ: indulj!
A második: menj tovább!
A harmadik: segíts valaki
másnak is elindulni!"
(Th: Adams)

 

 

 

I. Az óvodai életmódszervezetés a kreatív személyiségfejlesztés célkitûzésével


Kidolgozta:

Tóth Mariann fõisk. doc.
Molnár Katalin fõisk. doc.


 

A program tartalmának vázlata
A kreatív személyiségfejlesztés célkitûzései:

- A program az óvodai nevelés helyi rendszerében
- A helyi nevelés. Az egyes óvodai csoportok összekapcsolódása
- Modellkép
- A nevelés feladatai
Az elméleti kiindulópontok
- Tolerancia és másságelfogadás
- Érzelemdús légkör és empátia
- Hagyományok tisztelete
A kreatív személyiségfejlesztés óvodai életmód szervezése
- A gyermeki kreativitás jellemzõi kibontakoztatásának és fejlesztésének lehetõségei 3-7 éves korban
A kreatív személyiségfejlesztés életmódszervezés modellképe
- Magyarázat - a modellkép olvasata
Tervezés és ellenõrzés a helyi nevelésben
- Mintalapok a tervezés megkönnyítésére
Összegzés
Komplexitás a nevelésben - tervezési szempontsor

 

csoportjaink

 

II. Óvodai nevelés, játékkal, mesével

Kidolgozói:
Zilahi Józsefné fõisk. doc.
Stöckert Károlyné Fõisk. adj.
+ dr. Ráczné Fõzõ Klára fõisk. doc.

 

 

A program lényege: "A jó szokások és a gyermeki mûveltség megalapozása a játék és a mese nyelvén valósuljanak meg."
- Az egymásra figyelõ, a játék õtleteit átadó, átvevõ nevelõi légkör
- A társas és érzelmi képességek ápolása és fejlesztése
- Tartalmazza a program a játékkal és mesével nevelés lélektani és pedagógiai indokait, a teendõk rendszerbefoglalását és elemzését
- Alapvetõ ismérve: a gyermekek és felnõttek között létrejövõ óvodai kapcsolatok, helyzetek megoldásának megkönnyítése a játék és a mese jelrendszerének "nyelvezetének" segítségével.
A.) Programváltozat: játék és mese folyamatos idõben
B.) Ötféle tevékenység 10 napos idõkeretben
A program kiemelten osztatlan csoportnak ajánlott.
Évszakokra bontott keretterve van, amelyben tetszõleges idõ fordítható egy-egy gazdag tartalmú játékkivitelezésére, a mesék elmondására.
A gyermekek által kezdeményezett, egyéni, páros, csoportos játékok mellett az óvónõ játékkínálata, a mindennap elhangzó mese- és játéktartalmú együttlét adja az életmód ismétlõdõ elemeit, ritmusát. A programhoz a hagyományos óvodai berendezés és felszerelés kiegészítése szükséges félkész anyagokkal, természetes anyagokból készült játékokkal, a szerepjáték változatos kellékeivel.A program azoknak ajánlott, akik vallják, hogy a kisgyermek fejlesztésének nyelve, eszköze: a játék és a mese.

 

csoportjaink

 

III. "Lépésrõl - lépésre" óvodai program

 

Készült: a magyarországi Soros Alapítvány támogatásával
Az adaptációt készítette: Deliné Fráter Katalin

 

A program alapkoncepciói:
I. Individualizálva - szocializál
II. Sajátos tevékenységközpont - rendszerben biztosítja a feltételrendszert, a tevékenységi formák színtereit, a szabad játékot, és az óvodapedagógus által felajánlott tevékenységek választási lehetõségeit. Ezek:
a.) családi szituációs és szerepjáték
b.) építõjáték, barkácsolás, konstruálás
c.) manipulációs tevékenységközpont
d.) homok-víz asztalitevékenység központ
e.) a külsõ világ, a környezet megismerésének központja
f.) irodalmi, ének-zenei tevékenységek, mozgásfejlesztõ központ
g.) mûvészeti tevékenységközpont
III. A családok bevonása az óvodai életbe. Az óvodapedagágus mintát ad a közös játékra, a gyermekkel való törõdésre, a nevelésre.
IV. Részt vállal a családgondozás, szociális munka folyamatában.
A képességek, melyeket a program kialakít:
- a fejlõdés, változás megértésére és befolyásolására irányuló képesség
- a kritikus gondolkodás és választás képessége
- a problémafeltáró és probléma megoldó képesség
- a kreativitás, a képzelõerõ és ötletgazdagság
- a közösség, a környezet és a haza iránti elkötelezetség.

 

csoportjaink

 

 

IV. Személyiségfejlesztés élmények segítségével

 

Kidolgozta: Talabér Ferencné fõisk. doc.
Bucsy Gellértné dr. fõisk. doc.

