Csetri Elek
„Mulatott és harcolt”
Petőfi Sándor arisztokrata
barátja és mecénása
– Teleki Sándor
Az
emberiség egyetemes történetének egyik jellemző vonása,
hogy a művelődés, a civilizáció nem nélkülözheti az
államhatalom, az uralkodók, jelentős intézmények és
vagyonos rétegek és intézmények támogatását. Mint ahogyan
Kolumbus Kristóf sem indulhatott volna el korszakalkotó
felfedező útjaira Katolikus Ferdinánd és Izabella spanyol
királyok erkölcsi és anyagi támogatása nélkül, a
művelődésünkben – mutatis mutandis – Gyarmathi Sámuel
vagy Kőrösi Csoma Sándor sem ér el világraszóló
tudományos eredményeket, ha az egyház, illetve a Bethlen
család nem segíti ki őket „külországi akadémiákra”.
Erdélyben az önálló államiság fejedelmei mellett
„recepta religiók” és a nagybirtokosság, az arisztokrácia
tűnt ki a kultúra támogatásában. Könyvek százaiban
köszönik meg a szerzők patrónusainak munkájuk
megjelenését, szint-úgy az akadémiták, hogy magasabbszintű
külföldi egyetemeken fejleszthették-csiszolhatták tovább
tudományos fegyvereiket. János Zsigmond, Báthory István,
Bethlen Gábor, I. Rákóczi György és Apafi Mihály
uralkodására vet kedvező fényt, hogy számos támogatottjuk
tanulhatott itáliai, német, svájci, németalföldi és angol
egyetemeken, köztük olyan hírességek, mint a historikus
Szamosközy István és Bojthi Veres Gáspár, az enciklopédista
Apáczai Csere János és a betűmetsző nyomdász, Mistótfalusi
Kiss Miklós.
A hagyomány a Habsburg-korszakban is folytatódik,
csakhogy a „felvilágosodás századá”-ban a történelmi
egyházak mellett a főnemesi családok veszik kezükbe a
kezdeményezést. A „náji módi” a német és francia nyelv
ismeretét kívánta ugyan meg a főurak gyermekeitől, de
erdélyi sajátosság, hogy a magyar nyelv mindvégig megőrizte
vezető szerepét, nemcsak a köznemesi kúriák, de a kastélyok
hétköznapi társaséletében is. Így a modernség és
tradició egyidejűleg vannak jelen, a szükségszerű nyitás
Nyugat fele együtt jár anyanyelv, a szülőföld, a
hagyományok megőrzésének követelményével. A külföldre
utazó erdélyi arisztokrata nagy szemekkel rácsodálkozik a
világra, de igazában csak otthon, bérces hazájában érzi
jól magát. Legyen elég báró Wesselényi Miklóst említeni,
aki annyi gazdasági és politikai tapasztalatot gyűjtött
itáliai, angliai, német- és franciaországi barangolásai
során, hogy azokat a reformkor politikai harcaiban és zsibói
gazdasága korszerűsítésében hasznosítsa. De
felkészülésében az a Tőkés János volt az egyik mestere,
aki id. Wesselényi Miklós jóvoltából német földön tanult
és a napóleoni Párizsban is megfordult.
Éppen olyan főnemesi veretű név birtokosa, de
egészen már arisztokrata személyiségként emelkedik ki gr.
Teleki Sándor (1821-1892), vagy ahogyan Petőfivel történt
megismerkedésekor nevezte magát: a „vad gróf”. Noha
irodalmunk, Petőfi nagylelkű házigazdájaként,
mecénásaként tartja számon, valójában kettőjük
kapcsolatában a barátság, az eszmei rokonság, a haza, a
forradalom, szabadságharc és demokrácia iránti hűség volt a
meghatározó. Kapcsolatukról, barátságukról szól az
alábbiakban a szerző.
