Mióta
állítunk karácsonyfát?
Advent
utolsó hetén már valamennyien kijárunk a piacra,
hogy
megvásároljuk
azt a luc-, ezüst- vagy erdei fenyõt, amely szépen
feldíszítve
dec. 24-én este karácsonyfa lesz otthonunkba. Mintha a
természet
egy kicsit beköltözött volna a városba, a havas vagy
latyakos
utcákon mindenütt ott zöldellnek a fenyõk: ablakok
alá
rejtve,
a balkonokon felállítva, autók csomagtartóján,
kirakatok
üvegei
mentén, kicsik és nagyok, dúsak és ösztövérek.
Mind megannyi üzenet: az öröm,
a
béke, a szeretet ünnepének eljöttérõl,
de egyszersmind a természet, a világosság, az élet
megújulásáról is. A fenyõ már
az emberiség õskorában is mágikus jelkép
volt. Örökzöld ágai hirdették a téli
napforduló ígérete: a meleg, a fény visszatértét
a földre a fák kizöldülését, a rontó
szellemek elváltozását, az élet újjászületését.
Ezért az emberek már igen korán borókát
, fagyöngyöt, fenyõágakat akasztottak fel otthoniakban
a mestergerendákra. Már a rómaiak is ajándékoztak
zöld ágacskákat, az ún. strenaét, újesztendõ
napján. Az õsgermánok pedig a fény tiszteletére
mécsesekkel díszítették fenyõágaikat.
Hazánkban a Borbála napi zöldág hajtatása,
a Luca-búza keltetése is e szokással rokon, éppúgy,
mint a briteknél a fagyöngy koszorú mennyezetre függesztése.
A fenyõágakat, fákat idõvel piros almával,
dióval, mogyoróval, tojással-termékenység
szimbólumokkal- feldíszítették. A pogány
hagyományokra épült rá a keresztény vallás
liturgiája. A fenyõfaállítása jelképe
már korán összefonódott az élet, illetve
a tudás fájának képzetkörével.
Erre utal az is, hogy a legtöbb német területen a karácsonyfának
paradicsom (Paradies) volt a neve, hozzátartozott a középkori
paradicsomjátékok kellékeihez. Ki gondolná,
hogy még ma is szimbolikus értelme van azoknak a díszeknek,
amiket fenyõfánk ágaira aggatunk? Bizonyára
kevesen tudják, hogy az angyalhaj, a fémgyöngy- és
papírlánc a bibliai kígyót idézi a bûnbeesés
idejébõl, a narancs és az alma a tudás fájának
gyümölcsét, s egyben a megígért megváltás
kegyelmét.
|