Az Irodalmi Kávéház archiv írásai
     
     SZERZÕ
      CÍM FELVITEL IDEJE
    Bõsze Balázs:  A késõ õszi, barna színû folyóirat,  
    a VÁRhely 1997. 3. száma 
     (1997.12.14.) 
    Bemutatkozik a Dunántúli Harangszó   
     (A dunántúli evangélikusok lapja) 
     (1997.12.14.) 
    A fil szerényen, Szent Ferenc szellemében     (1997.12.14.) 
    Andrássy Péter  Kerék Imre: Ezüstsíp   (1997.12.14.) 
    Sarkady Sándor: Huszár László  
    PARADICSOMI SEMERRE / Patriot 1997 / 
    (1997.12.16) 
     Ajánlás Hann Judit 
    Kaleidoszkóp c. magánkiadványához 
    (1997.12.16) 
     
    Bõsze Balázs:
            A késõ õszi, barna színû folyóirat, a VÁRhely 1997. 3. száma
    (A linkek a folyóratból közölt részletekre mutatnak.)
            Október közepén kézbesítette a postás az elõfizetõkhöz a Várhely legújabb számát. Újból egy tartalmas, jól szerkesztett, rangos folyóiratot tarthat kezében az olvasó, amit az Új Ember és az Új Magyarország c. lapok is megemlítenek (Sulyok Elemér OSB, Tüskés Tibor) a késõ õszi idõben.
    A folyóirat Tükör és ablak rovata az eredetieskedõ Boris-sal kezdõdik, ami a meghirdetett bordal-versenyrõl ad híradást. A lírai kitekintést Fodor András, Büki Attila és Siklósi Gyula versei fémjelzik. Verset közöl még a rovetban: Rakovszky Zsuzsa, Bornemissza Endre, Cseh Károly, Körmendi Lajos, zsávolya Zoltán és Petõ tóth Károly. Csulak Ervin:"Curriculum meum" címû önéletrajzi írása igazi élményt kínál, valamint Ross Károly kitûnõen formált, drámai mélységeket és magaslatokat betöltõ novellája a "Carwash" is. Hajnal László Gábor "Folyómederben üvegcserepek" c. filmnovellája az emigráns sors keser-édes hétköznapjairól számol be, hangulatában felidézve Tamási Áron Ábel-ét, a rengeteg fiát, aki onnan jött, ahol a napsugár csak betévedni tud a fák közötti rengetegbe, ám akkor a Teremtõ fényét gyújtva a figyelõknek. Fõhõse a tamásínyi Áron derût és izgalmakat hozva mindazokra, akik a magyarságukra büszkék, s üldöztetés, kivetettség idején is szívükben õrzik, amit az erdélyi otthon melegségébõl egy életre szívükbe zártak.
    A Közelkép rovatban Halmos Erika beszélget Dalmay Mikló zongoramûvésszel, Cs.Varga István pedig a 100 éve született bencés tanár, irodalomtörténész Bánhegyi Jób-ra emlékezik. Kutas László szobrászmûvész történeteit Vargha Zsuzsa jegyzi le, a VÁRhely folyóirat pedig 20 képpel mutatja be a mûvész szobrait.
    Az Évnegyed rovat közli: Karátson Gábor kiállításmegnyitóját Gergácz Berta tárlatáról, valamint Csányi Jánossal, a Bárka Színház igazgatójával Vargha Zsuzsa beszélget.
    Emléklapok címszó alatt a 200 éve elhúnyt Dorffmaister Istvánra emlékezik Zsámbéky Mónika és Salamon Nándor.
    Az Olvasónapló-ban Bebek János ír hosszan, sûrû lábjegyzetekkel ellátva Závada Pál könyveirõl.
    A VÁRhely 1997 3. számának záróírása Vekerdy Tamás megnyitója Kutas László tárlatához. A folyóiratot - szokás szerint - a Szerzõink címszó alatt a folyóirat szerzõinek rövid, pályabemutetó életrajza zárja.