 

A program céljai:
1. Sok pozitív tapasztalatszerzés
2. Éljenek meg a gyermekek sok élethelyzetet, melyek hozzájárulnak testi, szociális, érzelmi és intellektuális fejlõdésükhöz.
3. Legyenek képesek bizonyos helyzetekben problémáikat kevés felnõtt segítségével egymás között megoldani, tevékenységekben önmagukat is motiválni.
4. Alakuljon ki az igényük az egészséges életmódra (mozgás, egészségügyi szokások).
5. Legyen fõ tevékenységi formájuk a játék, igényeljék azt és bõvítsék spontán kreativitásukkal.
Nevelésük célja bizonyos képességek alakítása, fejlesztése.
1. Motorikus képesség
a) mozgás-testnevelés
b) ének-zene
c) rajz-mintázás, konstruálás
2. Kommunikációs képesség
a) verselés-mesélés
3. Kognitív képesség
a) játék a matematikával
b) a külsõ világ élményszerû megismerése
A programhoz kapcsolódik Bucsi Gellértné dr. testnevelési programja a 3-6 éves óvodások mozgásfejlesztésére. Célja: a gyermekek motorikus képességének fejlesztése, az életkori sajátosságok, a széleskörû mozgástapasztalat, valamint a mozgásélmény biztosításával.

csoportjaink

 

 

V. VI. Német I. - II. csoport

Játék a beszéddel, játék a szavakkal

 

Kidolgozta: Talabér Ferencné Fõisk. doc.

 

Speciális feladatot vállalnak magukra a kisebbségi nevelést folytató kétnyelvû (magyar-német) csoportok. Az óvodai élet tevékenységi formáiban a két nyelv használata érvényesül. Arányát a nevelési programban a gyermekcsoport nyelvismerete határozza meg.
A program feladatai:
1. Nyelv- és hagyományápolás:
- a kedvezõ óvodai légkör biztosításával nyelvi környezet létrehozása
- a nyelvi egységek a napirendhez igazodva következetesen ismétlõdjenek
- a nyelvi váltás a két nyelv különválasztását szolgálja
- az óvodai nyelvgyakorlás az iskolai nyelvtanulást készítse elõ.
Hagyományápolás: az ünnepek, szokások, hagyományok közelhozásával igyekszünk sok jó óvodai élményt szerezni.
2. Élményszerzés, tapasztalatszerzés:
Az érdeklõdéskeltés, a gyermekek utánzókedvének kihasználása, az életszerû foglalkozások szolgálják a nyelvelsajátítást, a gyermekek nyelvhez való viszonyányk alakítását. A programunkban a kidolgozott heti témák biztosítják az oktatási feladatok, a szabad tevékenységben megoldható ismeretszerzés, a személyiségfejlesztés és szociális nevelés feladatáinak megvalósítását. A program értelmében a nevelõ személyiségének alapvetõen meghatározó szerepe van. Közvetítenie kell a másság elfogadását, példaképnek kell lennie a beszéd utánzásában; vonzóvá kell tennie a második nyelvet kényszer nélkül, minden metakommunikációs eszköz igénybevételével.
A kétnyelvû nevelés alapelvei:
1. Komplex személyiségfejlesztés.
2. A nyelvoktatás integrálása képzési és nevelési feladatok egészébe.
3. Játékos tevékenységekben spontán ismeretszerzés.
4. Az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságainak megfelelõ nyelvelsajátítást biztosító tanulási lehetõségek teremtése.
5. Tevékenységgel egybekötött szituációkhoz kapcsolódó nyelvelsajátíttatás.
6. A nyelvértés elõsegítése játék szituációkon keresztül.
7. A második nyelv használatára való késztetés, természetes, életszerû szituációkban.
9. A nyelvi egységek idõtartamának folyamatos bõvítése.
10. A két nyelv tudatos kettéválasztása, a két nyelv keveredésének elkerülése.

A program lényege, hogy játékként kínálja fel a német nyelvet, ezért fokozottan szem elõtt kell tartani a nyelvvel való ismerkedéshez az óvodáskorú gyermek néhány életkori sajátosságát. Ezek:
- érzelmi dominancia
- a játék, mint fõ tevékenység
- a jellegzetes gyermeki világkép
- a modell utáni tanulás (utánzás)
- a képi gondolkodás
- a változó szociális érettség
- a rövid aktív figyelmi idõ (5-15 perc)
- erõs igény az állandóságra, az ismétlõdésre, az ismétlõdõ történetekre.
Fontos, hogy Talabér Ferencné által összeállitott programot kiegészítsük a német nemzetiségi hagyományok gyermekeken keresztül történõ ápolásával.

csoportjaink

 

Az öt óvodai programunk szerint a fejlõdés várható eredményei:

 

Szeretnénk, ha az óvodáskor végére a meleg családi légkörben nevelkedõ
- testileg fejlett, mozgásban ügyes
- érzelmileg gazdag, jóérzésû
- nyitott, közvetlen, barátkozó
- a közösség szabályait elfogadó
- játszani tudó (egyedül és közösen)
- ismeretekben gazdag
- kíváncsi, fejlett igazságérzetû
- tevékeny, konstruktív
gyermekek kerülnének iskolába.

 

 

OVI