A barát és kortárs, az „írófejedelem” Jókai
Mór adja a következő jellemzést Telekiról: „Erős
tanulmány volna egy biographia-írónak Teleki Sándor viselt
dolgait megírni a kontinensen, ki együtt élt, mulatott és
harcolt a földrész minden művelt és barbár nemzeteivel,
tűrte a dicsőséget, s kereste a bajt, járt ágyútűzön,
tengeri viharon s hitelező csordán keresztül sértetlenül;
jó barátja volt Victor Hugonak, a két Dumasnak, Lisztnek,
Petőfinek s századunk egyéb versíró, éneklő, muzsikáló,
képfestő és szoborfaragó hírneveseinek, segített
Garibaldinak országokat hódítani s más nagy embereknek
légvárakat építeni; értekezett királyokkal és
császárokkal Magyarország sorsa felől, s lelkesedett
földönfutókkal és poétákkal a népszabadságért;
teleszedte mellét érdemrendekkel, azért, hogy azokat ne
viselje, s bejárta egész Európát azért, hogy felfedezze,
milyen szép kilátás van a koltói dombról a kis „Buba”
(Blanka lánya beceneve) szőke feje fölött átnézve.”1
Már csak a puszta felsorolás is sejteti, hogy az író
és műfordító Deáki Fülöp Sámuel jóslata, hogy a
kisfiúból „regényíró vagy regényhős leend”2
– a második változat vált valóra. Idős korában Teleki,
egy olyan gazdag élet hőse, nem vált ugyan regényíróvá,
csak emlékíróvá (ahogy ő mondja: „skriblerré”), élete
folyása azonban nem is egy, hanem több regénybe való
élményt és kalandot sűrített össze. Hatvany Lajos azt írja
róla, hogy élete első kalandja első nevelője: Táncsics
Mihály, a „vörös republikánus” volt.3
Mindenesetre atyjára, a nagysárrá-mási birtokán
„cséplőgépely”-t és százas nagyságrendű svájcerájt
meghonosító mágnás liberalizmusára kedvező fényt vet, hogy
a báró Radvánszky Zsigmond udvarából „veszedelmes
nevelő”-ként elbocsájtott Táncsicsot fia mellé fogadta. A
szabadságszellemet nevelője beléoltotta ugyan, de a
tudományok iránt sem ő, sem a piarista gimnázium tanárai nem
tudtak benne érdeklődést kelteni. A serdülő ifjút sokkal
jobban érdekelte a színház („Egész lélekkel a színészen
csüngött” – írja róla nevelője), a pajtásokkal végzett
csínytevések és mulatságok-időtöltések.4
Éppen olyan érzéketlen maradt a kolozsvári
jogakadémián, mikor a Corpus Iuris és az erdélyi
törvénykönyvek paragrafusait kellett tanulmányoznia. Mint
ahogyan később a berlini egyetemen előadott „Hegel
filozófiája, esztétikája és morálja... átkozott nehéz
dolgok”-nak tűntek a gyors felfogású, de kalandokra és
életre vágyó fiatalember részére. A komoly tanulás elől
rövidesen megszökött s karlista barátjával Portugáliába
utazva, majdnem életével fizetett meggondolatlansága miatt.5
Az 1841-1847 között eltelt időszak Teleki életében
jórészt utazásokkal telt el, s első nagy élményét a Liszt
Ferenccel kötött barátság jelentette. Noha „a gróf nem
volt valami nagy zenedühönc”, Liszt – akiért párbajt vív
és nőszöktetésbe bonyolódik – baráti szárnyai alá
fogadja és együtt járják Európát. Először Lengyelország
és Oroszország hangversenytermeibe vezet útjuk, hogy aztán
1844-ben ismét utazókocsi röpítse őket Bécs és Pest felé
„hangversenyezni”. Még abban az évben keresik fel a francia
metropolist, amiről hősünk azt írja: „nincs több város a
világon, csak Párizs”.6
Szülei már lemondtak Sándor fiuk egyetemi
tanulmányairól, s röghöz kötendő, a család egyik
fészkét, a koltói birtokot bízták rá, ahol végre otthonra
lelt, a maga gazdájává-urává vált. Nem nevezhető ugyan
„igazi kalandor”-nak (Hatvany Lajos), sokkal inkább a
„nők egykori kiváló kedvencé”-nek (Csukássi József),
vagy „pazar”, „arszlán” fiatalembernek, ahogyan Gyulai
Lajos jellemzi; az utóbbi, irodalmunk legnagyobb, közel 140
kötetes naplójának írója, mond el róla egy jellemző
anekdotát: „Mikor utazni ment volt, nagyanyja búcsúzáskor
100 aranyat nyomott a kezébe; míg a grádicson lement és
szekerébe felült, nem maradt abból csak három darab, mind
elosztogatta a cselédeknek, muzsikusoknak etc., kik szekeréhez
kikísérték.”7
A vékony dongájú, de vasgyúró és bátor, sőt
vakmerő fiatalember, a Wesselényi Miklós és Kendeffy Ádám
szereplésével fémjelzett erdélyi sportmozgalom kiváló
tagja. Csukássi József jegyzi meg róla, hogy „fiatal
éveiben nem volt Erdélyben se hozzá fogható lovas, se vívó,
se céllövő.”8
Természetesen látnunk kell a kortársaitól túlontúl
könnyelműségében megörökített Teleki Sándor másik arcát
is, az érlelődő reformer, kora haladó mozgalmainak
képviselőjét, a „demokrata gróf” vonásait. Teleki
Sándor nem volt ugyan irányadó erdélyi politikai
személyiség, szűkebb pátriájában, Szatmár megyében és a
Kővár vidékén azonban a forradalmat megelőző években már
élénk szerepet vállalt. Számára egy pillanatra sem volt
vitás, hogy Béccsel és az őt támogató feudális erőkkel
szemben a liberális ellenzék soraiban, Kossuth és Wesselényi
táborában van a helye. Állásfoglalása nemcsak az 1846-47.