    Bõsze Balázs:
     Bemutatkozik a Dunántúli Harangszó

    Az egy éve havonként megjelenõ Dunántúli Harangszó a dunántúli evangélikusok lapja, amit a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) ad ki, elsõ helyen, igehirdetések és igetanulmányok közlésével, a Jézus Krisztusról szóló evangélium hirdetésével foglalkozik.. Gyermek- és ifjúsági rovatában a korosztály nyelvén vállalkozik ugyanerre  a  feladatra.  Segítségére  kíván  lenni  az  embereknek  mind  kérdések felvetésében,  mind válaszok  megtalálásában.  A szemlék  és vitacikkek  keresztyén (keresztény) szemmel láttatják a világot, beleértve a hazai aktualitásokat és az élet örök                  alapkérdéseit.  Külön rovat szolgálja Luther Márton szellemi örökségének ápolását. Élménygazdag, színvonalas irodalmi és más mízvészeti szemelvények, személyes hitról  szóló bizonyságtételek egészítik ki a lap profilját. Végül információkat közöl a hazai
    egyházi és kulturális élet figyelemre méltó eseményeirõl.
    Felelõs szerkesztõje Weltler Sándor evangélikus lelkész
    Megrendelhetõ az alábbi címen:
    Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum)   `
    H - 9400 Sopron, Széchenyi tér 11. Telefon és fax: 99/312-250
    A lap ára: egy évre 700 Ft  fél évre  400 Ft
    Külföldön: egy évre 9 dollár  fél évre 5 dollár
    Szemelvényként közöljük a Dunántúli Harangszóból az alábbi tanulmányt Albert Camus:: a pestis c. mûvérõl



    Bõsze Balázs:
     A fil SZERÉNYEN, SZENT FERENC SZELLEMÉBEN
    Fer4ences irodalmi lap (fil) 1997 októberi, 12.száma

    Talán két évvel ezelõtt láttam elõször a szerény, ám annál kézbe kívánkozóbb, általában mindössze 20 oldal terjedelmû folyóiratot a FIL-t a Ferences Irodalmi Lapot. Most az ez évi  októberi, 12. számát lapozom. A folyóirat fõszerkesztõje: Hajnal Géza, kiadja a Ferences Világi Rend.
    A címlapon - rendszeresen - mintegy háromnegyed lapot betöltve, vastagon fogó filctollal ákombákomolva: fil. A nagyjából B5 méretû címlap alsó jobb sarkában szabvány betûkkel hat kockában: fil -12. ferences irodalmi lap, ami fûzõgépes módszerrel fogatott össze.
    A képzõmûvészeti részt a folyóirat közepe rejti. Ebben a számban Götz János, a jegyzet szerint harminc évet élt szobrász egy rajza és egy kovácsoltvas feszülete korpusszal - látható. A rajzon egy összegörnyedõ nõi alak, valószínû fájdalomtól gyötört testtartásban, megemelkedõ bal lábbal. A feszület egyszerû, négyzetesre kovácsolt a négy végén kiszélesedõen szögletesre diszített. A kereszten függõ Krisztus test megtört, megnyúlt, feje lehanyatlott. Mutatós, kifejezõ alkotás, akárcsak a rajz.
    A folyóirat olvasmánya: 11 vers Magyar Balázs, Bálint Zsolt, Salamon Tamás, Havasy István, Body István, Kis Antal, Oláh András és Assziszi Szent Ferenc alkotásai. A két prózát varga Ottó és Magyar Balázs jegyzi. Az egyetlen értekezés: "Az erények üdvözlése", A Boldogságos Szûz üdvözlése Bodó András munkája. A kiadvány rövid, apró betükkel szedett Hírekkel zárul.
    A versek-novellák-egyéb dolgozatok nem a népszeríséget, olvasó toborzást, i9nkább a szerénységet és az egyedit képviselik. Kívánok a  szerkesztõknek  és szerzõknek együttérzõ - gondolkodó - egyéniségû olvasókat.
    Kérem az áldást munkájukra.
    Bemutató a fil 1997.okt.számából:
    Magyar Balázs:  Tranzitus
    Bodó András: A Boldogságos Szûz üdvözlése (részlet)

                                                                                                                              /
    ANDRÁSSY PÉTER         
    KERÊK IMRE : EZÜSTSÍP
                      Verseskötet Szabó Alajos  rajzaival - Sopron, l997.

