Karácsony
Krisztus születésnapja,
karácsony (dec. 25) a kereszténység egyik legnagyobb
ünnepe. I. Gyula pápa rendelkezései nyomán Rómában
kezdték ünnepelni 337. körül, majd innen indult tovább
e jeles nap Szíriába, Konstantinápolyba, Antiokhiába,
s alig néhány évtized alatt kiterjedt az egész
keresztény világra. Mivel Antiokhusz kalendáriuma
december 25.-ét a Napisten születésnapjának nevezi
Aurélianusz császár elrendelte, hogy ekkor birodalma
egész területén megemlékezést tartsanak.
Így nyert az ünnep új szimbolikus értelmet, és
lett Jézusnak az örök Napnak, az isteni fényforrásnak
születésnapja, amit a római császárok
késöbb is tiszteletben tartottak. A meghitt áhitat zavartalansága
érdekében ekkor még a cirkuszi játékokat
is betiltották.
A karácsonyi
ünnepkör legjelesebb napja karácsony "vigiliája"(dec.
24), amely számos szokást, hiedelmet vont maga köré.
Ezek részben a keresztény elõtti képzetekbõl,
a téli napfordulóval kapcsolatos mágikus eljárásokból,
részben az ünnep keresztény jellegébõl
fakadtak. E napon tilos volt az erdõn, mezõn tevékenykedni,
mindenki csak a ház körül dolgozott.Tilos volt kölcsönadni
és kérni, mert az elvitte a gazda hasznát. Ugyanígy
nem volt tanácsos varrni, fonni, foltozni, nehogy hályog
legyen a gazdaasszony szemén, vagy mosogatní, mert ezáltal
elveszítené szerencséjét. Karácsony
elõestéjén a kiterített mosot ruha is nagy
bajt, betegséget hozhat a családra. Egyes vidékeken
a pásztorok ostoraikat, patogtatták, kolompoltak, kürtött
fújtak, hogy a gazdáktól ajándékot kapjanak.
Másutt vesszõcsomóval jártak sorra a házakat,
és megveregették az állatokat, hogy jobban szaporodjanak.
Ugyanígy a jó szaporulatot segítette, ha lencsét
fõztek a jószágoknak. Ha az állatok ezen az
éjszakán bal oldalukon feküdtek, hosszú és
hideg télre lehetett számítani.
Az eladó
lánynak célszerû volt az esti harangszókor a
kútba tekinteni, hogy meglássa võlegyényét.
A legényeknek pedig ekkor nem volt szabad zsírosat enni,
nehogy csúnya menyasszonyt kapjanak. Ha karácsony "böjtjében"
délben kukorékolt a kakas, számítani lehetett
arra, hogy valaki meghal a házból. Ha éppen karácsonykor
hal meg, szerencsésnek mondható, mart akkor bûnbocsánatot
nyer.
Népszerû
karácsonyi szokás volt a magyar nyelvterületen az énekes,
verses köszöntés, a "kántálás" és
számos - a bibliai történeteket felevenítõ
- dramatikus játék, a "paradicsomjáték" , "Heródes-játék"
, "szálláskeresés" , "betlehemezés".
|
A csíki
székelynél szenteste (dec.24) együtt megy a család
templomba, majd az esti misét követõen otthon a megmerített
asztalnál együtt fogyasztják el a sült húsból,
sült pulykából, hurkából, mákos
és diós beiglibõl, álló ünnepi
vacsorát a "Mária radináját". Számos
faluban jellegzetes karácsonyi étel a "tûrt hús".
Az Advent elõtt levágott
disznó hájának hártyáját darált
hússal töltik meg, majd pecsenyehúst húznak bele,
és az egészet összevarva felfüstölik. Szentestére
ezt a töltött húst fõzik meg, és a levében
fõtt burgonyával "pityokával" tálalják.
A karácsonyi asztal maradékát szent ételként
õrzik, és a morzsákból - a jó szaporulat
érdekében - az állatoknak is szórnak. Régen
Csíkban az éjféli misérõl hazatérve
mindenki "gúnyát" cserélt, sõt még "fejért"
(fehérnemût) is. Majd az állatok megkapták a
"Máriaradinát" . A kérdezõ állatok,
lovak a legjobb tanoroki sarjút (az elsõ kaszálású
zsenge széna) kapták, a majorságnak - égõ
viharlámpák mellett - búzát adtak, "disznyóknak"
pedig meleg ételt, amibe a darának a "lángját"
(finom porát) hintették bele. A család csak azután
ülhetett asztal mellé, ha a gazda minderrõl meggyõzõdött.
Ez azért volt így, mert a megszületett Jézus
is ajándékot kapott a három királyoktól.
A karácsony
mai közismert jelképe, a gyümölcsökkel, süteményekkel,
édességgel, gyertyával feldíszített
fenyõ, a "karácsonyfa"
ebben
a formájában újabb keletû szokásnak tekínthetõ,
bár az újkor kezdetétõl ismertek Európában
a növények és a fény kultikus kapcsolatára
utaló jelképek. Ezek fõleg az épület belsejét
díszítõ zöld ágak, vagy különbözõ
alkalmakra készült, ajándékot hordozó
fák. a feldíszített fa alá helyezett ajándékot,
az "angyalfiát" 1601-bõl származó német
ábrázolásokon a - Szent Kristóf vállán
ülõ - kis Jézus hozza. A karácsonyi ajándékozás
azóta a szeretet megnyilvánulása. Az összetartozás,
az egymást féltõ, az egymásért aggódó
szeretet jelképe.
|