évi erdélyi országgyűlés ellenzékének tevékenységében
jelentkezik, hanem mint „népvezér”-nek Kővár-vidék
szabad paraszt és jobbágy népessége iránti humánus
magatartásában, a vidék román nemzetiségű ifjainak
támogatásában. Országgyűlési szereplése számunkra azért
is emlékezetes marad, mert ott elhangzott beszédében nyíltan
az úrbéri viszonyok megszüntetése és a
jobbágyfelszabadítás mellett foglalt állást.9
Hősünk vitathatatlanul jókedvű, vidám cimbora volt,
írók-művészek mulató pajtása, közvetlen modorú és éles
eszű társalgó, mégis elvrokonsága játszhatott meghatározó
szerepet Petőfihez fűződő barátságában. A régen
egyoldalúan bohémnak, fékezhetetlennek, tréfacsinálónak,
sőt kalandornak megrajzolt Teleki személyisége legfeljebb a
költő jókedvű mulatópajtásává avathatta volna, de
semmiképpen sem barátjává. Kettejük hároméves
kapcsolatának rugóit nyilván másutt: az eszmeiség
szférájában kell keresünk. Ha ide irányítjuk figyelmünket,
világossá válik, hogy Teleki esetében nemcsak egy bátor
katonával és verekedővel, romantikus-gáláns lovaggal állunk
szemben, hanem egy haladó szellemiségű gondolkodóval és
politikussal, eszméit életével és cselekedeteivel
szentesítő forradalmárral.
Aki Teleki Sándor lelkét igazi mélységében ismeri,
tudja, hogy politikai-szabadságharcos küzdelmekben bővelkedő
életében az eszmeiség a meghatározó mozgatórugó.
Megállapításunkkal nincs ellentétben az a tény, hogy ő
sokkal inkább a tettek embere, mint az elméleté. Ha politikai
és irodalmi műveltsége nem is volt elég alapos, ha nem is
hatolt mindig az eszmék filozófiai mélységéig, változatos
olvasmányaiból, kortársak szavaiból ki tudta szűrni az
értéket, az igazat. Elég világosan látta: miért kell síkra
szállnia. Éppúgy, mint Petőfit, őt is a francia forradalom
eszméi lelkesítették. Magáénak vallotta, saját szavait
idézve: „a Szabadság-egyenlőség-testvériség nagy tanát,
az újvilágnak e szentháromságát...”. A francia forradalom
rajongással ejtett hármas jelszavában a romantikus kor hősei
az élet értelmét, minden szépségét és teljes
gyönyörűségét beleértették s eszmeidáljukért egy percig
nem haboztak életüket áldozni.
Gondolatvilágában nem nehéz felismerni Táncsics
indítását, Wesselényi és Kossuth szellemiségét. A népek
szabadsága mellett tett hitet, amikor húszévesen, 1841-ben
elragadtatással írt a megismert lengyel ifjúról, aki az
1830-31-es „szabadságháborúban vívott és sebei mutatják,
hogy nem kerülte el a veszélyt”. Vagy észak-amerikai
ismerőséről, akinek hazája „szabadságát kivívta és
boldogul él, nem korlátoltatván senkitől s előhaladásának
az önkény nem szab keskeny kört, boldogságát enmagának
köszöni, s szabadságát, mint legfőbb jót, hőn őrizve
boldogul, virágozva él”.10
Mindezt azért tartottuk szükségesnek elmondani, hogy
megérthessük: miért köttetett olyan hirtelen barátság a
jakobinus-köztársasági Petőfivel s fejlődött, edződött,
erősödött a következő életszakasz, 1846 és 1849 között,
a nagykárolyi Szarvas vendéglőtől, 48 politikai és katonai
küzdelmein át egészen a segesvári csatatérig.
Közismert, s csak a teljesség szól amellett, hogy
felidézzük Teleki Sándor megismerkedését a már hírneves
Petőfivel, mikor 1846. szeptember elsején a nagykárolyi fehér
asztal mellett találkoztak. Az ismerkedés irodalomtörténeti
nevezetesség, megörökítése pedig az emlékíró Teleki
Sándor legjobb darabjai közül való. A bemutatást a
mindkettőjüket ismerő Haray Viktor szatmári költő és
liberális politikus végezte.
„Első szava, melyet hozzám intézett – meséli
Teleki –, ez volt:
– Ön az első eleven gróf, akivel beszélek.