       Az élõvilág pusztitásával és ezernyi más feloldhatatlan ellentmondással  teli világunkban nagy öröm az,  ha valaki  tiszta-
    ságot, reményt tud nyújtani. Boldog örömmel kell fogadnunk az ilyen ajándékot. Az Ezüstsíp a természetrõl, növényekrõl és ál-
    latokról szól, elsõsorban a gyermekekhez, egy õszinte, tiszta lelkû költõ játékos hangulatú verseivel. Szól persze mindenki-
    hez - aki Kerék Imréhez hasonlóan - nem vesztette el, megfáradt felnõttként sem, a gyermeki rácsodálkozás képességét. Kerék Imre barátunk nemcsak kitûnõen ismeri a természetet, érzi annak örök ritmusát, hanem tud együtt élni növényekkel és állatokkal, velük örülni, szomorkodni és bizakodni az égben, a visszatérõ tavaszban.
           A kötet valamennyi verse: a "barkás bokrok tündöklésétól" - a "csengettyûzõ  tõzikén" át - a ··sárga fû között szuszogva  döcögõ gesztenye sünök-ig  a  ··zengõ vörösbegytõl - az  "aranyporban jóllakásig csemegézõ, öreg bõgõn szóló dongóig" - olyan élõkép a bennünket körülvevõ természetrõl, amelyet csak az lát így, akinek isteni adomânyként van tehetsége e csodavilággal érezni, a legkisebbhez lehajolni és a tarisznyát teleszedni! E versekben a Berzsenyi Dániel által "tündérkert változatok mûhelye"  elevenedik meg;  mozog,  alszik és  álmodïk,  rnond hálát  a Teremtõjének. Itt csakugyan a "fák közt elúszó dallam a gyöngyvirág csendülõ gling-glangja"'  és  a "tovalebbenõ lepke"  valóban "meg sem áll a Holdig" - igaz,  hogy a ·"szomorufüznek karcsú nád bókol"  és  "vizilány álmodik lágy; pihe  csókról,"
            Amennyiben Kerék Imre Fûzfasípját sokan meghallják,  akár csoda is  történhet.  Felkerekedhet egy-egy  verset  olvasó  és  szeretõ  csa:lád apraja-nagyja, hogy megnézze a zúzmarás "ezüsterdõ ezüstrétjét", meghallgassa a "tarka madár" énekét, amely tavaszt köszönt, hogy gyönyörködjék, amikor a szél "ingatja a kék kökörcsin harangját" és nem bánkódik azon, ha a "bronzvörös bóbitájú, zöldszárnyú, kék lábú madár" nevét nem ismeri, csak azt tudja, hogy "gyönyörû, csak azt, hogy csodaszép".
    (A kötet a soproni Szociális Foglalkoztató nyomdájával készült - gondos munkával)



     
     Sarkady  Sándor 
    HUSZÁR LÁSZLÓ :  PARADICSOMI SEMERRE / Patriot 1997 /
     

     A költõk többnyire jellegzetes, lirai mondandójuk lényegét tükrözõ köteteiret választanak maguknak. Huszár László kesernyés-szellemes iróniával ezt írta második verseskönyve fedelére: Paradicsomi Semerre.
      Az irónikus inverzió, amely a "semerre /sincs/ Paradicsom"- ból született  - határozószóból fõnevet, fõnévbõl melléknevet képezve -. telitalálatos cím. Egyrészt azért, mert bepillantást enged Huszár költõi mühelyébe, sokszor talányos versmondatainak szülõszobájába, másrészt azért, mert megelõlegezi a lirai történés színhelyét, s kiúttalan Semerrét, amely minden, csak nem
    paradicsomi. Mikor a kötet nyitóverse "földrajzilag" is behatárolja a vidéket  - "az édentõl egy kicsit keletebbre" -  nincs
    kétségünk többé: hazai földre értünk...
     Huszár új könyve a mai ország, a rendszerváltás utáni Magyarország életének izgalmas pillanatképeit kínálja. Õmagát kissé
    enervált pózbàn találjuk; képzeletbeli "hûs pálmafák" alól szemléli "a nágy idõ- és arkangyalvonolást." Közben lirai feljegyzé-
    seket, olykor csak futó széljegyzeteket készít a látottakról; kiábránditó élményeirõl; csalódásbs fordult reményeirõl,·egyre
    ritkábban ébredõ bizakodásairól.
      Látásmódja, állásfoglalása azonban a régi. Ahogy elsõ könyvében /Hangok a sötétbõl, 1995/, úgy most is "az elnyomottak és
    megalázottak szemszögébõ1" nézi a világot, s ha ítélstet mond, érezhetõ, hogy "a megkeserítettek oldalán" áll. Ha mégis van
    változás a költõi attitüdben, az elsõsorban a szenvedély, az indulatok visszafogottabb voltában, a mérlegeltebb itéletalkotás-
    ban, a forradalmi hevület kesernyés lehiggadásában érhetõ nyomon.
      A történelmi éjszakában egyértelmû volt, hogy a fény után kell kiáltani, a Paradicsomi Semerrében már nehszebb eligazodni, "világigézõ" szavakra találni. A sötét múlt csak fényvesztó volt, az új világ szemfenyvesztõ. Huszár egy kicsit úgy érzi magát,
    mint a Himnusz magyarja: nem leli honját a hazában. Néha beérné már "a kis megváltás"-sal is, a haza fénye helyett az otthon
    melegével. De mert költõ, nem teheti. Marad a szélmalomharc: a versírás.
      A kötet hat ciklusra tagolódik. Az elsõ: a Penge a vízen.
                   Olaj-sûrû pillanatok tetején
                    mint vízen a penge -  lebegek
      Mit idéznek ezek az olaj-sûrü pillanatok? Az idõ kereke fordulását;  a lettûnõ múltat,  az érkezõ jövõt:  "talán az elsõ nyárelõ
    ez / negyven év óta / amit sziszegve vigyázunk / bivalyos iszapágyból / éledezve " (Ez még a bêke)
     Az új világ sem igér sok jót, az ifjonti tûz sem a régi. A "sokadik cigaretta forradalmi tüze mellett" igy összegez a költõ:
    "mint az õsember / csak a falakra rajzolt / kidobolt csodákban reménykedem" (ua).
     A második ciklusban önmagához, élete titkaihoz közelit  Huszár (Lábujjhegyen). A nyitóverset az elsõ kötetébõl vette át.Ott "A jövõ nyár" cimmel szerepelt. Az ismétlést nyilván s nyomatékosítás szándéka vezeti. Huszár fontosnak érzi s mondandót:

