Sopron és a képzõmûvészetek
A mûvészeti
alkotóvágy már a hely történetének
igen korai szakában jelentkezett ezen a vidéken. A vaskori
rajzos urnák a Károly-magaslaton, vagy a holdbálványok
a Várhely sírhalmaiban elõhírnökei a késûbbi
korok kelta leleteinek, majd a római kor plasztikai munkáinak,
a borostyánkõ-szobrocskáktól a scarbantiai
Capitolium hatalmas Jupiter-Juno-Minerva szoborcsoportjáig.
A szobrászat emlékei közül
a soproni faszobrok legrégebbike, a Szent Mihály-templom
Madonnája a XV. századi. Mestere ugyanúgy ismeretlen,
mint ahogy ismeretlen a románkori Pihenõ-kereszt, a gótikus
Pék-kereszt és a Lénárt-szobor alkotója
is.
Az ellenreformáció idején újra fellendült
a templomok plasztikai díszítése, az 1676. évi
nagy tûzvész után újjáépült
város építészetében, szobrászatában
és festészetében azonban már a barokk érvényesült.
1661-ben a Bécsújhelytõl elszakadt kõfaragók
is külön soproni kõfaragóiskolát és
céhet alapítottak, bár munkájuk eleinte fõleg
síremlékek faragása volt.
A barokk kor legjelentõsebb soproni szobormûve a Fõ
tér gomolygó pompájú Szentháromság-szobor.
Kinek vagy kiknek a mûve - nem ismeretes. Tudjuk viszont, hogy a
XVIII. század derekán a müncheni Immaculata-szobor mintájára
emelt Mária-oszlopot Altomonte András készítette.
Az egyház és a világi plasztikának lépcsõházakban,
udvarokban, oromfülkékben és a kapuk felett mûveibõl
kiemelkednek a régi evangélikus temetõ fejlett mûvészi
ízlésrõl tanúskodó barokk sírkövei,
melyeknek egy része a Liszt Ferenc Múzeum kertjében
látható. A XIX. század második felében
a két kõfaragó család: a Mechle és a
Hild alkotta a romantikus szobrászati irányzat szép
példáit. A 60-as években a soproni születésû
Kugler Ferenc Pál a Szent Mihály-templom részére
több plasztikát készített, és megmintázta
a két Handler építészt, valamint Storno Ferencet.
Azóta a város Tilgner Liszt-szobrát majd Izsó-Mátray
Széchenyi-szobormûvével több háborús
emlékmûvel, az emléktáblák egész
sorával, Molnár Gyula Rákóczi-mellszobrával,
Weörös János Attila szobrával, Kisfaludi Strobl
Zsigmond Hûségkapujával, valamint Szakál Ernõ
Liszt reliefjével, Munkás-ával és Kellner-szobrával
gazdagodott.
A festészet emlékei közül a középkori
Káptalanteremben feltárt freskótöredékek,
éppúgy mint a Szent Mihály-templom és a bánfalvi
Mária Magdolna-templom freskómaradványai a XIV. század
második felébõl vagy a XV. század elejérõl
valók.
Kódextöredékek azt bizonyítják,
hogy a városban miniatúrafestõk is voltak. Talán
közéjük tartozott az a Mihály is, akit az ismeretlenségbõl
elsõnek a XV. századbeli számadáskönyv
egy sora emelt ki.
A legrégibb rajz az 1363-ban befejezett
Golso-féle misekönyvben található. 1499-1541-ben
szerepelt Holzapfel Mihály festõ a Szent György utca
3.sz. házának tulajdonosa. A nagyrész protestánssá
lett városban azonban a festõk-fõúri és
egyházi mecénások hiányában-csak a polgárság
szerényebb megbízásaira számíthattak,
óralapokat, cégéreket, címereket festettek
vagy egyházi férfiak hagyományos képmásait.
1615-ben Lackner Kristóf polgármester az akkori városházát
kívül-belül képekkel és díszes feliratokkal
festette ki, itt viszont a festõ neve maradt homályban.
Mária Terézia alatt nagy lendületet
vett a templomok oltárainak és szószékeinek
mûvészi kiképzése, és a már említett
szobrászok mellett számos festõ is, közöttük
Schaller István és az uralkodó festõegyéniség,
Dorfmeister István letelepedett a városban Jóllehet
utóbbi mûködése az egész Dunántúlra
kiterjedt, tevékenységének súlypontja azonban
Sopron volt, amelyet a barokk festészet dunántúli
központjává tett. Dorfmeister két soproni fõmûve:
a régi városháza nagytermének mennyezeti freskója,
amely az épület lebontásakor elpusztult és a
Szentlélek templom falfestménye, esetleg ugyanott a fõoltárkép.
Megbecsült festõ volt ebben az idõben Stark János
Károly, kinek nevét fõleg rézbe metszett soproni
látképei õrzik.
Mária Terézia tanügyi reformjai
kapcsán 1779-ben a város, Steiner Bálint építészeti
festõ vezetése alatt rajziskolát is létesített
iparostanulók és mûkedvelõk számára.
A XIX. század elsõ felének
soproni festészete - ellentétben a szobrászattal -
eleven és gyorsan fejlõdõ. Az arcképfestés
mellett most már mindinkább tért hódít
a tájkép. Mindkét témakör legkiválóbb
képviselõje volt a Bécsbõl jött híres
biedermeier festõ Steinacker Károly. A szabadságharc
után átmenetileg itt alkotott egy bujdosó festõ,
aki képeit Pálmai C. névvel szignálta, s aki
a Magyar Király-vendéglõ csaposának kisfiában
felfedezte az elhivatottságot. Ebbõl a fiúból
lett aztán a világhírû portré- és
zsánerfestõ: Angeli Henrik. Ennek a korszaknak soproni festészetébõl
említést érdemel Maurer Ignác, Ertl Antal és
ennek két tanítványa Shütze és Töpler
Ottó, Ligeti-Hecker Antal, a müncheni Fleischmann Ágost.
Erõteljes színeivel és a plenair felé mutató
természetességével kivilágít Graf Lajos
“Szeret?” c. olajfestménye a múzeum képtárában.
Az 1840-es években telepedett le a városban
az olasz származású id. Storno Ferenc (1820-1907)
iparmûvész, majd festõ, restaurátor és
mûgyûjtõ. A Storno-dinasztia egymást követõ
tagjai azóta-úgyis mint festõk, grafikusok és
a soproni múlt képbe rögzítõi, úgyis
mint híres mûgyûjteményük továbbfejlesztõi-fontos
szerepet töltenek be Sopron életében.
Steinacker tanítványai közül Kiss József
festõ, Baditz Ottó és Pruzsinszky Ferenc, a Kaszinó
báltermeit díszítõ mennyezetfreskók
alkotója, valamint Hauser Károly emelkedik ki. Steinacker
példája lelkesítette festésre Igler Gusztávot
is, a müncheni Akadémia késõbbi professzorát.
Nevezetes esztendõ a város festészetének
történetében az 1897. év, amikor Steiner Rezsõ,
számtalan élethû portré alkotója, táj-
és életképfestõ megalapította a Soproni
Képzõmûvészeti Kört. Ötvenéves
jubileumát 1947-ben a Kör nagy tárlattal ünnepelte.