– Hát döglöttel beszéltél-e? – kérdém némi
savanyúsággal.
– Az magam is voltam komédiás koromban.
– Na, cimborám, velem ugyan nem sokat nyertél, mert
magam is csak olyan vad gróf vagyok.
Rám nézett; szemeiből láttam, hogy ezt a feleletet
nem várta; kezet nyújtott, s a jég meg volt törve.”11
Emlékezésében Teleki valóban a „kettőjük
magatartását hitelesen örökíti meg: a kezdeti bizalmatlan
nyakasságot Petőfi, és a fanyarsággal elegy flegmatikusságot
a saját maga részéről”.12 Talán benne volt a
költőnek a szatmári nemesi aranyifjúság iránt érzett
megbotránkozása is, amit nem feledtetett teljesen a
barátaitól Telekiről festett kedvező kép sem. A kezdeti
feszültség azonban olyannyira feloldódott, hogy a
fenntartásoktól terhelt háttérből életre szóló barátság
bontakozott ki.
Jól indult a nagykárolyi ismerkedés is, mert a
városban a kisebbségben lévő liberálisok a megyegyűlésen
kemény harcot vívtak a konzervatívokkal. Mikor az ellenzék
megbeszélésén felszólították, hogy szavalja el
„pecsovicsokra” írt versét, a Nagykárolyban
címűt, Petőfi a Kölcseyhez nem méltó maradiak „helota
népére” szórta szörnyű és látnoki átkait. „Én e
perctől fogva bámulója lettem s iparkodtam barátságát
kiérdemelni” – vallja erről Teleki.13 Petőfi
viszont új barátjához írott versével bizonyította, hogy ki
nem mondott közös eszmevilág és magatartásforma kapcsolja
őket egymáshoz.
Amit viszont Petőfi kezdetben nagyon érzékelt, az a
kettőjük közti társadalmi, anyagi és rangbeli különbség
volt, megfogalmazása, irodalmi tükröződése pedig éppen a Gróf
Teleki Sándorhoz című versében lelhető fel. A „nagy
úr” és a „koldus” képe. Az, hogy Teleki nagymúltú
családból, „bársony pólyában” született, a költő meg
jóformán nagyapja nevét sem ismeri és szalmazsákon látta
meg a napvilágot, ez a különbségnek csak egyik oldala, de ide
tartozik a jelen is. Hogy a grófot négy-öt ló ragadja
sétára s mindenben bőség veszi körül, míg Petőfi az
„apostolok póstáján” jár s holnap talán már éhezik.
Csakhogy Petőfi értékrendjében az előkelőség és
gazdagság nem volt meritum, s csakis „gróf druszá”-ja
lehet büszke rá, hogy a költő megölelte és barátjának
nevezi.
Erős önbecsülése alkalmatlanná tette Petőfit arra
is, hogy a társadalom magasabb lépcsőfokán állók iránt
hálát érezzen, még akkor is, ha valóban jót tettek vele. A
költő hálája az volt, hogy figyelemre, ritkábban
barátságára méltatta őket. Kezdetben talán ez jellemezte
Telekihez fűződő kapcsolatát is, de az idő múlásával,
egymás gondolatvilága, jó tulajdonságai és gyengéi
megismerésével viszonyuk igazi, őszinte barátsággá
mélyült. Másrészt válasza a jótettre – az alkotás volt.
Fenti magaviseletét érzékletesen szemlélteti Petőfi
koltói meghívása Teleki által és ismételt ottani
tartózkodása. Ismeretes, hogy a költő Szendrey Júlia iránt
lángra lobbant szerelme késztette Telekit az első koltói
meghívásra 1846 szeptemberében. Azt megelőzőleg azonban a
gróf Erdőd fele kocsikáztatta a költőt és sok apró
szívességgel sietett a vidékkel ismeretlen költő
segítségére. Az elkövetkező három év leforgása alatt
Petőfi számtalanszor ellátogatott Koltóra, hiszen szíve
Júlia közelébe vonzotta, szintúgy, mint a leánykérés, az
eljegyzés és esküvő. Telekire pedig a legbizamasabb dolgokban
is számítani lehetett. Szellemi és érzelmi világát éppen
olyan boldogan osztotta meg a költővel, mint kedves kastélyát
és birtoka javait. Hasonló cselekedeteivel Teleki Sándor már
lényegében a költő mecénásává vált, csakhogy
támogatását, szívességét úgy kellett nyújtania, nehogy a
költő jótéteménynek fogja fel, ami őt hálára kötelezi,
hanem puszta baráti gesztusnak, a jópajtási viszony jelének,
kifejezésének
Koltó Petőfi részére Erdőd közelsége miatt volt
kecsegtető, no meg, háromhetes első ottlét a kikapcsolódás,
pihenés, a szórakozás, az eszmecsere, a barátság oltárán
hozott áldozatnak is tekintette. Szívesen vett részt az itt
zajló közéletben, amelynek egyik központja Koltó volt.