                     tenyeremben tartom
                     a jövsndõ nyarat
                      Õszüló szívvel
                      õszítõ igazst

      Ennek a fejezetnek a legjobb darabja a Félelem. A megalázó, a lélek 1egjobb erõit felõrlõ szorongás, a politikai hatalmat és a
    halál hatalmát félõ ember fájóan hiteles röntgenképének lehetünk a szemtanúi: "a félelem förtelmes állat / alig. irtható élõsködõ/
    magadra uszított tigris / ahogy   hûl a  parázs szemedben / szívedben óriásira nñ / szavaidat és mozdulataidat / a falánk dög  felzabálja /és a rákot - mint rokonát - beléd ülteti / így   készit fel s halálra"
     A harmadik ciklusban szerelmes rerseket olvashatunk. Örömmel fedezhetni fel köztük s húsz évvel ezelõtt írt címadó verset, A Legszebb Ezerkarát-ot. Még s Soproni Irók Antológiájában nutatkozott be vele Huszár, 1976-bsn.  A vers máig sem veszftstt ragyogásából:
    "te lány hogy hívnak/ vagy úgyis mindegy / a Legszebb Ezerkarát /  gyere hozd el / az ezer Melegség  korát"
      Kiemelkedik a ciklusból a Holdak élszaká,ja és az Alvó csillagok vers-párosa. Az eltõbbi Weöres Hajnali szekerekének álomlebegését idézi, az utóbbi Kosztolányi Hajnali részegségének dallamát intonálja, de nem az ismerõs formák, hsnen a sorsélmény eredetisége  adja meg a versek rangját, bensõséges hangulatát. Emlékezetes darab a maga meghittségével, tiszta enberi érzésvilágával a Nyakamba-repülõ is.
     A Paradicsomi Semerre negyedik ciklusa a Lapok a nagy kudarcoskönyvbñl címet viseli. Az ezredvégi nagyvásár harsogó körhintáján röpülünk; a kikiãltó rikácsoló hangját halljuk, aztán egy elázott nyomorult dünnyögését: " hé enberek/ itt minden szép / itt ninden ,jó / itt pénzért minden kapható /... emberek / itt kapható / az olcsó szesz / áfátlan konyak/...." "holnap mi lesz/ azt nen tudom / de átsegít a bánaton" - A. nagyvásár hangzavarából ia kihallatszanak a költõ metszõen gúnyos szavai: "és van hunánum / bõ laza / uram ezt vigye haza / testreszabott megható / és fõ hogy ingyen kapható" (Vásár)
      Huszár nehezen al'kslmazkodik az ùj világ új uraihoz, a seholsincs demokrácia álszent törvényeihez. Vélenényét szívszélhüdést hozó udvariassággal adja tudtára nindazoknak, akiket illet: "TUDOM,/ nem dühöngünk/ nem mosolygunk / TUDOM,/parancsoljon uram ó hogyne asszonyom alázatos / tiszteletem /DÖGÖLJETEK MEG /csak úgy szép lassan / lágyan ringó lombok közt / pitypangos virradatban /(Igen, uram)
      Az ilyen kifakadások azonbari ritkák. Az ökör (az ötödik ciklus) darabjai  között több a tragikus-groteszk vers. A történelmi éjszaka sötétjét, a múlt börtönfalhideg iszonyatát idézi a ciklus legmegrázóbb opusza, az F.Z. enlékének ajánlott Magánzárka is.  A Paredicsomi Semerre utolsó fejezete, a Felhõkabátban Huszár világlátásának, költõi közérzetének eklatáns összefoglalása. A kisember kiszolgáltatottsága, a holnap kilátástalansága, a "hasznos akarat" hiábavalósága a tragikus vívódás elemi erejével fogalmazódik meg:
                            no most dalolj te híres!
                            most káromold a földanyát
                            a bûvészdobozban hol ülsz
                            naponta kardok járnak át