Telekiék itt tárgyalták meg Közép-Szolnok és Kraszna
megyék irányadó személyiségeivel a Partium és Magyarország
újraegyesítésének kérdését, a liberális ellenzék helyi
teendőit. Petőfi a fentieknél sokkal többet kapott Teleki
birtokán. Most szemlélhette meg első ízben a vidék csodás
természeti szépségét, amit aztán verseiben halhatatlanná
varázsolt.
A részére most és később biztosított gondtalan
jólét, szíves vendéglátás, baráti együttlét olyan
szórakozásokkal ajándékozta meg, mint a természetjárás, a
kirándulás, városlátogatás.
Koltón a jóbarát és nagylelkű Teleki lovat adott
alája és arra törekedett, hogy szenvedélyes és félelmetes
lovaglótudományából minél többet átruházzon a hasonló
mesterségben járatlan költőre. „Időtöltésünk,
mulatságunk a lovaglás és kocsikázás volt – emlékezik a
házigazda Teleki. Kilovagoltunk az erdőkre, bekocsikáztunk
Nagybányára. A ló egész szenvedélyévé vált.”14
Miske J. Béla naplórészletében hozzáteszi: „Abban az
időben különb lovakat nem lehetett látni messze földön,
különb kocsis meg talán az országban sem volt Teleki S.
grófnál. Petőfi valódi bámulattal nézte a gróf
lókezelési bravúrjait, s nagyon kérte, tanítsa meg őt
lovagolni, meg lovat hajtani.”15 A költő valóban
meglehetősen megtanult lovakkal bánni, meg lovagolni.
Lovaglóismereteinek később tisztként, a szabadságharc
idején jó hasznát vette. Segesvárnál is megmenekül talán,
ha ló van alatta. Csakhogy előzőleg családja fenntartására
Debrecenben hátaslovát kénytelen volt eladni...
Végiutazták a Szamos- és Lápos völgyét,
meglátogatták a nagybányai Kereszthegy aranykitermelő
üzemét, jó mélyen leereszkedve a vájatokba, megtekintették
a fernezelyi kohókat, közelről ismerve meg a munkások,
vájárok nehéz életét. Eljutottak a zelistyei üveghutába,
ahol dolgos kezek állították elő az ipari termékeket.
Elkalandoztak Somkútra, sőt Berkeszig, melynek közelében
fekvő Őrhegyről csodálhatták a Nagybányáig kitárulkozó
panorámát. De feltárultak előttük a nagy multú
bányavárosok emlékei, viharos történelmünk színhelyei.
Többször megfordultak Nagybányán, ahol a bányatisztek,
intelligencia „szívesen látott vendégei” voltak. „Engem
szerettek, Petőfit bámulták” – írja erről Teleki.16
Teleki Sándor szerette az embereket, mikor tehette
nagylelkűsége és jószívűsége bizonyságát adta, olykor a
túlzásig, pazarlásig is. Nemcsak mulatócimborákat és
barátokat hívott magához, hanem öreg korában a rokkant
honvédek is gyakran keresték fel udvarát, volt köztük olyan
magatehetetlen, aki élete végéig nála talált otthonra. De
mindig különösen vonzódott a nagy emberek társasága iránt,
akik ilyen vagy olyan okból közel állottak hozzá. Azért
dicsekedhetett ismeretségi körének olyan gazdag
arcképcsarnokával. Irodalmi nagyságokkal talán azért
szeretett együtt lenni, hogy azzal a benne szunnyadó írói
ambíciókat táplálja, művelődjön, közel férkőzzön
lelkükhöz, s egy kicsit sütkérezni áhított azok fényében.
Közöttük az első helyen Petőfi állott. Benne
barátot, zseniális költőt, bátor szabadságharcost, igaz
embert, gazdag lelkivilágot vonzott magához. A „vad gróf”
olyan szívesen megosztotta anyagi javait barátaival, hogy
Petőfinek egyáltalán nem esett nehezére, hogy megkérje:
engedje át őneki és feleségének néhány hétre koltói
kastélyát kizárólagos használatra. Úgy, hogy a kastély ura
is távozzon s a szakácson és feleségén kívül senki ne
tartózkodjék az épületben. Így esett, hogy 1847 őszén
Petőfi mézesheteit Teleki kastélyában töltötte, így vált
halhatatlan irodalomtörténeti zarándokhellyé Koltó, így
fogant a faluban szerelmi líránk talán legbecsesebb és
legismertebb darabja, a Szeptember végén. Teleki
részéről ez baráti gesztus volt, de hatásában a mecénás
támogatását, segítségét jelentette az alkotónak, a szellem
emberének, amit az gazdagon gyümölcsöztetett. Ha a neki
juttatott kedvességért a költő Telekinek barátságával
adózott, a részére juttatottakért közösségünknek
alkotásaival válaszolt.
A koltói kastély a fiatal párnak, a fénykorát élő
költőnek egyaránt ideális környezetet kínált. Petőfi
szerint: „A táj olyan szép, mintha az én képzeletem után
alkotta volna a természet”.17 Annak, aki nem
látta, talán legszemléletesebb és legilletékesebb mégis
Teleki leírása a koltói tájról: „Házam egy kis lejtős
magaslaton áll; az előtéren észak felé sima, nagy térség,
zöld rétekkel és tölgyfa csoportozatokkal, a térséget a
Lápos vize kígyózza végig, s egy magaslatról egész futása
látható, mint ő mondá a kanyargó Szamosról: „mint egy
odafagyott villám”. ... A háttérben amfiteátrális
kanyarulatban, a Kárpátok hegyláncolata, Ugocsa megye két
nagy mamelonjától föl keletre, az ősz Cilesig, középen az
öreg Rozsály, óriás sziklakidomborodásokkal, s a tetején
mérföldre terjedő egyenes fennsíkkal, megrakva sötétzöld
áfonyabokrokkal; jobbra tőle a Gutin, a hegyeknek óriás
púposa, hegyes, egyenesen kiálló gránit-csúcsaival... A
háromágú Cibles, a magyar haza tridense, magára húzva a
villámokat, mint torreádor a bőszült bikát.”18
A Szeptember végénben felcsillanó Petőfi-kép,
hogy „hó takará el a bérci tetőt” ezeket a hegyeket
idézi és nemcsak a Rozsályt, ahogyan a vidék közvéleménye
véli. Hiszen Szendrey Júlia naplója is a „bércek...
fejeiken fehérlő, keskeny hókoszorú”-ra emlékezik.19
Aki felkeresi a falut, egy kicsit beleéli magát a
költő lelkivilágába és jobban megérti, hogy Petőfi
nyomában miként is vált fogalommá Koltó irodalmunkban. A
faluvégi dombtetőn épült kastély, az onnan kitárulkozó
fenséges táj, az ifjú feleségével megosztott magány és
csend, a zavartalan együttlét, a számukra nyújtott
adottságok, a gazdag könyvtár és a szobák bensőségessége,
a távollé-tében is jelenlévő jóbarát személye és a
költő által annyira szeretett kunyhók népének közelsége,
élete során ritkán érzett örömmel töltötték el a
költőt. Koltó népe is megszerette őket, egyik család
újszülött gyereke, a kis Sebestyén Kata keresztszüleinek
hívták meg Petőfiéket. A Júliával itt átélt hat hét
boldogsága halhatatlan élménnyé avatta számára Koltót.
Nemhiába foglalta aranykeretbe a költő az itt töltött napok
gazdag érzelmi tartalmát: „itt hagyjuk Koltót, az örökké
kedves emlékű Koltót, hol oly édes heteket tölténk, amilyen
boldogságot halandó álmodni és elbírni csak képes...”20
Sorainkban csak a barátságnak, a Teleki Sándor által
Petőfinek nyújtottaknak adózunk és nem feladatunk az időszak
vizsgálata Petőfi költészetében, az ide kapcsolódó mintegy
negyven vers elemzése. Végezetül csak arra emlékeztetünk,
hogy Petőfi somfája a koltói kastély kertjében egy
múlhatatlan barátság és egy halhatatlan szerelem élő
emléke.
Azé a barátságé, amely a közelgő forradalom és
szabadságharc idején még jobban közelítette írásunk két
vezető alakját. Alkalom annak a mindkettőjükhöz olyan közel
álló damjanichi mondásnak a bizonyítására, hogy „A roham
a harcok poézise”, amit Teleki Sándor olyan szívesen
idézett. Mindketten részt vettek a forradalomban, Petőfi
Pesten, Teleki Kővár vidékén, Erdélyben. És mindketten
önkéntesen jelentkeztek a szabadságharcos hadseregbe.
48-ban első találkozásuk tragikus körülmények
között esett, mikor a forradalom az ellenséges támadás
viszonyai között szabadságharcba csapott át és a Honvédelmi
Bizottmány az önvédelemre összpontosított. Petőfi alkalmi
versével Agyagfalvára igyekezett, hogy a székelyek fegyveres
támogatását megnyerje, de szeptember utolsó napjaiban csak
Nagybányáig juthatott el. Urban császári alezredes ugyanis
lázadásra bírta a Kővár-vidéki román határőröket és
parasztokat, akik a magyar kormányzat ellen fordultak, s a
csillapításukra indult Eötvös Mihály szatmár megyei
alispán és Teleki Sándor kővárvidéki főkapitány alig
menekült karmaikból. Így Petőfinek vissza kellett fordulnia,
a közigazgatási hatáskör nélkül maradt Teleki pedig jobbnak
látta, ha önként jelentkezve, katonaként szolgálja a
szabadságharc ügyét. A hadieseményeknek ezek az első
hónapjai egyikük reményeit sem váltották be.