                            világ-igézõt most tanulsz?
                            míg magad lengén kelleted?
                            kell még bálvány vagy csonthalom?
                            Csak -  csak levegõ kell neked!
                                             Csontmezõn

       A kötet záróversében (Felhõkabátban ) nég egyszer nekirugaszkodik a Szó, a cselekvési vágy, de a költõ nem lép, csak latol: "és ha azt mondanám / a kicsik minden erejével hangomban/ a daráló torkából visszakiáltva / hogy fogóddzatok össze / bénult törvény nyájas mosoly / nem fog többé rajtatok..."
     Huszár hirdetné is a hitat, meg nen is. Mondaná is a bíztatót, meg nem is. A remény szava megmarad feltételes módban.Huszár László világa kétségkívül hiteles költõi világ. Fodor András már az elsõ kötetérõl joggal írhatta: "Látása eredendðen egyéni,
    szemlélete gondolatokban gazdag, hangját belsó erõ hervíti."
    A régi erények mellett. azonbsn  - sértó igénytelenség volna elhallgatni - tovább élnek a régi hibák is. A "kóborgó lábú tört dallanok", valamint a széthulló, heterogén képi elenek olykor-olykor ma is megakasztják a költõi dikció vivõáramát. Áramingadozásoknak  - néha áramkihagyásnak -  lehetünk csalódott tanúi.  Huszár tehetségét ismerve tesszük ezt a kifogást. Arra a több-re akarjuk bíztatni, amit nyilván õ maga is akar -  és tegyük hozzá: meg is tud csinálni.
      Végezetül: Huszár mind elsõ, aind második kötetének mottójául Ady egyugyanazon négy sorát választotta:

                  Szürke országnak vagyok a királya,
                  Láthatlan trónom nekem ragyog.
                  Amíg nem láttok, nem ékesíttek,
                  Nem rubrikáztok: - addig vagyok.
      A görcsösen deklarált "amíg nen láttok"  mögött érezhetõen a "látva lássanak" enberi-költõi vágya feszül. Huszár is megvallja ezt - akarva-aksratlan -, ha másnak nen, Az öltözñtükörnek: "hát ad,jatok nekem.../ egy  rám szabott szerepet / amikor az vagyok  aki lehetek.../ érezzem  hogy  a másik oldalon / együtt lélekzik velem a döbbent tömeg."
      Aki valóban az akar lenni, aki lehet, annak tudnia kell: Bár a rendezõ osztja a szerepeket, többnyire mégis olyan szerepet kapunk, amilyet kiharcolunk magunknak.



     
    Sarkady  Sándor:
    Ajánlás Hann Judit Kaleidoszkóp c. magánkiadványához

    "Egy asszony vagyok a sok közül"...- Így mutatkozik be Hann Judit Dialektika c. versében. S ezzel minden lényegest el is mondott magáról.
    Az asszonysors, a nõi lélek rezdülései, a szerelem, a gyerek, a családnapi öröme és bánata a legfõbb témája verseinek.
    Hann Judit érzései mélyek és tiszták s botladozó sorainál, félszeg rímeinél sokkal fontosabb ez az érzelmi tisztaság és keresetlen õszinteség.
    A versek olvastán az is kiderül, hogy írójuk a mi zaklatott korunkban, a századvég, az ezredforduló Magyarországán él, örül, bánkódik és küszködik a boldogságért.
    Verseskönyvét édesanyjának és gyermekeinek ajánlja, s mindazoknak, akiket szeret s akik szeretik õt.
    Kívánom, hogy Hann Judit Kaleidoszkópja sok meghitt örömet szerezzen az õ szerettei, barátai és ismerõsei körében.
     (A kiadványt Szepes Péter mûvei illusztrálják.)  Egy gyermeket        címû versét a linken olvashatják.


      Copyright © 1998-2003., ISE, Sopron