Csak Bem József tábornok erdélyi főparancsnoki
kinevezése és hőseinknek a vezérkarában folyatott
tevékenysége hozta meg a két barátnak a bizonyítás
lehetőségét és az óhajtott hadi dicsőséget. Nem
véletlenül kerültek Bem táborába. Teleki Sándor a dési
visszavonulás után bizonyítani akart és a demoralizált
nemzetőr- és honvédcsapatok között várakozott Szatmáron.
Ő is végighallgatta és meg is örökítette Bem magvas
beszédét, amelyben a fegyelemsértőknek golyót, az arra
méltóknak meg jutalmat ígért. A komoly helyismerettel,
veleszületett mozgékonysággal és tettrekészséggel, jó
tájékozottsággal rendelkező, kitűnő lovas hírében álló
és vakmerő Teleki rövidesen megnyerte Bem rokonszenvét. A
főparancsnok Telekit maga mellé vette, ezredesévé fogadta és
mint hadi felügyelőt és futárt alkalmazta erdélyi hadjárata
során. A bizalmat Teleki nemcsak kiváló szervezőmunkájával,
példás magatartásával hálálta meg, hanem azzal is, hogy
részt vett a harci cselekményekben, többek között a
gálfalvi csatában, ahol bátor bravúrjával megmentette
szeretett tábornoka, Bem apó életét.
Petőfi csatlakozása Bem táborához nagyjából a
Telekiéhez hasonló indíttatásból történt. A
fegyelemsértés ügyében elmarasztalt költő, a „vesztett
csaták, csúfos futások” idején, a Debrecenben tartózkodó
Kossuthhoz írott levelében azzal akarta ismét felvenni a
tiszti egyenruhát és vágyott az erdélyi hadsereg keretében
harcolni, mert „gyalázat nélkül csak Bem oldala mellett
lehet az ember”.21 Az 1830-31. évi lengyel nemzeti
felkelés és a 48-as bécsi barrikádok hőséről, a
szabadságharcos tábornokról Petőfi már tudott és bár Bem
csak néhány napja vette át a főparancsnokságot, bizalommal
tekintett parancsnoka erdélyi hadi tevékenysége elé. Kossuth
utasítására aztán 1849. január 19-én a hadügyminisztérium
intézkedett Petőfi „Bem tábornok úr hadseregéhez való
áttétele” ügyében. Ugyanazon a napon, mikor Bem a csucsai
csatával megkezdte győzelemsorozatát22, a hadjárat
eredménye pedig Erdély visszahódítása lesz. Petőfi hat nap
múlva már Szelindeken van és jelentkezik Bemnél, aki azonnal
segédtisztjévé nevezi ki és lóval ajándékozza meg az
általa már hírből ismert költő-századost, serege meg
„Éljen!” kiáltásokkal fogadja.23
Bem táborában ismét találkozik a két jóbarát,
akik a generális megbecsült és szeretett titsztjeivé
emelkednek. Olyan katonák közé érkeztek, mint Czetz János,
Bem „jobb keze”, vezérkari főnöke és az argentin hadsereg
későbbi újjászervezője és gróf Bethlen Gergely, „Bem
hadserege Murat”-ja, az egyesített olasz királyság későbbi
tábornoka.24 Nemcsak a katonaként, a
szabadsággondolat híveként és értelmiségiként vonzódott
Petőfihez és Teleki Sándorhoz a művelt, több műszaki,
történelmi és hadtudományi munkát kiadott Bem, hanem azért
is, mert francia és német nyelvtudásuk alkalmassá tette őket
arra, hogy értekezzenek és beszélgessenek vele, szavait,
utasításait, parancsait meg hadserege és felettesei felé
közvetítsék. A két jóbarát iránta mutatott természetes
és közvetlen viselkedése, forró szeretete és igaz tisztelete
külön is kiérdemelte Bem vonzódását irányukban. Mindketten
azok közé a honvédtisztek közé tartoztak, akiket Bem
bizalmával megtisztelt, szeretett és szűkebb körébe
fogadott. A szabadság költőjének jelenléte és lelkesítő
verseinek sora presztízst biztosított Bem erdélyi tábora
számára és állandóan emelte katonái harci-erkölcsi
erejét. Petőfinek csodálata Bem és hadserege iránt
közismert, hiszen a tábornok számunkra azóta is
„Osztrolenka véres csillaga” és „A szabadság régi
bajnoka”. De nagyra értékelhető barátjának szerepe is az
előttünk élő Bem-portré megörökítésében. Tökéletesen
igazak Kovács Endrének, Bem életrajzírójának szavai is:
„A romantikus hős alakját rajzolta meg ihletett tollal Teleki
Sándor is, Bem egykori adjutánsa, kinek írásaiból Bem
valósággal a harcok félisteneként tekint az olvasóra. Az
emlékiratírónak ebben a Bem-kultuszában visszatükröződik a
magyar nép nagy szeretete a szabságharcos hős iránt és
ebből a szempontból a memoárok történetírásunk pozitív
hagyományaihoz tartoznak.”25
Petőfi és Teleki végigharcolták Bem erdélyi téli
hadjáratát, együtt élték át annak minden örömét és
bánatát, nyomorúságát és dicső napjait, részt vettek a
csatákban, győzelmekben és visszavonulásokban, együtt
ünnepeltek és együtt keseregtek. „Az erdélyi hadjárat
alatt voltam én legtöbbet vele – írja Teleki
szabadságharcos kapcsolatukról – s szabad magam így
kifejezni, ott csontosult meg a barátságunk. Bem nagyon
szerette őt, s én is egyik kedvence voltam: ő is, én is
mindig a főhadiszálláson voltunk szállásolva, ha úgy
történt, hogy helyszűke miatt nem fértünk el, mindig hozzám
jött, s nálam töltötte az éjszakát, s többnyire az én
lovaimon lovagolt, s Török uram, az én ordinánc káplárom
dajkáskodott felette.”26
Közös táborozásukról fennmaradt néhány történet
és anekdota máig él hagyományainkban. Az egyiket Gesztessy
László törzsorvos jegyezte fel. Miután Bem szászvárosi
csatában szerzett sebét bekötözte, Teleki Sándor kérésére
a doktor a lázas Petőfihez ment. Mikor Gesztessy betegágyához
lépett és hogyléte iránt érdeklődött, Petőfi így szólt
hozzá: „Fogd meg a pulzusomat, te borbély...” A nemcsak
medicinae doctori, hanem bölcsészeti doktorátussal is
rendelkező Gesztessy megdöbbenésének Teleki Sándor így
vetett véget: » Petőfi poéta, ő pajtásaival ilyen modorban
szokott társalogni.« Én aztán magamat tájékozván – írja
Gesztessy –, a gyógykezelést elrendeltem, Petőfi másnap
egészséges lett.”27
Egy másik kapcsolatukra fényt vető történetet maga
Teleki mesél el. Valamikor 1849 kora tavaszán Marosvásárhelyt
ismét találkoztak. Különös, de igaz történet, hogy a
Jókai-írta „hitelező csorda” által mindig üldözött
Telekitől valamikor pénzt kért kölcsön Petőfi, most pedig
meghozta 600 forintnyi adósságát. Teleki nem akarta elfogadni
a pénzt, de Petőfi öntudatosan így válaszolt:
„Köszönöm, de ajándékot nem fogadok el, tőled sem!”28
Nem sokkal később, március elején Telekit
Nagybányára, Petőfit meg Kolozsvárra menesztette Bem, s így
Marosvásárhelyről kiindulva ismét együtt utaztak néhány
napig. Maguk mellé vették Rácz Gyula közhuszárt, a gálfalvi
lovasroham 17 éves hősét, aki – fején súlyosan sebesülve
– Teleki jóvoltából került a marosvásárhelyi kórházba,
most pedig – jóformán lábadozva – hazafele,
Szamosújvárnak tartott. Rácznak közös útjukra való
visszaemlékezése rávilágít a két jóbarát szeretetére,
melegségére, emberségére a gyermekkatona iránt, s
teljesebbé teszi azt az érzelmi-lelki alapot, ami kettőjüket
annyira összekapcsolta.29
A bajtársi viszonyban még jobban megacélozódott
barátságnak még sok érdekes és szép mozzanata fűzte össze
hőseinket a Bem alatti találkozástól a szabadságharc
összeomlásáig, annak azonban minden részlete sajnos nem
ismeretes. Az viszont bizonyosnak tűnik, hogy utolsó
találkozásuk 1849. július 31-én, Székelykeresztúron esett.
Azon a napon, amikor tábornoka parancsára a „nyargonc”
Teleki Sándor ezredes futárként Kemény Farkas seregének
keresésére Marosvásárhely irányába indult, Petőfi pedig,
Bem egyenes utasítása ellenére – aki mindig igyekezett
távol tartani a költőt a csatatértől – a sereg nyomában
Segesvár felé.